Spring naar bijdragen
*Ger*

Wet aanpak schijnconstructies

Recommended Posts

Wet aanpak schijnconstructies: de regels per 2016

11 sep 2015  9197
Volgens de bepalingen van de Wet aanpak schijnconstructies (WAS) gelden vanaf 1 januari 2016 nieuwe regels voor de specificatie van de loonstrook en de betaling van het wettelijk minimumloon.

Een deel van de Wet aanpak schijnconstructies is op 1 juli 2015 in werking getreden. Het gaat om de volgende maatregelen:

• De ketenaansprakelijkheid voor loon: de werknemer kan nu ook de opdrachtgever van de werkgever aansprakelijk stellen voor betaling van loon waarop hij recht heeft. Eerder was alleen de werkgever hiervoor aansprakelijk. Zo heeft de werknemer meer mogelijkheden om  achterstallig loon op te eisen.
  • Controle door Inspectie SZW en 'naming and shaming': de Inspectie SZW controleert of werkgevers zich aan de regels voor minimumloon en cao-loon  houden. Bij overtreding legt de Inspectie een boete of een dwangsom op. De namen van gecontroleerde bedrijven worden bekendgemaakt, ook van bedrijven die de regels ontduiken.
  • Uitwisseling informatie over werkgevers:  als de Inspectie SW vermoedt dat een werkgever een cao niet naleeft, geeft zij dit door aan organisaties van werkgevers en werknemers.
  • Vaststellen identiteit werknemer: op verzoek van de Inspectie SZW moeten werkgevers de identiteit van werknemers vaststellen en doorgeven. Werkgevers hebben hier 48 uur de tijd voor.

Maatregelen vanaf 1 januari 2016

• Werkgevers betalen volledig minimumloon:  Elke constructie waarbij werkgevers minder dan het hele minimumloon betalen is verboden. Bijvoorbeeld wanneer een werkgever ten onrechte maaltijdkosten of verzekeringspremies inhoudt op het loon.
  • Duidelijke loonstrook: werkgevers moeten zorgen dat de loonstrookjes begrijpelijk zijn voor het personeel. Zij moeten alle bedragen op de loonstrook duidelijk toelichten. De Inspectie SZW kan werkgevers een boete geven als de loonstrook niet klopt.
  • Minimumloon via bank betalen: werkgevers mogen het minimumloon niet meer contant betalen. De verplichte girale betaling levert een bankafschrift op dat geldt als een 'objectief en transparant document'. Als een werknemer geen bankrekening heeft, zijn bankgegevens niet wil doorgeven of het loon wil laten overmaken naar een rekening die niet op zijn naam staat, dan kan de werkgever het loon niet op een legale manier uitbetalen. Wat een werknemer meer dan het minimumloon verdient, mag wel contant betaald worden.

Bron: Rijksoverheid

bewerkt door *Ger*

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Mooi verhaal. Maar het oneindig gebruik van een Oost Europees bedrijf, met als doelstelling daaraan constant te vercharteren, staat weer niet vermeld.

Hiep hoi, hier zijn we dus weer lekker veel mee opgeschoten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi verhaal. Maar het oneindig gebruik van een Oost Europees bedrijf, met als doelstelling daaraan constant te vercharteren, staat weer niet vermeld.

Hiep hoi, hier zijn we dus weer lekker veel mee opgeschoten.

En dat zal er ook nooit inkomen omdat dit legaal is.

Sterker nog, ik kom steeds meer vrachtbrieven tegen dat de vracht aangenomen is in Roemenië en vercharterd aan een Nederlands bedrijf, maar het gaat wel om Nederlandse verladers (oa DOW)  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de Nederlandse wet heb ik niet zo veel aan

Wat zegt de Europese wet hier over Daar gaat het om

En we leven in een moderne tijdperk Ook wat computers aan gaat Die kunnen over de hele wereld staan  

Het geld verkeer zijn we niet op tegen

Het mooie is De lading verkeer zijn we wel op tegen

Ik begrijp het allemaal niet meer

Wat ik wel begrijp dat de wereld onder hoge druk staat

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ze eerst de WAV maar eens aanpakken.

Dat werkgevers eerst op de Nederlandse arbeidsmarkt hun werknemers dienen te zoeken en dan vervolgens duidelijk moeten aantonen welke mensen op gesprek zijn geweest en dan wel of afgewezen zijn geworden, dan wel het werkaanbod hebben afgeslagen.

Vooral het eerste argument moet dan verklaard worden op gegronde redenen.

Helaas bijt hier de ene hand de andere,want dit staat het vrij werken binnen de EU weer in de weg.

Trouwens,als je eens voor de grap de pagina bezoekt van het SZW,vooral het kopje eerlijk werk naleest, en je leest dan het stuk wat Ger heeft geplaatst, dan kan ik zowel onze regering als Brussel helemaal niet meer serieus nemen.

Soms dan denk ik wel eens alsof ze in Den Haag in een compleet andere wereld leven dan waarin wij leven.

http://www.inspectieszw.nl/onderwerpen/arbeidsverhoudingen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat werkgevers eerst op de Nederlandse arbeidsmarkt hun werknemers dienen te zoeken en dan vervolgens duidelijk moeten aantonen welke mensen op gesprek zijn geweest en dan wel of afgewezen zijn geworden, dan wel het werkaanbod hebben afgeslagen.

IK sprak vorige week een vent die bedrijfsleider was bij een der toonaangevende industrieele reinigers in Nederland.

Voor hun vestiging in de Botlek,een der grootste,moest hij i.o.v zijn directeur een  "open dag"organiseren in samenwerking met zo n re-integratie bureau.Dat bureau zou voor de mensen zorgen,een man of 15 kon men altijd plaatsen,t werk is best zwaar en soms vuil,maar de beloning is ook navenant.

Hij voor ruimte,eten,machines waar mee gewerkt word gezorgd,,die re eintegratie man komt met 6 ( zes) sollicitanten af,waar is de rest?

Die konden niet,hadden geen interesse of geen tijd.

Halverwege de ochtend vielen er al twee af: ik dacht dat jullie alleen maar met die busjes reden??? ja antwoordde hij : van en naar t karwei .

Uiteindelijk bleven er 2 over,die begonnen maandag,om 8 uur was de afspraak,de ene wel,de andere kwam om 9 uur( had zich verslapen).

De dag erop kwam er nog maar één,toen men belde waar de andere bleef zei hij dat hij niet kwam want zijn fiets band was leeg en hij kon de fiets van zijn buurvrouw niet lenen.

De derde dag kwam er niemand meer opdagen.

DE vierde dag heeft hij zijn heil maar bij een uitzendbureau gezocht en er een bus Polen op gezet,zodat t werk door kon gaan en hij zijn opdrachtgever niet teleur hoeft te stellen.

Polen die hij overigens gewoon naar Nederlandse normen moet betalen.

Dus dat "zoeken op de Nederlandse markt"zal wel tegenvallen ,vrees ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Rotterdams e.o is vergeven van de werklozen.

Het wordt eens tijd dat de sociale dienst eens een paar lapzwansen een schop onder de hol verkoopt.

Mede aan zulk volk gaat het land, en de arbeidsmarkt ook kapot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

En die willen dat graag zo houden. :D:D

( niet alleen in Rotterdam hoor)

Nu wil ik trouwens niet zeggen dat jij de waarheid niet spreekt, maar wie zegt dat die man geen jokkebrok was, en gewoon behoefte had aan goedkoop werkvolk.

Hij kan jou wel zo veel wijsmaken, en controleren kan je het niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu wil ik trouwens niet zeggen dat jij de waarheid niet spreekt, maar wie zegt dat die man geen jokkebrok was, en gewoon behoefte had aan goedkoop werkvolk.

Hij kan jou wel zo veel wijsmaken, en controleren kan je het niet.

Dit zou wel te controleren zijn hoor,de activiteiten van deze re-integratie bureau,s zijn ook te traceren.

En ik ga,als fatsoenlijk mens :D ,uit van de eerlijkheid van mensen die mij iets vertellen.

Als hij iets te verbergen had( die bedrijfsleider) had hij dat mij echt niet aan mijn neus gehangen,het kwam in een gewoon gesprek naar boven,niet in een verhoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

De mensen die aan het werk willen, die zijn nog steeds aan het werk.

Maar een bedrijf als OTTO Work Force schijnt die Polen gewoon volgens de Nederlandse CAO te betalen.

Dat kan tegenwoordig ook niet anders meer met de huidige regelgeving.

Alleen onze sector valt elke keer buiten de boot, mede door het internationale karakter.

Maar Otto was in het verleden ook niet zonder zonden hoor.

Menig Nederlandse fabrieksarbeider kon zijn jas aantrekken, als Otto voorbijkwam.

Waarom behoeft geen uitleg dunkt me.

bewerkt door routier

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen onze sector valt elke keer buiten de boot, mede door het Internationale karakter.

Een Nederlandse vervoerder met een Nederlandse vergunning mag toch alleen mensen in dienst hebben die bij hem in loondienst zijn,en die moet hij toch tegen Nederlandse CAO betalen?

Wat heeft t internationale karakter daarmee te maken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Een Nederlandse vervoerder met een Nederlandse vergunning mag toch alleen mensen in dienst hebben die bij hem in loondienst zijn,en die moet hij toch tegen Nederlandse CAO betalen?

Ik doelde in deze meer op de buitenlandse ritjes, zoals Breda-Antwerpen die gewoon legaal verchartert kunnen worden aan een Oost Europees (postbus)bedrijf.

En die daarna weer vrolijk twee binnenlandse ritten kunnen maken.

Eigenlijk ook Nederlands (of Belgisch) werk, maar naar Bulgaarse maatstaven legaal te verlonen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze "pech"als Nederlandse ,Belgische of (sommige) Duitse chauffeur is dat er juist op ons grondgebied de grootste industrieele vestigingen liggen,met de Rotterdamse en Antwerpse haven en de luchthavens van Amsterdam,Brussel en Frankfurt.

Dit brengt een enorme goederenstroom teweeg,en juist van die paar geografische strepen op de landkaart,wat men grenzen noemt word gebruik gemaakt om dit soort praktijken mogelijk te maken.

Dat t door ons zeer ongewenst is ben ik volkomen met je eens,maar wettelijk is t geheel toegestaan,zou je dat willen veranderen zul je de instemming van "Brussel"moeten hebben,dat zijn alle 28 landen van de EU,en die krijg je,zeker weten,nooit achter een voorstel tot indammen van dit soort"werkgelegenheid" .

Landen zoals Spanje, italië,of sommige delen van Frankrijk, waar rond deze grenzen veel minder industrie ,en dus werkgelegenheid ,is hebben veel minder last van dit "fenomeen"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan tegenwoordig ook niet anders meer met de huidige regelgeving.

Alleen onze sector valt elke keer buiten de boot, mede door het internationale karakter.

Maar Otto was in het verleden ook niet zonder zonden hoor.

Menig Nederlandse fabrieksarbeider kon zijn jas aantrekken, als Otto voorbijkwam.

Waarom behoeft geen uitleg dunkt me.

Omdat de arbeidsethos van een arbeidsmigrant hoger is dan die van een Nederlander.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt mee, een vervoerder mag ook mensen op zijn voertuigen hebben zitten van een uitzendbureau. En laat OTTO nou net zo'n uitzendbureau zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Omdat de arbeidsethos van een arbeidsmigrant hoger is dan die van een Nederlander.

Zo dom en arrogant kletste die eigenaar van Otto ook, als jij aanschoof bij Harry Mens bij Business Class.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo dom en arrogant kletste die eigenaar van Otto ook, als jij aanschoof bij Harry Mens bij Business Class.

Een lokale arbeider heeft een sociaal leven wat bijgehouden moet worden, in tegenstelling tot een arbeidsmigrant die er alleen is om te werken en helemaal de behoefte niet voelt om een sociaal leven op te bouwen. Dat heeft niets met domheid of arrogantie te maken, maar meer met een realistische kijk naar de werkelijkheid.

Ik kan mij niet voorstellen dat de arbeidsproductiviteit van een arbeidsmigrant hoger is dan die van lokale arbeiders. Het zou inderdaad dom zijn om dat te denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zitten dus in de onprettige situatie (menselijk gezien), dat voor een arbeidsmigrant een sociaal leven grotendeels onmogelijk is, wat ook een weerslag zal hebben op het persoonlijk welbevinden (-> het nuttigen van veel drank duidt meestal niet op geluk ;) ). Nu is het natuurlijk wel zo dat arbeidsmigranten hier vrijwillig heenkomen, maar de keuze tussen geen Cent hebben of geld verdienen ergens heel ver van huis, is voor de meeste mensen vast geen erg prettige keuze...

Ondertussen schermen veel bedrijven hier met termen als maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar wanneer je arbeidsmigranten laat overkomen en aan het werk zet, ben je dan wel maatschappelijk verantwoord bezig?

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) wil zeggen dat je bedrijf een afspiegeling is van de maatschappij. Gerekend in percentage mannen/vrouwen autochtoon/allochtoon, (lichamelijk)gehandicapt enz. Wat ze daar niet bij vertellen is dat er subsidies en kortingen gekregen worden op bepaalde "groepen". Als je dus als bedrijf even in de materie duikt en het slim aanpakt, vooropgesteld dat de bedrijfswerkzaamheden het toelaten om deze groepen te plaatsen, kun je dus tegen behoorlijk lagere kosten je productie draaien zonder dat het personeel hiervan de dupe is (lees; minder betaald wordt). Feitelijk een win-win situatie voor het bedrijf en personeel, maar die subsidies komen natuurlijk wel ergens vandaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zitten dus in de onprettige situatie (menselijk gezien), dat voor een arbeidsmigrant een sociaal leven grotendeels onmogelijk is, wat ook een weerslag zal hebben op het persoonlijk welbevinden (-> het nuttigen van veel drank duidt meestal niet op geluk ;) ). Nu is het natuurlijk wel zo dat arbeidsmigranten hier vrijwillig heenkomen, maar de keuze tussen geen Cent hebben of geld verdienen ergens heel ver van huis, is voor de meeste mensen vast geen erg prettige keuze...

Als een arbeidsmigrant in den vreemde aan het werk gaat omdat in eigen land geen werk te vinden is, dan kan je niet meer spreken over vrijwillige arbeidsmigratie. Dan wordt die arbeidsmigrant gedwongen door de realiteit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden