[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Leeuw's belevenissen


Gast Leeuw

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

Deze man is echt goed.

 

 

Hij heeft de intellectuele diepgang een kabinet te leiden over zeg tien jaar, intellectuele diepgang waar vriend Geert Wilders toch net iets tekort komt.

Geef het nog enkele jaren en een kabinet FVD, PVV komt eraan 

 

 

 

 

 

hoop ik...

 

  • Like 5
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei andremast:


 

 


Of we daar blij mee moeten zijn........de tijd zal het lerenemoji848.png

 

Thierry Baudet is een pedante kwast.:D

Maar wel een kwast met een boodschap.:ok:

Omdat t verschrikkelijk zonde zou zijn om je stem niet te gebruiken,en de gevestigde partijen toch niets voor de "gewone mens"te betekenen hebben,zou ik iedereen aanraden om FvD te stemmen,een beter alternatief is er op dit moment niet.

Mede omdat Baudet,als hij zijn beloftes houdt,het referendum in ere hersteld en,als hij,misschien onder wat druk van Wilders ( van wie ik overigens niet hoop dat hij aan een regering deelneemt)een soort van Nexit wil creeëren,wij dit door datzelfde referendum terug kunnen fluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei shompie:

Ik heb hem maar ff afgekeken. Het regent toch en zat in de auto dus had geen zin om nat te worden.

 

Deze man is echt goed.

 

 

Dan moet je wel het hele filmpje bekijken. In het filmpje van Leeuw is bij 9.33 geknipt.

Hieronder het hele filmpje van de hele inbreng van Thierry Baudet van wat de kamer middennacht kregen aantehoren.

Die begint veel leuker en eindigt met iets waar ik zeer mijn bedenkingen bij heb.

Dit stukje krijg je bij 10.34 te horen, iets wat er dus bij leeuw zijn filmpje is uitgeknipt.

 

 

 

Dan hier nog een link die wel aardig is om te bekijken. 

 

 

En nog een link uit het fd.... zonder v.

 

https://fd.nl/economie-politiek/1271359/afwezige-baudet-levert-twee-zetels-in-peiling-de-hond

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei lientje:

Dan moet je wel het hele filmpje bekijken. In het filmpje van Leeuw is bij 9.33 geknipt.

Hieronder het hele filmpje van de hele inbreng van Thierry Baudet van wat de kamer middennacht kregen aantehoren.

Die begint veel leuker en eindigt met iets waar ik zeer mijn bedenkingen bij heb.

Dit stukje krijg je bij 10.34 te horen, iets wat er dus bij leeuw zijn filmpje is uitgeknipt.

 

Leeuw zou het wel kunnen waarderen wanneer je iets beter oplet, want Leeuw heeft namelijk helemaal geen filmpje geplaatst van Baudet bij de APB 2018...

 

Edit: Maar even inhoudelijk:

- Wat hebben de debatten over de APB volgens jou opgeleverd?

- Is er ook maar één suggestie of opmerking van de oppositie of partijen die ook aan de regering deelnemen, serieus door het kabinet behandeld?

- Gaat er ook maar één wijziging in de plannen van het kabinet van Prinsjesdag plaatsvinden?

- Zo niet, dan is het toch zoals Baudet aangeeft, een grote poppenkast waarbij de uitkomst toch al vooraf vaststaat? Dus zonde van de tijd en moeite.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei DAFne:

Hij heeft de intellectuele diepgang een kabinet te leiden over zeg tien jaar, intellectuele diepgang waar vriend Geert Wilders toch net iets tekort komt.

Geef het nog enkele jaren en een kabinet FVD, PVV komt eraan 

 

Er was iemand die stukken beter, welbespraakter en waarschijnlijk ook intelligenter was dan Wilders en Baudet. Toen diegene een te grote dreiging werd voor bepaalde partijen, werd hem een stok in de wielen gestoken. Of beter: Een kogel in zijn hoofd geschoten...

 

Dat de gehele Tweede Kamer nu als door een wesp gestoken op Baudet reageert, laat zien dat hij als gevaar wordt gezien. Iemand als Kuzu daarentegen wordt "gewoon" genegeerd.

 

Of een kabinet PVV/FvD wat bruikbaars oplevert? Ik denk het niet, zeker niet op korte termijn want alle onderliggende ambtenarij is dermate doorspekt met mensen met "links" gedachtengoed. Deze mensen alles zullen blokkeren wat in hun macht ligt omdat ze er heilig in geloven, aan de goede kant te staan...


Wat betreft de goede bedoelingen: Zelfs mensen die ik persoonlijk best hoog had, zoals een Omtzigt die kritische vragen stelt en deksels van doofpotten lijkt te willen krijgen, stemt tóch weer met de partij mee als het erom gaat. Daar koop je toch niets voor?

 

18 uur geleden zei europeaan:

Thierry Baudet is een pedante kwast.:D

Maar wel een kwast met een boodschap.:ok:

Omdat t verschrikkelijk zonde zou zijn om je stem niet te gebruiken,en de gevestigde partijen toch niets voor de "gewone mens"te betekenen hebben,zou ik iedereen aanraden om FvD te stemmen,een beter alternatief is er op dit moment niet.

Mede omdat Baudet,als hij zijn beloftes houdt,het referendum in ere hersteld en,als hij,misschien onder wat druk van Wilders ( van wie ik overigens niet hoop dat hij aan een regering deelneemt)een soort van Nexit wil creeëren,wij dit door datzelfde referendum terug kunnen fluiten.

 

Het is in- en intriest dat er eigenlijk geen alternatief voor de FvD (en misschien ook PVV) is. Links en rechts in de Kamer zijn eigenlijk grotendeels één pot nat geworden, die enkel op details nog verschillen. Zelfs de arbeiderspartijen van weleer, hebben de arbeiders allang de rug toegedraaid.

Misschien dat Baudet inderdaad zijn beloften houdt, hij zou dan een welkome uitzondering zijn in mijn ogen.

 

Het referendum is ons op een on-grondwettelijke (!) wijze afgepakt door deze regering, omdat de uitkomst van het vorige referendum hen niet zinde. Dat zegt genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei lientje:

Die begint veel leuker en eindigt met iets waar ik zeer mijn bedenkingen bij heb.

Dit stukje krijg je bij 10.34 te horen, iets wat er dus bij leeuw zijn filmpje is uitgeknipt.

 

Die eerste minuut had vak K in ieder geval even de aandacht bij wat hij zei. Daarna verzakten ze weer in hun gebruikelijke en door anderen reeds genoemde, ongeïnteresseerde en zelfs ietwat arrogante, telefoon-kijkende houding.

 

Wat Baudet vanaf 10.34 zegt, daarmee ben ik het grotendeels eens.

- Australisch voorbeeld: Zelf bepalen wie we binnenlaten in ons land.

- De idiote energietransitie: Allemaal van het gas af, terwijl we daarvoor een prima infrastuctuur hebben en Russisch gas slechts een kwart kost van wat we nu betalen?

- In plaats daarvan, moet alles elektrisch. Want stroom is schoon. Een enorm dure warmtepomp in plaats van een CV- of combi-ketel -> Burgers onnodig op hoge kosten jagen.

 

Geloof je werkelijk dat wij mensen, een grote invloed op ons klimaat hebben? Dat getuigt volgens mij namelijk van een enorme zelfoverschatting.

Alsof wij bepalen wanneer de aarde opwarmt of juist afkoelt. Dat wil niet zeggen, dat we niet zuinig op onze aarde en reserve's moeten zijn hoor (!), maar wij hebben ons aan de aarde aan te passen en niet andersom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Leeuw:

 

 

 

Geloof je werkelijk dat wij mensen, een grote invloed op ons klimaat hebben? Dat getuigt volgens mij namelijk van een enorme zelfoverschatting.

Alsof wij bepalen wanneer de aarde opwarmt of juist afkoelt. Dat wil niet zeggen, dat we niet zuinig op onze aarde en reserve's moeten zijn hoor (!), maar wij hebben ons aan de aarde aan te passen en niet andersom

Zo lang er nog een betrekkelijk kleine groep is die verschrikkelijk veel geld verdient aan klimaat en milieu zullen we heel goed op onze tellen moeten passen.:D

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Leeuw:

 

Leeuw zou het wel kunnen waarderen wanneer je iets beter oplet, want Leeuw heeft namelijk helemaal geen filmpje geplaatst van Baudet bij de APB 2018...

 

 

 

Sorry, ik had inderdaad niet goed gekeken :stom:

 

Fortuin had ik zeker wel vertrouwen in. Die man had een goed verhaal en plannen die ook uitvoerbaar waren in die tijd. Iets wat ik bij Wilders mis.

Ook was die man iemand die een partij had kunnen leiden. Met zijn opvolgers wilde dit niet erg lukken.

 Wilders wil alleen zelf heersen in zijn partij en met Baudet in de regering heb ik helemaal geen vertrouwen.  

Denk dat er snel ruzie zal zijn waar niemand wat mee opschiet en wat alleen maar onnodig veel tijd/geld kost.

Als oppositiepartij prima hoor, ze houden de boel daar in ieder geval een beetje wakker.

Maar op de toon hoe dat gaat met dat gebekvecht is een compleet andere taal dan wat Pim sprak.

Dat lijkt mij de reden waarom veel mensen toch niet op ze stemmen.

 

Afhankelijk zijn van Rusland lijkt mij niet slim. Dat zou zomaar eens een keer een koude winter kunnen worden.

Gas raakt ooit op. Energie kun je bij maken.

 

Verder ben ik het met compleet Europeaan eens.

Er is een groep die vreselijk veel geld verdiend in de gunfactor.

Met ik geloof dat ze met zonnepanelen al een stuk verder zijn dan wat ze ons doen geloven.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn om zelf je opgewekte stroom op te slaan? 

Maar goed, belastinggeld moet ergens binnen komen.

 

 

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 19-9-2018 om 12:57 zei Leeuw:

 

 

Angst is een slechte raadgever.

Die uitdrukking heb ik je al een paar keer meer zien gebruiken.:D

Maar hier moet je ook aan denken als je m zonder condoom in een heroine hoer schuift.

Er bestaat ook nog zo iets als "gezond verstand"en het analiseren en afwegen  afwegen van risico's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Leeuw:

 

- De idiote energietransitie: Allemaal van het gas af, terwijl we daarvoor een prima infrastuctuur hebben en Russisch gas slechts een kwart kost van wat we nu betalen?

- In plaats daarvan, moet alles elektrisch. Want stroom is schoon. Een enorm dure warmtepomp in plaats van een CV- of combi-ketel -> Burgers onnodig op hoge kosten jagen.

 

Enig idee wat er in Nederland nog moet gebeuren voor het zover is dat we alleen op elektra kunnen voorzien ?

Mooie plannen. totaal niet uitvoerbaar. omdat het gewoon heel simpel aan vakmensen ontbreekt.

Daarom ga ik mijn Viag nog maar even weer halen voor 3 jaartjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei lientje:

Sorry, ik had inderdaad niet goed gekeken :stom:

 

Fortuin had ik zeker wel vertrouwen in. Die man had een goed verhaal en plannen die ook uitvoerbaar waren in die tijd. Iets wat ik bij Wilders mis.

Ook was die man iemand die een partij had kunnen leiden. Met zijn opvolgers wilde dit niet erg lukken.

 Wilders wil alleen zelf heersen in zijn partij en met Baudet in de regering heb ik helemaal geen vertrouwen.  

Denk dat er snel ruzie zal zijn waar niemand wat mee opschiet en wat alleen maar onnodig veel tijd/geld kost.

 

Zoals je zelf aangeeft, zijn er vaak bij nieuwe partijen lieden die de macht naar zichzelf toe willen trekken en dat geeft ruzie. Na de moord op Fortuyn zagen we dat bij de LPF gebeuren en zie wat er van die partij is geworden... En zelfs binnen gevestigde partijen speelt dit steeds weer, het bekendste voorbeeld moge Rutte vs. Verdonk bij de VVD zijn, maar ook recenter gebeurden er dergelijke zaken. Misschien is het daarom juist wel goed, wanneer Wilders de touwtjes wat strakker houdt en betekent dat helemaal niet dat hij persé alleenheerser wil zijn? Ik ga er namelijk vanuit, dat hij ook wel snapt dat je in je ééntje niets bereikt...

Het lijkt me interessant om te horen, wáárom je in Baudet geen vertrouwen hebt.

 

13 uur geleden zei lientje:

Afhankelijk zijn van Rusland lijkt mij niet slim. Dat zou zomaar eens een keer een koude winter kunnen worden.

Gas raakt ooit op. Energie kun je bij maken.

 

Als eerste dat laatste: Hoe dan?

Dát interesseert me heel erg.

We zijn namelijk volgens mij voor (bijna?) alle vormen van energie rechtstreeks afhankelijk van de aarde, de elementen (zon, wind) danwel delfstoffen (gas, olie, kolen). En die laatste raken inderdaad een keer op...

 

Afhankelijk zijn is nooit heel slim. Maar terwijl we bang worden gemaakt (of zijn) voor gas uit Rusland, omdat Rusland zo onbetrouwbaar zou zijn, kwam in 2013 bijna een derde van alle ruwe aardolie uit... Rusland!

"Van de geïmporteerde aardoliegrondstoffen kwam in 2013 circa 90% van het volume uit tien landen: Rusland (29%), Noorwegen (14%), Saoedi-Arabië (12%), Verenigd Koninkrijk (10%), Nigeria (9%), Koeweit (4%), Algerije (4%), Libië (3%), Angola (3%) en Irak (2%)." Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruwe_olie_in_Nederland en nog één: http://verenoflood.nu/olie-en-vandaan-komt

 

Dus het het argument dat Rusland zo onbetrouwbaar is, is gewoon pure onzin. Omdat de Nederlandse energiebedrijven gewoon vele malen meer geld van ons kunnen binnenharken, wanneer we de onzinnige energietransitie gaan doen. Mensen die burgers onnodig op kosten jagen, dat zijn geen volksvertegenwoordigers maar criminelen...

 

13 uur geleden zei lientje:

Verder ben ik het met compleet Europeaan eens.

Er is een groep die vreselijk veel geld verdiend in de gunfactor.

Met ik geloof dat ze met zonnepanelen al een stuk verder zijn dan wat ze ons doen geloven.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn om zelf je opgewekte stroom op te slaan? 

Maar goed, belastinggeld moet ergens binnen komen.

 

Iemand hier ook recent het nieuws gelezen, dat er steeds meer branden door zonnepanelen veroorzaakt worden?

Het opslaan van stroom is niet moeilijk, maar kostbaar (accu's) en daarnaast zitten die accu's ook nog eens vol met milieuschadelijke stoffen.

Accu's hebben een beperkte levensduur en mede daarom kan ik er met mijn bolle hoofd niet bij, dat elektrische auto's zo hoog aangeprezen worden door de milieulobby: De accu's verliezen capaciteit en gaan kapot, er zit milieugevaarlijke stoffen in en het meeslepen van die zware dingen in je auto, is van alles maar absoluut niet logisch als je zuinig wilt rijden. 

 

Ja, belastinggeld moet toch ergens binnenkomen. Laten we de burgers nu dure dingen laten aanschaffen (denk aan een warmtepomp), onder het voorwendsel van groen en milieu, dan verdienen tal van bedrijven daar een mooie cent aan en vloeit ruim 20%l daarvan rechtstreeks in de schatkist. Ondertussen maken we mooie sier met het feit, dat we milieuvriendelijk bezig zijn. Tel uit je winst. Dat tal van burgers in de problemen raken omdat ze geen 20.000 Euro op de plank hebben liggen, is hun probleem...

 

Om op mijn hobby terug te komen: In Duitsland reden vanaf de jaren vijftig al accu-treinen rond, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_515 .

"We' zijn dus absoluut niet vernieuwend bezig, "we" hebben gewoon een bestaand iets weer uit de ijskast gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei europeaan:

Die uitdrukking heb ik je al een paar keer meer zien gebruiken.:D

Maar hier moet je ook aan denken als je m zonder condoom in een heroine hoer schuift.

Er bestaat ook nog zo iets als "gezond verstand"en het analiseren en afwegen  afwegen van risico's.

 

Klopt. Gezond verstand, zelf nadenken en meerdere bronnen gebruiken.

En niet te vergeten is het door velen verfoeide onderbuikgevoel ook onmisbaar: Dat geldt niet alleen maar bij die heroïnehoer.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, deze week kwamen ook weer de nodige opmerkelijke dingen voorbij.

Het meest opvallend waren natuurlijk wel de invallen en arrestatie's op diverse plaatsen, omdat een aantal medelanders vergevorderde plannen had om een toeristische terroristische aanslag te plegen bij een groot evenement in Nederland.

Opvallender dan dat vind ik, dat in 2018 nog heel veel mensen verrast door het feit, dat er ook in Nederland mensen rondlopen die graag aanslagen willen plegen. Terwijl bekend is dat tal van islamistische/jihadistische groeperingen kantoortjes in Nederland bezitten...


De spil van deze groep bleek trouwens al veroordeeld te zijn vanwege het willen uitreizen naar Syrië om daar deel te nemen aan de strijd. Van de 16 maanden cel die hij kreeg was de helft voorwaardelijk, in hoger beroep kreeg hij 24 maanden, waarvan 21 (!) voorwaardelijk. Dus 3 maandjes slechts, mede omdat de reclassering vond dat van deze meneer geen enkele dreiging uitging: Hij had de Koran namelijk verkeerd had geïnterpreteerd en was zeer vredig ingesteld. Diezelfde vredig ingestelde persoon wilde nu dus met zijn makkers, met bomvesten, een bomauto en machinepistolen hier dood en verderf gaan zaaien...

 

En vandaag ook nog even spanning: In de bossen bij Hattem zou een boswachter beschoten zijn door twee mannen met baarden en lange gewaden aan. De politie berichtte vervolgens dat er niets aan de hand was om daarna met een arrestatieteam twee gasten in Hattem op te pakken. Zou dat met dat bos te maken hebben?

Ik denk van niet: De boswachter zag ze vliegen en de knallen werden veroorzaakt door een specht die iets te enthousiast tekeer ging.

 

Van dit naar een iets lichter onderwerp: Het rookverbod in Groningen. Omdat dit plan geen stand zou houden voor de rechter, kiest men nu voor een trucje, namelijk de formulering "verbod op hinderlijke rookgassen", wat ook voor uitlaatgassen van motorvoertuigen en barbecues kan gelden. Maar, zegt de GroenLinkse wethouder desgevraagd: Daarvoor geldt dit niet. Sterker nog, er zal niet eens gehandhaafd worden. Duuuussss.....

 

Dan was er nog het kleine nieuwtje, dat minister Kaag wel of niet dankzij de oproep van multimiljonair Rihanna 100 miljoen Euro schenkt aan scholing in ontwikkelingslanden. Wat Rihanna zelf schenkt is onbekend... Er zijn nogal wat mensen boos over deze schenking, waar ook nog een 73,5 miljoen voor andere zaken overheen komt, omdat dat geld ook voor de grote tekorten bij bijvoorbeeld ons eigen onderwijs, de politie en het leger gebruikt had kunnen worden. Hier is geen geld voor, maar blijkbaar lag er toch nog ergens 173,5 miljoen op een plank te verstoffen...

 

Nog een multimiljonair is Bono. Dit idool voor menigeen is niet tevreden over de verkiezingsuitslag in Zweden en maakte daarom de Zweden tijdens een concert in Parijs uit voor nazi's. Compleet met gestrekte rechterarm...

 

We blijven nog even bij het geld: De onkostenvergoeding voor de EU-diknekken Europarlementariërs. Naast hun brutoloon van ruim 8200 Euro per maand, krijgen ze ook elk 4320 Euro per maand aan onkostenvergoeding. Netto.

Onduidelijk is waarvoor dat geldt gebruikt wordt dus wilden journalisten graag enige transparantie hierover, die ze natuurlijk meteen van ons democratische gremium kregen maar nadat het EU-parlement eerst zelf besloot dat dit niet hoeft, heeft het Europees Hof van Justitie ook besloten, dat dat niet hoeft. Wij mogen dus wel betalen maar niet weten waar het geld blijft.

 

En tot slot: De grootste moskee van de EU staat in ... Keulen en is vandaag door Erdogan hoogstpersoonlijk geopend. Het pand is gebouwd in opdracht van en betaald door het Turkse ministerie van religieuze zaken maar er is geen enkel teken te zijn dat de lange arm van Erdogan tot in West-Europa reikt.

Fans van hem waren er natuurlijk ook bij en dat schijnen best lieve jongens te zijn:

 

keulen.jpg

 

Fijn weekend allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Pierre:

Ook nog meegekregen dat één van deze Irakezen in een traject zat voor behandeling van zijn zogenaamde PTSS, wat niet helemaal volgens schema verliep?
Meer dan duizenden Nederlandse militairen die uitgezonden zijn geweest -in dienst voor de vrijheid van ons volk en vaderland en de samenleving in het algemeen- wachten nog steeds op groen licht voor hen hulptraject.
Dit soort uitschot komt hier in Nederland en lacht ons gewoon uit. Zieke geesten, gepamperd door het huidige politieke klimaat wat het nu voor het zeggen heeft.
Wat mij betreft is daar is maar één remedie voor: korte metten met dit soort kanslozen, allemaal voor het vuurpeleton en mij de trekker over laten halen!

 

Nee, dat heb ik niet gezien of gemist. Ik weet wel dat heel veel Nederlandse militairen nog wachten op een behandeling en dat inderdaad die lieden wel worden behandeld en de eigen soldaten niet, is een schande.

Het lijkt erop dat zonder meer honderden miljoenen beschikbaar zijn voor zaken die ver weg spelen, maar het eigen leger, de eigen politie en het onderwijs krijgen in het beste geval een paar kruimels toegeschoven. En hoewel "we" erover klagen, gebeurt er niets. Ja, in 2021 mogen we weer stemmen...

 

 

Baudet werd uitgelachen om het woord partijkartel, hij wordt weggehoond als hij het over een nepparlement heeft maar hij is wel de enige, die de Kamer liet zien, dat onze manschappen die naar het buitenland worden uitgezonden, hun eigen uitrusting moeten kopen. Omdat het leger (= de staat) haar zaken niet op orde heeft.
En dan is de kamer boos. Krokodillentranen. Want de kamer doet er ondertussen he-le-maal niets aan: Zodra het erom draait, sluit men de rangen en blijven de verantwoordelijken gewoon zitten. Dat is nu een nepparlement!

 

 

Voor de 7 terroristen die zijn opgepakt, was 400 man politie op de been. Dit wordt door de media als groot succes gebracht, maar is eigenlijk beangstigend: Stel dat Erdogan zijn "strijders" zou oproepen om de macht in West-Europa te grijpen, dan hebben we puur op basis van getallen een serieus probleem...

Ik heb het hier vaker gezegd: Zoals je de voordeur van je huis niet open laat staan, zo zou je ook de grenzen van je land niet open moeten laten staan.

Maar ja, ik ben volgens sommige Gutmenschen dan ook een verschrikkelijk iemand...

 

 

Edit: Onze staat gooit liever een sleepnet over de eigen burgers heen, als dat men de voordeur op slot doet. Of tenminste een portier naast die deur zet.

De veelgeprezen EU is hard bezig een soort van censuur te creeëren, waarbij afwijkende en hen onwelgevallige meningen van het internet worden geweerd. Terwijl juist dat internet een goede bron van informatie kan zijn, om te weten wat er echt speelt. Want onze staatsmedia en kranten, die doen alles behalve het echte of het hele verhaal vertellen. Men bijt nu eenmaal niet de hand die hen voedt...

 

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Van het gas af of zijn we van God los?

 

De actuele plannen van onze overheid kwamen niet alleen vrij plotseling maar zijn ook zo stellig, dat je je kunt afvragen: Waarom nu en waarom zo snel?

Als je gaat zoeken, zie je dat er een jaar geleden eigenlijk nog geen woord over gerept werd!

Sterker nog: Nederland zou van aardgas-exporteur een -importeur worden. Logisch, omdat we minder gas uit de bodem in Groningen pompen.

 

Nu is het dus zaak, om ons gas elders weg te halen. Rusland is de grootste leverancier van buiten de EU, het gas is ook nog eens goedkoper dan het gas uit Groningen en we importeren het reeds in kleinere hoeveelheden. De calorische waarde kan verschillen, iets wat men een kleine ingreep aan onze gastoestellen kan worden opgelost. Dit kost ca. 200 Euro.

 

Maar nu is er dan het grote plan om gas helemaal niet meer te gebruiken en in plaats daarvan over te stappen op elektrische warmtepompen. Voor wie niet verder kijkt, zijn de aangevoerde redenen logisch: Rusland is onbetrouwbaar (weet toch iedereen die het nieuws volgt? :rolleyes:) en elektriciteit is schoon.

Natuurlijk, het moet veelal opgewekt worden uit fossiele brandstoffen, dat detail "vergeten" we maar even want anders wordt het verhaal te ingewikkeld...

 

De warmtepomp werkt als een soort koelkast, airco of koelmotor. Nu snappen de meesten onder ons het wel: Er wordt op één plek warmte onttrokken aan de omgeving, deze gaat met behulp van een koelmiddel naar een andere plek, om daar aan de omgeving afgegeven te worden. Simpel toch?

Nu gaan warmtepompen bij een woonhuis de warmte aan de omgevingslucht of aan de bodem onttrekken. In het laatste geval komt er een buizensysteem in de grond, waardoor aardwarmte in het systeem wordt opgenomen, die in huis weer wordt afgegeven.

 

Dit geeft tevens een probleem: De aardwarmte is veel minder dan de warmte die nu vanaf je ketel komt, dus zul je om dezelfde warmtehoeveelheid te verkrijgen, een veel groter oppervlak moeten hebben. Daarnaast duurt het veel langer, voordat je huis warm wordt en wie een vloerverwarming heeft, kan deze ook nog even gaan aanpassen.

Nog een probleem: Wanneer er veel warmte wordt onttrokken aan de bodem, koelt de bodem natuurlijk af waardoor het rendement achteruit holt. De bodemtemperatuur herstelt zich wel, lijkt het, maar ook op de langere termijn?

 

Wat mij nu opvalt is dit: We mogen niet teveel invloed uitoefenen op ons klimaat, want opwarming van de aarde kan grote gevolgen met zich meebrengen. Maar blijkbaar mogen we dus wel warmte aan onze omgeving onttrekken, terwijl we op die manier net zo goed invloed op ons klimaat uitoefenen. Nu is die invloed bij een paar huizen of een woonwijk nog wel te overzien, maar wat als hele steden, regio's of zelfs het hele land dit gaat doen? Natuurlijk heb ik ernaar gezocht, maar ik kan niets bruikbaars vinden over de gevolgen hiervan op onze omgeving op de langere termijn.

 

Er lijkt ook nog geen echt grootschalig gebruik van gemaakt te zijn, zodat we dus een sprong in het duister gaan maken...

Maar als we toch gedwongen worden tot deze overstap, lijkt het me wel van belang dat we iets doen, wat ook écht en bewezen goed is voor onze omgeving.

En niet alleen maar goed voor de portemonnee van fabrikanten, installateurs en natuurlijk de schatkist (21%).

 

 

 

Vandaag ook nog op het nieuws: De organisatie Urgenda heeft van de rechter gelijk gekregen: Nederland moet meer doen om de uitstoot van CO2 te beperken. Dat klinkt natuurlijk mooi en ik snap dat menigeen daar blij om is, maar elke extra maatregel kost geld. En aangezien de staat van ons is, is elke extra uitgave dus voor onze rekening.

 

Misschien zie ik spoken, maar volgens mij spreekt de pagina waarop hun partners staan boekdelen: Een nutsbedrijf en netbeheerder, nog een energieleverancier, een advocatenkantoor, een bank, Ernst&Young (accountants-, bedrijfs- en belastingadvies) een loterij en een club van een vastgoedmagnaat...

 

Urgenda.jpg

 

Dit is helemaal geen club bezorgde grootouders die zich zorgen maken om het klimaat voor hun kleinkinderen (zo bracht Radio1 het vanochtend!): Dit zijn bedrijven die erbij gebaat zijn, dat we allemaal flink veel stroom gaan gebruiken. Dus koop die warmtepomp zodat deze lieden ^^ er straks lekker warmpjes bij zitten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Leeuw:

 

 

Dit geeft tevens een probleem: De aardwarmte is veel minder dan de warmte die nu vanaf je ketel komt, dus zul je om dezelfde warmtehoeveelheid te verkrijgen, een veel groter oppervlak moeten hebben. Daarnaast duurt het veel langer, voordat je huis warm wordt en wie een vloerverwarming heeft, kan deze ook nog even gaan aanpassen.

Nog een probleem: Wanneer er veel warmte wordt onttrokken aan de bodem, koelt de bodem natuurlijk af waardoor het rendement achteruit holt. 

Voor je ergens een mening over gaat vormen, kijk eerst eens he een bepaalde techniek ECHT werkt, Bart.

 

“Gewone” aardwarmte of “echte” aardwarmte. Wat bedoel je hier mee?

 

Gewone aardwarmte is betaalbaar ( en haalbaar) op particulier/individueel niveau. En wordt LTV (lage temperatuur verwarming) genoemd. Kost tussen 15.000 en 30.000 euro per warmtepomp installatie en wordt gerealiseerd door enkele bronnen te boren (+/- 60 tot 100 meter diep) waar een slang in komt en een “koelmiddel” door stroomt die opwarmt door het koude grondwater (3 graden)  en deze warmte weer afgeeft in de warmte wisselaar die het tapwater daardoor op 65 graden brengt voor verwarming en badwater.

 

Echte aardwarmte komt uit een bron van 1,5 tot 2 km diepte en koste enkele miljoenen. Hier bij wordt dus echte warmte uit de diepere aardlagen gepompt en daar wordt dus daadwerkelijk warmte aan onttrokken.

 

Een lucht/water warmtepomp onttrekt rechtstreeks warmte aan de koudere buitenlucht. Hier door kan deze installatie verwarmen of koelen. Ook dit is LTV.

 

Waar jou fabeltje van die vloerverwarming vandaan komt weet ik niet, maar het is klinkklare onzin. Eigenlijk is LTV alleen maar geschikt ( of bij uitstek) voor vloerverwarming. En als je (alleen) vloerverwarming gewend bent, weet je ook dat je met je klauwen van de thermostaat af moet blijven. Vloerverwarming is zo wie zo niet geschikt om even snel je huis een paar graden te verwarmen. 

 

En ja, ik weet waar ik over praat. Heb bewust voor een huis met ALLEEN vloerverwarming gekozen. En sinds dit jaar ook (eindelijk) in bezit van een warmtepomp. Bij de bouw in 2011 was dit al gepland, maar toen konden we het geld ( 15.000 extra tov een gas gestookte CV) nuttiger besteden aan zaken aan het huis.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je loopt voor de muziek uit en bent dus volledig overtuigd van het systeem. En dan kom ik met bedenkingen. Da's natuurlijk vervelend en verleidelijk om te stellen, dat een ander zich NIET verdiept heeft. Wat overigens niet wil zeggen, dat diegene (ik dus) de wijsheid in pacht heeft. Zoveel bronnen, zoveel meningen en ik probeer me op basis daarvan een beeld te vormen.

 

Inhoudelijk: Wat ik mis is, of je een hybride of puur elektrische warmtepomp hebt?

De vraag over gewone of echte aardwarmte lijkt me overbodig: De meeste huishoudens hebben geen miljoenen op de plank liggen. Ook geen 15.000 voor een warmtepomp, overigens....

 

Vloerverwarming: Ik probeer terug te vinden waar ik dat heb gelezen en kom erop terug. Kan best dat ik fout zit hoor en dan ben ik niet te beroerd om dat toe te geven.

 

Blijft de vraag, wat het ondtrekken van warmte aan de bodem? Wat zijn daarvan de (eventuele) gevolgen op de korte en lange termijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@scania 440 dat er dubbel geld voor gas moet worden uitgegeven is niet waar: De verbruiker betaalt immers het gas dus voor diegene maakt het niets uit waar het vandaan komt. Alleen hebben de schatkist en de bedrijven die aan de gaswinning verdienen minder inkomsten.

 

Dat Groningen op instorten staat (?) is een gevolg van politieke keuzes. Het fenomeen bodemdaling was bekend en de gevolgen ervan ook. Maar het geld lokte en wie dan leeft....

 

Natuurlijk worden er geen centrales gesloten, eerder integendeel want al die stroom moet straks toch eegens vandaan komen... En als we energie blijven opwekken met fossiele brandstoffen, verplaatsen we dus alleen het probleem van de cv of combiketel naar de centrale. Maar wel tegen een forse prijs...

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een full electric systeem. Ook ik ben nog wel enigzins sceptisch tegenover over al dit gedoe. Maar financieel is het voor ons interessant. En dat gaf de doorslag. En ook de ervaringen van onze installateur, die zelf al ruim 15 gasloos is.

 

als er inmiddels 1ding zeker is in Nederland dan is het wel dat aardgas schrikbarend duur gemaakt gaat worden. Het gas op zich kost geen drol, maar al die heffingen en belastingen er op.......

nu zijn we van het gas af. En betalen , aan de energie maatschappij, nog maar 25% van wat we een jaar geleden betaalden. Als je enigsins studie maakt van de diverse subsidie mogelijkheden dan zal je schrikken wat daar mogelijk is. Totale jaar kosten zijn nu al lager dan voorheen.

 

Echte aardwarmte wordt wel al toegepast bij gewone woningbouw, maar is dan alleen maar op te brengen als er een grote financier of gemeente bij in springt om het te betalen en te organiseren. En dan is het, qua bodemgesteldheid, nog niet overal.

 

Ook “gewone” aardwarmte kan niet overal worden toegepast. Er moet minimaal 10 meter filtreerbaar zand zitten om genoeg doorstroming te hebben in de bodem.

 

Aan jouw verhaal over de warmtepompsystemen kan ik wel enigzins opmaken dat jij niet (geheel) goed geinformeerd bent over de werking hier van.

 

Bij de bouw van het huis, in 2011, hebben we gelijk besproken dat we aardwarmte zouden willen. Dit onderandere vanwege de mogelijkheid om te kunnen koelen via de verwarming. Het enige wat er anders aan moest, ten op zichte van een gewoon vloerverwarmingssysteem, waren een paar kleppen er tussen. Verder is alles standaard aangelegd. In Mei is onze cv ketel weg gehaald en de warmte pomp er tussen gezet. Aan de ingaande leidingen naar de vloerverwarmingsverdelers gekoppeld, waar ook de aanvoer vanaf de cv zat aangesloten.

 

Wat de gevolgen zijn van het onttrekken van de warmte aan de bodem heb ik ook geen zicht op, maar mogelijk kan het wel iets bijdragen aan die zgn opwarming van de aarde?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag was, omdat er ook hybride systemen verkocht schijnen te worden, waarbij je nog steeds gas nodig bent. Dit schijnt zo te werken, dat de bestaande cv-ketel blijft en is meer bedoeld voor bestaande bouw.

 

Klopt, gas op zich kost niet veel. Het transport kost vaak al meer dan de winning zelf en dan komen er inderdaad alle diverse belastingen bij. Dat men het heel duur gaat maken lijkt inderdaad de bedoeling, maar ik vrees dat wanneer iedereen van het gas af is, de prijs van elektriciteit ook rap zal gaan stijgen.

 

Wat ik uit je verhaal haal, is dat het voor jullie financieel dus zeker lonend is. En ik geef meteen toe, dat ik absoluut niet alle ins en outs van het systeem ken. Het is voor mij ook allemaal nieuw en jij bent er al jaren mee bezig. Daarom is het ook leuk te lezen, wat jij hebt gedaan. Dank voor je uitleg!

 

Ik vraag me nog wel af, welke invloed de warmteonttrekking (winter) en warmteafgifte (zomer) op het grondwater heeft of zou kunnen hebben. Nu zal dat bij jullie zo'n vaart niet lopen, omdat jullie vrij wonen. Maar wat als een hele woonwijk of stad warmte uit de bodem gaat trekken?

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden