[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Leeuw's belevenissen


Gast Leeuw

Recommended Posts

Het was een mooie zondag in april 2006. Na een trailer naar één van de Duitse Oostzeehavens gebracht te hebben, had ik er weer ééntje met stukgoed teruggekregen voor Oldenzaal. Voor zover ik me kan herinneren liep alles mooi, totdat er bij Clusorth-Bramhar een Polizist op de weg stond. Gelukkig in de tegenrichting maar die haalde wel net twee collega's van de weg...

 

001g0cgz.jpg

 

Van het zondagrijverbod in Duitsland hadden we niet veel last, we hadden een aantal auto's die vergunningen hadden om op zondag te mogen rijden. Bij Lingen nam ik de rondweg en verdomd, bij de parkeerplaats daar stond weer een poppetje op de weg maar dit keer wel aan mijn kant...

 

Na het stoppen kwam er een agent bij me, die graag even de ladingpapieren wilde en even in de trailer wilde kijken. Geen probleem, hem de papieren in de hand gedrukt en ik wilde de achterdeuren van de trailer open maken. Nene, zei de agent, maak beide zeilen maar open. 'k Was d'r al bang voor :rolleyes:

Dat er op die kist "ACAB" staat, valt me nu pas op :D

 

0020xffx.jpg

 

003hnepq.jpg

 

Wie het wel eens aan de hand heeft gehad, weet hoe het gaat. De agent kwam erbij en begon te kijken.

- "Heb je spanbanden bij je chauffeur?"   Ja hoor.

- "Hoeveel?"  Een stuk of 10, misschien 12...

- "Oh, da's véél te weinig!"   Huh?

 

Mijnheer begon te rekenen. Hij kwam op minimaal 40 spanbanden uit. Alleen al voor de bundels profielen en buizen links was ik een enorm aantal spanbanden nodig, want die lagen voor nergens strak tegenaan (had hij wel gelijk in). Wat nu?

- "Dat moet je maar overladen, chauffeur."   OK, ik zal eens gaan bellen...

- "Moeten ze maar met een heftruck komen, maar niet vandaag, want dan krijgen ze een boete wegens het Sonntagsfahrverbot".

 

Om een lang verhaal kort te maken: De pootjes van de trailer werden uitgedraaid en nadat iemand geld kwam brengen, kon ik met de trekker een paar uur later mijn weg naar Oldenzaal vervolgen. Deze trekker was op maandagochtend natuurlijk alweer ingedeeld om met een andere trailer op pad te gaan.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei RealZeus:

40 spanbanden? Man, dan kom je nooit weer aan rijden toe.

 

Als degene die die trailer geladen had had nagedacht had je het misschien wel met de helft afgekund.

 

Maar ja, dat nadenken he....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

^^ had hier toch ook ff snel achterin gekeken en dacht: Zijn verschillende lengtes :stom:

schuif.jpg

 

In godsnaam wie laad er zoiets zo of er moet iets voor gestaan hebben wat eerst gelost is........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Ach het was in de tijd  dat rollen papier en spanbanden een absolute niet samen mochten gaan.;)

Zout los in een huif kon toen ook.
Oosterijk laaie voor Harlingen.

Die onderste was ik inmiddels overgestapt naar andere werkgever en mun eerste Scania ervaring, poe poe wat had ik snel heimwee naar die blauwe Volvo, want die Scania veerde voor geen meter, als je dan over de stresweg naar Zeebrugge moest

Oosterijk 005.jpg

Oosterijk 006.jpg

Oosterijk 003.jpg

Oosterijk 001.jpg

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Kiepenboer:

Is die oplegger door een beginneling aangekopeld in de haven??

Je controleert toch zeker of de lading juist gezekerd is voor je aan kopelt, zo niet laat je hem toch staan.

Jaren geleden zat ferrywerk gedaan, maar meestal wel fff erin gluren hoe het erbij stond/lag.
 

1) Ja, door mij :cool:

2) Ik had achterin gekeken (altijd) en niets wereldschokkends gezien. En ook met hoe de vracht erbij staat vind ik nog steeds: Hier kun je gewoon mee rijden.

Dat het stukken beter geladen had kunnen worden, ja natuurlijk, dat is een feit.

3) Altijd. En in die tijd ook wel eens een trailer geweigerd mee te nemen als ik het niet vertrouwde...

 

20 uur geleden zei RealZeus:

40 spanbanden? Man, dan kom je nooit weer aan rijden toe.

 

Het hele vastzet-verhaal wordt mateloos overdreven. En bijna al die adviseurs hebben zelf een handeltje in spanbanden en dergelijke erbij... :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei Leeuw:

 

Het hele vastzet-verhaal wordt mateloos overdreven. En bijna al die adviseurs hebben zelf een handeltje in spanbanden en dergelijke erbij... :cool:

 

Ja je zou het wel denken he 😉

Beetje overdreven die 40 stuks

Ik gooi her en der wat rubbers onder de pallet en doe verder max om de meter een spanband dus max 13 spanbanden over de hele trailer !!!

Dan ben ik er 100% zeker van dat alles goed vaststaat.

Uiteraard doe ik er 1-tje minder of juist extra als ik denk dat het beter is

 

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het liefst zelf laad en dat ook vaak doe gelukkig

Mocht er tijdens transport schade ontstaan dan is dat alleen maar als de klant zelf geladen heeft

En ja....heb wel eens trailers geweigerd te rijden omdat het niet goed (lees: helemaal niet ! ) vaststond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zout los in een huif kon toen ook.
Oosterijk laaie voor Harlingen.

Die onderste was ik inmiddels overgestapt naar andere werkgever en mun eerste Scania ervaring, poe poe wat had ik snel heimwee naar die blauwe Volvo, want die Scania veerde voor geen meter, als je dan over de stresweg naar Zeebrugge moest
928168458_Oosterijk005.thumb.jpg.d483e5ac5b27012b4abec9b3b06740c6.jpg
123113596_Oosterijk006.thumb.jpg.fb218f860496e74cfaeaa1b979d30374.jpg
369153454_Oosterijk003.thumb.jpg.6f2bf280ff98bccda45343e023ba02f0.jpg
2088566577_Oosterijk001.thumb.jpg.652d53d39b0570dadb212da9b5e5d4bd.jpg
Ook lekker veilig als een soort klimgeit de zeilen dichtmaken,kom je tegenwoordog niet mee weg omdat zo te doen
  • Like 2
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei andremast:

Wat je vroeger in de" ferrytijd" zoal tegenkwam zou je nu goed kunnen gebruiken met de cursus ladingzekeren.(hoe het niet moet)emoji57.png

Ja,die Engelsen maakten er dikwijls een potje van.

In mijn WETRAM tijd kreeg ik n keer strafwerk( wij reden metonze eigen trekkers bijna nooit voor de ferry afdeling) en moest op de Europoort een ferry aankoppelen om te lossen bij de VW fabriek in Kassel.

DE trailer stond afgekoppeld met de steunpoten geheel uitgedraait op de parking,met 22 ton erin.

Omdat de poten heel gemakkelijk indraaiden,met 22 ton erin kreeg ik al n donkerbruin vermoeden,en vroeg de douane toestemming om het loodje te verbreken om de lading te controleren. 

En ja hoor; mijn vrees werd bewaarheid; de Engelse "collega"had slechts de achterste 2 kleppen van de kap afgebroken ende gehele lading op de achterste 6 meter van de trailer weggekwakt.

 

IK heb die lading laten lossen en herladen,dan maar n dag later in Kassel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maart 2006: Met auto 402 had ik in Noord-Duitsland een trailer bij een klant afgeleverd en omdat verder niets aan vast zat, kon ik in Travemünde een trailer voor Oldenzaal gaan oppikken. Duurde nog wel even voordat de boot binnenkwam, dus een plekje in de zon gezocht om m'n pauze te maken:  Dan kon ik aansluitend in één ruk terug naar Oldenzaal:

00.jpg

 

De plek in het zonnetje was niet toevallig gekozen, want een paar plekken verderop stond een interessant dingetje op een semi:

01.jpg

 

Dit soort locjes met zo'n 250 pk en een gewicht van 25 - 35 ton wordt gebouwd door Schöma in Diepholz en wereldwijd gebruikt bij het bouwen van tunnels. Dit exemplaar had in Zwitserland vanaf 1995 bij de bouw van de Vereinatunnel dienst gedaan, was daarna Diepholz gereviseerd en nu op weg naar een project in Zweden.

 

Een paar meter verderop was ook altijd wel wat te zien, hier trekt een dieselloc wagens uit de voormalige Railship II of III. Op dit moment was het bedrijf al overgenomen door Finnlines...

Omdat Finland een andere spoorbreedte bezit, worden de wielstellen in de finse haven gewisseld of de wagen gewoon op andere draaistellen geplaatst:

02.jpg

 

Op de terugweg een belletje: Zou ik de volgende dag nog even een koppeltje kunnen doen? Tuurlijk wel.

- OK, rond 12 uur kun je vertrekken richting Lübeck met de 794.

Ik was op tijd in Oldenzaal, kreeg de sleutels van de 794 die op dat moment een jaartje oud was en ging naar de auto:

03.jpg

 

04.jpg

Overal was het een bende en er waren dingen kapot waarbij je je afvraagt: Hoe krijg je het voor elkaar??

Door de planning werd me verteld dat hier een groep poolse collega's mee reden die het niet erg zorgvuldig waren. Dat verbaasde me niet maar ik snap nog steeds niet dat je dat als bedrijf tolereert...

 

Nou ja: Er was geen andere auto beschikbaar, de trailer moest de boot halen en ach, van buiten zag het er wel netjes uit:

05.jpg

 

Onderweg nog even een gesprekje met de vijand ;) :06.jpg

 

Op Buddikate was deze controleur totaal niet geïnteresseerd in mijn auto, maar wel in mijn camera. Hij bleek zelf ook regelmatig foto's te maken en als je wat te praten hebt over hobby's, zijn je 45 min ook zo weer voorbij. :D

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een paar opvallende nieuwtjes de afgelopen week. En wie dit niet interesseert wens ik alvast een heel fijn weekend :bey:

 

Les gilets jaunes oftewel de gele hesjes:

Terwijl onze staatsmedia braaf volhoudt dat de protesten zich tegen de hoge brandstofprijzen richten, die momenteel juist dalen..., blijkt er toch meer achter te zitten. Onvrede met de politiek in het land, over president Macron, over de belastingdruk, het feit dat de mensen uitgeknepen worden en zeker niet op de laatste plaats de (arbeids-)migratie. 

Vanzelfsprekend komen op de protesten ook de nodige relschoppers af, maar in de kern is de onvrede en zorg van de Fransozen begrijpelijk en terecht. :ok:

 

Dat er achter de gele hesjes geen organisatie steekt, kan nadelig uitpakken: Losse groepen zijn makkelijker te isoleren dan een georganiseerd protest maar ook bestaat het risico dat het op sommige plaatsen uit de hand loopt waardoor het draagvlak voor hun actie verloren gaat. De kans dat de actie overslaat naar Nederland lijkt zeer klein te zijn, hoewel dezelfde zaken ook in ons land spelen.

 

 

Vrijdagnacht op de radio:

Wij Nederlanders moeten harder werken, omdat er eerder geen ruimte voor loonsverhoging is. Dat snap ik best hoor, want diegenen die voor een paar euro meer dan hun uitkering liever in hun nest blijven liggen, moeten er ook warmpjes bij zitten. En dat de economie uitstekend draait en tal van bedrijven dikke winsten boeken, dat zegt natuurlijk niets. :rolleyes:

Wil je weten hoe lang je aan de welvaart mag bijdragen, kijk dan hier: https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_aow/wanneer_aow/index.jsp . Ik mag tot 69 jaar en 3 maanden door en jullie?

 

 

Het Marrakech verdrag:

Een aantal landen staan op het punt het pact van Marrakesh te ondertekenen, hoewel steeds meer EU-leden zich daartegen keren. De overéénkomst over migratie, opgesteld door de VN, wat behoorlijk grote gevolgen kan hebben. Er is getouwtrek over de vorm en hoe het precies: Dit lijkt soms wel een poging om het vooral niet over de inhoud te hebben...

 

Onze Tweede Kamer weigerde lange tijd daarover überhaupt te discussiëren, terwijl de media netjes hun mond erover dicht hielden. Het verdrag zou niet-bindend zijn, maar migranten kunnen wel met het verdrag in de hand naar de rechter stappen, om er zo rechten aan te ontlenen. En als er één schaap over de dam is...

Tevens gaan er sommige landen al stemmen op, het verdrag in de vorm van wetten te gieten en die zijn wel degelijk bindend.

 

Hier vind je een samenvatting van het verdrag: https://tpo.nl/2018/11/01/het-verdrag-van-marrakesh-complete-samenvatting-en-analyse .

Opvallend is onder andere dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen legale en illegale migranten maar ook dat er wordt gesteld dat migratie een bron van welvaart en innovatie is. Dát zou ik wel eens onderbouwd willen zien...

 

 

De betutteling:

We mogen niet meer roken. We moeten minder drinken. We moeten minder vlees eten.

Wie de hele batterij aan maatregelen en regels wil zien, kan hier terecht: https://nos.nl/artikel/2260498-nationaal-preventieakkoord-iedereen-moet-gezonder-gaan-leven.html

En nu de vingers graag: Wie van jullie mafkezen heeft ervoor gestemd om in een restaurant niet meer dan 20% vlees op z'n bord te krijgen? :hamer:

 

 

Zwarte Piet:

Ook na de intocht is de storm nog niet gaan liggen. Mensen die het wagen zich uit te spreken vóór Zwarte Piet, mogen in ons vrije, democratische land gewoon voor racist uitgemaakt worden. Dit enkel vanwege hun mening . Maar wie het waagt om anti-Pieten uit te schelden, staat wel binnen no-time voor het hekje. Ook dat is discriminatie...

 

 

En tot slot:

Het CBS ziet de samenstelling van de Nederlandse bevolking langzaam veranderen. Inmiddels heeft een kwart van de mensen in Nederland een migratieachtergrond.

Dit is dus geheel in lijn met de wens van VN-migratiebaas Peter Sutherland, die vindt dat de EU meer haar best moet doen om de homogeniteit van de lidstaten te ondermijnen door méér migratie en méér multiculturaliteit. De EU moet dus de lidstaten in feite kapot maken...

 

Fijn weekend allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei Leeuw:

Vrijdagnacht op de radio:

Wij Nederlanders moeten harder werken, omdat er eerder geen ruimte voor loonsverhoging is. Dat snap ik best hoor, want diegenen die voor een paar euro meer dan hun uitkering liever in hun nest blijven liggen, moeten er ook warmpjes bij zitten. En dat de economie uitstekend draait en tal van bedrijven dikke winsten boeken, dat zegt natuurlijk niets. :rolleyes:

Wil je weten hoe lang je aan de welvaart mag bijdragen, kijk dan hier: https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_aow/wanneer_aow/index.jsp . Ik mag tot 69 jaar en 3 maanden door en jullie?

 

 

Volgens mij was dat niet het verhaal waarom de lonen achter blijven....

https://www.ad.nl/ad-werkt/onze-lonen-groeien-nauwelijks-volgens-het-cpb-moeten-we-slimmer-werken~a5b4dc01/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden