[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Flexibel werken in het transport


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Kan hieruit geconcludeerd worden, dat er een luchtje aan de bedrijven zitten, en/of betaald met slecht?

En dat vraag ik mij dan dus ook af.

Westerman in Hasselt zoekt ook nog steeds en nog altijd en dat al 2 a 3 jaar lang (ik kan het maar niet vaak genoeg herhalen zie ik) fijnmazige distri-chauffeurs.

Ik ben er op gesprek geweest en wat ze aanboden en van mij verlangden beviel mij iig. voor geen meter.

Wat is er dan dus aan de hand ?

Vooralsnog worden de heden gevraagde chauffeurs nog altijd op afroep/oproep -en 0-urencontracten gezet met de 'garantie' dat de chauffeurs toch zeker wel elke week fulltime aan de bak kunnen en bij 'goed functioneren na een 5 of 6 maanden'... blablablablaaaa........... en u kunt het verder zelf wel invullen.

Men durft het dus nog niet helemaal aan (sommigen wel) om al met 'vaste contracten' te schermen.

Begrijpelijk maar toch....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dat vraag ik mij dan dus ook af.

Westerman in Hasselt zoekt ook nog steeds en nog altijd en dat al 2 a 3 jaar lang (ik kan het maar niet vaak genoeg herhalen zie ik) fijnmazige distri-chauffeurs.

Ik ben er op gesprek geweest en wat ze aanboden en van mij verlangden beviel mij iig. voor geen meter.

Wat is er dan dus aan de hand ?

Vooralsnog worden de heden gevraagde chauffeurs nog altijd op afroep/oproep -en 0-urencontracten gezet met de 'garantie' dat de chauffeurs toch zeker wel elke week fulltime aan de bak kunnen en bij 'goed functioneren na een 5 of 6 maanden'... blablablablaaaa........... en u kunt het verder zelf wel invullen.

Men durft het dus nog niet helemaal aan (sommigen wel) om al met 'vaste contracten' te schermen.

Begrijpelijk maar toch....

 

 

Ja begrijpelijk........... al ken ik het hele bedrijf niet zo goed.

Maar jij bent op gesprek geweest? 

Kon je er komen werken op jou voorwaarden? 

 

Want dat is het ook he.

Werkgevers willen nu wel met de eisen van een chauffeur mee gaan. Ze moeten wel nu ze moeilijk aan personeel kunnen komen.

Maar als de drukte over is lig je er als eerste uit en zo blijf jij aan de gang.

Hun kunnen dan wanneer het weer druk wordt opnieuw mensen aan te nemen.

Hopelijk zit daar dit keer dan een chauffeur bij die bij het bedrijf past met minder eisen zodat ze die na goed functioneren na 6 maanden blablabla..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik me niet vergis was jij toch degene met het hallelujah verhaal over het personeel tekort van heden ten dage.

Jawel , ik ben erover begonnen maar niet op de toon van 'In den Gloria' en zie je wel dat ik gelijk had ? 

Ik begon erover naar aanleiding van berichten in de kranten en andere media en de waarschuwingen van het pensioenfonds voor de transport (ik  zal ik het alweer verkeerd aanduiden, mijn excuus daarvoor), dat de tekorten aan chauffeurs aanstaande waren. En wel specifiek ook voor de jaren 2016/17 en verder omdat er dan 55.000 (op een totaal van 166.000) chauffeurs dan hun pensioenvisserslaarsjes aan gingen trekken.

De reacties daarop waren vervolgens doordrenkt van ongeloof, het kon niet en was niet waar want dat roepen ze al jááááren en daarbovenop kwamen dan ook nog es bijgevoegde verklaringen die de onaantrekkelijkheid van het vak nog es onderstreepten plus de lage salarissen waarvoor de jonge opvolgers hun bed niet meer uit zouden komen.

Zo ben ik een discussie gestart die al heel snel ontaardde in scherpslijperijen met uiteraard voor -en tegenstanders.

 

Toch was mijn constatering heel simpel en daar zijn slechts enkelen serieus op ingegaan.

Dus: Klopte mijn observatie ?

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jouw relaas bevestigd toch alleen maar wat mensen als Shompie (en ikzelf) al tijden roepen? Dat we net een crisis achter de rug hebben, dat er zelfs toen al geen fatsoenlijke chauffeurs te vinden waren, maar dat na de crisis elke kneus een kans krijgt. Dat we nu zelfs zover zijn dat we niet meer kunnen zonder Oosteuropese collega's.

 

Een geluk voor jou dus. Vacatures en chauffeursbanen voor het oprapen.

 

Wat wil je eigenlijk horen? Excuses dat we twijfelden aan je woorden? Dat we je niet geloofden dat er een chauffeurstekort aan zat te komen?

Richt dan je pijlen op anderen. Shompie roept dat al heel lang.

Ja dus. Dát wil ik heel graag horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja begrijpelijk........... al ken ik het hele bedrijf niet zo goed.

Maar jij bent op gesprek geweest? 

Kon je er komen werken op jou voorwaarden? 

 

Want dat is het ook he.

Werkgevers willen nu wel met de eisen van een chauffeur mee gaan. Ze moeten wel nu ze moeilijk aan personeel kunnen komen.

Maar als de drukte over is lig je er als eerste uit en zo blijf jij aan de gang.

Hun kunnen dan wanneer het weer druk wordt opnieuw mensen aan te nemen.

Hopelijk zit daar dit keer dan een chauffeur bij die bij het bedrijf past met minder eisen zodat ze die na goed functioneren na 6 maanden blablabla..............

Ja dat is het inderdaad hè.

En nee dus, ik kon er niet komen werken op mijn voorwaarden.

Flexibiliteit werkt nog altijd maar één kant op . 

Maar eerlijk is eerlijk: Ben er ook niet rouwig om want in een dergelijke situatie werk ik niet prettig en het is ook nog een tak van sport die mij niet ligt.

 

En nog maar es inderdaad: Zodra de drukte weer voorbij is , lig jij of ik (ik in dit geval) er als eerste uit en zo blijf ik aan de gang maar; Zij ook !

En dat vind ik toch gek wanneer de bedrijfsdoelstelling het najagen van continuïteit is met winst op het einde van dat jaar.

Maar nee, men is heel veel tijd en geld kwijt aan het vinden van 'nieuwe chauffeurs' die men dan ook al dan niet betaald opleidt om diezelfde chauffeurs vaak na krap een jaar te zien verdwijnen omdat het toch té moeilijk, te veeleisend, ten koste van een sociaal leven gaat of domweg, men kan ergens meer geld verdienen.

Het transport is altijd in beweging zullen we maar zeggen.

Maar of dát nou de goede beweging is ? (het enorme verloop van chauffeurs).

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja flexibel, tja, denk dat het allemaal van te voren bekend is als je er eenmaal aan begint. Beetje hetzelfde als dat je bakker ben en dan zegt van verrek allemaal maar ik begin smorgens om half 10 maar eens met het bakken van een brood. Dan verkoop je die dag ook weinig meer.

En met het vele verloop: chauffeur ben je, dat word je niet. Het is vaak een eenzaam beroep je bent veel alleen, en weinig thuis. Je moet er tegen kunnen.

Enj die flexibilitei, veel mensen willen de op internet bestelde spullen de volgende dag of het liefst dezelfde dag nog in huis hebben. Betekent wel dat het snachts vervoert dient te worden. Supermarktbevoorading idemdito. Zo zijn er nog talloze voorbeelden om te laten zien dat je eigenlijk altijd onregelmatige werktijden hebt.

Zo ist altijd geweest en zal het altijd zo blijven

Dus kortom: je kiest ervoor en je neemt dit allemaal voor lief, of je blijft ver uit de buurt van de transportwereld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch was mijn constatering heel simpel en daar zijn slechts enkelen serieus op ingegaan.

Dus: Klopte mijn observatie ?

Nee

Er is een gebrek aan goede chauffeurs. En dat zal altijd blijven.

Je ziet nu dat zij wel direct een vast contract krijgen en de andere blijft bij een uitzendburo hangen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om maar even in mijn observatie te blijven (die niemand hier nog altijd niet probeert te verklaren) maar: Gisteravond was ik op weg naar Tilburg en haalde een Duitse autotranssporter in en wat schetste mijn verbazing ?

Op de zijkant van de auto stond een plakkaat geplakt met de oproep; "Deutschlandweit kraftfahrer gesucht!"

En dat paste in de analyse die 2 jaar geleden al werd gegeven dat 'wij' hier in Nederland nu niet echt direct bang hoeven te zijn voor een overstroming van buitenlandse werknemers (chauffeurs) omdat ook in die landen waar zij vandaan tekorten aan het ontstaan zijn.

Ik vond het wel even grappig om dit hier even op te merken.

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geloof mij maar JD. Wereldwijd is er een tekort aan goede en gemotiveerde chauffeurs.

 

Daar hoef je geen prognoses voor te lezen.

 

 

(zelfs tijdens de crisis waren er zat goed betalende bedrijven die moeite hadden geschikt personeel te vinden. Maar dat geloof jij weer niet als ik dat zeg)

Niet alleen als JIJ het zegt hoor ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kunnen we stellen dat er al jaren een tekort aan goede gemotiverde chauffeurs bestaat. Dat de meeste chauffeurs het liefst een vast baan via de werkgever hebben. Dat werken via een uzb niet altijd als even positief wordt gezien door medechauffeurs zeker niet als het jaar in en jaar uit is.

En potver !! Hear Hear !! Ik bedoel..., daar ben ik helemaal mee eens ! Sorry , ik liet me (weer) even gaan....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geloof mij maar JD. Wereldwijd is er een tekort aan goede en gemotiveerde chauffeurs.

 

Daar hoef je geen prognoses voor te lezen.

 

 

(zelfs tijdens de crisis waren er zat goed betalende bedrijven die moeite hadden geschikt personeel te vinden. Maar dat geloof jij weer niet als ik dat zeg)

'O jawel hoor. Dat is namelijk een al heel oude waarheid. 'Goed personeel' is verrekte lastig te vinden en dat is van alle tijden.

De observatie die ik toen echter deed was dat vastgesteld was dat er in de periode 2016/17 giga-tekorten zouden gaan ontstaan aan chauffeurs (kneuzen of niet) en daar werd ik volledig op afgefakkeld.

Bestond niet.

Roepen ze al jaren.

'T is nog een kutberoep ook (en daarom willen de jongeren niet meer) (gek genoeg gaven sommigen met dit argument dan toch ook nog ongewild een goede reden voor de tekorten in wording).

 

Awel heren, zijn we het eens met de constatering ?

Als dat zo is kunnen we daarna wel praten over waarom er dan toch zo weinig mensen kiezen voor het chauffeursvak en sterker nog, waarom zoveel mensen na een periode op de bok afhaken.

En volgens mij hebben we al meer dan genoeg redenen daaromtrent hier mogen lezen.

Betaling.

Afgedwongen/opgelegde en doorgeschoten 'flexibiliteits-eisen'.

Wie er nog meer kan noemen nodig ik van harte uit (zonder het gif en venijn graag).

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 waarom er dan toch zo weinig mensen kiezen voor het chauffeursvak en sterker nog, waarom zoveel mensen na een periode op de bok afhaken.

En volgens mij hebben we al meer dan genoeg redenen daaromtrent hier mogen lezen.

Betaling.

Afgedwongen/opgelegde en doorgeschoten 'flexibiliteits-eisen'.

Wie er nog meer kan noemen nodig ik van harte uit (zonder het gif en venijn graag).

 

De rijtijdenwet  :(

Voor de een een zege voor de ander een strop!!

 

Er is een te groot verschil in soorten werk.

De een is elke avond thuis met 20 stops op een dag en slaapt thuis en de ander is weken lang onderweg op de lange baan.

Voor de laatste is het leuke met deze rijtijden wet er snel af. 

Veel uren kunnen ze ook niet meer maken dus voor het grote geld hoef je het niet te doen  :nee:

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, die zaten bij gerenomeerde bedrijven met vast contract en ook al vele jaren.

Dus er zijn nooit en niet 'chauffeurs met een vast contract bij gerenommeerde bedrijven' ontslagen ?

 

Waarom lijkt mij dit nou dan toch iets sterk uitgedrukt ?

 

Volgens mijn observaties alhier (en er is een apart forumpje voor alhier) zijn er , dacht ik, toch diverse 'gerenommeerde bedrijven' kopje onder gegaan.

Mee eens ? 

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De rijtijdenwet  :(

Voor de een een zege voor de ander een strop!!

 

Er is een te groot verschil in soorten werk.

De een is elke avond thuis met 20 stops op een dag en slaapt thuis en de ander is weken lang onderweg op de lange baan.

Voor de laatste is het leuke met deze rijtijden wet er snel af. 

Veel uren kunnen ze ook niet meer maken dus voor het grote geld hoef je het niet te doen  :nee:

Maar die rijtijdenwet begint voor de nieuwe chauffeur toch pas een rol te spelen nádat hij zijn rijbewijzen heeft gehaald en aan het werk is gegaan ?

Pas dan ervaart de nieuweling de beperkingen van die wet financieel of anderwijs.

Voor de binnenlands rijdende chauffeur is het nog steeds mogelijk werkweken van 55 uren te maken. Verdiend dan misschien nog niet heel veel maar deze mensen hebben in de meeste gevallen geen alternatieve andere baankeuzes (denk ik).

 

Er moet dus wat anders spelen.

Er gaan heel veel chauffeurs met pensioen - en er stromen veels te weinig nieuwe chauffeurs in om dit op te vangen.

Misschien is het imago van de chauffeur en het transport zo langzamerhand aan gort vanwege slechte verdiensten, files, ongelukken enzovoorts enzovoorts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar die rijtijdenwet begint voor de nieuwe chauffeur toch pas een rol te spelen nádat hij zijn rijbewijzen heeft gehaald en aan het werk is gegaan ?

Pas dan ervaart de nieuweling de beperkingen van die wet financieel of anderwijs.

Voor de binnenlands rijdende chauffeur is het nog steeds mogelijk werkweken van 55 uren te maken. Verdiend dan misschien nog niet heel veel maar deze mensen hebben in de meeste gevallen geen alternatieve andere baankeuzes (denk ik).

 

Er moet dus wat anders spelen.

Er gaan heel veel chauffeurs met pensioen - en er stromen veels te weinig nieuwe chauffeurs in om dit op te vangen.

Misschien is het imago van de chauffeur en het transport zo langzamerhand aan gort vanwege slechte verdiensten, files, ongelukken enzovoorts enzovoorts.

 

Das iets te kort gedacht. Niet alleen in het transport loopt de aanwas terug maar in alle beroepsgroepen waar fysieke arbeid wordt verricht. 

Die tendens is jaren geleden al ingezet toen er werd gestimuleerd om toch vooral maar te gaan studeren. Vanaf die tijd loopt het beroepsonderwijs terug qua leerlingen, toen werd je honend aangekeken als je zei dat dat op termijn problemen zou opleveren. De resultaten openbaren zich nu.

 

En betreffende je bovenste "constatering", die nieuweling kan natuurlijk ook voordat hij er aan begint eens in gesprek gaan met chauffeurs, planners enz zodat hij/zij zich vooraf een duidelijk beeld kan vormen wat te verwachten. Dus pas na afronding opleiding en aanvang loopbaan ervaren wat het eigenlijk inhoudt? Tja beetje hetzelfde als een hotel boeken zonder te weten wat je er voor krijgt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Er moet dus wat anders spelen.

Er gaan heel veel chauffeurs met pensioen - en er stromen veels te weinig nieuwe chauffeurs in om dit op te vangen.

Misschien is het imago van de chauffeur en het transport zo langzamerhand aan gort vanwege slechte verdiensten, files, ongelukken enzovoorts enzovoorts.

Wat dacht je van ritmanifesten?

Zo laat hier, zo laat daar.

Geen minuut te vroeg, maar ook zeker niet te laat. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus er zijn nooit en niet 'chauffeurs met een vast contract bij gerenommeerde bedrijven' ontslagen ?

Waarom lijkt mij dit nou dan toch iets sterk uitgedrukt ?

Volgens mijn observaties alhier (en er is een apart forumpje voor alhier) zijn er , dacht ik, toch diverse 'gerenommeerde bedrijven' kopje onder gegaan.

Mee eens ?

Echt he, je wilt het niet geloven, maar is toch echt waar. Vind eens 3 gerenomeerde transport bedrijven hier in de regio die failliet gingen !!

Zal je helpen

1. Wim Jaarsma Hoogeveen, maar zover ik weet hebben ze allemaal weer werk en rijden ze nog steeds voor dezelfde opdrachtgever.

2.

3.

En nee die uit Geesbrug is niet een gerenomeerd bedrijf. Dat is een laaielichter eerste klas maar ook die chauffeurs hebben allemaal weer werk.

Nou word het moeilijk he...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden