[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Flexibel werken in het transport


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Ja. Dat is wat ik te horen kreeg.

Maar zo te lezen zijn er ook andere bevindingen, dus het beste is voor een geïntreseerde om het zelf te ondervinden.

Ik was even te snel, met reageren.

Ook ik ben geïnteresseerd, alleen weet ik niet of Breewel mijn woon werk afstand, niet te groot vinden.

Even informeren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was even te snel, met reageren.

Ook ik ben geïnteresseerd, alleen weet ik niet of Breewel mijn woon werk afstand, niet te groot vinden.

Even informeren.

Dat is doorgaans geen probleem.

Er werken ook Friezen met standplaats Hazeldonk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kom oorspronkelijk uit de bouwwereld, en sinds vorig jaar, naar België verkast, vanwege familie situatie. Daar heb ik ook in de bouw gereden, zoals met diverse soorten diepladers, kippers, en noem maar op. Doordat een van mijn werkgevers mijn pas had gejat, kon ik niet meer rijden. Sinds de afgelopen maanden, deed ik frigo rijden van levensmiddelen, van Tessenderlo naar Parijs en even iets verder.

Bloemen en planten transport, dat zal dan voor mij dan ook geen probleem moeten zijn. Het zijn in ieder geval lange ritten, en weer een stukje ervaring erbij.

Ik ga het proberen, want misgeschoten is altijd raak!
Ik heb reeds mijn motivatiebrief en CV al verstuurd.

Meneer van dalen wacht nu op antwoord. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wanneer een inlenend bedrijf volgens een bepaalde CAO/Regels betaald, aan zijn eigen werknemers, dan dien het uitzendbureaus dat ook te doen aan zijn of haar uitzendkrachten. Dit is wettelijk vastgelegd in de flexwet.

Dus wanneer Jaapie Transport zijn werknemers volgens de TLN loonschaal E5 of E6 betaald, dan is het uitzendbureau verplicht, om ook volgens TLN loonschaal E5 of E6 te betalen, aan zijn, en of haar uitzendkrachten, en dit mag onder geen een beding, een of meerdere stappen in mindering zijn. Bovendien, dient ook alle vergoedingen hetzelfde te worden uitbetaald aan de uitzendkracht, die de werknemer of werkneemster bij Jaapie Transport ook krijgt hierin mag geen verschil in zitten.

All met all, komt het er op neer, dat iedereen hetzelfde moet krijgen, en gelijkwaardig moet worden behandeld, en dat was vroegen, voor de laatste wijziging (januari 2015) van de flexwet anders. Toen waren de verschillen ook nog erg groot. Zo groot, dat een uitzendkracht, vaak met veel dingen, het nakijken had, zonder maar ook beleg op zijn boterham te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan mij niet zo 123 meer herinneren waar ik het gelezen had.

Het gelijkwaardige loon, was trouwens al reeds eerder van toepassing. En later is de flexwet aangepast, i.v.m. maximale duur van contracten.

Hier is een link, waar je over gelijkwaardige loon kan terugvinden bij uitzendloon.

http://www.flexnieuws.nl/2012/01/11/wet-flexibiliteit-en-zekerheid-flexwet/#.VsXS9kdf1ph

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo heeft een van mijn ex werkgevers dankbaar misbruik van alle regels en wetten gemaakt, zodat alleen hij er beter van werd, en zijn eigen personeel, het nakijken heeft.
Nu deze nieuwe wet er is, is hij verplicht, om minimaal 1 maand van te voren, het contract mondeling of schriftelijk, niet te verlengen. Stilzwijgend mag dus (helemaal) niet meer.

Wat doet deze smeerlap. Iemand een contract aanbieden, voor een periode van 25 weken, in plaats van de volle 26 weken, en hij laat het stilzwijgend niet verlengen (zogenaamd, omdat hij het vergeet, om het arbeidscontract te ontbinden). Zonder dat je er geen erg in hebt, om de werkelijke 6 maanden of 26 weken te tellen (want op het oog lijkt het 6 maanden), en dan zou je, wanneer deze klootzak jou geen nieuwe contract aanbied, een WW uitk. aanvragen. Aangezien je geen 26 weken hebt, dan verval je in de bijstand, en wanneer je pech hebt, wanneer je bij je ouders hebt, met een redelijke goed inkomen, heb je niks/niets.

Ok, hij heeft mij een oor proberen aan te naaien, maar hij vergat, dat ik even beter op de hoogte was van de regeltjes, dan hijzelf, en dat was hem duur te komen staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Een bekende van mij heeft er deze week als ervaren Frankrijk groupage chauffeur gesolliciteerd, maar men wilde niet verder als D2 gaan.

Bij Breewel D2? Daar geloof ik geen fuck van.

Dan deugt je bron niet. De chauffeurs bij Breewel zaten allemaal in E

 

 

Routier zijn bron klopt wel! Ik heb namelijk zelf bij Breewel dubbelbemand gereden, in december 2015 en maart 2016. Via uitzendbureau naar Frankrijk en Engeland.

 

Er werd mij verteld, dat nieuwe aanwas ingeschaald zou gaan worden in schaal D2/D3. Ik zei direct dat is discriminatie, want 80% van de chauffeurs bij Breewel, hebben E6.

 

Het cao zegt, een ieder wordt verloond op gelijke voet voor hetzelfde werk. Hier zit voor Breewel toch wel een een knelpunt.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lieg en vertel onwaarheden Reindert.

Wat was trouwens de reactie op jou opmerking aangaande discriminatie?

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat was trouwens de reactie op jou opmerking aangaande discriminatie

 

 

Diegene welke dit tegen mij vertelde, zwegen verder toen ik zie dat het discriminatie is. Breewel kan wel anders willen verlonen, maar zal daar toch de FNV bij dienen te betrekken, anders heeft Breewel kans op een gevalletje Wolter Koops.

 

Maar als je kijkt naar het Fuwa waarderingssysteem, denk ik toch als je geen vakdiploma`s hebt, dat D3/D4 toch wel de max is.

 

Ikzelf heb 2 vakdiploma`s, en/als ik daar langer had gereden, had ik bij het uitzendbureau gewoon E6 gevraagd, want voor het UZB gelden sinds een paar jaar dat zei dienen te belonen naar maatstaven van de inlener, dus E6.

 

En dat het zwaar werk is valt wel mee, ligt aan jezelf. Je hebt niet voor niets bedienbare luchtvering onder de bakwagen en aanhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Routier zijn bron klopt wel! Ik heb namelijk zelf bij Breewel dubbelbemand gereden, in december 2015 en maart 2016. Via uitzendbureau naar Frankrijk en Engeland.

 

Er werd mij verteld, dat nieuwe aanwas ingeschaald zou gaan worden in schaal D2/D3. Ik zei direct dat is discriminatie, want 80% van de chauffeurs bij Breewel, hebben E6.

 

Het cao zegt, een ieder wordt verloond op gelijke voet voor hetzelfde werk. Hier zit voor Breewel toch wel een een knelpunt.   

 

De eigen chauffeurs bij Breewel zitten in de E-schaal.  Uitzendkrachten beginnen (tenminste bij Randstad) in de D-schaal en na een half jaar ga je naar de E-schaal. Maar goed, als jij zo graag in de E-schaal wil werken, moet je even bij Worktrans aankloppen. Dan mag je fijn in de E-schaal rijden. Al zit ik liever in D3, dan in E-0.

 

En ik heb geen bronnen, zoals Routier van Tellingen, ik heb er zelf gereden.

bewerkt door RealZeus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eigen chauffeurs bij Breewel zitten in de E-schaal. Uitzendkrachten beginnen (tenminste bij Randstad) in de D-schaal en na een half jaar ga je naar de E-schaal. Maar goed, als jij zo graag in de E-schaal wil werken, moet je even bij Worktrans aankloppen. Dan mag je fijn in de E-schaal rijden. Al zit ik liever in D3, dan in E-0.

En ik heb geen bronnen, zoals Routier van Tellingen, ik heb er zelf gereden.

Maar bent er inmiddels ook weer weg.

Dus er kan in de tussentijd best het één en ander veranderd zijn.

Feit is dat hier iemand onderbouwd wat ik heb gemeld, middels zijn bevindingen.

Dus die lult maar wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar bent er inmiddels ook weer weg.

Dus er kan in de tussentijd best het één en ander veranderd zijn.

Feit is dat hier iemand onderbouwd wat ik heb gemeld, middels zijn bevindingen.

Dus die lult maar wat?

 

Hij is er ook weg, dus je punt is??

 

En ik weet nog steeds niet of hij bij Breewel zelf in dienst was of via een UB.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is er ook weg, dus je punt is??

En ik weet nog steeds niet of hij bij Breewel zelf in dienst was of via een UB.

Dat laatste is dan aan hem om het uiteen te zetten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Cor, waarom moeten alleen wij flexibeler worden, en waarom de werkgevers niet?

Jij houdt hiermee wel vast aan een manier van werken zoals vroeger.

Als jij bijvoorbeeld alleen op maandag, donderdag en vrijdag wilt werken, dan moet dat helemaal niet zo'n problemen zijn.

Uitzondering daargelaten natuurlijk.

Punt is nu dat werkgevers juist flexibeler kunnen opereren omdat zij van hun medewerkers een steeds grotere flexibile inzet eisen.

Zo vernam ik deze redenering laatst nog bij een sollicitatie.

Mij werd aangeraden mijzelf toch vooral wat flexibeler op te stellen als ik dan toch aan het werk wilde raken bij hun en dat hield dus gewoon in: Net als alle andere chauffeurs 50 tot 60 uur per week op de bok zitten. Dat was ook één van de redenen van mijn vorige werkgever om mij te laten gaan namelijk: Wij willen graag chauffeurs op wie wij ten alle tijde een beroep kunnen doen (dus ook pronto klaarstaan als je om 3 's nachts gebeld werd).  Als extraatje kreeg ik de info dat veel chauffeurs (zo niet alle) bij hun , niet minder uren wilden werken omdat 'zij anders de rekeningen niet konden betalen'. 

Die laatste info zouden zij nu eigenlijk niet moeten delen met een sollicitant denk ik maar ach...

 

Hier is dus wat geks aan de hand wat eigenlijk ook door niemand als zodanig opvalt namelijk; Zo'n beetje ieder bedrijf presenteert zichzelve als buitengewoon flexibel in oplossingen en inzet en niemand die zich realiseert dat dát ook alleen maar kan omdat het 'personeel zo flexibel ingezet wordt' waardoor dat mogelijk wordt.

 

Het wordt allemaal nóg gekker (kan dat J.D. ?) (Jaa, dat kán !) als je vervolgens van rij-instructeurs en examinators te horen krijgt dat het eigenlijk van de gekke is dat er bij (binnenlands) vervoer rusttijden van 9 uren gehanteerd worden terwijl die chauffeurs (net als de rest van werkend Nederland), na hun werk nog een uur in de auto moet zitten om thuis te komen.

 

En zo belanden we dan iedere keer weer toch opnieuw in de discussie tussen de 'hard-liners'  en de 'toleranten' waarbij vooral de eerstgenoemden van de 'toleranten' een veel realistischer kijk op de problematiek geeïst wordt: "Tjaaaaa, maar als jij ook niet wilt..... , tjaaaa , dan kom je natuurlijk ook nooit ergens !!".

Ik denk dat je van werknemers veel kunt en mag eisen , op tijd komen, netjes zijn in kleding en gedrag enzovoorts enzovoorts maar er zijn natuurlijk wel grenzen en voorlopig trachten werkgevers deze nog steeds verder op te rekken.

 

Ik zeg: Kom maar op met dat chauffeurstekort ! (en een beetje snel graag  :D  :D  :p ) . Moet je dan es zien hoe snel dat flexibele geouwehoer een geheel nieuwe invulling krijgt. Ik kan jullie daar nu al wel de voorbeelden van geven maar doe misschien later wel of op verzoek... :bey: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JD, dat chauffeurstekort is er niet, en komt er niet.

Zet dat nu maar eens uit je hoofd.

Dat is één van de redenen waarom onze arbeidsvoorwaarden zo belabberd zijn.

En dat veel chauffeurs die extra uren nodig hebben, is omdat het basisloon bewust laag wordt gehouden, zodat werkgevers het uiterste uit een werknemer kunnen halen.

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je flexibel wil werken kan dat anno 2016. 

 

Punt is nu dat werkgevers juist flexibeler kunnen opereren omdat zij van hun medewerkers een steeds grotere flexibile inzet eisen.

Zo vernam ik deze redenering laatst nog bij een sollicitatie.

Mij werd aangeraden mijzelf toch vooral wat flexibeler op te stellen als ik dan toch aan het werk wilde raken bij hun en dat hield dus gewoon in: Net als alle andere chauffeurs 50 tot 60 uur per week op de bok zitten. Dat was ook één van de redenen van mijn vorige werkgever om mij te laten gaan namelijk: Wij willen graag chauffeurs op wie wij ten alle tijde een beroep kunnen doen (dus ook pronto klaarstaan als je om 3 's nachts gebeld werd). 

 

Dat laatste moet niet kunnen natuurlijk. 3 uur 's nachts je bed uit gebeld worden, daar zou je een vergoeding voor moeten krijgen als je stand-by moet staan.

Maar flexibiliteit is bij bepaalde bedrijven, wat vaak de bedrijven zijn waar je parttime kan werken, noodzakelijk ja.

 

Ga jij je maar eens bedenken wat het verschil aan aantal vrachtwagens er is, die nodig zijn om de winkels te bevoorraden wanneer het aanstaande weekend mooi weer wordt wat ze nu beloven. Ik kan je vertellen dat ze op dit moment de DC's en winkels al aan het vol rijden zijn met afbakbroodjes en andere niet verse goederen die men nodig heeft bij een BBQ.  Bier bijvoorbeeld. ;)

 

Als je weet dat er dat ene eerste echt mooie weekend vorig jaar begin Juli, toen hier de schoolvakantie's begonnen, net zo veel of misschien wel meer omzet gedraaid is als de hele kerst een half jaar daar voor.

Als je er dan bij na denkt dat er vanaf begin december al naar de kerst in de winkels wordt toe gewerkt, dan kun je misschien voorstellen wat er moet gebeuren als je daar maar een paar dagen de tijd voor hebt. Ja dan wordt er verwacht dat iedereen, wanneer mogelijk, maximaal flexibel is.

Anders krijg je zeurende kinderen omdat het ijs op is.

Dan hebben we het nog niet over de mensen die te laat zijn met bier koud zetten en een stapeltje lege bier pallets aantreffen in de winkel. :eek:

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Maar als je kijkt naar het Fuwa waarderingssysteem, denk ik toch als je geen vakdiploma`s hebt, dat D3/D4 toch wel de max is.

 

 

 

De FUWA regels houden geen rekening met evt vakdiploma's de FUWA regelt de loonschaal aan de hand van t werk wat er gedaan moet worden.

En als je voor een bepaalde loonschaal ADR (bijvoorbeeld) vervoeren moet gaan de FUWA regels er van uit dat je daar een certificaat voor hebt( of gaat halen)

 

Maar t is geen"meerwaarde"

Als je b.v een universitaire graad hebt in de Franse literatuur is dat geen reden om je hoger in te schalen als je met stukgoed op Frankrijk rijdt

( wel gemakkelijker voor jou,met eten bestellen enz  :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Het wordt allemaal nóg gekker (kan dat J.D. ?) (Jaa, dat kán !) als je vervolgens van rij-instructeurs en examinators te horen krijgt dat het eigenlijk van de gekke is dat er bij (binnenlands) vervoer rusttijden van 9 uren gehanteerd worden terwijl die chauffeurs (net als de rest van werkend Nederland), na hun werk nog een uur in de auto moet zitten om thuis te komen.

 

 

Dit ben ik wel met je eens. 9 uur rust is te kort als je nog naar huis moet en de volgende dag weer terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden