[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vakbonden tegen proef TVM met filmen van chauffeurs


Henry Neycensas

Recommended Posts

  • Forumlid

In Australie rijdt er al een bedrijf rond met camera's in de cabine (Toll)

 

Alles wat gefilmd wordt wordt na vijf minuten automatisch gewist. Behalve bij plotselinge rembewegingen of andere ongebruikelijke manouvres. Dan blijft het langer opgeslagen.

En uiteraard in geval van een ongeval kunnen ze zien of de chauffeur hieraan schuld had, of dat hij gewoon netjes zat op te letten.

 

Hoewel ik er van zou gruwen om de hele dag een camera op mijn snufferd gericht te hebben kan het je wel vrij pleiten wanneer je echt geen schuld hebt aan een ongeval. Net zoals een dashcam dat kan.

 

Een serieuze chauffeur die zijn telefoon absoluut niet in zijn handen neemt, geen porno kijkt onder het rijden en altijd netjes zijn aandacht op de weg heeft (99% van de forumleden. Toch??) zou dit alleen maar toe moeten juichen dus....

 

 

PS: is er ook een link ergens naar het bewuste artikel? Ik snapte niks van de openingspost voordat ik de titel las...

 

Zo zal het hier ook gaan denk ik zo en is eigenlijk al oud nieuws. De cijfers liegen er niet om. :(

 

http://www.derooytransport.nl/de-rooy-rijdt-veiliger-dankzij-event-recorder/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens naar het enorme aantal kopstaart botsingen waarbij een vrachtwagen zonder te remmen achterop een file klapt.

We hebben het aan ons zelf te danken. Als als de gerzekeringsmaatschapij maatregelen wil treffen is de.werepd te klein en hebben wij het over onze privacie....

 

Natuurlijk hebben we het over onze privacy. Welke werknemer heeft nu tijdens zijn werktijd een camera op zijn snufferd staan?

En laten we heel eerlijk zijn, hoe nobel het klinkt wanneer de verzekering het aantal ongevallen wil beperken: het gaat hen enkel om het besparen van geld. We hebben het niet aan onszelf te danken, maar aan enkelen die waarschijnlijk een grote fout gemaakt hebben.

 

Ik doel op de ongelukken die recentelijk in het nieuws zijn waarvan jij zegt dat ze er eigenlijk altijd al waren (begrijp ik uit jou reactie) en ik denk dat er alleen maar meer gebeuren.

Niet de simpele kop staart botsingen waarbij verkeerd invoegen of te weinig afstand houden de oorzaak zijn. Maar ik bedoel de ongelukken dat er zonder te remmen op.stilstaande goetuigen word ingereden zoals afgelopen jaar bij de wegwerkzaamheden bijvoorbeel gebeurde of recentelijk aan Kortrijk aan de grens of dichterbij op de A15.

Dat zijn ongelukken waar de chauffeur voor langere tijd afgeleid is geweest en ik begrijp heel goed dat de verzekeringsmaatschapij wil weten wat daar in de cabine gebeurd is.

 

Waar zijn die enorme aantallen kop-staart botsingen? Je kunt er drie opnoemen en dat zijn er drie teveel, mee eens!

Maar is dit voorstel niet vergelijkbaar met schieten van een kanon op een mus? Hoeveel vrachtwagens zijn er op de weg, hoeveel rijden er daarvan schadevrij en moeten al die mensen hun privacy inleveren, omdat het bij enkelen wel eens fout gaat?

Ik vind van niet. Absolute veiligheid is onhaalbaar...

 

En ja, dit soort dingen gebeurde "vroeger" ook. Heb één heel ernstig ongeval nog op mijn netvlies staan waarbij een dode chauffeur nog in zijn auto te zien was... Is je wel eens opgevallen, dat na een ongeval met een touringcar, er de dagen erna ook meerdere dergelijke ongevallen gemeld worden? Denk je echt, dat die ongevallen zich op een paar dagen in het jaar concentreren, bij voorkeur nét na een zwaar soortgelijk ongeval?

 

Ja, ik snap dat een verzekeringsmaatschappij graag wil weten wat er gebeurt is, maar natuurlijk vanwege de aansprakelijkheid. Moeten wij dat beetje privacy wat we hebben opgeven (denk aan tacho, GPS e.d.), zodat zij in enkele gevallen misschien niet hoeven uit te keren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gebeurt dagelijks ,mijn auto loopt niet zo hard ,dus ik word veel ingehaald en het gebeurt heel veel dat na het invoegen van de inhalende truck mijn afstand weg is .

Gelukkig nog steeds goed gegaan .

Herkenbaar. Hoe vaak ik al niet met 85 km/h. de vluchtstrook op ben geduwd...

Een dashcam lijkt mij heel wat functioneler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry hoor Leeuw.

Ik noem er nu 3, er zijn er het afgelopen jaar tientallen geweest. Misschien een taak voor iemand die goed is in het knip en plakwerk om dienfoto's eens tenplaatsen.

Alleen aan Kortrijk waren het er in een week al 3 meen ik.

Wel op blijven letten he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je goed de omschrijving van de proef van TVM bekijkt, zie je dat er geen camera op de chauffeur gericht is. De proef kent een paar varianten. Een met alleen een boordcomputer die remgedrag, optrekken etc analyseert, en een variant waarbij ook een dashcam wordt geplaatst (naar voren) en een eye tracker (geen camera), waarbij de chauffeur een signaal krijgt als hij of zij te lang is afgeleid. Er wordt dus niet gefilmd of opgenomen. Dit laatste systeem zit al regelmatig in nieuwe vrachtwagens of touringcars.

 

In mijn beleving probeert TVM bij te dragen aan veiliger wegen en minder ongevallen en is de proef niet bedoeld om chauffeurs af te straffen of onder schadevergoedingen uit te komen.

 

De vakbonden hebben zich onvoldoende verdiept in de proef, en breken te vroeg gesprekken af. Om zieltjes te winnen in een tijd waarin ze te veel leden verliezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Camera toezicht...

 

Mmm...in een cockpit van een vliegtuig hangen er ook geen camera`s.

Daar worden alleen de gesprekken opgenomen en de overige data.

 

Ikzelf zie er ook wel voordelen in.

De planning die je te pas en te onpas een bericht stuurt, de planning die vervolgens nerveus word omdat je niet gelijk antwoord, je nog een keer een bericht stuurt, uiteindelijk maar belt, waarop ik droog antwoord, ik ben aan het rijden, ik kan nu niet typen, mag ook trouwens niet.

Planner weer over de rooie, daar je dus al 20 kilomter verder bent, omdat je had moeten omdraaien, daar alles veranderd is geworden, nu te laat aankomt en....zucht...

Herkenbaar voor velen, denk ik zo...

 

met alle liefde stuur ik die gegevens dan door naar TVM, met het verzoek, praat eens op kantoor voor hoeveel afleiding die mensen soms zorgen.

 

Wat zou het dan weer lekker rustig worden in de cabine.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sorry hoor Leeuw.

Ik noem er nu 3, er zijn er het afgelopen jaar tientallen geweest. Misschien een taak voor iemand die goed is in het knip en plakwerk om dienfoto's eens tenplaatsen.

Alleen aan Kortrijk waren het er in een week al 3 meen ik.

Wel op blijven letten he.

Misschien ook wel een taak voor de wegbeheerder voor betere waarschuwingssystemen ,zoals er ook al is voor mistvorming.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Leeuw.

Weet je dat volvo claimt dit soort ongelukken in een aantal jaar door de techniek te kunnen voorkomen.

En juist die ongelukken van met 90 op een stilstaande file rijden geven het meeste impact. Ook in de media.

Of filmen de oplossing is weet ik niet. Maar dat ons gedrag in de gaten gehouden gaat worden is iets wat zeker gaat gebeuren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou me maar eens wat beter gaan informeren over concentratie  ;)

Ikmseg alleen dat je het niet gelijk bij de werkgever niet moet leggen. Ik weet wel wat concentratie is hoor.

En ook weet ik hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld snachts je koppie er 4.5 uur bij te houden.

Maar blijkbaar zitten er pjloten op de weg die dat niet kunnen. Dat zijn de mensen die uit hun auto gezaagd moeten worden. En dat moet je zien te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Leeuw.

Weet je dat volvo claimt dit soort ongelukken in een aantal jaar door de techniek te kunnen voorkomen.

En juist die ongelukken van met 90 op een stilstaande file rijden geven het meeste impact. Ook in de media.

Of filmen de oplossing is weet ik niet. Maar dat ons gedrag in de gaten gehouden gaat worden is iets wat zeker gaat gebeuren

 

Het probleem wat ik heb met (nog) meer techniek is, dat mensen er lui van te worden en er blind op vertrouwen, dat het voertuig hun fouten wel opvangt. En dat zal best goed gaan, totdat de techniek het eens laat afweten, door welke reden dan ook. Mensen zijn niet foutloos en ook techniek kan niet 100% vertrouwd worden.

Het nadeel van techniek tegenover menselijk reactievermogen is, dat techniek enkel dat doet, waarvoor het geprogrammeerd is. Gebeurt er iets, wat bij het programmeren niet is voorzien, weet het systeem niet wat het moet doen.

 

Over die impact zijn we het eens, alleen over de rest niet ;)     Als je niet zeker weet of filmen de oplossing is, moet je het niet gaan invoeren, dat vind ik onzin.

 

 

En ook weet ik hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld snachts je koppie er 4.5 uur bij te houden.

Maar blijkbaar zitten er pjloten op de weg die dat niet kunnen. Dat zijn de mensen die uit hun auto gezaagd moeten worden. En dat moet je zien te voorkomen.

 

Wil je nu serieus zeggen dat jij 4,5 uur aan één stuk 100% geconcentreerd bent? Zo komt het op mij namelijk over en ik geloof niet dat (veel) mensen daartoe in staat zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Wil je nu serieus zeggen dat jij 4,5 uur aan één stuk 100% geconcentreerd bent? Zo komt het op mij namelijk over en ik geloof niet dat (veel) mensen daartoe in staat zijn...

 

 

Nee hoor, dat hoeft ook helemaal niet.

 

Maar ik denk dat de mensen die met 90 zonder te remmen achterin een file duiken een heel ander probleem hebben dan concentratie. Die zijn met hele andere dingen bezig geweest (een enkeling uitgesloten die onwel word) en daar gaat het mij om.

 

Ik heb toen ik 19 was op de ring van Antwerpen ook eens ergen achterin gereden. Ik reed nog 40 en de vrachtwagen waar ik in reed stond stil. Ik zag het te laat ( te hard rijden en te weinig afstand) en kon het gewoon niet meer beremmen. Maar bij mij stonden er wel remsporen. Weet je dat bij dat ongeluk op de A15 laatst niet geremd is?

 

En op Kortrijk ook, gewoon op de cruisse control ergens achterop. Dat heeft niets meer met concentratie te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevaarlijke discussie dit.

 

Neem die chauffeur die op de E-19 op een beschonken collega chauffeur knalde, omdat deze zijn vrachtwagen had geparkeerd op de snelweg.

Zonder verlichting helaas.

Toch blijft het feit overeind staan, dat ook deze chauffeur op een stilstaand voertuig is gereden, ook al zijn er argumenten genoeg voor verzachtende omstandigheden.

Maar ook een oplettende chauffeur ziet een voertuig staan, ook als deze zonder verlichting ergens geparkeerd staat.

Heeft deze chauffeur dus mede schuld aan dit ongeval ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, dat hoeft ook helemaal niet.

 

Maar ik denk dat de mensen die met 90 zonder te remmen achterin een file duiken een heel ander probleem hebben dan concentratie. Die zijn met hele andere dingen bezig geweest (een enkeling uitgesloten die onwel word) en daar gaat het mij om.

 

Dan gaat het dus de verzekeraar wel degelijk om aansprakelijkheid, toch?

 

Ik heb toen ik 19 was op de ring van Antwerpen ook eens ergen achterin gereden. Ik reed nog 40 en de vrachtwagen waar ik in reed stond stil. Ik zag het te laat ( te hard rijden en te weinig afstand) en kon het gewoon niet meer beremmen. Maar bij mij stonden er wel remsporen. Weet je dat bij dat ongeluk op de A15 laatst niet geremd is?

 

Ja dat weet ik want dat is meerdere keren op het forum genoemd.

 

En op Kortrijk ook, gewoon op de cruisse control ergens achterop. Dat heeft niets meer met concentratie te maken.

 

Nee, met een gebrek daaraan, zou ik tenminste denken... Maar als dat het probleem dus niet is, wat dan wel?

 

Ikmseg alleen dat je het niet gelijk bij de werkgever niet moet leggen. Ik weet wel wat concentratie is hoor.

En ook weet ik hoe moeilijk het is om bijvoorbeeld snachts je koppie er 4.5 uur bij te houden.

Maar blijkbaar zitten er pjloten op de weg die dat niet kunnen. Dat zijn de mensen die uit hun auto gezaagd moeten worden. En dat moet je zien te voorkomen.

 

Hieruit maak ik toch echt op, dat de piloten die niet hun koppie er 4,5 uur bij kunnen houden, de mensen zijn die uit hun auto gezaagd worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hele gevaarlijke discussie.

 

Nu was het een goedkope dronken collega. Dus spreekt iedereen er schande van. Stel nu eens dat daar een Nederlandse collega had gestaan met pech?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hieruit maak ik toch echt op, dat de piloten die niet hun koppie er 4,5 uur bij kunnen houden, de mensen zijn die uit hun auto gezaagd worden...

 

 

Misschien waren deze mensen wel heel geconcentreerd met wat anders bezig ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

hele gevaarlijke discussie.

Nu was het een goedkope dronken collega. Dus spreekt iedereen er schande van. Stel nu eens dat daar een Nederlandse collega had gestaan met pech?

wederom een heel verschil Ron (en dan bedoel ik niet die nationaliteit).

Ik kan wel heel ver in jou redenering mee gaan hoor.

Het kan zeker geen kwaad om te controleren waar het fout gaat, en hoe te verbeteren. Al ben ook ik bang dat het tegen ons zal gaan werken.

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leg mij eens uit wat het verschil is?

Hij is op een auto gereden die daar normaal niet staat.

Zo is het als je alle details weghaalt :ja:

Ik neem aan als je daar met pech staat (vluchtstrook met pech lijkt mij een betere optie)dat je dan het overigs verkeer probeert te waarschuwen ,waardoor je de aandacht trekt van het achteropkomende verkeer .

En niet met je dronken harses de auto parkeren op de rijbaan zonder op de rest van het verkeer te letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cor, ik noem alleen de feiten.

 

Feit is, de politie was reeds gealarmeerd dat er een voertuig stil stond op de rijbaan.

Meerdere voertuigen hebben deze vrachtwagen gepasseerd, dus wel zien staan.

De chauffeur in kwestie heeft verklaard zelfs het blauw blauw aan de andere kant van de rijbaan heeft zien rijden.

Speculatief: was dit misschien de afleiding waardoor dit ongeval werd veroorzaakt ?

 

Waarmee ik duidelijk wil maken hoe vlug we afgeleid kunnen worden.

 

Ik ben zelf de mening toegedaan dat een camera die op de chauffeur is gericht, GEEN bijdrage levert aan de verkeersveiligheid.

Net zoals een dashcam dat niet doet.

Dit is alleen een hulpmiddel om te achterhalen waar een eventuele oorzaak te grondslag ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan als je daar met pech staat (vluchtstrook met pech lijkt mij een betere optie)dat je dan het overigs verkeer probeert te waarschuwen ,waardoor je de aandacht trekt van het achteropkomende verkeer .

En niet met je dronken harses de auto parkeren op de rijbaan zonder op de rest van het verkeer te letten.

 

 

Natuurlijk heb jij daar gelijk in.

 

Maar kun jij je eigen voorstellen dat jij op een auto rijd die op de vluchtstrook staat? Want dat werd net gevraagd. Ik zeg nu dat mij dat onder normale omstandigheden niet gebeurd. Als je die vraag namelijk met ja gaat beantwoorden krijg je helemaal een raar beeld lijkt me.

 

Maar deze man reed nu achterin een dronken prutser die op de vluchtstrook stond. Hij reed dus wel op de vluchtstrook anders had hij hem niet geraakt. Waar had de reis geëindigd als hij niet tegen die vrachtwagen aan had gereden. Was het dan een eenzijdig ongeval geweest.

 

Dat hele verhaal is dus erg dubbel en een samenloop van omstandigheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Laat ik nou een beroep hebben waarbij ik vaak stil sta op een snelweg, en met veel  licht op en om het voertuig.

Laat ik dan ook nog eens het beroep hebben die ondanks al die lampen, voorwaarschuwingen en fysieke middelen toch vaker te maken heb met van achter worden aangereden. 

 

En wat ik dan vaak zie.... de vrachtauto voorop, ziet mij de auto erachter niet maar doordat hij bijna op de bumper zit van zijn voorganger komt ie ook niet meer tot stilstand. 50 ton 80km/h in 20 meter..... of 3500 kilo 100 km/h in 20 meter of soms nog geen 10 meter.

Maar ook in de files zie ik bijna in 8 van de 10 vrachtauto's de chauffeur alleen maar met zijn mobiel enz. bezig, en dan hard toeteren omdat er iemand voor hem langs wil de afrit af terwijl deze al langere tijd met richtingaanwijzer aan rijdt. 

Maar ook als ik over de vluchtstrook rijd met alle lampjes aan en ineens iemand de vluchtstrook op komt en hem dan nog voorbij kom zonder kleerscheuren is men bijna altijd met iets anders bezig als rijden. 

 

En als de angst voor ontslag omdat men iets anders doet dan rijden hiermee getriggert kan worden, dan zeg ik morgen graag die camera's al plaatsen. Ik ben van mening dat men dan wel het telefoontje laat liggen, de papieren niet onder het rijden doorleest enz.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook hier is weer de instantie die controle dient uit te voeren zo goed als compleet wegbezuinigd, de pak kans is zowat nihil geworden met alle gevolgen van dien en nu gaan we het hebben over een video bewaking. Dus voor de zoveelste keer gaan we het paard achter de wagen spannen want dan kunnen we achteraf bewijzen dat de schuldige net aan zijn been zat te krabben (want hij was net door een gevaarlijke mug gebeten). Krijg je hetzelfde idiote verhaal als met de controle via de digitach, lekker controleren achteraf is goedkoop en brengt genoeg op en maar kletsen over verkeersveiligheid. De veiligheid maar je een stuk groter door genoeg politie op de weg en een zero tolerance beleid, dan haal je hopelijk de rotte appels er tussen uit met de kans dat dit gebeurd voor er doden vallen en nee ik ben ook niet heilig maar wat je dagelijks ziet is bij de beesten af en heus niet enkel door Oostblokkers .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk wel dat je 2 keer bedenkt als er een camera op je gericht staat. Net als met de dichi tacho. Voorheen stak je er een andere kaart in en nu laat je dat ook wel uit je kop. Of de bekende vakantie brief.

 

Het is dus niet helemaal waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden