[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagen verliest trailer.


Nr one

Recommended Posts

  • Reacties 83
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Zo weet je wel dat je poten goed vastzitten!:confused: Volgens mij levert dit alleen maar kromme poten op.

Rustig eronder rijden, bij koeler evt eerst slangen vastmaken ivm de ruimte, vering instellen zodat de schotel de oplegger net raakt, en dan rustig achteruit tot hij KLIK zegt.

Vervolgens visueel kijken of de vergrendeling dicht is, door de borging te checken. Zo ja, slangen eraan, vering omhoog, en poten indraaien. Vering in rijstand en klaar...

Kost geen materieel, en geen moeite.... ;)

Oh ja, ook niet onbelangrijk: Staat een oplegger te laag afgekoppeld, eerst ff in klein verzet stukkie omhoog draaien. Scheelt schade aan oplegger/schotel, en een berg vet op je loopplaat en slangen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast marsipulami
Zo weet je wel dat je poten goed vastzitten!:confused: Volgens mij levert dit alleen maar kromme poten op.

dat is natuurlijk te voorkomen dor je luchtvering van de trekker flink hoog te zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jullie hebben het allemaal over vet,op mijn schotel zitten teflon platen en in de schotel zelf een teflon ring die zeg maar om de kingpen heen valt.Het mooie van dit is, er mag zelfs geen vet op!:tu:

Dat is handig als je altijd de juiste opleggers aan de schotel hebt ;)

Neem je er ooit 1 van een ander mee, hebbie een probleem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo weet je wel dat je poten goed vastzitten!:confused: Volgens mij levert dit alleen maar kromme poten op.
wanneer ik aankoppel, dan rij ik mij eronder met iets lagere luchtvering, stop op tijd zet hem omhoog en rij er dan volledig onderin tot de befaamde klik (met luchtvering spelen scheelt een hoop verloren vet)

als je alles gelezen hebt weet je da tik met de luchtvering speel bij het aankoppelen, lijkt me ook logisch dat je de trailer utieindelijk dan ook opheft zodat de poten geen grond raakt..... slimme kerel ben jij.. of geef jij altijd rukken aan je trailer met de poten aan de grond?

en ja ik heb vet aan mijn schotel, is ook nodig want ik rij met wisselchasis van Katoen Natie, uiteraard probeer ik zoveel en zolang mogelijk dezelfde te behouden wat vrij veel lukt, maar ik moet soms ook met huifwagen rijden of met 20ft containers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar hier vroeg iemand eens hoe je dat kunt controleren, dan stel ik mij de vraag of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?

@Joel , ik weet niet hoe het zit in Nederland , maar ik weet wel dat in Belgie niet iedere chauffeur naar school is gegaan voor chauffeur te worden , zo ook uw vader niet en ik trouwens ook niet , dus met die vraag van "of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?" is het antwoord , neen niet iedereen geeft die les gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je koppelt dus aan,tilt de oplegger op met je luchtvering en dan sluit je de luchtslangen aan? Gevolg dat de auto een aardige duik naar beneden maakt. Ieder heeft zijn manier van aankoppelen, ik rij er gewoon onder,luchtvering omhoog tot de schotel de oplegger net raakt en rij dan door,klik en de oplegger zit vast. Dan de slangen en kabels er aan en de oplegger iets liften en de poten opdraaien. In het voorbijgaan even de vergrendeling checken en klaar is Kees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Joel , ik weet niet hoe het zit in Nederland , maar ik weet wel dat in Belgie niet iedere chauffeur naar school is gegaan voor chauffeur te worden , zo ook uw vader niet en ik trouwens ook niet , dus met die vraag van "of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?" is het antwoord , neen niet iedereen geeft die les gehad

Volgens mij is Joel ook een B :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik rij meestal met luchtvering zo laag mogelijk als het kan tot bijna aan de kingpin, koppel op vlakke wegen alle slangen aan (5 stuks) en dan zet ik de koppelschotel tot net met vlakke gedeelte NIET tegen de oplegger aan en rij rustig zonder dat ram gedoe tegen de kingpin aan en hoor klik. Dan kijk ik ook of de koppelschotel geborgen is. Dan draai ik de slingerpoten in en controleer de oplegger op schades en verlichting. Dan rij ik heel langzaam naar voren met mijn linkervoet op de rem. Waarom...

1 weekje nadat ik mijn nieuwe daf heb en voor 4de keer aangekoppeld had, dacht ik dat alles ok was, maar was niet geval. Gelukkig zag ik het oplegger niet mee gaan met trekker en konde ik optijd remmen waardoor niks aan de hand is. Kon ik effe de luchtslangen eraf halen, koppelschotel opnieuw openen en opnieuw aankoppelen.

Veel truckers rammen de kingpin tijdens aankoppelen naar mijn mening...

Door dat ram gedrag, vertoon koppelschotel op den duur ook mankementen waardoor je denk dat alles wel aangekoppeld is terwijl het niet zo is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Origineel gepost door usacandyman viewpost.gif

@Joel , ik weet niet hoe het zit in Nederland , maar ik weet wel dat in Belgie niet iedere chauffeur naar school is gegaan voor chauffeur te worden , zo ook uw vader niet en ik trouwens ook niet , dus met die vraag van "of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?" is het antwoord , neen niet iedereen geeft die les gehad

Volgens mij is Joel ook een B :p

Dat weet ik wel , want ik ken Joel wel , weet niet of dat ie mij kent ,maar wat ik bedoel met ik weet niet hoe het is in nederland is dat ik niet weet hoelang ze daar al school krijgen als vrachtwagenbestuurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je alles zelf haalt(rijbewijzen en ccvb) dan kom je nooit op een school en heb je ook al de papieren. Je kunt ook een opleiding volgen bij de VTL volgens mij, en dan ga je inderdaad naar een school.

Er zijn dus meer mogelijkheden om de papieren te behalen.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik vind het toch een schande dat sommige beroepschauffeurs niet eens weten hoe je moet controleren of je schotel wel deftig de pin in slot heeft...

nu over een mankement aan de schotel ga ik me niet uitspreken, die dingen kunnen gebeuren als hij versleten is.

maar hier vroeg iemand eens hoe je dat kunt controleren, dan stel ik mij de vraag of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?

Uh ik vroeg inderdaad hoe je kunt controleren dat de aanhanger veilig vergrendeld is dit na 8 jaar geleden het examen te hebben gedaan en 6 jaar bakwagenervaring !! dan kun je wel een grote bek hebben over deze vraag maar weet jij nog wat je 8 a 9 jaar geleerd hebt ??? waarschijnlijk ook niet helemaal dus vandaar deze vraag !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Uh ik vroeg inderdaad hoe je kunt controleren dat de aanhanger veilig vergrendeld is dit na 8 jaar geleden het examen te hebben gedaan en 6 jaar bakwagenervaring !! dan kun je wel een grote bek hebben over deze vraag maar weet jij nog wat je 8 a 9 jaar geleerd hebt ??? waarschijnlijk ook niet helemaal dus vandaar deze vraag !!!

Sommige dingen vergeet je gewoon... ;)

Maaruhh, nieuwe naam! Had het niet Hendrik de Vos moeten worden? hèhè...

Kom je morgen rond 12 uur/ half 1 ff naar de Lidl Heerenveen, met een kan koffie en een koekje? Melk en suiker graag! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Joel , ik weet niet hoe het zit in Nederland , maar ik weet wel dat in Belgie niet iedere chauffeur naar school is gegaan voor chauffeur te worden , zo ook uw vader niet en ik trouwens ook niet , dus met die vraag van "of je de les "aankoppelen van trailer of aanhanger" niet gehad hebt in school?" is het antwoord , neen niet iedereen geeft die les gehad

in België inderdaad, dat merk je vaak genoeg, zeker in de zeecontainer transport omdat sommigen "ff snel hun CE" moete halen van baaslief.

Maar nederland staat toch zo bekend om hun erkend beroep en opleidingen?, blijkbaar dus niet als ik de verdere reacties las.

@Herman, je moet nu niet de idioot gaan uithangen, het is niet omdat men met luchtvering speeld om aan te koppelen dat je een trailer 5 etages hoger moet gaan zetten, jij zal ook wel de poten van de grond zetten bij het aankoppelen, mischien na je "klik" maar ik dus niet, want veel van de bij ons gebruikte trailers zijn geladen enzo, en als je die dan niet opheft dan duw je met die klik die poten ook wel krom na een poosje.

@trucker-hendrik, ik val je persoonlijk heus niet aan hoor omdat je die vraag stelde, maar als je eventjes verder gaat denken, zullen er wel veel meer mensen deze vraag durven stellen, ookal hebben ze niet zoals jij een poosje uit de running gezeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@trucker-hendrik, ik val je persoonlijk heus niet aan hoor omdat je die vraag stelde, maar als je eventjes verder gaat denken, zullen er wel veel meer mensen deze vraag durven stellen, ookal hebben ze niet zoals jij een poosje uit de running gezeten.

Het getuigd juist van professionaliteit om te vragen hoe het zit als je het niet weet of door lang niet te hebben gedaan niet meer weet.

NIEMAND weet ALLES.

Je kan beter iemand hebben die 10 keer teveel vraagt dan zo'n betweterige cowboy die denkt dat ie alles weet en maar wat aanprutst.

Niet persoonlijk nemen verder hoor... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Herman, je moet nu niet de idioot gaan uithangen, het is niet omdat men met luchtvering speeld om aan te koppelen dat je een trailer 5 etages hoger moet gaan zetten, jij zal ook wel de poten van de grond zetten bij het aankoppelen, mischien na je "klik" maar ik dus niet, want veel van de bij ons gebruikte trailers zijn geladen enzo, en als je die dan niet opheft dan duw je met die klik die poten ook wel krom na een poosje.

.

Volgens mij hang ik hier niet de idioot uit! Ik koppel op een normale en rustige manier opleggers aan en af.

Ook een geladen oplegger rij ik onder zonder dat ik hem raak, vlak voor de pin gaat de schotel tegen de oplegger totdat ik hem net raak,meer niet,dan er rustig onder en aanklikken.Dan de slangen eraan en de oplegger iets optillen tot de poten vrijhangen. Sluiting controleren en de poten opdraaien en bij het wegrijden de trailer rem er op een even trekken om te kijken of ie vast zit.

Daar hoef ik geen 3 keer mee heen en weer te gochelen om te checken of de oplegger wel vast zit.

Je doet je best maar op jouw manier, doe ik het wel op mijn manier, oke?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie
in België inderdaad, dat merk je vaak genoeg, zeker in de zeecontainer transport omdat sommigen "ff snel hun CE" moete halen van baaslief.

Maar nederland staat toch zo bekend om hun erkend beroep en opleidingen?, blijkbaar dus niet als ik de verdere reacties las.

@Herman, je moet nu niet de idioot gaan uithangen, het is niet omdat men met luchtvering speeld om aan te koppelen dat je een trailer 5 etages hoger moet gaan zetten, jij zal ook wel de poten van de grond zetten bij het aankoppelen, mischien na je "klik" maar ik dus niet, want veel van de bij ons gebruikte trailers zijn geladen enzo, en als je die dan niet opheft dan duw je met die klik die poten ook wel krom na een poosje.

@trucker-hendrik, ik val je persoonlijk heus niet aan hoor omdat je die vraag stelde, maar als je eventjes verder gaat denken, zullen er wel veel meer mensen deze vraag durven stellen, ookal hebben ze niet zoals jij een poosje uit de running gezeten.

rijdende door belgie lijkt het wel of de meesten hun c-e even snel hebben moeten halen, de goeden uitgezonderd. volgens mij ben jij er ook 1 van, je blaast je tekortkomingen als chauffeur van je af met een grote bek. in nederland durven chauffeurs elkaar wel om raad te vragen, ook met de gedegen opleiding die wij hebben gevolgd.

je durft tegen herman te zeggen dat ie niet de idioot uit moet gaan hangen?? die man heeft meer ervaring dan jij, erg veel ervaring meer. en hij heeft gelijk over dat aankoppelen. als je recht en rustig onder je trailer rijdt hebben de poten daar niks van te lijden. maar als je een blaaskaak bent met een te mooie auto dan denk je wel dat je kunt rijden maar fatsoenlijk aankoppelen lukt dan nog niet eens.

met andere woorden, de zoveelste blaaskaak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
en klaar is Kees.
Kees????? Kees????? sinds wanneer heet jij nou weer Kees?:D

Ja Herman of Kees, je bent wel weer lekker duidelijk zeg.:D

Groeten Piet.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden