[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

rijden met tankoplegger


Bover

Vraag

  • Forumlid

Dag, ik rij al sinds 1978 met allerlei truck combi's niet als full-time maar als aflos chauffeur internationaal en als ik zelf minder werk heb. 

Nu moet ik voor het eerst gaan rijden met een 3 asser tank-oplegger levensmiddelen vloeibaar.  

Mijn vraag is waar ik met het rijden specifiek op moet ik op letten anders dan bij gewoon rijden met combi of oplegger. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Of hopen dat het licht op tijd op groen springt....... :D

 

In tegenstelling tot andere vervoerseenheden, zal je met een tankwagen NOOIOT met de deuren open aandokken....

Waar je ook op moet letten bij spoelen (wassen/reinigen) is aale gebruikte koppelingen en slangen spoelen....

(vergeet de vacuumafsluiter op de deksels ook niet te spoelen....)

 

Bij de klant wordt het erg op prijs gesteld indien je een emmer onder de koppelingen plaatst om eventueel lekspul op te vangen.

 

Verder veel succes toegewenst, het is een mooie tak van transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor het laden of lossen controleren of er ook deksels of afsluiters open of dicht moeten!

Ivm druk of vacuüm.



Marco dank je wel.

Ik ben vannacht op pad geweest met onverwacht een collega die meeging uitleggen bij laden lossen.  :ok:

Nu heb ik rij ervaring met alle jaren voldoende maar inderdaad vloeibaar rijden is inderdaad iets anders, maar met met rij ervaring pak je dat redelijk makkelijk op.

En ja je voelt soms met 80% belading  bij ongelijke weg en rotondes de lading. Rustig aan en uitrollen.

 

Maarrrrr, de bediening van de oplegger is een andere. OPletten want er kan veel mis gaan van lading lekken tot opblazen slang of erger.  :eek:

Zoals Marco noemde:  deksel, afsluiters en verloopstukken vragen goed aandacht in den beginne.

Maar ik had een verrekte goede collega die goed kon uitleggen zonder te stressen.

 

En als erste indruk, hartstikke toppie met tankoplegger :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dag, ik rij al sinds 1978 met allerlei truck combi's niet als full-time maar als aflos chauffeur internationaal en als ik zelf minder werk heb. 

Nu moet ik voor het eerst gaan rijden met een 3 asser tank-oplegger levensmiddelen vloeibaar.  

Mijn vraag is waar ik met het rijden specifiek op moet ik op letten anders dan bij gewoon rijden met combi of oplegger. 

Ik vraag mij af als ik dit lees... wordt je niet begeleid of opgeleid voor je met dit werk begint. Niet alleen het rijden is anders maar ook bij laden en lossen komt er nogal wat bij kijken...

 

In ieder geval succes! :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Slingerschotten.......of niet.......daar zit'm de krux.

Afhankelijk van het product (dikke zooi, of dunne zooi) kan dat wat andere reacties veroorzaken.

Verders....gewoon koppie erbij houden, veel kijken en waar nodig vragen.

Ook al los je met een klein pompje, het vloeistof oppervlak is nogal sterk als je iets vergeet open/dicht te zetten/draaien !!

Krijgt zo'n tank echt een andere vorm als op tekening.

 

Verder.....veel plezier, is echt leuk werk !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In tankopleggers zitten toch ook schotten om het klotsen tegen te gaan......correct me if iám wrong

Niet in elke. Slingerschotten zijn ook biet verplicht als je geen adr rijd. Met adr is het met een vullingsgraad tussen de 20 en 80% verplicht daar onder of daar boven zijn ze niet verplicht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Inmiddels 900km verder op hoofdzakelijk grens gebeid regionaal rijden in Ned-Duitsland met levensmiddelen vloeistoffen. Vanmorgen een afsluiter vergeten dicht te zetten bij de aansluiting in de fabriek en ja dan heb je ff een dingetje uit te leggen. Gelukkig nauwelijks vloeistof verlies want ik begin voorzichtig en zag gelijk dat niet goed was en mijn grijzen haren helpen ook wel denk ik :)

Daarnaast je niet laten opjagen vooral door de geachte collega's die zijn vergeten dat zo ooit iets nieuws hadden te leren.  :(

Het rijden met tank en vloeistof voel ik inmiddels redelijk en ik rij stuk voorzichtiger, langzamer in de bochten enz,  dan met een koeltrailer met 33 pallets ingevroren brood of gebak.

 

Kortom dank voor de tips :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach, zo heb ik een keer het erf van een boer wit gehad met melk..... huurauto en er was iets niet goed gegaan met overpompen... auto bleek niet goed leeg te zijn, terwijl ik daar toch vrij zeker van was. En bij de laatste boer liep die wat over....  :rolleyes: leer je ook van, daarna ALTIJD bovenop geklommen om te kijken of hij echt 100% leeg was. (eigen wagen had een sensor die dat aangaf) Boer was gelukkig niet boos en hielp met opruimen. Nadeel van melk is dat het enorm uitloopt en een aantal liter al heel veel lijkt te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach

Foutjes heb je altijd

Dit was afgelopen week

Schuif van de silo brak af

Even met de stoffer en blik an de gang

:D

 

Oeps :zegtniets:

 

Dan loop je ook wel even te schelden.

 

Stoffer en blik? Gewoon een heule grote stofzuiger pakken. En daarna heeft de wasstraat ook weer wat te doen. :ja:

Zeker als het melkpoeder is.

bewerkt door RealZeus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ach

Foutjes heb je altijd

Dit was afgelopen week

Schuif van de silo brak af

Even met de stoffer en blik an de gang

:D

Je zal je raampjes open hebben laten staan....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als ie niet helemaal geladen is voet op de rem houden bij een stoplicht ;)

Handrem er op! Mocht je voet verzwakken stiuitert hij alsnog. En daarbij, je krijgt geen lamme poot mocht het wat langer duren.

 

@trieftol : Je kan genoeg koffie drinken met die completa :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden