[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Normeren volgens CAO Beroepsgoederenvervoer wel of niet


Kerik

Vraag

  • Forumlid

Ik lees regelmatig onderwerpen over normeren of gewoon ordinair uren strepen. Wat mag volgens CAO en wat mag niet. Mag pauze verrekend worden met bv een pauzestaffel, mag er aan werkzaamheden een bepaalde tijd gekoppeld worden enz enz.

Dit zegt de CAO over normeren; (citaat)

3.a

De werkgever kan de normale duur van de werkzaamheden normeren op basis van sociaal en economisch verantwoorde praktijkervaringen en de loonberekeningen daarop baseren. De werkgever dient daarvoor echter eerst de instemming van de werknemers- en werkgeversorganisaties na voorafgaand overleg met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging te verkrijgen.

3e.

In alle gevallen zal de normeringsregeling schriftelijk worden vastgelegd en binnen 2 weken na dagtekening, ter registratie worden gemeld bij het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer

Dat betekend dat als er al een dergelijke regeling is dit moet zijn geregistreerd bij het bovenstaande secretariaat. Een briefje sturen en binnen een paar dagen heb je antwoord.

Ik denk dat ik dat antwoord al weet want er wordt bijna nooit een dergelijke regeling goedgekeurd.

Dat betekend in de praktijk dat als de betreffende cao van toepassing is het niet is toegestaan aan bepaalde werkzaamheden tijden te koppelen. Heel simpel dus.

Als er toch genormeerd wordt is deze regeling nietig en kan je het beste de bond inschakelen.

Jammer genoeg wordt hier bijna geen gebruik van gemaakt en volgt iedereen braaf de regeltjes die de baas opsteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Als als je weet dat je 6 uur moet wachten en je weet dat vooraf dan neem je je pauze tijdens dat wachten. Je gedragen als een goed werknemer heet dat. 

Dan moet die mogelijkheid er wel zijn. Op steeds meer plaatsen moet je je sleutels inleveren en mag je in een stinkhok gaan zitten, of net een jonge hond naast de losdeur gaan staan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je wilt normeren moet je dat aan de vakbond voorleggen, deze keurt de regeling goed en dan moet je dat deponeren. (Zie CAO). Er zijn werkgevers zat, ook grote, die keurig alles volgens CAO betalen. Als je kneuzen in dienst hebt die er een uur over doen om een oplegger aan te koppelen dan heb je de verkeerde aangenomen. 

De vakbond keurt dit soort regelingen nooit goed. En zonder hun toestemming mag het gewoon niet.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

 
Wachttijd word nog steeds keurig netjes betaald bij de firma. Alleen als ik de gok neem om eerder dan de losafspraak op een adres te komen om mijn handel kwijt te raken, dan is dat mijn eigen verantwoording. Ik schrijf dan naar alle redelijkheid een pauze, vooraf of op het laadadres, niet meer dan normaal lijkt mij. En soms sta je heel lang te wachten ook al ben je op tijd. Jij hebt daar niet om gevraagd, jou werkgever net zo min.
 


Hoe ga jij dan om met rdv,s die helemaal niet op elkaar afgestemd zijn? Voorbeeldje, je eerste is om 6 uur. De volgende pas om 11 uur, maar die klant zit daar om de hoek. Ga jij dan bv een uur pauze schrijven omdat de planning steken laat vallen? Ook al kan de planning vaak niks doen aan deze situatie, omdat klanten de los afspraken maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
In zo'n situatie komt de staffel om de hoek kijken, geheel conform CAO. Maar naast die staffel ook een beetje gezond verstand waar ik het eerder over had. Afhankelijk van de eventueel reeds genoten pauze en hoelang je nog moet rijden daarna stem je dat een beetje af op elkaar.
Als ik na m'n eerste klant (06.00) 4 uur moet wachten voor ik bij de tweede kan lossen, en ik weet dat ik een lange dag in het vooruitzicht heb, een dienst van meer dan 13½ uur ga maken (= 2 uur pauze) en na die tweede klant ook nog zeker meer dan 4½ moet rijden, dan schrijf ik een uur pauze tijdens de wachttijd tussen de twee klanten in en pak ik daarna nog een uur tijdens de rij-periode na de tweede klant.
Dit heeft trouwens niet altijd iets te maken met 'steken laten vallen door de planning', soms is en kan het niet anders Corné, en gelukkig komt zoiets ook niet dagelijks voor. Het is gemakkelijk om alles af te schuiven op de planning of werkgever maar ook dat is niet altijd terecht. Probeer flexibel te zijn en niet een té starre houding aan te nemen in dit soort situaties. Wees blij dat je goed te rijden hebt, het is soms geven en nemen.

Ik schreef ook dat de planning daar niet altijd iets aan kan doen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sorry Rob, je hebt helemaal gelijk, Planners maken nooit fouten, en als ze het wel doen zijn het vergissingen, en als je ze er op wijst zijn ze gelijk op hun heeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange tenen getrapt.

 

God allemachtig, Rob, ben jij plannert.:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

 

Maar als de planning je ruim de tijd geeft, heb ik het niet over een uurtje maar uren, dan ga ik er niet voor op eigen kosten staan te wachten, moeten ze het maar anders oplossen.

En als de loskant/laadkant het niet op orde heeft is dat ook jammer, maar maak niet van jullie probleem mijn probleem daar pas ik voor, ik doe wat ik kan als ik tijd tekort kom, als ik tijd over heb wil ik die gewoon betaald krijgen, het is geen hobby dat ik aan het werk ben, ook al komt het er dicht bij in de buurt.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
:confused: Kun je me ook vertellen waarom.
Maar ik wil maximaliseren we even uitleggen hoor als je het niet snapt :rolleyes:

Zoals jij het uitlegt doen de bonden het ook Ger. Daarom zullen ze nooit net zoals het hier gesteld word akkoord gaan. Normeren is idd de manier waarop jij het stelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei corne64:


 Op steeds meer plaatsen moet je je sleutels inleveren 


 

Geen probleem hoor.

Ik had in mijn toilettas altijd een bos "fake sleutels" oude sleutels die ik ooit bij de dealer bij elkaar geraapt had en die nergens  op pasten.

Bij de routier moest je ook vaak je sleutels afgeven als je wilde douchen,en voor dit soort gelegenheden gebruikte ik die "fake sleutelbos"

Dat kun je ook doen bij klanten waar je moet lossen,merken ze toch niks van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Geen probleem hoor.
Ik had in mijn toilettas altijd een bos "fake sleutels" oude sleutels die ik ooit bij de dealer bij elkaar geraapt had en die nergens  op pasten.
Bij de routier moest je ook vaak je sleutels afgeven als je wilde douchen,en voor dit soort gelegenheden gebruikte ik die "fake sleutelbos"
Dat kun je ook doen bij klanten waar je moet lossen,merken ze toch niks van.

Dat hebben ze bij de meeste adressen al door. Het niet afgeven van de juiste sleutels kan resulteren in het weigeren van lossen/laden. Bij sommige moet je zelfs onder toezicht je auto tegen het dok zetten, en je sleutels af geven. Denk jij dat die mensen gek zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
26 minuten geleden zei corne64:


Dat hebben ze bij de meeste adressen al door. Het niet afgeven van de juiste sleutels kan resulteren in het weigeren van lossen/laden. Bij sommige moet je zelfs onder toezicht je auto tegen het dok zetten, en je sleutels af geven. Denk jij dat die mensen gek zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Dat ze met zulke maatregelen aankomen denk ik echt ja dat ze gek zijn:D kan je er zo eentje noemen....Cevaa

 

dat je ergens een borg moet geven omdat je een sleutel voor een douche oid in ontvangst neemt kan ik me wat bij voorstellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Dat ze met zulke maatregelen aankomen denk ik echt ja dat ze gek zijn kan je er zo eentje noemen....Cevaa
 
dat je ergens een borg moet geven omdat je een sleutel voor een douche oid in ontvangst neemt kan ik me wat bij voorstellen

Ik hoef geen namen te noemen. Doe ik dat wel, zeg ik in feite waarvoor wij rijden. Maar geloof me, het is echt zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Jongens, bij wat voor bedrijven werken jullie? Zijn jullie bekend met de term: overleg?  Ik heb het bij een oud-werkgever van mij wel eens gehad dat ik de schotel niet los kreeg. Met geen mogelijkheid. Dat heb ik gewoon aan de planner gemeld (die heeft ook nog geholpen trouwens met los maken) en die extra minuten zijn gewoon betaald. Toen ze vonden dat laden en lossen als pauze gezien moest worden heb ik wel geprotesteerd. Er zijn grenzen.

 

Maar voor de rest: overleg. Als chauffeurs gewoon eens zouden overleggen zou dat zoveel gemor schelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:


Dat hebben ze bij de meeste adressen al door. Het niet afgeven van de juiste sleutels kan resulteren in het weigeren van lossen/laden. Bij sommige moet je zelfs onder toezicht je auto tegen het dok zetten, en je sleutels af geven. Denk jij dat die mensen gek zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Ik begrijp niet helemaal wat het doel / nut daarvan is. Wat wil de klant met die sleutels dan?

 

Voor de douche bij een Routier kan ik het mij voorstellen.. al lijkt het mij niet een prettig idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ grinnik mag ik niet meer komen. Ik heb destijds de BAG gebeld omdat ik mijn sleutels niet terug kreeg en zelf moest laden.... 

 

Ze waren heel boos toen de BAG aan de poort stond met vier busjes vol met personeel voor een controle. Voordeel was wel dat ik binnen 15 was geladen ( nadat ik al 3 uur had staan wachten ). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei *Ger*:

:confused: Kun je me ook vertellen waarom.

Maar ik wil maximaliseren we even uitleggen hoor als je het niet snapt :rolleyes:

Nou Ger doe een poging om mij uit te leggen wat maximeren is en waar dat dan in de CAO staat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Dokus:

En wanneer je zelf had geladen was je met een half uur weg geweest.

Toch ruim tweeënhalf uur verloren met die actie, plus een hoop gezeik en een ontevreden opdrachtgever.

Echt een strakke plan dus om zo je gelijk te halen.

Nee, ik stond al in de wacht. Pas na twee uur mocht ik hem voor het dok zetten. 

De BAG kwam pas toen men al aan het laden was, telefonisch was al uitgelegd aan hun dat de chauffeur niet eens aan de lading mag komen buiten het afspannen indien nodig. 

Overigens heb ik daarvoor vaak genoeg gezien dat het niet uitmaakt of je al voor het dok staat, dan nog sta je daar soms nog uren te wachten.

 

Ik laad pallets die zwaar zijn nooit meer zelf als dat met de hand moet. Ik heb 2 hernia en doe niets meer waardoor ik thuis kan komen te zitten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei HIT:

^^ grinnik mag ik niet meer komen. Ik heb destijds de BAG gebeld omdat ik mijn sleutels niet terug kreeg en zelf moest laden.... 

 

Ze waren heel boos toen de BAG aan de poort stond met vier busjes vol met personeel voor een controle. Voordeel was wel dat ik binnen 15 was geladen ( nadat ik al 3 uur had staan wachten ). 

Dat BAG bellen is ook maar betrekkelijk natuurlijk;als blijkt dat de vracht zo aangenomen is ( met degene die t vervoer verzorgt,dus niet met de vervoerder die komt laden) dat de chauffeur zelf voor lossen of laden zorgt ,doet de BAG daar helemaal niks mee.

Die bellen eerst zelf wel naar de klant wat er aan de hand is,voor die met 4 busjes werkvolk komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

Er is al meer als voldoende over geschreven, en niet alles staat in de CAO ;)

 

Speciaal voor jou zal ik het nog een keer uitleggen.

Normeren is een norm aan de uren stellen, dat houd in dat als de norm 2 uur is er ook 2 uur uitbetaald dienen te worden, ook als je maar 1 uur nodig hebt.

Maximaliseren is een maximum stellen aan de uren, dat houd in dat als je een maximale norm hebt van 2 uur en je staat 1 uur er ook maar 1 uur uitbetaald wordt, sta je echter 3 uur dan maximaliseren ze de uren op 2 uur.

Deze vorm van normeren is dan ook uit den boze en de vakbonden zullen direct in actie komen als er een klacht binnen komt van dit maximaliseren.

 

Een uitzondering is er in het verleden gemaakt door de rechter, een collega van mij is met een dergelijke zaak naar de rechtbank gestapt en in het ongelijk gesteld, de "normering" stond in het handboek met de regel er bij dat als de chauffeur de handtekening van de klant had dat het langer geduurd had dan werden alle uren betaald, dus de rechter oordeelde dat het geen normering was daar je wel alle uren betaald kreeg als je aan je plicht voldeed door de cmr af te laten tekenen, vergeten werd dat mijn toenmalige werkgever eiste dat er 2 keer getekend werd, een keer voor de uren en een keer voor ontvangst goederen. Later is dat terug gedraaid daar er zaken kwamen waarin door de werkgever expliciet werd geëist dat er apart getekend moest zijn voor de uren (de klant kreeg daarna de rekening dus werd er door hem niet apart getekend voor de uren)

De rechtsgeleerde redeneerde destijds dus dat je met het tekenen van de vrachtbrief ook tekende voor de uren, er zijn toen wat zaken verloren door mijn vroegere werkgever en hij is met zijn regeling gestopt. 

Mijn huidige werkgever wil dat gezeur allemaal niet dus die doet precies zo als het hoort, gewoon alle uren betalen en zijn chauffeurs vertrouwen ;)

 

Tevreden mijnheer Kerik, of snap je het nog niet :p

 

Ik denk dat jij het niet zo goed snapt "meneer" Ger,

Alles staat heel duidelijk in de Cao, dat hele verhaal wat jij maximeren noemt gebeurt wel maar mag niet. Wemmers en ook Wolter Koops hebben tonnen achterstallig loon moeten betalen omdat zij maximeerden. 

Heb jij een naam van dat bedrijf of een zaaknummer van die rechtszaak?

Wat jij nu probeer te verdedigen is dat je gewoon door een rood verkeerslicht mag rijden omdat iedereen dat doet, zo werk dat natuurlijk niet. Als je een contract met een medewerker afsluit en de CAO maakt daar deel van uit dan moet je je natuurlijk houden hetgeen je hebt afgesproken. 

Dus Ger kom met goede argumenten en onderbouw je bewering. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat is dienstijd? Dit staat op de site van TLN 

De zaak waarna jij verwijs ging om een werknemer die extreem lang over een handeling deed. In een uitzonderlijke situatie kan een rechter dan van de gebruikelijke richtlijn afwijken. Inmiddels is deze uitspraak al diverse keren achterhaald en hebben bedrijven zoals Wemmers en Wolter Koops dit dik verloren en binnenkort zullen er nog een aantal volgen. 

image.jpg

image.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei HIT:

^^bij de werkgever waar ik toen reed was de regel dat wij zelf nooit laden of losten. Dat was ook bekend want eerder werden wij daar 's l tijd geladen. 

T gaat niet om wat jij met je werkgever afgesproken hebt,t gaat om wat de klant met de verlader( daar waar jou baas( via-via) zijn opdracht van krijgt) afgesproken heeft.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En wat als die afspraken niet worden vermeld tijdens het doorschuiven van de opdracht?

 

Dan is het het probleem van het bedrijf die de opdracht heeft aangenomen van de verlader en niet van de charter.

 

In de praktijk komt het er wel op neer dat het probleem wordt afgewenteld/door geschoven naar de charter..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden