[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Normeren volgens CAO Beroepsgoederenvervoer wel of niet


Kerik

Vraag

  • Forumlid

Ik lees regelmatig onderwerpen over normeren of gewoon ordinair uren strepen. Wat mag volgens CAO en wat mag niet. Mag pauze verrekend worden met bv een pauzestaffel, mag er aan werkzaamheden een bepaalde tijd gekoppeld worden enz enz.

Dit zegt de CAO over normeren; (citaat)

3.a

De werkgever kan de normale duur van de werkzaamheden normeren op basis van sociaal en economisch verantwoorde praktijkervaringen en de loonberekeningen daarop baseren. De werkgever dient daarvoor echter eerst de instemming van de werknemers- en werkgeversorganisaties na voorafgaand overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging te verkrijgen.

3e.

In alle gevallen zal de normeringsregeling schriftelijk worden vastgelegd en binnen 2 weken na dagtekening, ter registratie worden gemeld bij het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer

Dat betekend dat als er al een dergelijke regeling is dit moet zijn geregistreerd bij het bovenstaande secretariaat. Een briefje sturen en binnen een paar dagen heb je antwoord.

Ik denk dat ik dat antwoord al weet want er wordt bijna nooit een dergelijke regeling goedgekeurd.

Dat betekend in de praktijk dat als de betreffende cao van toepassing is het niet is toegestaan aan bepaalde werkzaamheden tijden te koppelen. Heel simpel dus.

Als er toch genormeerd wordt is deze regeling nietig en kan je het beste de bond inschakelen.

Jammer genoeg wordt hier bijna geen gebruik van gemaakt en volgt iedereen braaf de regeltjes die de baas opsteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

Kun je me misschien vertellen wat die lap tekst moet die ook nog niet eens compleet is, je hoeft mij echt de wetten niet te leren hoor ;)

 

Denk dat ik het maar opgeef, je kan beter een kip leren pissen dan jou iets duidelijk maken. Als je die tekst nou een leest dan weet je precies wat arbeidstijd is en wat wel of niet betaald moet worden. Ik kom niet met vage dingen uit het verleden waarvan je niet eens meer weet waar en wanneer laat staan met een zaaknummer komt. Tot slot die tekst komt uit een brochure van TLN (werkgevers vertegenwoordiging)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
47 minuten geleden zei RobNiat:

 

Volgens mij ben jij zelf dit topic begonnen Kerik. Onder 'Allerhande vragen' ook nog.

 

En nu ga jij iemand de les lezen die je een antwoord geeft? Rare vent ben jij...

Tuurlijk Rob, of hij begrijpt het niet of hij wil het niet begrijpen. Mijn uitleg is helder en duidelijk en daar sluit ik deze discussie mee af. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
2 uur geleden zei *Ger*:

 

  • 3 rechtszaken ivm met urencorrecties 
  • 1 rechtszaak als OR lid omdat een regeling die de OR afgesproken had niet uitgevoerd werd door de werkgever

Ik heb ook de nodige aanvaringen met justitie gehad, maakt dat mij nu ook expert?

Vooreerst is het zo dat vogels een cloaca hebben waarbij urine, uitwerpselen en voortplatingscellen langs de zelfde regio passeren. Er zijn wel drie verschillende uitgangen maar deze zitten dicht bij elkaar. Bij de mens ook hoor!

We beperken ons even tot uitwerpselen en urineren. Een van de belangrijkste afvalstoffen in het menselijkl lichaam is ammoniak (dit ontstaat door de afbraak van eiwitten) dit zal ons lichaam oplossen met water om het als ureum het lichaam uit te sturen. Vogels hebben een veel beter systeem. Zij maken hiervan urinezuur die ze als een droog wit poeder het lichaam kunnen uit sturen. Het voordeel is dat er heel wat water bespaard wordt.

Wij, 2 beenigen maken ook urinezuur aan, wordt ook wel jicht genoemd.....

Wanneer je nu versie kippenuitwerpselen bekijkt dan zie je een bruine-grijze massa met witte film. De bruine-grijze massa zijn de uitwerpselen, de witte film is de urine van de kip. Je kan dus zeggen dat kippen plassen maar dan zonder water. :bey:

Vanochtend nog 3 op mijn brood gehad :D

Sorry, ben ff heel meelig vanavond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit gaat over 1 bepaalde werknemer die er duidelijk de kantjes vanaf gelopen heeft. Het zal altijd zo zijn dat de ene wat sneller is dan de andere. Maar uitschieters zullen altijd opvallen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bewerkt door Marotrans
Quote verwijderd, staat er meteen boven.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo, ik heb ook eens een normering lijst (richtlijn) onder ogen gekregen en mogen lezen. :eek:

 

Natuurlijk, ik begrijp best dat wachttijden als eerste zoveel mogelijk de (standaard) 1 uur pauzeaftrek moeten 'vullen'.

 

Dat er tussen een 1e en 2e rit vanaf het DC een pauzetijd wordt ingebakken, best wel logisch. Wat ik dan niet logisch vind is dat álle tijd (minus een paar minuten) als pauze wordt geschreven. Duss, als de goederen in het DC niet gereed staan voor laden, het daardoor uitloopt in tijd.. (chauffeur mag niet zelfstandig laden) staat de chauffeur dus ook zonder enige € te wachten...  :confused:

 

Er staat ook in dat bestede tijd aan, onterechte, reclamaties wordt afgetrokken van de werktijd....  Duss, chauffeur komt lossen met een vracht. Bijvoorbeeld blijken de pallets te hoog gestapeld te zijn. Zending wordt in de wacht gezet.. na een uur is men eruit dat de vracht toch in aangeleverde toestand geaccepteerd wordt.. Heb ik het dan goed dat dat uur dat chauffeur staat te wachten, voor eigen rekening is?

 

Verder, wassen van de auto in eigen tijd, rit naar de dealer voor gepland onderhoud idem dito..

 

~~~~~~

 

Vraagje buiten normering om: hebben jullie ook de 'eis' om een x bedrag aan contant geld op zak te hebben (of pinpas -met voldoende saldo dus-) tijdens diensttijd? Heb je dat niet en er doet zich een situatie voor dat met dat bedrag opgelost had kunnen worden (lees: geen extra tijd kostte), dan is de tijd die het op dat moment wél kost omdat het bedrag niet voorhanden was, voor eigen rekening.. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Durashift:

Vraagje buiten normering om: hebben jullie ook de 'eis' om een x bedrag aan contant geld op zak te hebben (of pinpas -met voldoende saldo dus-) tijdens diensttijd? Heb je dat niet en er doet zich een situatie voor dat met dat bedrag opgelost had kunnen worden (lees: geen extra tijd kostte), dan is de tijd die het op dat moment wél kost omdat het bedrag niet voorhanden was, voor eigen rekening.. 

 

 

Als de werkgever vind dat je geld op zak moet hebben om zijn bedrijfsvoering soepel te laten verlopen, moet hij maar zorgen voor dat geld/pinpas. Anders moet hij maar rente betalen over de hoeveelheid geld die jij ter beschikking van hem bij je hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alle tijd die je bezig bent is werktijd, alleen daadwerkelijk genoten pauze, of als de werkgever dat wil de pauze staffel.
Elke andere vorm is betaalde tijd, zelfs de 5 minuten pissen omdat je nodig moet.
Elke normering moet voorgelegt worden en goedgekeurd, en als ik ergens vooraf weet dat ik een uurtje moet wachten schrijf ikzelf ook pauze als het rond die tijd is, maar zeker niet met net een uurtje werken achter de kiezen.

Wil de baas stelen of rijk worden in mijn tijd, prima maar niet als ik daar werknemer ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

20 uur geleden zei *Ger*:

Als er meer zo denken dan begrijp ik dat er niets gedaan wordt aan de wachttijden bij de DCs

 

Nah, als ik zo enkele collega's mag beluisteren, denken er niet 'meer' zo. Maar ja, wát doe je als je nog een paar jaar werken moet? Kont tegen de krib of de tijd uit rijden?

 

(voor de duidelijkheid, dat laatste geldt niet voor mij maar wel voor sommige collega's die toch zeker niet om deze situatie gevraagd hebben en al die jaren loyaal aan hun werkgever zijn geweest..)

 

 

3 uur geleden zei RobNiat:

Begrijpelijk. Ik heb nog nooit collega's begrepen die zonder geld van huis gaan.

 

Ik ga ook niet zonder geld van huis, al is het geen goed gevulde beurs.

 

Ik vraag mij ook af wát je ermee zou kunnen betalen waarmee de dienstverlening / tijd niet onderbroken wordt..

 

Een boetebedrag gaar er, zeker in NL, al gauw overheen.

 

Tja, een lampje voor de verlichting misschien.. áls dat dan net niet in de auto ligt..

Kannetje olie.. zou met de tankpas betaald moeten kunnen worden. denk ik.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden