[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagen verliest trailer.


Nr one

Recommended Posts

  • Forumlid

In Farmsum is vanavond een splinternieuwe vrachtwagen van een bedrijf uit Appingedam bij het oprijden van een rotonde zijn trailer verloren.

De politie heeft de weg afgezet en wacht nu op een bergingsbedrijf die het geheel weer op de wielen zet.

Verkeer wordt omgeleid over de rondeboslaan (eigen ervaring..:) )

voor foto's zie > http://www.112delfzijl.nl/nieuw/index.php?id=695-Trailer-valt-achter-vrachtwagen-weg <

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 83
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Ik vind de schade niet meevallen, zeker de trailer heeft behoorlijk wat schade.

Met de trekker heeft erg veel geluk gehad dat ie de cabine niet geraakt heeft.

al met al wel lullig voor de chauffeur, die voortaan wel dubbelcheckt of zijn trailer vast zit :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als je aanzet onder de trailer is het toch normaal dat je dan weer ff naar voren trekt om zeker te weten dat ie ook daadwerkelijk vasthangt???

Dat is bij mij stap 1. Na aankoppelen van de slangen test ik nogmaals of de trailer vastzit dmv de trailerrem. Als laatste rij ik dan altijd een stuk vooruit en stamp dan even flink op de rem. Als hij dan niet vastzit weet ik het ook niet.

En het hoeft niet altijd verkeerd aankoppellen te zijn, een schotel kan ook kapot gaan. Al lijkt me dit zo'n typisch "ff snel trailertje halen op vrijdagavond" ongelukje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja precies ik met me volvo f10 uit 1989 heb dus wel nog zo'n trailer rem en ja ik gebruik em heel vaak

aangezien we met trailer rijen van opdrachtgever slijten mijn remmen dan dus ook minder:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nadat ik 1 X BIJNA mn trailer van de trekker af heb laten vallen, controleer ik altijd de schotel visueel.

bij twijffel doe ik de trektest.

dat ik maar wijnig ruimte heb om de slangen aan te koppelen zal me worst wezen.

liever wat zwarte vlekken, dan voor schut staan + de rest van de ellende als je trailer ervanaf donderd.

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die trailer rem heeft toch zowat niemand meer? Dacht alleen auto's van een x-aantal jaren oud nog, en die zijn dan nu al weer aardig op leeftijd meen ik?

Niet zo'n oud type trailerrem. Is puur voor het aankoppellen van bijvoorbeeld een koeler met weinig ruimte. Werkt niet boven 5km/u.

Voor zover ik weet hebben alle R serie Scania's bij ons die optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie
Niet zo'n oud type trailerrem. Is puur voor het aankoppellen van bijvoorbeeld een koeler met weinig ruimte. Werkt niet boven 5km/u.

Voor zover ik weet hebben alle R serie Scania's bij ons die optie.

de r-serie heeft in de handrem een trailer rem. als je hem een centimeter of 2-3 aantrekt dan remt alleen de oplegger, ik gebruik dit ook altijd als ik aankoppel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De volvo (van dec 2007) heeft ook een electronische trailerrem, werkt alleen tot 5 km/uur.:tu: werkt perfect om een controle uit te voeren.

En het kan een paar km duren voor die los gaat, weet ik van een collega die ook al een paar bochten verder was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucklily

Misschien weten jullie dit al, maar ik heb voorheen ruim 1 jaar koppelwerk gedaan. En dan praat ik over zo'n 20 verschillende trailers per dag achter je trekker.

Vertel mij dus niks over borgen en koppelen ;) Toch had ik ook op een gegeven ogenblik het gevoel dat er iets mis was met de schotel. Hij klikte wel, de pen zat er ook helemaal in maar toch met dat ene rukje naar voren niet vast blijken te zitten. Dan sta je in de garage en dan werkt dat ding natuurlijk perfect :mad: En dan opeens: het is vrijdag, laatste trailer, even snel, bijna weekend en dan dat ene rukje naar voren vergeten. En jawel hoor, ik rij weg op de parking en denk nog: boem? wat boem, hoezo boem???? En daar ligt de trailer.

Dus inderdaad: vergeet nooit even een stukje naar voren te rijden om het te controleren. In mijn geval ging het om een lege trailer en de schade viel mee, maar als dit gebeurt met een volle trailer en dan ook nog op de openbare weg :eek:

Wat ik wel vreemd vind, is dat de chauffeur nog zover is gekomen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik altijd doe bij het aankoppelen van een koeler, ik rij de trekker er nog niet helemaal onder, zodat je de ruimte hebt. Vervolgens alle kabels en slangen behalve de rode vastmaken (het zijn er tegenwoordig nogal wat ;)). De rode slang even vastmaken zodat er wat lucht instroomt en de trailer geremd staat en vervolgens half losmaken (zodat hij nog net aan de koppeling blijft hangen). Vervolgens de schotel omhoog tot je zeker weet dat er geen ruimte meer tussen zit, en daarna aankoppelen en even naar voren proberen te rijden. Als laatste de rode slang weer vastmaken en controleren of de schotel geborgd is. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik altijd doe bij het aankoppelen van een koeler, ik rij de trekker er nog niet helemaal onder, zodat je de ruimte hebt. Vervolgens alle kabels en slangen behalve de rode vastmaken (het zijn er tegenwoordig nogal wat ;)). De rode slang even vastmaken zodat er wat lucht instroomt en de trailer geremd staat en vervolgens half losmaken (zodat hij nog net aan de koppeling blijft hangen). Vervolgens de schotel omhoog tot je zeker weet dat er geen ruimte meer tussen zit, en daarna aankoppelen en even naar voren proberen te rijden. Als laatste de rode slang weer vastmaken en controleren of de schotel geborgd is. :D

Ja zo doe ik het ook bijkomend voordeel is dat als je de trekker op het laatst pas omhoog zet is dat de onderkant van de trailer een beetje schoon blijft en niet al het vet van je schotel afveegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik vind het toch een schande dat sommige beroepschauffeurs niet eens weten hoe je moet controleren of je schotel wel deftig de pin in slot heeft...

nu over een mankement aan de schotel ga ik me niet uitspreken, die dingen kunnen gebeuren als hij versleten is.

maar hier vroeg iemand eens hoe je dat kunt controleren, dan stel ik mij de vraag of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?

wanneer ik aankoppel, dan rij ik mij eronder met iets lagere luchtvering, stop op tijd zet hem omhoog en rij er dan volledig onderin tot de befaamde klik (met luchtvering spelen scheelt een hoop verloren vet)

zodra de klik geweest is geef ik zowel een stevige ruk naar voren als naar achteren en opnieuw naar voren (dus 3 rukken).

dan koppel ik de slangen aan, ga ik langs voor de auto rond, controleer ik visueel de schotel of hij wel in het slot zit, trouwens in het instrucktieboekje van DAF staan diverse schoteltypes in uitgelegd.

dan draai ik de poten in en ga zo rond om dan de luchtvering na te kijken of hij wel op rijstand staat.

intussen heb ik de contourverlichting en achterlichten al nagekeken.

Dit is mij zo geleerd in mijn opleiding te doen!, ja ik vergeet nog stappen zoals wielkeggen enzow, maar dat word in de meeste gevallen niet gebruikt zoals je wel snapt.

bij frigo's en huifwagens doe ik net hetzelfde, maar omdat je daar inderdaad met wijnig plaats zit, zet ik de trailer eerst op handrem alvorens er bijna onder te rijden, zet me er dan dicht voor en koppel de slangen aan, en dan is het gewoon verder hetzelfde als anders, enkel mag je niet vergeten de handrem van de trailer weer af te zetten, maar dat zal je snel wel merken als je dat vergeten bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden