[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Normeren volgens CAO Beroepsgoederenvervoer wel of niet


Kerik

Vraag

  • Forumlid

Ik lees regelmatig onderwerpen over normeren of gewoon ordinair uren strepen. Wat mag volgens CAO en wat mag niet. Mag pauze verrekend worden met bv een pauzestaffel, mag er aan werkzaamheden een bepaalde tijd gekoppeld worden enz enz.

Dit zegt de CAO over normeren; (citaat)

3.a

De werkgever kan de normale duur van de werkzaamheden normeren op basis van sociaal en economisch verantwoorde praktijkervaringen en de loonberekeningen daarop baseren. De werkgever dient daarvoor echter eerst de instemming van de werknemers- en werkgeversorganisaties na voorafgaand overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging te verkrijgen.

3e.

In alle gevallen zal de normeringsregeling schriftelijk worden vastgelegd en binnen 2 weken na dagtekening, ter registratie worden gemeld bij het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer

Dat betekend dat als er al een dergelijke regeling is dit moet zijn geregistreerd bij het bovenstaande secretariaat. Een briefje sturen en binnen een paar dagen heb je antwoord.

Ik denk dat ik dat antwoord al weet want er wordt bijna nooit een dergelijke regeling goedgekeurd.

Dat betekend in de praktijk dat als de betreffende cao van toepassing is het niet is toegestaan aan bepaalde werkzaamheden tijden te koppelen. Heel simpel dus.

Als er toch genormeerd wordt is deze regeling nietig en kan je het beste de bond inschakelen.

Jammer genoeg wordt hier bijna geen gebruik van gemaakt en volgt iedereen braaf de regeltjes die de baas opsteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ger, de discussie is al 100 keer gevoerd op dit forum, ik blijf erbij dat jij normering verkeerd intrepeteerd. Als ergens een normering voor staat wil dat zeggen dat er een maximale tijd voor staat. noem het voor mijn part 'maximum tijd' of wat dan ook, ik weet zeker dat er nernens een werkgever is -ook die van jou niet- die zegt; we stellen de norm op 2 uur om een bulk te lossen en als je hem in 1 uur lost betalen we je toch 2 uur.

Eigenlijk vind ik het gewoon dom gelul om zo te redeneren, het is meer vast willen houden aan je eigen gelijk. Bekijk niet altijd alles vanuit je eigen positie maar bekijk het een keer objectief, ook vanuit de positie van de werkgever.

Het hangt er per geval vanaf of men kan leven met een normering. 10 Minuten om een trailer aan te koppelen vind ik acceptabel en heb daar geen enkele moeite mee, een half uur per adres om te lossen in het distributiewerk vind ik niet acceptabel omdat men daar nooit tevoren een reëele inschatting kan maken hoe lang men bezig is bij een klant, je lost 15 pallets in 20 minuten, soms doe je er 2 uur over om 1 palletje kwijt te raken. Geen normering toepassen dus.

 

De reden waarom ik vind dat normering wel moet kunnen heb ik eerder gegeven in onderstaand voorbeeldje.

Volgens mij begrijp jij het ook niet, het gaat er niet om of iets moet kunnen het gaat er om wat je met elkaar afspreekt. In de CAO zijn afspraken gemaakt en daar staat dat normeren alleen onder bepaalde voorwaarden is toegestaan. Bedenk een normeringsvoorstel en vraag het FNV deze goed te keuren. (Ik weet het antwoord al.) Het is hetzelfde dat je makkelijk door een rood licht kan rijden maar het mag niet! Zo ook met normeren het kan wel maar mag niet. Een werkgever heeft een aantal plichten, één daarvan is loon betalen voor verrichte arbeid. Als hij vindt dat je er te lang mee bezig bent dan moet hij iets anders verzinnen dan er een maximum tijd aan te verbinden. Loon is onvervreemdbaar m.a.w de baas mag jou niet in de portomonee pakken als iets langer duurt dan hij gepland heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Volgens mij begrijp jij het ook niet, het gaat er niet om of iets moet kunnen het gaat er om wat je met elkaar afspreekt. In de CAO zijn afspraken gemaakt en daar staat dat normeren alleen onder bepaalde voorwaarden is toegestaan. Bedenk een normeringsvoorstel en vraag het FNV deze goed te keuren. (Ik weet het antwoord al.) Het is hetzelfde dat je makkelijk door een rood licht kan rijden maar het mag niet! Zo ook met normeren het kan wel maar mag niet. Een werkgever heeft een aantal plichten, één daarvan is loon betalen voor verrichte arbeid. Als hij vindt dat je er te lang mee bezig bent dan moet hij iets anders verzinnen dan er een maximum tijd aan te verbinden. Loon is onvervreemdbaar m.a.w de baas mag jou niet in de portomonee pakken als iets langer duurt dan hij gepland heeft.

 

 

Ook als je zelf niet capabel bent voor het werk wat je doet? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ook als je zelf niet capabel bent voor het werk wat je doet? 

 

Dan is het aan de baas om jouw van die werkzaamheden af te halen en ander werk voor je te zoeken.

Uiterste geval, een hand geven en laten vertrekken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dan is het aan de baas om jouw van die werkzaamheden af te halen en ander werk voor je te zoeken.

Uiterste geval, een hand geven en laten vertrekken...

 

 

ik wou het eens omdraaien.

 

Je solliciteert op een baan die eigenlijk een tandje te hoog gegrepen is voor je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Een werkgever heeft een aantal plichten, één daarvan is loon betalen voor verrichte arbeid. Als hij vindt dat je er te lang mee bezig bent dan moet hij iets anders verzinnen dan er een maximum tijd aan te verbinden. Loon is onvervreemdbaar m.a.w de baas mag jou niet in de portomonee pakken als iets langer duurt dan hij gepland heeft.

 

Ook als je zelf niet capabel bent voor het werk wat je doet? 

 

Is het uitgesloten, dat er een onredelijke tijdslimiet aan een bepaalde activiteit gekoppeld wordt? In dat geval heeft het namelijk niet veel met het wel of niet capabel zijn van de chauffeur te maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Is het uitgesloten, dat er een onredelijke tijdslimiet aan een bepaalde activiteit gekoppeld wordt? In dat geval heeft het namelijk niet veel met het wel of niet capabel zijn van de chauffeur te maken...

 

 

Ik weet het niet, ik ken het normeren alleen van horen zeggen.

 

Maar als er nu 95 van de 100 het wel redden, en er zijn er 5 die structureel niet mee kunnen komen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik weet het niet, ik ken het normeren alleen van horen zeggen.

 

Maar als er nu 95 van de 100 het wel redden, en er zijn er 5 die structureel niet mee kunnen komen..

 

Dan zou een werkgever daar misschien ook wel vrede mee hebben......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dan zou een werkgever daar misschien ook wel vrede mee hebben......

 

 

Is dat zo?

 

Omgekeerd verwachten wij van onze werkgever ook dat hij foutloos met ons omgaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan moet je dat eerst in de CAO veranderen. Pas dan kan je die regel toepassen.

Is het uitgesloten, dat er een onredelijke tijdslimiet aan een bepaalde activiteit gekoppeld wordt? In dat geval heeft het namelijk niet veel met het wel of niet capabel zijn van de chauffeur te maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Omgekeerd verwachten wij van onze werkgever ook dat hij foutloos met ons omgaat.

 

Tijd voor een strikvraagje: Verwacht jij serieus van je opdrachtgevers dat ze nooit geen fout maken? En wat doe je als er onverhoopt een fout gemaakt wordt?  :cool:

 

 

Waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt... Hoe de gemaakte fouten hersteld worden zegt pas iets over wat voor vlees je in de kuip hebt.

Voor de duidelijkheid: Dat geldt voor zowel werkgever als ook werknemer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als ik zelf een band kapot rijd en die moet ik wisselen ga ik anders met die tijd om als dat ik een klapband zou krijgen.

 

Is dat wat je bedoelt?

 

Maar we kennen allemaal onze collega's die net iets vaker naar de koffieautomaat lopen dan een ander.... Of het voorbeeldje van de auto bij de pomp en de chauffeur aan de koffie. Maar ook hebben we collega's die het gewoon niet hebben. Die eigenlijk niet in het soort werk thuishoren wat ze doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als ik zelf een band kapot rijd en die moet ik wisselen ga ik anders met die tijd om als dat ik een klapband zou krijgen.

 

Is dat wat je bedoelt?

 

Maar we kennen allemaal onze collega's die net iets vaker naar de koffieautomaat lopen dan een ander.... Of het voorbeeldje van de auto bij de pomp en de chauffeur aan de koffie. Maar ook hebben we collega's die het gewoon niet hebben. Die eigenlijk niet in het soort werk thuishoren wat ze doen.

 

 

Nou....denk dat je die in elke beroepsgroep tegen komt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nou....denk dat je die in elke beroepsgroep tegen komt

 

 

De discussie is toch ook bezig over de "rookpauzes" De vraag is of de werkgever daarvoor moet opdraaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als ik zelf een band kapot rijd en die moet ik wisselen ga ik anders met die tijd om als dat ik een klapband zou krijgen.

 

Is dat wat je bedoelt?

 

Maar we kennen allemaal onze collega's die net iets vaker naar de koffieautomaat lopen dan een ander.... Of het voorbeeldje van de auto bij de pomp en de chauffeur aan de koffie. Maar ook hebben we collega's die het gewoon niet hebben. Die eigenlijk niet in het soort werk thuishoren wat ze doen.

 

Je hebt gelezen wat ik schreef en ik denk dat je exact weet wat ik bedoel. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^^ miz heeft hij dan gewoon een slechte personeelschef die de verkeerde mensen aan neemt :stom:

 

 

Een sollicitant kan geen toneel spelen he. Ligt het toch weer aan de werkgever LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat ik het heel goed begrijp, maar dat jij en nog een hoop anderen het niet 'willen' begrijpen. Puur het eigenbelang voorop en vooral de oogkleppen ophouden...

 

Artikel 26: loonberekening

3.a. De werkgever kan de normale duur van de werkzaamheden normeren op basis van sociaal en economisch verantwoorde praktijkervaringen en de loonberekeningen daarop baseren.

De werkgever dient daarvoor echter eerst de instemming van de werknemers- en werkgeversorganisaties na voorafgaand overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging te verkrijgen.

 

Wat als aan die 'bepaalde voorwaarden' is voldaan en de werknemers- en werkgeversorganisaties er mee instemmen? Dus jij gaat ervan uit dat de FNV bij voorbaat 'niet akkoord' gaat, ongeacht welk voorstel?

Die wetenschap heb jij, of staat dit gewoon voor de leuk in de CAO?

Als je het FNV een mailtje stuurt en die vraag stelt dan zal je horen dat daar nog nooit toestemming voor is gegeven. Er is ook nog nooit zo'n regeling bij het secretariaat in Zoetermeer aangemeld. (Moet binnen 2 weken na goedkeuring).

Ik denk dat ik de reden ook wel weet, als je een normeringsregeling bedenkt moet dat voor beide partijen acceptabel zijn. Als je bijvoorbeeld 2 uur krijgt om iets te laden dan moet je daar altijd 2 uur voor betaald krijgen ook als je binnen 10 minuten klaar bent. Maar dar wil een werkgever niet. Hij wil wel minder betalen als het bv 3 uur duurt en dan maar 2 te betalen maar niet meer als het bv maart 10 minuten duurt. Kennelijk is er dus nog nooit een bedrijf in staat geweest een dergelijke regeling goed gekeurd te krijgen.

Dus voordat je oordeelt eerst je huiswerk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 Als je bijvoorbeeld 2 uur krijgt om iets te laden dan moet je daar altijd 2 uur voor betaald krijgen ook als je binnen 10 minuten klaar bent. Maar dar wil een werkgever niet. Hij wil

 wel minder betalen als het bv 3 uur duurt en dan maar 2 te betalen maar niet meer als het bv maart 10 minuten duurt.

 

Tis alweer bijna 20 jaar geleden dus verklap ik geen geheim :p 

Bij de werkgever ven Ger

Als iets maar 1 uur duurde toch 2 uur volmaken>>> bv DSM laden waar je soms binnen een half uurtje geladen was je black box op onbekend laten vallen en daarna pas het laden invoeren ( kon toen nog, maar nu warschijnlijk niet meer ) je stond inmiddels al bij het chauffeurs cafe Elsloo.

Had je ergens gelost en in 1 uur en 30 minuten klaar, dan op het gemak 2 uur volmaken. ( Douchen kon toen nog op veel bedrijven, en in de baas zijn tijd is niet hellemaal waar want de week ervoor liep het op een la/lo adress niet en duurde het 4 uur dus zo pakte je je gecorigeerde uren weer terug.

En dit was niet mijn idee toen ik daar begon, maar dit werd me al gouw duidelijk gemaakt door diegene die daar al langer reden.

Dit werd je geleerd door oudere collega,s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat dat wel gebeurt.

Alleen vaak zonder dat de werkgever weet dat zijn chauffeurs gewoon de tijd vol maken ter compensatie van de keren dat het langer duurt.

Moraal van het verhaal, uiteindelijk kost het de baas meer dan het opleverd..
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tis alweer bijna 20 jaar geleden dus verklap ik geen geheim :p 

Bij de werkgever ven Ger

Als iets maar 1 uur duurde toch 2 uur volmaken>>> bv DSM laden waar je soms binnen een half uurtje geladen was je black box op onbekend laten vallen en daarna pas het laden invoeren ( kon toen nog, maar nu warschijnlijk niet meer ) je stond inmiddels al bij het chauffeurs cafe Elsloo.

Had je ergens gelost en in 1 uur en 30 minuten klaar, dan op het gemak 2 uur volmaken. ( Douchen kon toen nog op veel bedrijven, en in de baas zijn tijd is niet hellemaal waar want de week ervoor liep het op een la/lo adress niet en duurde het 4 uur dus zo pakte je je gecorigeerde uren weer terug.

En dit was niet mijn idee toen ik daar begon, maar dit werd me al gouw duidelijk gemaakt door diegene die daar al langer reden.

Dit werd je geleerd door oudere collega,s

Als je denkt dat je een chauffeur kan naaien kan je er op rekenen dat je dubbel teruggedraaid wordt. Daarom werkt dat normeren niet en gaat het ook nooit werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden