[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wat is verplicht voor ADR ritten in......


oprijwagen

Recommended Posts

  • Forumlid

Te oordelen naar de vragen die je hier stelt, vraag ik me af of je überhaupt een ADR diploma hebt.

Als je een goede ADR opleiding gehad zou hebben had je de antwoorden op de meeste vragen zelf geweten.

 (..)

 

Heb je het nu tegen mij?

 

Klopt, heb geen ADR diploma.. noch (nog niet..) geen bezitter van een groot rijbewijs..

 

Ik ben ook niet de topic starter.

 

Ik stel de vragen omdat ik momenteel wel regelmatig een 'ADR doos' sta te vouwen en daarin spulletjes stop waarvan 'hoge heren/dames' vinden dat het in zo'n doos hoort ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

~~

 

Ik vraag mij ook af hoe bezorgers van supermarktbestellingen (AH Online, de Jumbo.. en de lokale supermarkt) dit doen..  Stel, een klant bestelt bij de Etos een flesje 70% alcohol.. iets dat verplicht in een doos met LQ label moet zover ik weet..  maar bij AHOnline gaat het in dezelfde krat als een pak drinken.. volgens mij.

 Wat is daar mis mee dan???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat het niet in een omdoos zit..  maar misschien mag dat wel.. maar vraag mij dan af waarom ik het tijdens werk dan wel verplicht in zo'n doos moet doen.

Dat flesje  70 % alcohol zit in een "consumenten verpakking" en valt door de minimale hoeveelheid,niet onder het ADR.

Zelfs een volle vracht whisky van 45 % alcohol valt niet onder ADR.

Wat je met "overdoos 'bedoelt weet ik niet,het ADR kent wel de term oververpakking,maar dat is alleen te gebruiken als je meerdere UN nummers en dus ADR klasse's op één verpakking( doos of pallet) geladen hebt.

 

Ook met transparant ingesealt plastic,dien je alle betrokken UN nummers + etiketten én de tekst "oververpakking "op het pallet of doos te vermelden.

Behalve bij L.Q.( limitet Quantities) daar mag niets verwijzen naar ADR,behalve het etiket op de fles of het pak wat in de doos zit,ook op het transportdocument mag een enkele verwijzing staan naar ADR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat flesje  70 % alcohol zit in een "consumenten verpakking" en valt door de minimale hoeveelheid,niet onder het ADR.

Zelfs een volle vracht whisky van 45 % alcohol valt niet onder ADR.

 

Wat je met "overdoos 'bedoelt weet ik niet,het ADR kent wel de term oververpakking,maar dat is alleen te gebruiken als je meerdere UN nummers en dus ADR klasse's op één verpakking( doos of pallet) geladen hebt.

(..)

 

Dit:

 

Een bruine doos van golfkarton met op de zijkant (lange zijde) het zwart/wit label (ADR 2011)  +

 

ADR%20Kennzeichnung1.jpg

 

 

 

eitket_pijlen_zwart.gif

+ dit label met de 2 pijlen op de korte kant.

 

 

Overpakking staat er niet op..  Doos wordt dus wel gevuld met diverse 'ADR plichtige' artikelen en mag opgevuld worden met andersoortig 'non-food' (alles wat niet door de mond mag/kan.. is toegestaan)

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

Heb je het nu tegen mij?

 

Klopt, heb geen ADR diploma.. noch (nog niet..) geen bezitter van een groot rijbewijs..

 

Ik ben ook niet de topic starter.

 

Ik stel de vragen omdat ik momenteel wel regelmatig een 'ADR doos' sta te vouwen en daarin spulletjes stop waarvan 'hoge heren/dames' vinden dat het in zo'n doos hoort ;)

Mijn fout; de opmerking was gericht aan de topic starter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit:

 

Een bruine doos van golfkarton met op de zijkant (lange zijde) het zwart/wit label (ADR 2011)  +

 

ADR%20Kennzeichnung1.jpg

 

 

 

eitket_pijlen_zwart.gif

+ dit label met de 2 pijlen op de korte kant.

 

 

Overpakking staat er niet op..  Doos wordt dus wel gevuld met diverse 'ADR plichtige' artikelen en mag opgevuld worden met andersoortig 'non-food' (alles wat niet door de mond mag/kan.. is toegestaan)

 

 

IN 2015 is het ADR weer veranderd,vanaf 1-1-2015 geldt t volgende:

Limited quantities

Op verpakkingen met gevaarlijke stoffen in limited quantities (gelimiteerde hoeveelheden) hoeft geen gevaarsetiket, maar overeenkomstig ADR-hoofdstuk 3.4 een ruitvormig etiket met zijden van 100 mm, een zwarte boven- en onderpunt en een witte rand in het midden.

Tot 1 juli 2015 mag ook een etiket worden aangebracht waarin het UN-nummer is vermeld. Indien er stoffen met verschillende UN-nummers in één buitenverpakking worden vervoerd mogen de UN-nummers worden vervangen door de letters ‘LQ’. De hoogte van de UN-nummers of de letters LQ moet minimaal 6 mm zijn.

 

Bron:http://www.evo.nl/site/gevaarsetiketten-kenmerking-verpakking

 

"oververpakking"staat er alleen op als je ADR goederen, in een doos of pallet,( cans,dozen,flessen) die wel ADR plichtig ,en dus niet onder de L.Q.vallen,samenlaadt.

 

Wat betreft t samenladen van levensmiddelen en diervoedings middelen geldt dat die niet samen geladen mogen worden met ADR goederen van de klasse's 6.1( giftige)  en 6.2( infectueuze) stoffen en sommige stoffen van de klasse 9( un 2212,2315,2590,3151,3152 of 3245).

Tenzij ze gescheiden zijn door een wand van mistens de hoogte van deze stoffen of een tussenruimte van 80 cm( een stapel europallets is genoeg)

Alle andere klasse's mag je straffeloos samenladen met levensmiddelen ( die door de mond gaan) of diervoedings middelen

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 dan lees je t niet goed,t ILenT document spreekt over een "transporteenheid"nergens staat dat dat een motorvoertuig moet zijn.

 

Transporteenheid is een motorvoertuig zonder aanhanger of een geheel bestaande uit een motorvoertuig waaraan een aanhanger gekoppeld is.

 

Ik weet niet, maar ik heb nog nooit een gemotoriseerde paard en wagen gezien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Google eens op "vervoerseenheid"en ga dan naar de link over"transport eenheid"

En vertel me dan waar er gesproken word dat een voertuig"gemotoriseerd"moet zijn.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vervoerseenheid

 

Dus ja,als je met paard en wagen een collo vervoert die ADR goederen bevat moet je je aan de ADR regels houden.

( behalve,misschien de 2 kilo blusser in de cabine. :D  :D  :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gast advies almelo

Google eens op "vervoerseenheid"en ga dan naar de link over"transport eenheid"

En vertel me dan waar er gesproken word dat een voertuig"gemotoriseerd"moet zijn.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vervoerseenheid

 

Dus ja,als je met paard en wagen een collo vervoert die ADR goederen bevat moet je je aan de ADR regels houden.

( behalve,misschien de 2 kilo blusser in de cabine. :D  :D  :D )

Europeaan, je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je verwijzing naar Wikipedia, maar het ADR heeft een andere definitie van transporteenheid.

Hoofdstuk 1.2.1 van het ADR spreekt van een motorvoertuig  etc.

En het ADR is vigerende wetgeving waar  iedereen zich aan zal moeten conformeren.

En volgens Wikipedia is een paard niet een gemotoriseerd voertuig. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarop de stelling dat je met een bakfiets of paard en wagen gewoon gevaarlijke stoffen kan vervoeren zonder je aan de adr regels dient te voldoen.

Nu snap ik waarom bakfietsen op de attentie lijst staan bij de politie als mogelijk terroristen wapen, se kunnen iemand net een bakfiets op geen enkele gronden staande houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Europeaan, je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je verwijzing naar Wikipedia, maar het ADR heeft een andere definitie van transporteenheid.

Hoofdstuk 1.2.1 van het ADR spreekt van een motorvoertuig  etc.

En het ADR is vigerende wetgeving waar  iedereen zich aan zal moeten conformeren.

En volgens Wikipedia is een paard niet een gemotoriseerd voertuig. :angel:

 

HOOFDSTUK 1.2 DEFINITIES EN MEETEENHEDEN 1.2.1 Definities Opmerking: In deze sectie zijn alle algemene en bijzondere definities opgenomen.

A

.

.

.

.

.

.

Open voertuig: een voertuig, waarvan de laadbak geen opbouw heeft of slechts is voorzien van schotten aan de zijkanten en de achterkant;

.

.

.

..

Transporteenheid: een motorvoertuig, waaraan geen aanhangwagen of oplegger is gekoppeld, en elk geheel, bestaande uit een motorvoertuig en de aanhangwagen of de oplegger, die daaraan is gekoppeld.

.

.

.

..

Vervoer: de verplaatsing van gevaarlijke goederen, met inbegrip van voor het vervoer noodzakelijk oponthoud en met inbegrip van voor het verkeer noodzakelijk verblijf van gevaarlijke goederen in de voertuigen, tanks en in de containers vóór, tijdens en na de verplaatsing.

.

.

.

.

.Vervoermiddel: een voertuig of wagen voor vervoer over de weg ofof per spoor;

 

 

Waar word ,in 1.2.1. van het ADR ,een paard en wagen dan uitgesloten van het ADR????

 

Dat t zowat niet voorkomt wil niet zeggen dat je je niet aan de regels moet houden in de zeldzame keren dat t wél voor kan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oranje borden zijn al bevestigd en de brandblusser van 2 kg in de cabine ook.

 

Rest dus nog

- Compleet gevulde ADR tas

- 2 Kg brandblusser in de laadruimte

- eventueel ventilatie schachten aanleggen in de laadruimte, bijvoorbeeld met zo'n drone op dak

- ritten zoeken

 

heb ik het zo goed ?

 

Ojaa oppassen als jullie een rode bus met adr borden zien rijden, dat ben ik hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oranje borden zijn al bevestigd en de brandblusser van 2 kg in de cabine ook.

 

Rest dus nog

- Compleet gevulde ADR tas

- 2 Kg brandblusser in de laadruimte

- eventueel ventilatie schachten aanleggen in de laadruimte, bijvoorbeeld met zo'n drone op dak

- ritten zoeken

 

heb ik het zo goed ?

 

Ojaa oppassen als jullie een rode bus met adr borden zien rijden, dat ben ik hahahaha

Waarom ventilatie schachten? of ga je met gevaarlijke levende dieren rijden? die vallen niet onder het ADR hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oranje borden zijn al bevestigd en de brandblusser van 2 kg in de cabine ook.

 

Rest dus nog

- Compleet gevulde ADR tas

- 2 Kg brandblusser in de laadruimte

- eventueel ventilatie schachten aanleggen in de laadruimte, bijvoorbeeld met zo'n drone op dak

- ritten zoeken

 

heb ik het zo goed ?

 

Ojaa oppassen als jullie een rode bus met adr borden zien rijden, dat ben ik hahahaha

Nee, nog steeds niet, kijk eens in je boeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom ventilatie schachten? of ga je met gevaarlijke levende dieren rijden? die vallen niet onder het ADR hoor.

 

Dit had je beter eerst kunnen doen.

 

Nee, nog steeds niet, kijk eens in je boeken.

Wat mis ik dan nog? 

Zelfs een rechter die jaren geleden zijn diploma heeft behaald kan de regels zijn vergeten. Ik kan inderdaad in de boeken kijken maar zoals ILT al een aantal regels aangeeft waar jullie doorgewinterde ADR chauffeurs het niet eens over kunnen zijn wat nou wel en niet verplicht is, laat staan iemand als ik die wel zijn diploma heeft behaald maar nooit in praktijk gebruikt heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ok gelukkig geen ventilatie schachten dus.

 

Eerst ritten zoeken dacht ik ook aan, maar ADR klaarmaken is niet zo heel duur,dus beter gelijk doen

 Nou weet ik niet precies wat je plannen zijn,eerst wilde je veiligheids adviseur worden,je wilt blijkbaar ritten met n bus uit gaan voeren.

Staar je niet blind op "ADR ritten"die zijn er,voor n bus ,niet zo erg veel,hoewel t n pré is als je ze kunt doen als er wel vraag naar is.

Of je daar n meerwaarde aan kunt koppelen hangt van je onderhandelings vaardigheden af,m.a.w. hoe goed is je babbel. :D

 

Wat je wel moet weten is hoe de regels precies in elkaar zitten,de bekeuringen alas er een overtreding geconstateerd word zijn erg hoog,óók in het buitenland.

En dan heeft de ervaring van chauffeurs daar niet veel gewicht in de schaal,dan gaat het puur om de interpretatie van de regels door de desbetreffende controleur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Uit het ilent tekst blijkt het antwoord NEE te zijn. Zoals ik mijn eerdere antwoord aangaf waarbij ik twijfels had over de inhoud van de ladingblusser, blijkt dat je met een bestelwagen, mtm maximaal 3500kg, een ladingblusser van 2kg voldoende te zijn.

 Nee,een 2 kilo cabine blusser is altijd verplicht,de  ladingblusser plicht vervalt zodra een beroep word gedaan op de 1000 punten regeling.

Bij een bestelwagen van -3500kg is die bijkomende  ladingblusser 2 kilo,tussen 3500 en 7500 is t 6 kilo en daarboven 10 kilo( waarvan er één minimaal 6 kilo moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik dacht niet dat dat zo is.

Tegenwoordig is daar een vermelding nodig bij de toegangsdeur (bij gassen) als de ruimte niet geventileerd is.

Van een gat in het dak staat volgens mij nergens beschreven.

 ik denk dat jij hier units "onder fumigatie "bedoelt,containers .b.v. die  een gas bevatten dat eventueel ongedierte in de lading doodt.

Deze hebben i.d.d. een waarschuwingssticker bij de deuren,maar dat is om mensen te waarschuwen dat t betreden van d econtainer een risico kan zijn

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/fumigatie.htm

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gassing

 

Voor t vervoer van gassen is geen enkele ventilatie voorgeschreven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 ik denk dat jij hier units "onder fumigatie "bedoelt,containers .b.v. die  een gas bevatten dat eventueel ongedierte in de lading doodt.

Deze hebben i.d.d. een waarschuwingssticker bij de deuren,maar dat is om mensen te waarschuwen dat t betreden van d econtainer een risico kan zijn

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/fumigatie.htm

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gassing

 

Voor t vervoer van gassen is geen enkele ventilatie voorgeschreven

 

In het ADR lesboek staat hierover op blz 76:

Indien de ruimte niet wordt geventileerd moet op de laaddeuren van het voertuig of de container de volgende tekst aangebracht worden:

Waarschuwing geen ventilatie, voorzichtig openen.

 

adr.pdf

 

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In het ADR lesboek staat hierover op blz 76:

Indien de ruimte niet wordt geventileerd moet op de laaddeuren van het voertuig of de container de volgende tekst aangebracht worden:

Waarschuwing geen ventilatie, voorzichtig openen.

 

attachicon.gifadr.pdf

 

Groet Harrie

Je hebt helemaal gelijk Harrie,klopt wat je zegt.

(Staat in mijn boek op blz 148)

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/diverse-voorschriften.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden