[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagen: automaat of schakelen


abcm2903

Recommended Posts

  • Forumlid

een automaat reageert wat later en op zijn eigen manier bij bv een rotonde, je moet wennen aan zo'n ding en in rulle ondergrond moet je voorzichtig met je gas wezen, dit is allemaal wat makkelijker in een schakelauto , dan kan je zelf het moment van schakelen bepalen

Voordeel van een automaat is dat als je veel in stadsverkeer rijdt je niet de hele tijd aan die stok loop te zwengelen en dus een hand overhoudt om te feestboeken en eppe :D (onee je schouder en knie ontzie ;-) )

Nou maakt het mij ook niet uit waarmee ik rij, al heb ik een tijdje in een p-serie van de kip gereden en daar zat de pook tever naar achter en stoote ik elke keer tegen de stoel aan met mijn arm , daardoor ging ik anders zitten en kreeg daardoor last van m'n schouder ( eigen schuld, had ik maar een vak moeten leren)

Rij nu automaat en ik heb m'n rijstijl daarop aangepast, oftewel niet ff snel bij een rotonde of kruising

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

een automaat reageert wat later en op zijn eigen manier bij bv een rotonde, je moet wennen aan zo'n ding en in rulle ondergrond moet je voorzichtig met je gas wezen, dit is allemaal wat makkelijker in een schakelauto , dan kan je zelf het moment van schakelen bepalen

Jij rijd met een MAN rond, en hebt het late schakelen van de TGX te danken aan de Duitse wetgever. De oude TGA had namelijk geen problemen met "wachtmomenten", ik heb er met de TGL ook last van. Hij schakelt pas wanneer je weer gas geeft en gaat niet meer in versnellingen terug tijdens het afremmen.

 

Ook in het terrein kun je gewoon goed uit de voeten met een automaat, alleen moet je hem dan op manueel zetten.

 

Enige grote verschil vind ik de rust als chauffeur van de auto. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leg eens uit waarom dat door de Duitse wet komt. Ik had begrepen dat het was om brandstof te sparen.

Dat is mij verteld door de monteurs bij Roordink. Dat er nog een paar regeltjes meer zijn voor voertuigen die gebouwd worden in Duitsland, Mercedes heeft overigens hetzelfde probleem. Alleen kan je daar dan weer wel een software update voor krijgen dat het weer weg is. 

Volgens de dealer is het brandstofvoordeel nog geen liter op de 100 km, en in praktijk blijkt dat totzelfs nog niet eens normaal haalbaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is mij verteld door de monteurs bij Roordink. Dat er nog een paar regeltjes meer zijn voor voertuigen die gebouwd worden in Duitsland, Mercedes heeft overigens hetzelfde probleem. Alleen kan je daar dan weer wel een software update voor krijgen dat het weer weg is. 

Volgens de dealer is het brandstofvoordeel nog geen liter op de 100 km, en in praktijk blijkt dat totzelfs nog niet eens normaal haalbaar. 

En als je al die Eco-shit uitschakeld rijd een Benz nog weer zuiniger als met die troep aan. Zelf uitgedokterd, Eco-shit aan 28 liter op 100 km en Eco-shit uit 24 liter op 100 km :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden