[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weekendvervoer parking --> Noord Nederland


Goofy

Recommended Posts

  • Forumlid

In het weekend zie ik geregeld auto's van transporteurs uit Groningen en Friesland op diverse parkings in het midden van het land staan. Dat kunnen chaufeurs zijn die hun standplaats daar in de buurt hebben, maar omdat de auto's vaak met meerdere exemplaren van dezelfde transporteur bij elkaar staan vermoed ik dat deze chauffeurs op elkaar wachten en met een personenauto terug rijden naar bijvoorbeeld Heerenveen.

De tijd dat je op meereizende collega's moet wachten en de reistijd naar het noorden (en maandag weer terug), wordt zoiets vergoed (en hoe ?) of is dat "part of the deal" als je (internationaal) rijdt bij een transporteur uit het noorden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In het weekend zie ik geregeld auto's van transporteurs uit Groningen en Friesland op diverse parkings in het midden van het land staan. Dat kunnen chaufeurs zijn die hun standplaats daar in de buurt hebben, maar omdat de auto's vaak met meerdere exemplaren van dezelfde transporteur bij elkaar staan vermoed ik dat deze chauffeurs op elkaar wachten en met een personenauto terug rijden naar bijvoorbeeld Heerenveen.

De tijd dat je op meereizende collega's moet wachten en de reistijd naar het noorden (en maandag weer terug), wordt zoiets vergoed (en hoe ?) of is dat "part of the deal" als je (internationaal) rijdt bij een transporteur uit het noorden ?

Bij de Elft in Grave/Velp staan er ook ieder week-end van een noordelijke transporteur, weet alleen zo niet meer welke  (rode auto's)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee. Dat wordt niet als zodanig betaald Goofy.

Ik weet van een conculega hier vlakbij dat ze veel op vrijdagmiddag hebben geladen in Dortmund.

Voor alle kanten op.

Maar ze hadden een busje om naar huis te komen.

Maar sommige kwamen pas op zaterdagmiddag opdagen.

Leuk een dag op eigen kosten wachten en een kort weekend thuis.

Andere optie was natuurlijk om niet naar huis te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik laat ook de auto van de opdrachtgever wel eens onderweg staan.

 

hoe dat in de cao geregeld is weet ik niet qua reistijd. Ik laat de kerk in het midden met de reistijd. Net wat al eerder geopperd werd ze kunnen je ook laten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij krijg je dan hiermee te maken

 

Reistijd is volgens Europese Hof van Justitie werktijd

 

Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat de reistijd van en naar een klus werktijd is. Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor werknemers die vanuit huis werken en ergens anders een opdracht moeten uitvoeren, zoals: adviseurs, loodgieters en thuiszorgmedewerkers. Dat meldt de Volkskrant.

shutterstock_11435563_0.jpg?itok=Ubk1Kj6

De procedure was aangespannen door een Spaanse vakbond tegen het veiligheidsbedrijf Tyco. Personeel dat veiligheidssystemen installeerde was soms drie uur onderweg van huis naar een klant. Het bedrijf zag de reistijd als ‘rusttijd’.
In het verleden liet Tyco medewerkers naar een van de regionale kantoren komen; daar kregen zij hun lijst met klanten en vanaf dat moment begon de werkdag. In 2011 zijn deze kantoren opgeheven.

Vrije tijd

De reistijd kan niet ineens als vrije tijd gelden nu het personeel niet meer naar kantoor hoeft te komen vindt het Hof .'Tijdens de reistijd, die over het algemeen niet kan worden verkort, zijn werknemers niet in staat hun tijd vrij in te vullen en hun eigen interesses na te streven. Het feit dat werknemers hun werkdag thuis beginnen en eindigen, vloeit rechtstreeks voort uit de keuze van de werkgever om de regionale kantoren af te schaffen en niet uit een verlangen van de werknemers zelf', aldus het Hof.

Grote gevolgen

Vakbond FNV stelt dat de uitspraak grote gevolgen heeft voor werknemers in Nederland.  In sommige branches, zoals de bouw, zijn er in de cao afspraken gemaakt over de doorbetaling voor reistijd.  “Maar bijvoorbeeld in de thuiszorg wordt vaak gezegd dat de verplaatsing van een klant in Diemen naar een in Amsterdam in eigen tijd moet worden gedaan. Dat kan niet meer," zegt bestuurder Mariëtte Patijn in de VK. De arbeidsinspectie heeft weliswaar deze reistijd naar cliënten aangemerkt als arbeidstijd, waarvan 'voor de hand ligt' dat die wordt betaald. Maar 'voor de hand ligt' is wat anders dan wat wettelijk verplicht', aldus Patijn.
Daarnaast mogen Nederlanders volgens de inspectie niet langer dan negen uur per dag werken, exclusief pauze. "Als reistijd als werktijd wordt gezien betekent dat dat een gasfitter die van Arnhem naar Zeeland moet gaan en 's morgens om half vijf vertrekt, 's middags om half drie thuis moet zijn, rekening houdend met de pauzes," aldus Patijn.

Nuances

Volgens de AWVN moeten er wel een aantal nuances worden aangebracht in de uitspraken van de FNV. “De uitspraak heeft alleen betrekking op de normen van de Arbeidstijdenrichtlijn. Deze geven aan hoeveel iemand mag werken en hoeveel rusttijd iemand moet krijgen. De richtlijn zegt niets over betaling van deze uren. Ook het Europese Hof geeft in de uitspraak expliciet aan dat de werkgever de betaling van de reisuren bepaalt,” meldt Kim van der Hoeven op de AWVN-site. ”Loon is een arbeidsvoorwaardelijke afspraak die tussen werkgever en werknemer(sorganisatie) gemaakt wordt. De uitspraak heeft dus geen rechtstreeks gevolg voor de hoogte van loonkosten in Nederland. Wel kan verwacht worden dat vakbonden deze uitspraak aangrijpen om dit onderwerp op tafel te krijgen.”

Afgesproken

Daarnaast gaat het om een specifiek geval met eigen omstandigheden, volgens van der Hoeven: “In deze Spaanse case vertrekken de medewerkers vanuit huis om naar een klus op dagelijkse wisselende locaties te gaan omdat de werkgever de regiokantoren heeft gesloten. Het Europese hof neemt nu juist dit besluit (de sluiting van de regiokantoren) mee in zijn overweging: het vertrek vanuit huis vloeit niet voort uit de wens van de medewerkers zelf, maar heeft rechtstreeks te maken met de het besluit van de werkgever over sluiting van de regiokantoren zelf. Het is dan ook onduidelijk in hoeverre deze uitspraak gevolgen heeft voor medewerkers waarmee van meet af aan is afgesproken dat de reistijd van huis naar de klant niet als arbeidstijd moet worden beschouwd.”

bewerkt door Erik33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de bonden dit punt nu gaan gebruiken om de chauffeurs die moeten reizen om naar huis te gaan eind van de week dit 100 % betaald te laten doen blijf je straks nog vaker geheel voor eigen geld onderweg staan.

 

En aangezien we hier voorbeelden genoeg zien hoe de Nederlandse chauffeur er over denkt zal er waarschijnlijk nog meer werk verdwijnen naar mensen die er geen problemen mee hebben om stil te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Je kunt het ook overdrijven... bij thuiszorg en bijv. servicemonteurs die meerdere klanten per dag hebben kan ik me voorstellen dat die onderlinge reistijden vergoed worden. Maar het normale woon-werk??

Iets met een kan en een deksel lijkt me hier meer van toepassing :zegtniets: 

 

Maar wat betreft het oorspronkelijke onderwerp: de transporteurs die het zo doen besparen heel wat loze heen- en weerkilometers en uren van chauffeurs. Daar kunnen ze best een busje voor laten rijden, alleen blijf je altijd de verschillende tijden van aankomst en vertrek houden...

Verder denk ik dat dit iets is wat de werknemer zelf met de werkgever uit moet vechten afhankelijk van de situatie. Stel dat er twee man drie uur op een derde staan te wachten, mogen die wachturen voor mij best vergoed worden. De werkelijke reistijd zou dan wat mij betreft niet hoeven in zo'n geval, beetje de kerk in het midden laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

In het weekend zie ik geregeld auto's van transporteurs uit Groningen en Friesland op diverse parkings in het midden van het land staan. Dat kunnen chaufeurs zijn die hun standplaats daar in de buurt hebben, maar omdat de auto's vaak met meerdere exemplaren van dezelfde transporteur bij elkaar staan vermoed ik dat deze chauffeurs op elkaar wachten en met een personenauto terug rijden naar bijvoorbeeld Heerenveen.

De tijd dat je op meereizende collega's moet wachten en de reistijd naar het noorden (en maandag weer terug), wordt zoiets vergoed (en hoe ?) of is dat "part of the deal" als je (internationaal) rijdt bij een transporteur uit het noorden ?

Ik zou je adviseren het zgn. Skills arrest eens te lezen, Daarin staat dat als jij een auto moet ophalen op een andere plaats dan je standplaats, dit als werktijd wordt aangemerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

In het weekend zie ik geregeld auto's van transporteurs uit Groningen en Friesland op diverse parkings in het midden van het land staan. Dat kunnen chaufeurs zijn die hun standplaats daar in de buurt hebben, maar omdat de auto's vaak met meerdere exemplaren van dezelfde transporteur bij elkaar staan vermoed ik dat deze chauffeurs op elkaar wachten en met een personenauto terug rijden naar bijvoorbeeld Heerenveen.

De tijd dat je op meereizende collega's moet wachten en de reistijd naar het noorden (en maandag weer terug), wordt zoiets vergoed (en hoe ?) of is dat "part of the deal" als je (internationaal) rijdt bij een transporteur uit het noorden ?

Deze noordelijke chauffeurs worden uitgebuit!

En het is duidelijk dat ze aan broodroof doen, die wagens komen dus duidelijk niet terug op de zaak na een rit naar het westen van het land!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze noordelijke chauffeurs worden uitgebuit!

En het is duidelijk dat ze aan broodroof doen, die wagens komen dus duidelijk niet terug op de zaak na een rit naar het westen van het land!

Maar werken verder waarschijnlijk wel volgens cao.

Wat wil je nu eigenlijk met deze onnozele opmerking bewerkstelligen?

Een beetje zuigen, omdat je niets slimmers weet te plaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar werken verder waarschijnlijk wel volgens cao.

Wat wil je nu eigenlijk met deze onnozele opmerking bewerkstelligen?

Een beetje zuigen, omdat je niets slimmers weet te plaatsen?

Hmmm...noord nederland en cao.......

Tuurlijk, je hebt vast gelijk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm...noord nederland en cao.......

Tuurlijk, je hebt vast gelijk.....

 

Eddy, je kan te ver gaan ook he. Broodroof is Routier zijn woord. Je moet zelf ff wat beters verzinnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij mogen gewoon thuis komen!

Elke avond!

Maakt niet uit waar we leeg zijn.

Dus het valt mee in het noorden



Wel eerlijk zeggen dat retour laden in jullie werk niet echt een optie is.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel eerlijk zeggen dat retour laden in jullie werk niet echt een optie is.

 

O, dat kan best hoor, ken jongens die zijn de hele week weg. Laden vaak in een fabriek terug in de buurt waar ze leeg komen, nu heeft die opdrachtgever ook door heel nl fabrieken. 

 

Wij komen ook vaak leeg/ bijna leeg terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, dat kan best hoor, ken jongens die zijn de hele week weg. Laden vaak in een fabriek terug in de buurt waar ze leeg komen, nu heeft die opdrachtgever ook door heel nl fabrieken.

Wij komen ook vaak leeg/ bijna leeg terug.

Maar dat is weer omdat jij in de avond moet laden of zo.

En in die kleine afstanden van jouw werk is dat niet zo een probleem.

Maar vanuit Frankrijk bijvoorbeeld is dat geen optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar dat is weer omdat jij in de avond moet laden of zo.

En in die kleine afstanden van jouw werk is dat niet zo een probleem.

Maar vanuit Frankrijk bijvoorbeeld is dat geen optie.

Klopt, wij worden 'snachts geladen.

Alleen met blokvrachten zoeken ze wat op, zijn vaste opdrachtgevers. Soms bellen ze ook op of we nog een trailer in de buurt leeg hebben omdat ze er zelf niet mee weg komen.

Maar vanuit Limburg of Zeeland terug kan ook is ook 3 uur rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jawel hoor Routier.

Ik weet van betrouwbare bron dat een bekende Frankrijk-vervoerder zijn auto's leeg terug naar NL laat komen vlak voor het weekend a;s er niks meer is.

Leeg terug en op zondagavond of maandagochtend weer op met groupage richting Frankrijk levert meer op dan de chauffeur ergens bij Lyon een weekend over te laten staan en op maandag een terugvrachtje te moeten gaan zoeken wat niks opbrengt.

 

 

Bekend verschijnsel,i.d.d.

Zelfs in de vakantie tijd,als alles op zn reet ligt in zuid Europa van Barcelona leeg naar NL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, wij worden 'snachts geladen.

Alleen met blokvrachten zoeken ze wat op, zijn vaste opdrachtgevers. Soms bellen ze ook op of we nog een trailer in de buurt leeg hebben omdat ze er zelf niet mee weg komen.

Maar vanuit Limburg of Zeeland terug kan ook is ook 3 uur rijden.

Ga er ook maar van uit dat er in het Noorden haast niks te vinden is En voor 100 Euro terug Kun je net zo goed leeg terug Of over Duitsland Zijn de prijzen ook beter Als je een vaste opdracht gever hebt

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden