[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijden met citytrailer


pwmvl

Recommended Posts

Gast marsipulami

let wel dat je niet hoeft uit te halen als een 3 asser en hij reageert zeer fel op alle stuurbewegingen. gewoon lekker rustig uitproberen en alles is te doen. ik vind het heerlijk rijden eerlijk gezegd;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Achteruit heel weinig sturen: een city stuurt heel snel! Ook hier op je uitzwaai letten.

Bij het afkoppelen kan het gebeuren dat je hem niet los krijgt.

Oplossing: slangen eraf zodat de rem op de city staat, met de trekker licht achteruit rijden, en onder spanning zetten, vervolgens de handrem erop.

Dik kans dat hij dan wel los wil!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

op 1 rijdtje.

1/hij volgt de trekas LETTERLIJK.( dus gewoon door de bocht met je trekker, je city loopt over de lijn van je trekas van de trekker.

2/let op de uitzwaai, dus nooit kort langs auto's oid en dan flink sturen,,, geheid dat je een auto oid op sleeptouw krijgt....

3/ bij achteruit rijden, ABSOLUUT WEINIG sturen... een kleine hoek,en hij loopt al weg...

4/ probeer slalomen achteruit te voorkomen, je moet proberen je trekker als stuur te zien, en je trailer /as als stuuras.

5/let op je gewicht, alsook de verdeling ervan, je hebt maar 1 dragende as onder je trailer.

als je gewicht te hoog is, of slecht verdeeld, kon het wel eens een slingerende caravan worden.

mvgr wupke: die met de city dwars over parkeertereinen in hartje Brussels is gegaan,,, kon niet, maar ging toch:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb een keer gereden met een citytrailer met gestuurde as strak waardeloos kan ik je zeggen als je naar je stuur kijkt alleen al dan gaat dat dingentje al om blijven oefenen enige optie hehe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heb een keer gereden met een citytrailer met gestuurde as strak waardeloos kan ik je zeggen als je naar je stuur kijkt alleen al dan gaat dat dingentje al om blijven oefenen enige optie hehe

Hoezo waardeloos??

Het is ff wennen, maar eenmaal gewend is het ideaal hoor ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast marsipulami
op 1 rijdtje.

1/hij volgt de trekas LETTERLIJK.( dus gewoon door de bocht met je trekker, je city loopt over de lijn van je trekas van de trekker.

dus als ik met mn trekker een paal voorbij ben kan ik insturen en de city draait om diezelfde paal heen?

Maak er geen gewoonte van om zo in te sturen, want dan bel je vaak je baas en de gemeente voor alle paaltjes die eruit liggen!

neem wat ruimere bochten maar overdrijven hoeft ook niet;):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sprak een collega van mij (hij rijdt met citytrailer) of dat niet wat voor mij zou zijn?

Nou zeg ik, als ik dezelfde adressen af en toe moet aandoen die ik met de bakwagen doe? Nee!

Hoezo zegt ie, overal waar jij komt met een bakwagen, kom je ook met een gestuurde citytrailer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dus als ik met mn trekker een paal voorbij ben kan ik insturen en de city draait om diezelfde paal heen?

Maak er geen gewoonte van om zo in te sturen, want dan bel je vaak je baas en de gemeente voor alle paaltjes die eruit liggen!

neem wat ruimere bochten maar overdrijven hoeft ook niet;):D

normaliter is dit toch zo.

ok er zit wat verschil in de gestuurde as, maar feitelijk worden ze erop gebouwd ,dat de traileras, de trekas volgt.

ik ben het wel met je eens hoor, daar niet van.

maar je hoefd nou ook weer niet uit te halen, zoals bv met starre 3 asser.

daarnaast, als je nog nooit citytrailer gereden hebt, dan zit je de eerste paar dagen, elke bocht goed in je spiegels te kijken, waar dat ding heen gaat.

dan heb je snel genoeg in de gaten in hoeverre hij je wel of niet volgt.

bij het bedrijf waar ik werkte (tijdelijk) hadden ze 20 citytrailers, en geen een die hetzelvde stuurde, zowel voor als achteruit.

dus je stelling klopt wel, maar andersom de mijne ook.

de ene volgde perfect, en de andere zwalkte je maar wat na.

ik denk dat het te maken heeft van welke stuurtechniek en afstelling daarvan, onder de trailer zit.

ook heeft de plaatsing van de schotel invloed (heb ik me wijs laten maken toen)..

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sprak een collega van mij (hij rijdt met citytrailer) of dat niet wat voor mij zou zijn?

Nou zeg ik, als ik dezelfde adressen af en toe moet aandoen die ik met de bakwagen doe? Nee!

Hoezo zegt ie, overal waar jij komt met een bakwagen, kom je ook met een gestuurde citytrailer.

dat vergeet dan maar weer heel snel.

ik had diverse adressen, waar alleen met de bakwagen heen werd gereden.

en dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen, dat dat dus klink klare rare praat is....

waar een bakwagen krap de hoek op kan, kan de trailer al niet meer de hoek om.

hij is langer ........

en je vriend vergeet ook dat de trekker uitzwaaid,, in smalle straten kun je geeneens onderuit....

nee die stelling klopt niet..

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hej, ik zat zelf eens te denken over city trailers laatst (ja, soms heb je gewoon niets te doen) ... ik ben zelf begonnen op een city trailer dus voor mij niets bijzonders, eerder een schok toen ik voor het eerst op een starre asser reed.

Maar op het moment dat je een bocht achteruit inzet, draait je trailer toch eigenlijk "de verkeerde kant" op? Dit wordt natuurlijk opgeheven door je trekker die het wint met sturen, maargoed... gaat om het idee??? Snapt iemand wat ik bedoel? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hej, ik zat zelf eens te denken over city trailers laatst (ja, soms heb je gewoon niets te doen) ... ik ben zelf begonnen op een city trailer dus voor mij niets bijzonders, eerder een schok toen ik voor het eerst op een starre asser reed.

Maar op het moment dat je een bocht achteruit inzet, draait je trailer toch eigenlijk "de verkeerde kant" op? Dit wordt natuurlijk opgeheven door je trekker die het wint met sturen, maargoed... gaat om het idee??? Snapt iemand wat ik bedoel? ;)

nee.

je stuurt je trekker linksom, door rechtsaf te draaien, ergo, je trailer gaat ook linksom.

een gestuurde trailer moet je onder de juiste hoek vangen,nadat je de stuurhoek hebt ingezet.

vrij vertaald staan dan alle wielen in 1 radius waarlangs hij de bocht loopt die jij wil.

als je hem niet vangt, komt de trailer vanzelf haaks onder de trekker uit.

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik mag morgen voor het eerst met een city op stap!:eek: Ik ben benieuwd....

Wel al met 3 assers gereden met stuuras...En vandaag de hele dag op stap geweest met een starre as...

Ach zo leer ik tenminste op alles rijden....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee.

je stuurt je trekker linksom, door rechtsaf te draaien, ergo, je trailer gaat ook linksom.

een gestuurde trailer moet je onder de juiste hoek vangen,nadat je de stuurhoek hebt ingezet.

vrij vertaald staan dan alle wielen in 1 radius waarlangs hij de bocht loopt die jij wil.

als je hem niet vangt, komt de trailer vanzelf haaks onder de trekker uit.

mvgr wupke

Je wil je trailer linksom sturen, dus je draait inderdaad het stuur rechtsom. Wat denkt je city trailer? Ha! Ik ga lekker met je mee sturen! Wat denk jij? Ha! Gefopt, ik rij achteruit ;) Wat gaat de trailer in principe doen dan dus? Rechtsom draaien

Dat doet ie uiteindelijk natuurlijk niet omdat de stuurbeweging van je trekker veel sterker is, pas als je inderdaad alle wielen in 1 radius zet ( :confused::p ) dan ga je dus linksom sturen om je kont ook iets verder naar links te krijgen. Dit had ik in het begin dus niet door! Rechtzetten voor de trailer = huh?? waarom draait ie nu opeens verder naar links :D

Dus het eerste moment dat je de trekker naar rechts stuurt om je kont naar links te gooien werkt het idee achter de sturende assen eigenlijk je beweging tegen.

Of ik snap het echt niet, en als ik het wel snap ben ik nu gewoon een beetje aan het mierenneuken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je wil je trailer linksom sturen, dus je draait inderdaad het stuur rechtsom. Wat denkt je city trailer? Ha! Ik ga lekker met je mee sturen! Wat denk jij? Ha! Gefopt, ik rij achteruit Wat gaat de trailer in principe doen dan dus? Rechtsom draaien

Dat doet ie uiteindelijk natuurlijk niet omdat de stuurbeweging van je trekker veel sterker is, pas als je inderdaad alle wielen in 1 radius zet ( :confused::p ) dan ga je dus linksom sturen om je kont ook iets verder naar links te krijgen. Dit had ik in het begin dus niet door! Rechtzetten voor de trailer = huh?? waarom draait ie nu opeens verder naar links

Dus het eerste moment dat je de trekker naar rechts stuurt om je kont naar links te gooien werkt het idee achter de sturende assen eigenlijk je beweging tegen.

Of ik snap het echt niet, en als ik het wel snap ben ik nu gewoon een beetje aan het mierenneuken.

tja het is gewoon oefenen.

voor mij werd het makkelijker om de schotel als het stuur van de trailer te zien, wat je bediend met je trekker.

maar dan nog vond ik het een heel gepiel om de trailer recht voor het dock te krijgen.

ervoor was vaak niet het euvel, maar recht wel.

dat duurde een week of wat, met verschillende lastige adressen waar je zowel op als van de hand af diverse bochten door moest,of langs andere obstakels.

fontein hier, boom daar, heg zus,paal zo en dan nog kris kras geparkeerde voertuigen.

achteruit van de hoofdrijbaan van de hand af, tussen een smal hekje door een schoolplein op, en meer van die maffe toeren.

daarna was het niet zo'n probleem meer,dat docken,,:D

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik doe (bijna) niet anders dan met gestuurde trailers rijden en ik vind het geweldig rijden,vooral als er weinig ruimte is (zoals bij bv supermarkten).

De kunst is om "te vroeg" terug te sturen bij het achteruit rijden,want zolang je trekker niet recht onder de trailer staat,staan de wielen van de trailer óók niet recht,en zal hij (of is het zij?) een bochtje blijven maken.

Zet ook de bocht achteruit rustig in en laat de trailer zoveel mogelijk zelf sturen (stuur een klein beetje weg en hou je stuur vast,de trailer zal vanzelf doorsturen,en stuur met mate.....).

Nog een tipje:gooi een (geladen) enkel-asser nóóit haaks onderdoor,de kans dat hij omlazerd is redelijk aanwezig (heb er al diverse zien liggen op het AH terrein).

Wat de veel chauffeurs met stuur-assen hebben,heb ik met starre assen:krijg ze niet fatsoenlijk achteruit gezet..............

Succes met je city-avontuur (stelt niks voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat de veel chauffeurs met stuur-assen hebben,heb ik met starre assen:krijg ze niet fatsoenlijk achteruit gezet..............

Succes met je city-avontuur (stelt niks voor.

Kan je nagaan als je wisselend met beide rijdt: Dan krijg je ze beide niet meer fatsoenlijk achteruit gezet :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kan je nagaan als je wisselend met beide rijdt: Dan krijg je ze beide niet meer fatsoenlijk achteruit gezet :p

nou ik kan je verzekeren dat ik er af en toe best de pest in heb.

we hebben bij K+N 2 assers 3 assers en beide al dan niet gestuurd...en dan is het soms hondsvervelend om elke X weer met de 1e X aandocken, je lijn te vinden...

de ene gooit zn kont naar binnen alsof het niks is, en de andere moet je als een starre 3 asser zowat haaks omdrukken...

de ene is met kleine stuurbewegingen goed te controleren, de andere moet je zowat zeeziek, je trekker heen en weer sjouwen...

het lukt me iedere keer nog net om dat spul gedockt te krijgen, alvorens anderen gaan denken,, mot ie nou alweer vooruit en terug?

maar ik heb met dat gewissel wel vaak een X of 2 steken nodig voor ik hem naar mn zin heb staan..

ik ben dan ook niet lief voor mezelf.

hij zal en moet EXACT zuiver voor het dock staan, nie scheef, en midden op de stootblokken...half erover telt nie....:D

mvgr wupke;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden