[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Out Of Scope vragen en opmerkingen


nebbonk

Recommended Posts

Gast advies almelo

De out of scope word bij een bepaalde snelheid 30km plus toch uitgeschakeld en komt rijden zonder kaart te voorschrijf op display van de digitale tachograaf weet jij dat Ger

Verzonden met mijn iPhone 6s

Gr Wilfred

 

De functie "out of scope " mag worden gebruikt bij een zgn. truckrun en uit eigen waarneming weet ik dat er dan sneller wordt gereden dan 30 kilometer per uur.

Out of scope blijft van toepassing tot het moment waarop je dit handmatig verandert of je kaart invoert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

De functie "out of scope " mag worden gebruikt bij een zgn. truckrun en uit eigen waarneming weet ik dat er dan sneller wordt gereden dan 30 kilometer per uur.

Out of scope blijft van toepassing tot het moment waarop je dit handmatig verandert of je kaart invoert.

Daar gaat u volgens mij mooi mis mee hoor. 

Wij hebben ook enkele jaren als bedrijf een truckrun georganiseerd voor onder andere wezen en tijdelijk uit huis geplaatste kinderen. Wij hebben altijd bij het ministerie een ontheffing aangevraagd voor onze voertuigen. Deze moesten we gedurende 28 dagen ook daadwerkelijk bij ons houden, voor een eventuele controle.

"Out of Scope is echt alleen maar voor op eigen terrein en zeker niet voor op de openbare weg........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Haha gewoon met truckrun je kaart erin steken en kunt bij 99% van de run's een Europees Document krijgen dat je kunt laten zien bij controle mocht je toevallig 2 weekenden na mekaar gereden hebben.

grt. Wesley

Juist Wesley. Immers zonder kaart op de openbare weg rijden is strafbaar. Hoe wil je dat aantonen 20 dagen later in België (om maar wat te noemen????)

Nee alleen met het speciale document ben je gevrijwaard van een bekeuring. En volgens mij krijg je maar maximaal 1 of 2x per jaar zo'n ontheffing per kenteken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

Daar gaat u volgens mij mooi mis mee hoor. 

Wij hebben ook enkele jaren als bedrijf een truckrun georganiseerd voor onder andere wezen en tijdelijk uit huis geplaatste kinderen. Wij hebben altijd bij het ministerie een ontheffing aangevraagd voor onze voertuigen. Deze moesten we gedurende 28 dagen ook daadwerkelijk bij ons houden, voor een eventuele controle.

"Out of Scope is echt alleen maar voor op eigen terrein en zeker niet voor op de openbare weg........

Daar ga ik volgens mij niet mis, maar ik buig graag voor  de kennis van anderen.

Leg mij eens uit waarom out of scope alleen op eigen terrein van toepassing is, en dat dit niet geldt voor een truckrun op de voor openbaar gebruik openstaande weg, want je bevestigt mijn stelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Daar ga ik volgens mij niet mis, maar ik buig graag voor  de kennis van anderen.

Leg mij eens uit waarom out of scope alleen op eigen terrein van toepassing is, en dat dit niet geldt voor een truckrun op de voor openbaar gebruik openstaande weg, want je bevestigt mijn stelling.

Lees het nu zelf eens terug....... Out of Scoop mag niet op de openbare weg gebruikt worden. En waar vinden de truckrun's meestal plaats????? Juist ja. Hier is uw antwoord.

Ik heb en pdf als bijlage ervan

http://truckersgkb.nl/files/paginas/Beschikking.EG.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Ik heb hier iets meer informatie gevonden, komende van de site van Truckrun Spijkenisse  http://truckrunspijkenisse.nl/tachograaf

 

Truckrun SpijkenisseTachograaf

tachograaf-300x199.jpgU mag out of scope rijden (“rijden zonder digitale pasâ€.) Wanneer u gebruik maakt van een vrijstelling als genoemd in Verordening 561/2006 artikel 3 (geldig in de EU),
danwel artikel 13 (nationaal vervoer).

Daarnaast is voor Nederland de Truckrun specifiek door de Europese Commissie erkent. In dat geval dient u wel een verklaring van de organisatie van deze Truckrun te hebben. Bij verplaatsing enkel en geheel op eigen terrein is de Verordening 561/2006 niet van toepassing en kunt u out of scope rijden.

De wet is van toepassing op wegvervoer, iedere verplaatsing geheel of gedeeltelijk over de voor het openbaar verkeer openstaande weg. Dit impliceert dus dat een verplaatsing geheel op eigen terrein de wet (lees de 561/2006) niet van toepassing is. Dit is Europees.

Wanneer gebruik wordt gemaakt van Out of Scope is het aan de gebruiker om aan te geven of er sprake is van eventuele vrijstelling. Toetsing kan wellicht later plaatsvinden door de toezichthouder.

Voor de chauffeur die bijvoorbeeld naar het buitenland gaat is het dan natuurlijk wel van groot belang dat hij/zij bij invoer van zijn bestuurderskaart (aanvang dienst) op correcte manier zijn handmatige invoer doet. Hierdoor smeert de chauffeur als het ware op zijn bestuurderskaart alle gaten dicht en kan hij nooit en te nimmer worden aangesproken op de activiteiten door een ander.

Wanneer er aldus geen periodes zijn van niet handmatig verantwoorde tijd is dit probleem getackeld. Daarnaast is het zo dat degene die eist ook bewijst, m.a.w. de toezichthouder zal moeten kunnen aantonen dat onrechtmatig gebruik is gemaakt van Out of Scope.

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je het goed doet komt OOS niet op je chauffeurskaart maar staat in het massageheugen van de tachograaf, daar blijft het minstens 90 dagen staan, maar het bedrijf is verplicht om het een jaar te bewaren

Tankx, duidelijk antwoord



bewerkt door Marco1977
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Out of scope mag gebruikt worden om bv nieuwe banden op zaterdag je wagen weg te brengen verder als je truck voor een reparatie op zaterdag weg moet\

dit gebruik ik al jaren anders zou ik nooit aan mijn 45 uur weekend rust komen want de truck wordt meestal onderhouden in het weekend

verder als je gaat wassen of eigen terrein

Ben aangehouden in Frankrijk , Engeland , Schotland , daar ook de tachograaf uitgelezen en deze leggen ze naast de chauffeurskaart alleen op de tacho  staat de out of scope 

daarnaast leg ik altijd een kopie van de bandenboer of de Daf dealer was kaart om de datum te controleren tot op heden nog altijd een compliment gehad dat ik mijn papieren in orde had

En kon aantonen waarom out of scope gereden werd

m.v.g. rondentrucker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Maar die verklaring is toch niet verplicht?

Ik vind het wel vragen om ellende, om voor dit doel de out of scope functie te gebruiken.

ik heb informatie ingewonnen bij een chauffeurs vereniging die regelmatig een truckrun houden. Hun geven de meerijdende chauffeurs inderdaad een officiële verklaring dat de gereden kilometers buiten de rijtijdenwet vallen en dan is ook het gebruik van out of scope toegestaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Out of scope mag voor 2 doelen gebruikt worden: 1. buiten de openbare weg, 2 buiten het beroepsmatig goederen vervoer. (Voorbeelden zijn eerder genoemd)

 

Er mag alleen met een auto met digitale tachograaf gereden worden als er een bestuurderskaart is geplaatst.

 

OOS komt dus wel op de chauffeurskaart. Echter de gereden tijd telt niet mee binnen de normale rijtijd.

 

 

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden