[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Is vrachtwagenchauffeur wat voor mij?


Guus 1972

Vraag

  • Forumlid
Ik mij sinds kort aangemeld en ook al veel meegelezen hier. Heb zelfs al een bekende gezien hier, ook al ben ik totaal nieuw in het chauffeurswereldje. Ik zal mij even voorstellen en ik heb meteen wat vragen.

 

Mijn naam is Guus. Ik ben 43 jaar oud en heb zo'n twintig jaar geleden een HBO diploma gehaald voor bibliotheekwerk. Helaas is dat nooit echt een succes geworden. Ik wil graag wat anders gaan doen. Ik zit nu in een loopbaantraject (er is een kans dat mijn werk in de loop van 2016 gaat stoppen) en één van de dingen die naar voren kwamen, was vrachtwagenchauffeur. 

 

Dat is iets wat ik al als klein jongetje wilde. Ik ben altijd gefascineerd geweest door vrachtwagens en het beroep van vrachtwagenchauffeur. Ik ben nu aan het kijken of het wat voor mij zou kunnen zijn. Het rijden met mooi en groot materieel lijkt me gaaf en ook vind ik het fijn dat ik meer het gevoel heb dat ik werk voor mijn centen: een gevoel dat ik nu niet heb als ik voor mijn beeldscherm zit. Meer afwisseling, meer vrijheid en praktischer werk. Dat is waarnaar ik op zoek ben.

 

Ik weet inmiddels al dat ik meer moet werken om hetzelfde salaris (€ 1400,= netto voor 24 uur werken) binnen te krijgen als nu, maar dat vind ik niet erg. Mijn C moet ik nog halen en dat wil ik graag zelf gaan betalen, zodat ik alle vrijheden houd. Ook wil ik direct daarachter aan E halen, zodat ik daarmee ook alle kanten op kan. 

 

Waar zou ik dan willen werken als ik het papier heb? Het leukste lijkt mij (winkel)distributie. Ik denk dat dat ook een prima tak is om ervaring op te doen. Het rijden met een autotransporter lijkt me ook leuk, maar ik denk dat de kansen als beginner daar niet zo groot zijn.

 

Omdat ik een gezin heb zou ik het liefst overdag rijden. Eerst had ik supermarktdistributie op het oog, maar daar moet je vaak al 's nachts beginnen. Een oom van mijn vrouw is ook een tijdje vrachtwagenchauffeur geweest (Kadavers ophalen voor de Rendac meen ik). Hij raadde mij supermarktdistributie af (vanwege de werktijden), maar dacht dat er wel voldoende ander distributiewerk moest zijn. 

 

Als het lukt wil ik wel kijken of ik kan starten met invalwerk naast mijn huidige werk. In dat geval vind ik het niet erg om supermarktdistributie op de zaterdag te doen. 

 

Zijn mijn wensen een beetje realistisch of moet ik ze bijstellen? Wat voor soort werk past het beste bij mijn voorkeuren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Misschien zeggen die collega's dat ook wel van "jou".....

(Let op, niet persoonlijk bedoeld!!!)

Wie weet. Ook ik werk niet zonder fouten.

Wel probeer ik mij eigen op de weg, en bij de klanten correct te gedragen.

Ik loop niet op klompen, en ben bereid om mee te helpen.

Het stereotype chauffeur zoals de maatschappij ons graag ziet, dat wil ik niet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Klopt helemaal Peter. Maandag ook weer, loopt de weker weer om 02.45 uur, om om 4 uur te vertrekken............. zondag avond moet ik er toch uiterlijk om 21.00 uur onder de wol...........

Gezellig hoor voor het thuis front  :stom:

 

 

Misschien een mooi actiepunt voor als de 45 uur buiten de cabine er doorheen gedrukt is. Maandag bijvoorbeeld niet voor 09.00 uur beginnen LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nope. En ook geen ketting aan mijn portemonnee.

Geen rare gordijntjes voor mijn raam, of natuur kalenders.

Dus eigenlijk ben jij geen trucker maar een logistiek medewerker buitendienst...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Misschien een mooi actiepunt voor als de 45 uur buiten de cabine er doorheen gedrukt is. Maandag bijvoorbeeld niet voor 09.00 uur beginnen LOL

om eerlijk te zijn liever niet Ron.

Bij ons begint de maandag op papier pas op maandag morgen om 07.00 uur. Als ik dus om 04.00 uur vertrek heb ik al 3 uren à 200 % te pakken (dat is het voordeel van onze eigen CAO)

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

om eerlijk te zijn liever niet Ron. Bij ons begint de maandag op papier pas op maandag om 07.00 uur. Als ik dus om 04.00 uur vertrek heb ik al 3 overuren à 200 % te pakken (dat is het voordeel van onze eigen CAO)

 

 

Dus uit eigenbelang ga je daar niet tegenin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en nog geen reisverslag?? 

 

:D  :D

 

groeten martje

 

Nee. Het is op het allerlaatste moment niet door gegaan door een nare gebeurtenis met Henri. Ik was al bij het dc in Heteren, maar we troffen elkaar niet. Aan het begin van de avond kreeg ik bericht waarom dat niet is gelukt. Het klinkt misschien wat geheimzinnig, maar ik vind niet dat ik degene ben die daarover kan berichten.

 

Ik zal wat anders moeten verzinnen, maar dat is nog het kleinste probleem.

 

Wat ik trouwens nog kwijt wil is dat fantastisch was om zo'n aanbod te hebben. Zoiets krijg je bepaald niet iedere dag in de schoot geworpen.

bewerkt door Guus 1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Les 1, haal eerst je rijbewijs, zonder rijbewijs kan je al moeilijk bepalen wat je wel of niet wilt.

Les 2: je wilt veel, terwijl je niet eens een rijbewijs hebt, draai dit om, ik heb niks te willen, ik mag blij zijn als ik aan de slag kan gaan als chauffeur.

Les 3: werkgevers geven de voorkeur aan mensen die liever gewoon opstappen en geen eisenpakket hebben, dan aan mensen die beginnen met rijden, maar wel al gelijk eisen stellen. ( ik denk altijd maar zo, waar ze wekelijks schreeuwen om chauffeurs, is dus veel verloop, veel verloop van personeel heeft zo zijn oorzaken, waar jan en alleman kan opstappen, zegt mij al gelijk meer over de werkgever dan over het werk zelf. )

Les 4: Hoe flexibeler jij je opstelt, bereid bent om geen eisen te stellen, hoe makkelijker jij terecht kan bij een werkgever, ongeacht of jij ervaring hebt.

Les 5: de allerbelangrijkste....

 

Hoe meer eisen jij stelt, hoe lastiger het word om uberhaupt ervaring op te doen.

Je verkleint hiermee heel veel mogelijkheden binnen de transportwereld.

Ben bereid om uren te maken, ben bereid om eens een keer te overnachten, ben bereid naar het buitenland te gaan, hou dat eens 3 jaar vol, doe je werk dan goed, pas je snel aan en je zal zien, dat je kennis en ervaring die je dan opdoet, deuren opent voor je, die voor mensen gesloten blijft, die als eerste aankomen wat ze wel of niet willen.

Want op het moment dat ze naar jouw gaan vragen of je beschikbaar bent, dan kan je pas eisen gaan stellen, eerder niet.

 

Ik heb een maatje weg getrokken bij mijn oude werkgever, omdat het een toppertje is, onzichtbaar binnen de firma daar geweest, maar verstaat zijn vak uitstekend.

Heeft altijd geroepen, overnachten, niks voor mij, begin ik niet aan, wil ik niet, doe ik niet.

Nu maakt hij sporadisch een overnachting, er word rekening gehouden met zijn thuisfront, bezoekregeling en de rest van zijn prive leven.

Maar hij rijd met een grote glimlach rond, zegt zelf, ik wist niet dat transport ook op zo`n manier kan werken, ondanks dat er ook dagen tussen zitten van 15 uur, een overnachting en zaterdag pas thuis komen.

En hoe dat komt, dat het hem daar ook zo goed bevalt ?

Omdat ik hem duidelijk heb gemaakt, je kan grenzen aangeven, maar stel niet gelijk eisen, dat betaald zich namelijk in goud terug.

En wat leverde het hem uiteindelijk op ?

Dat hij ten alle tijden zijn kleine meid kan ophalen op de zaterdag, word goed rekening mee gehouden, dat hij dus niet op die vrijdag in de nacht zit, maar dat hij ertegenover heeft gezet, dan wil ik wel een keer een overnachting maken.

En mooiste van alles is, hij heeft niet eens een sollicitatie gesprek ervoor nodig gehad, is er 3 loonschalen op vooruit gegaan, maar bewijst zich elke dag door simpelweg eens een keer niks te eisen.

En hij zegt zelf, dat wat hij nu meer rust heeft gevonden op zijn werk, met veel plezier zijn werk doet, baalt als hij langs huis moet om even zijn spullen op te halen thuis, omdat hij een nachtje weg moet ( ja, dat vind hij nog steeds niet leuk, maar hij accepteert het ), en trots is dat hij die kans heeft gekregen.

 

Simpel, stel eens geen eisen, bewijs je gewoon eerst eens, daar kom je veel verder mee, vooral in de transportwereld.

 

Dat is mijn enigste punt van kritiek op je verhaal, voor de rest wens ik je veel succes met het behalen van je rijbewijs...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik snap je punt. Maar ik probeer juist uit te vinden of het wat zou kunnen zijn voor mij. Ik probeer ook uit te vinden of het een beetje realistisch is wat ik wil. Een dagje mee rijden is dan prima denk ik. Verder is er nog een ander punt: ik heb een vrouw en drie kinderen. Mijn vrouw zit nu al in de hoogste boom, omdat ik dit wil gaan doen. Laat staan dat ik wekenlang buitenland ga rijden (op dit moment). Dat maakt mij minder flexibel. Als ik dit twintig jaar geleden had gedaan had ik het zeker anders aan gepakt. Maar er zijn ook voor mij wel mogelijkheden om (rustig) eerst ervaring op te doen.

 

Ik werk nu nog 24 uur in de week. Als ik mijn rijbewijs heb dan kan ik in de weekenden of in de avonduren op een vuilnis- of oud papierwagen rijden. Misschien kan ik ook nog eens invallen op een zaterdag in de supermarktdistributie. Dat lijken mij haalbare doelen. Op de langere termijn lijkt het me wel leuk om bijvoorbeeld op Duitsland te rijden met eventueel incidenteel een nachtje over. Maar dat is zo ver weg. Het is ook belangrijk om door ervaring op te doen mijn eigen voorkeuren te leren kennen. Dat zijn allemaal dingen waar ik pas aan toe kom als ik mijn rijbewijs heb. Supermarktdistributie is het eerste waar ik aan denk, omdat ik ooit in een supermarkt heb gewerkt en een klein beetje weet hoe dat werkt.

 

Ik heb al ontzettend veel gelezen, maar ik wil nu eerst eens mee rijden, chauffeurs spreken en zelf door middel van een proefles te nemen gaan ontdekken hoe het voelt om op een vrachtwagen te rijden. Als ik dan nog enthousiast ben kan ik de volgende stap nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Verder is er nog een ander punt: ik heb een vrouw en drie kinderen. Mijn vrouw zit nu al in de hoogste boom, omdat ik dit wil gaan doen. Laat staan dat ik wekenlang buitenland ga rijden (op dit moment). Dat maakt mij minder flexibel.

 

 

Als je vrouw niet achter je staat, word het niks. 

 

Als ik naar mezelf kijk afgelopen week, vertrek de hele week vroeg, ergens tussen 04:00 en 06:00 en ben de hele week, na 18 uur weer thuis, kan de meiden nog net zien voor ze het bed weer induiken.

 

Zijn ook weken bij dat ik ze de hele week niet zie........

 

Mijn vrouw regelt alles. Ze heeft een klussenlijstje met dingen die ik moet doen als ik tijd heb. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De afgelopen twintig jaar heb ik gedaan wat mijn decaan, mijn ouders en mijn vrouw wilden. Niet wat ik zelf wilde. Dat heeft er toe geleid dat ik mij in mijn werkend leven nooit gelukkig heb gevoeld en zelfs overspannen ben geweest (daar hoef je dus echt niet 60 of 70 uur voor op een vrachtwagen te zitten).  Ik ben vast besloten om daar een hele dikke streep onder te zetten. Dat betekent niet dat ik mijn vrouw dit leven door de strot ga duwen. Ik ga ook nog met haar praten. Ik zie echt mogelijkheden. Mijn geluk is dat mijn kinderen inmiddels 13, 11 en 8 zijn. 

 

Nou goed lang doordraven, lezen en discussiëren: ik wil gewoon een goed beeld krijgen van het vak. Wat kan en wat kan niet? 

 

Ik merk dat ik als eerste kijk naar de dingen die ik ken: supermarkten en vuilnis ophalen (ook eens een dagje gedaan). Maar misschien is zand rijden wel gaaf of is bulk rijden wel dolletjes. Bij bulk zie ik erg op tegen het laden en lossen van het voertuig, maar misschien dat als ik het van dicht bij gezien heb dat ik het dan wel leuk ga vinden. De transportsector is zo breed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden