[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Werkweigering ivm veiligheid


andremast

Recommended Posts

Ik denk dat het juridisch gezien te maken heeft of er een negatief reisadvies is afgegeven geworden door de Nederlandse staat.

Zolang dat niet word afgegeven is het dus veilig om er naar toe te reizen.

Puur juridisch gezien dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Word het dan geen tijd dat WIJ als chauffeurs gewoon die wagens eens stil gaan zetten dan !!

En domweg weigeren om  Calais in te rijden en 20 kilometer ervoor met zijn alle op de snelweg stil gaan staan !!!!!

 

Als het om onze CAO en centen gaat is iedereen bereid het werk stil te leggen......

Maar als het om onze veiligheid gaat...... :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar gaat juist de discussie over, is het werkweigering als je besluit om te weigeren om naar Engeland te gaan.

Je kan wel makkelijk zeggen, dat weiger ik, maar zit je juridisch dan wel 100 procent zeker ?

In mijn ogen staat een werkgever dan zeer in zijn recht om jouw mede te delen dat jij werkweigering doet, daar er geen negatief reisadvies is voor Engeland,

Werkweigering kan leiden tot ontslag, kan zelfs leiden tot verwijtbaar ontslag, wat weer kan leiden tot korting of zelfs helemaal geen uitkering.

 

En je leest inmiddels ook al dat de situatie aan het verbeteren is, dat chauffeurs zich minder onveilig voelen en zelf nog laatst gesproken met iemand die naar Engeland moest en ook aangaf, dat de situatie een stuk beter was dan een paar maanden geleden.

 

Verwar niet de vertragingen die men opdoet door spoorlopers of andere storingen aan de trein, bijvoorbeeld een everzwijn die trachtte het spoor alleen maar over te steken en niet eens naar Engeland wilde, want dat heeft niks met je persoonlijke veiligheid te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Precies.

Dat is me ook helemaal duidelijk.

 

Er werd mij enkele maanden geleden gevraagd of ik via Calais naar Engeland wou.

Ik heb aangegeven dat ik dat absoluut niet zag zitten en dat ik dat niet wou doen.

Mijn baas luistert dan gelukkig en stuurt iemand die wel aangeeft dat hij er geen bezwaar tegen heeft,

Ik sta namelijk niet geheel in voor de consequenties als ik me bedreigd voel.

Iets met rood voor de ogen en een knuppel in de hand.

Dat is voor de vluchteling niet goed.....maar voor mij ook niet.

 

Ik begrijp dat het (gelukkig !!) wat beter gaat daar in Calais.

 

Maar ik vindt het raar dat je gedwongen kan worden om te gaan.

Wellicht dat de regering inderdaad eerder had moeten beslissen om maatregelen te nemen  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Word het dan geen tijd dat WIJ als chauffeurs gewoon die wagens eens stil gaan zetten dan !!

En domweg weigeren om Calais in te rijden en 20 kilometer ervoor met zijn alle op de snelweg stil gaan staan !!!!!

Als het om onze CAO en centen gaat is iedereen bereid het werk stil te leggen......

Maar als het om onze veiligheid gaat...... :stom:

ohhhh, nou ik weet niet waar u de laatste jaren geleefd hebt, maar zelfs voor een goede CAO gaat er al geen wagen tegenwoordig meer aan de kant, dus hiervoor al helemaal niet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga niet meer heen.

 

 Gelukkig kan ik die keuze maken, Ik ben een poosje terug voor het laatst met de trein naar Engeland geweest same met een ander forum lid. Er werd met een vingertje over de keel duidelijk gemaakt dat ik mijn mond moest houden wat ik uiteraard nier deed. Er kropen er een aantal in de auto voor mij.

 

Ik heb de rit afgemaakt en gezegd dat ik het niet meer deed. GB okay maar met de boot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Je had ze de nek om moeten draaien We zijn veel te lief voor ze

Huub

Aan de ene kant heb je volkomen gelijk Huub, alleen de gevolgen zijn weer eens voor de chauffeur, dat is dan weer een beetje jammer.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fosfor erop: de nek omdraaien.  Goed gedaan jongens!

Zo erg heb ik het zelfs  Wilders niet horen formuleren.

Ik vind hem ook te ver gaan maar zou er niet rouwig om zijn als die mensen van de een op andere dag weer in het land van herkomst zouden zijn. Of dat land nu "veilig" is of niet. Hier zorgen ze dat wij ons niet veilig meer voelen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Was wel een interresante vraag op de chauffeursbijeenkomst,

In hoeverre sta je in je recht als chauffeur om te weigeren om via calais naar GB te reizen ivm met de onveilige situatie daar ( agressie door "vluchtelingen")

Men durfde daar geen rechtstreeks antwoord op te geven

 

In hoeverre wil je in je recht staan?

 

Er bestaat ook nog iets van een principe. Als jij je niet veilig voelt bij Calais, dan ga je niet naar Calais. Dan neem je de eventuele juridische consequenties voor lief.

 

Als je werkgever daar geen begrip voor heeft, dan kan je jezelf beter afvragen of je überhaupt nog wel voor die werkgever wil werken.

 

En mochten de gevolgen ontslag zijn, dan zoek je toch een andere werkgever! Gelijk die angst voor een uitkering is niet nodig, kippenvangers worden er altijd wel gezocht. Dan verdien je misschien niet het meeste, maar kan je nog wel  je huur/hypotheek betalen en in tussentijd op zoek naar een andere baan in de transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kunnen we ook realistisch reageren  :confused: het lijkt wel de politiek, reageren als een kip zonder kop.

Vanuit het standpunt van degene die werk hebben is het makkelijk praten, maar je kunt niet elke dag zomaar van baan verwisselen, staat mooi op je CV als je de 100ste baan hebt, als je dan überhaupt nog ergens aangenomen wordt  :bey:

 

  • Natuurlijk kan ik kippen gaan vangen, maar de kippen lopen in Barneveld en ik woon in Groningen,
  • ik heb prima werk en een vaste baan, als ik die kwijtraak moet ik naar een job die me niet aanstaat en elke dag misschien wel >100 km reizen, 
  • ik heb het voor 100% naar mijn zin en ik wil helemaal niet weg
  • en en en .....er zijn nog zoveel argumenten te bedenken waarom ik niet weg zou willen in de huidige baan

En de werkgever dan, vergeten we die maar even voor het gemak, hij moet toch zijn ook vracht kwijt kunnen, en niet over een week als hij eindelijk een chauffeur heeft gevonden die wel al die ellende wil  :rolleyes:

Soms bestaat het leven uit keuzes maken. 

 

Een principiële keuze kan soms meer nadelige gevolgen hebben dan de juridische alleen, dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar dat is de afweging die je in dat geval maakt.

 

Maar over het algemeen moet je zien te voorkomen dat je in een dergelijke situatie verzeilt raakt. De problemen rond Calais zijn niet van gisteren of van vorige week. Daar had je als werknemer al lang aan het belletje kunnen trekken dat je er (liever) niet langs gaat. Als een goede werkgever/planner dat weet, dan zullen ze er ook alles aan doen om een andere oplossing te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Die andere oplossing hebben ze al lang gevonden, je ziet amper Nederlanders in Calais, een paar bedrijven werken nog met Nederlandse chauffeurs de rest met .........Nu wordt het ook wel eens tijd dat sommige chauffeurs begrijpen dat ze bij een transportbedrijf werken en niet bij een toerisme onderneming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die andere oplossing hebben ze al lang gevonden, je ziet amper Nederlanders in Calais, een paar bedrijven werken nog met Nederlandse chauffeurs de rest met .........Nu wordt het ook wel eens tijd dat sommige chauffeurs begrijpen dat ze bij een transportbedrijf werken en niet bij een toerisme onderneming.

Ik ken toch nog heel veel bedrijven die met de trein naar Engeland gaan hoor. Bijna alla bloemen en vroenterijders. Of werken die volgens jou ook met goedkoop volk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op dit antwoord kon ik wachten Shompie, jammer genoeg kom ik die heel veel bedrijven van jou niet tegen op de trein. Natuurlijk rijden er nog enkele bedrijven bloemen en groente naar UK en enkele met Nederlandse chauffeurs. Ik zit vaker in de trein met enkel medelanders dan met vier andere Nederlanders en ik rijd op in de tijd dat groente en bloemen mensen ook oprijden om oa op de markt te lossen. Je kan alles wel door een roze bril willen zien maar dat verandert niets aan de feiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De vraag werd gesteld ,na een opmerking dat er een paar chauffeurs bij slachtofferhulp liepen die agressie hadden meegemaakt bij calais.

Kan mij wel voorstellen dat als je zoiets meemaakt dat je ff niet via calais wil.

Maar wat is dan je recht??

Als Internationaal chauffeur kun je zoiets verwachten

Heb vroeger wel een s14 dagen aan de grens gestaan

Met bewaking er bij Die je zelf in moest huren

En die gasten kwamen met een pistool in de cabine En vaak hadden ze nog wat zwaarder ook

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit antwoord kon ik wachten Shompie, jammer genoeg kom ik die heel veel bedrijven van jou niet tegen op de trein. Natuurlijk rijden er nog enkele bedrijven bloemen en groente naar UK en enkele met Nederlandse chauffeurs. Ik zit vaker in de trein met enkel medelanders dan met vier andere Nederlanders en ik rijd op in de tijd dat groente en bloemen mensen ook oprijden om oa op de markt te lossen. Je kan alles wel door een roze bril willen zien maar dat verandert niets aan de feiten.

Laat ik nu zelf regelmatig met bloemen naar Engeland gereden hebben. Zelfs nog niet zo heel lang terug. Dus laat ik nu weten dat jij onzin praat.

Hsf rijd niet meer met Nederlanders, dat weet ik omdat ik daar 9 jaar lang met meerdere auto's gereden heb. Maar Klarenbeek rijd wel met Nl. Van Duijn ook, maar dat wist jij natuurlijk al he dat een van de grootste bloementransporteurs op Engeland met Nl rijd toch...

Niets geen roze bril. Gewoon de waarheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden