[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

olieproblemen


yfke77

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag wat betrekking heeft op de olie.

Ik heb een iveco en dat ding verbruikt 1 liter op 1000 kilometer. Nu is dat natuurlijk al een heel onderwerp op zich, maar ik heb wel last wat peilen betreft.

De een zegt dat, als de moter warm is dat de olie uitzet en dus meer aangeeft dan normaal en dat het slinkt op het moment als het koud is. De ander zegt dat het meteen in de moter wordt opgenomen en dat het meteen slinkt en dat je oliepeil precies aangeeft wat hij nodig heeft ( ook als hij warm is) Im confused wie verteld mij Hoe het werkelijk zit?

Alvast bedankt hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Naar de garage!

Een Iveco hoort geen olie te gebruiken....

Mijn eerste die ik kocht was een 380, (eurostar) geen olie bijgevuld tussen de beurten

Nr2 was een 430, (eurostar) zelfde verhaal....

Nr3 (eurocargo) geen olie...

Nr 4 een cursor 530, geen olie tussen de beurten....

Maar heb je ook al eens geprobeert NIET direct bij te vullen?

Mijn  ervaring is dat een motorolie peil op een gegeven moment ergens blijft hangen, wat je bijvult gooit ie eruit tot DAT peil bereikt is....

Suc6

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het peilen kan met zowel koude als warme motor, olie zet echt geen 10 cm uit als t warm is. Als je zoals ik een echt goede, maar werkloze, chauffeur wilt worden, peil het voordat je de motor start.

1 liter per 1000 km, niet super veel, maar laat de garage eens wat testen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Olie controleren bij een koude motor, wanneer de truck op een rechte weg staat.

 

Wanneer je twijfel aan de boordcomputer de cabine kantelen en met peilstok controleren , doe dit wel als je de cabine volledig heb gekanteld.

 

 

 

Olie wordt dun als het warm wordt , zodoende dat je met een koude motor , dus voor de start moet peilen. 

 

 

Rij je in een witte iveco en werkzaam in oss , andere werkgever zoeken want die doet er niets aan :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat Marcel lijkt me niet echt verstandig, vooral als ie veel verbruikt.....

Bij Mercedes word het verteld door de monteurs.

En bij Daf wacht ik net zo lang tot hij de hele dag meld dat er olie bij moet.

Een collega gooit er olie bij als dat ding begint te pingelen, dat ding zuipt olie.

Kan van beurt tot beurt zonder bij te vullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naar de garage!

Een Iveco hoort geen olie te gebruiken....

Mijn eerste die ik kocht was een 380, (eurostar) geen olie bijgevuld tussen de beurten

Nr2 was een 430, (eurostar) zelfde verhaal....

Nr3 (eurocargo) geen olie...

Nr 4 een cursor 530, geen olie tussen de beurten....

Maar heb je ook al eens geprobeert NIET direct bij te vullen?

Mijn  ervaring is dat een motorolie peil op een gegeven moment ergens blijft hangen, wat je bijvult gooit ie eruit tot DAT peil bereikt is....

Suc6

Ligt eraan hoe ze er mee omgaan. Als er s'morgens gelijk al flink op zijn staart wordt getrapt met een koude motor dan kan het voorkomen dat het oliezuipers worden. Die Iveco die ik had dronk ongeveer 5 liter olie op 5000 kilometer, die DAF die ik ervoor (zelf ingereden) had reed ik van beurt tot beurt zonder bijvullen. Die mega DAF die ik nu heb verbruikt 5 liter op 80000 km. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij Mercedes word het verteld door de monteurs.

En bij Daf wacht ik net zo lang tot hij de hele dag meld dat er olie bij moet.

Een collega gooit er olie bij als dat ding begint te pingelen, dat ding zuipt olie.

Kan van beurt tot beurt zonder bij te vullen.

Wel, waarom zit er dan een streepje op je peilstok dat het minium aangeeft Marcel? Vraag dat die Mercedes monteurs eens... denk dat ze graag werk houden. ;)

Olie smeert niet alleen, het koelt ook, als t carter vrijwel leeg is word de olie niet gekoeld, en als laatste argument, vraag aan de eigenaar wat hij ervan vind dat de olie onder t minium gaat.... :eek:

 

Dan nog een laatste laatste, maar niet de allerlaatste vraag, doe jij dat ook bij je eigen personen auto????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel, waarom zit er dan een streepje op je peilstok dat het minium aangeeft Marcel? Vraag dat die Mercedes monteurs eens... denk dat ze graag werk houden. ;)

Olie smeert niet alleen, het koelt ook, als t carter vrijwel leeg is word de olie niet gekoeld, en als laatste argument, vraag aan de eigenaar wat hij ervan vind dat de olie onder t minium gaat.... :eek:

Dan nog een laatste laatste, maar niet de allerlaatste vraag, doe jij dat ook bij je eigen personen auto????

Uhm, kijk ik nooit naar, heeft in april een beurt gehad en nog niet weer naar gekeken
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pffff ding komt 3 x per week van de plek.

Maandag gaat moeders boodschappen doen, vrijdags haalt ze de meiden vanuit het werk bij haar ouders weg, en op zaterdag of zondag word ie gebruikt.

Maandag 4km ??

Vrijdag 15 ?? Wel betaald. Dat dan weer wel.

Nog geen 40 in de week

bewerkt door Schots en Scheef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel, waarom zit er dan een streepje op je peilstok dat het minium aangeeft Marcel? Vraag dat die Mercedes monteurs eens... denk dat ze graag werk houden. ;)

Olie smeert niet alleen, het koelt ook, als t carter vrijwel leeg is word de olie niet gekoeld, en als laatste argument, vraag aan de eigenaar wat hij ervan vind dat de olie onder t minium gaat.... :eek:

Veel autos zuipen de olie op tot het niveau ergens rond het minimum zit. En daarna blijft het rond dat minimum. Maar als het daar echt onder komt zal je zo wie zo moeten bijvullen (blijven).

In zo' carter zit tussen de 24 en 30 liter olie, dus die paar liter verschil tussen max en min betekend niet dat het carter dan nagenoeg leeg is. Als je goede olie hebt, maakt die paar liter echt geen verschil.

Komt nog bij dat de fabrikant van de motor heeft bepaald wat het optimale niveau is. Met dus een marge van + en - dus als je rond het minimum zit, mag er niks aan de hand zijn bij een motorblok.

 

Dan nog een laatste laatste, maar niet de allerlaatste vraag, doe jij dat ook bij je eigen personen auto????

Die meld zelf als ie dorst heeft. En dan moet er weer een half litertje bij. Tussen iedere beurt 2 keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Veel autos zuipen de olie op tot het niveau ergens rond het minimum zit. En daarna blijft het rond dat minimum.

Beschrijf eens hoe dat kan..... Je motor verbruikt, of verbruikt niet. Ben geen monteur, maar weet, zoals de meeste, hoe een motor werkt. En dat ie verbruikt tot t minium, en daarna niks verbruikt, dat kan gewoon niet, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Administrators

Beschrijf eens hoe dat kan..... Je motor verbruikt, of verbruikt niet. Ben geen monteur, maar weet, zoals de meeste, hoe een motor werkt. En dat ie verbruikt tot t minium, en daarna niks verbruikt, dat kan gewoon niet, toch?

Dat heeft met de yimg en yang te maken Ibo.

Dat wordt ons tegenwoordig op de cursus voor hoger opgeleide stuurvastbijter geleerd, daar zijn ze bij jullie nog niet zover....

Rijden jullie trucks nog steeds op 2 takt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden