[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat is bestemmingsverkeer?


Arjan1980

Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag heb ik een ouderwets "geeltje" opgestuurd gekregen van een BOA van de gemeente Veghel omdat ik me niet gehouden zou hebben aan een gesloten verklaring voor vrachtverkeer of wel 90 euro extra belasting afdragen.

 

Deze overtreding zou ik afgelopen vrijdag begaan hebben omdat ik me van geen kwaad bewust was is de beste man gebeld en 1 en ander nagezocht. De BOA had mij zien rijden in de Sluisstraat in Veghel om vervolgens de Hoogstraat op te draaien. Dit klopt helemaal mijn bestemming was Hoogstraat 14 in Veghel. Alleen verschilde mijn opvatting van verboden voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer nogal met die van de BOA. Volgens de BOA moet de bestemming dan specifiek in die straat zijn en volgens mijn opvatting in de nabijheid van die straat tenzij die straat specifiek aangegeven staat op het onderbord.

 

Als ik dan de wegenverkeerswet erbij pak staat er als bestemmingsverkeer het volgende:

 

 

bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;

 

De BOA wist ons ook te melden dat ik in het vervolg langs een DC van de Jumbo moest rijden (zuidkade) alwaar een geslotenverklaring geld voor voertuigen breder als 1.90 meter wat dus ook geen optie is. Dit kenbaar gemaakt en toen kregen we het antwoord dat meneer dit niet wist omdat hij zich niet bezig hield met de afmetingen van een vrachtauto :stom: Inmiddels ben ik er wel achter dat ik via de NCB laan wel de plaats van bestemming kan bereiken zonder irritante borden en BOA's maar toch......... Over een week of 2 krijgen we het betalingsverzoek binnen waar tegen we in bezwaar zullen gaan dus word sowieso vervolgd.

Maar ik ben wel benieuwd wat jullie opvatting is omtrent bestemmingsverkeer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ergens in de diepe grijze massa van mij staat me bij

dat de uitzondering alleen geld voor de desbetreffende weg

maar dit weet ik nie 100 procent zeker (dus eigenlijk heb je niks aan mijn antwoord :D )

maar succes met die stadswacht :kill::zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat n muggezifter van n boa ,zou liever het woord l.l gebruiken,

Die situaties maak ik dagelijks mee in frankrijk om bij de bouwplaatsen te komen,3,5 ton of verboden voor vrachtverkeer, maar ik moet er toch lossen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

van flitsservice.nl

 

Nu even in gewoon Nederlands, bestemmingsverkeer is een ruim begrip. Oftewel, als je aan oom of tante agent meldt dat je op weg bent om verderop paardebloemen te gaan bekijken dan moet dit worden gezien als bestemmingsverkeer en dus toelaatbaar. De bewuste paardebloemen zijn immers alleen via die weg te bereiken. Of misschien wil je wel genieten van het fantastische uitzicht over het rivierenlandschap, dit is na elke bocht weer anders dus er zijn vele bestemmingen mogelijk langs de bewuste weg waar je naar toe kunt gaan. Voor zover ik weet staat er trouwens ook nergens in de wet dat je op de plaats van bestemming moet stoppen. En misschien heb je je wel bedacht en onderweg de bestemming gewijzigd, lijkt mij toch ook niet verboden. Doe er je voordeel mee, laat je geen oor aannaaien, ga lekker in discussie, accepteer in geen geval een bekeuring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet niet of het inmiddels veranderd is maar een paar jaar geleden werd ik er door een uiterst vriendelijke politieagent in Amsterdam (ze bestaan) op geattendeerd dat een boa in geen geval bekeuringen kan en mag uitschrijven voor verkeersovertredingen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hm, misschien voor een bepaald spoort verkeersovertreding (artikel 5 oid?).

Want de parkeerwachten van gemeenten schrijven toch ook graag een parkeerboete uit.. dat zijn BOA's.

 

https://www.politie.nl/themas/buitengewoon-opsporingsambtenaar.html#alinea-title-wat-zijn-de-bevoegdheden-van-een-boa

 

Dat wordt de akte van opsporingsbevoegdheid van de desbetreffende BOA opvragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moet in gouda ook door een straat "uitgezonderd bestemmings verkeer" rijden, anders kan ik niet bij de winkel komen die erachter ligt.

Anders moet ik vanaf een rotonde 300 meter achteruit een straat inrijden.

 

Ik zou een beroep op veiligheid doen mocht je een BOA achter je aan hebben..

 

De 'veiligheidsjihad' overwint heden ten dage altijd, volgens mij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moet in gouda ook door een straat "uitgezonderd bestemmings verkeer" rijden, anders kan ik niet bij de winkel komen die erachter ligt.

Anders moet ik vanaf een rotonde 300 meter achteruit een straat inrijden.

 

Ik zou een beroep op veiligheid doen mocht je een BOA achter je aan hebben..

 

De 'veiligheidsjihad' overwint heden ten dage altijd, volgens mij...

antwoord is fout, sorry.

 

De wet gaat niet uit van jouw visie op veiligheid. De wet gaat uit van mogelijkheid, Mag jij die straat achteruit inrijden dan is er dus een mogelijkheid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

En daaruit blijkt maar weer eens dat wet en realiteit mijlen ver uit elkaar liggen.........

Ik bedoel, we moeten inderdaad wel wetten hebben, maar hoevaak werkt die niet tegen ons??? Gewoon omdat je vaak niet anders kan???

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begrip voor deze situatie vragen is nu ook mogelijk door het bij de wegbeheerder (dus gemeente) neer te leggen. Dan hoeft het niet persé eerst tot een bekeuring en/of ongelukken te komen. 300 meter achteruitrijden in een stad brengt nu eenmaal risico's met zich mee, waarbij deze risico's voornamelijk door onbezonnen gedrag van anderen veroorzaakt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moest een keer een paar stelconplaten in de berm naast een fietspad leggen zodat daar een reclamebord op verankerd kon worden, komt er eentje langs van de provincie.

Er mocht daar niet gewerkt worden, dat was gevaarlijk voor fietsers zonder waarschuwingsborden en zo.

Dus de man van de provinciale waterstaat regelde dat er een autootje met pijlaanhanger kwam ( moest natuurlijk wel door de opdrachtgever betaald worden)

Mijn auto mocht daar natuurlijk niet blijven staan en ik moest dus op de dichtbij gelegen parkeerstrook wachten op de signalisatie.

Dat ik daar 300meter voor achteruit moest rijden op het fietspad zonder begeleiding was geen probleem.......

Drie kwartier wachten op die pijlwagen en weer het fietspad op, 5 minuten lossen en weer 300m terug (nu met begeleiding) om de provinciale weg op te kunnen.

Jaaa, veiligheid is belangrijk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Volgens een bevriende wegkaptein: Verkeer dat in die plaats of woonomgeving moet zijn om het werk gedaan te krijgen.

 

 

volgens mij mag je zelfs niet op een rotonde achteruit rijden. dus ik kan gewoon niet anders.

Maar een BOA snapt dat toch niet. dus laat die maar weg blijven.

Nee, je mag op een rotonde niet achteruitrijden. Maar je mag wel een bochtje achteruit doen bij een 1 richtingsweg dus dat leidt af dat dat ook mag op een rotonde. 

 

Maar BOA's snappen meer dan je denkt, ook die weten dat jouw klanten weten dat jij komt en hoe jij bij hen moet komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Bestemmingsverkeer is in ieder geval geen verkeer dat over de route national met verboden voor 19ton heb ik gemerkt vandaag,kwam er met een waarschuwing vanaf maar volgende keer toch doorrijden naar volgende afrit autoroute en dan is het oke zei louis de funes (gendarm)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Als je ergens kan komen zonder het inrijden van een gesloten verklaring, dan ben je voor de wet geen bestemmingsverkeer.

maar hoe kom je daar achter??? Eerst maar een rondje gaan rijden met een grote vrachtwagen???? Niet iedereen heeft altijd de zelfde adressen........ bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Volgens mij is de quote van Arjan duidelijk genoeg, ook percelen in de nabijheid vallen onder bestemmingsverkeer.

Eerder reed ik ook altijd via die weg naar die klant en zo ineens (A50?) mag dat niet meer... je kunt ook via de markt en dan richting Heeswijk: eigenlijk alleen voor pkw's 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij is de quote van Arjan duidelijk genoeg, ook percelen in de nabijheid vallen onder bestemmingsverkeer.

Eerder reed ik ook altijd via die weg naar die klant en zo ineens (A50?) mag dat niet meer... je kunt ook via de markt en dan richting Heeswijk: eigenlijk alleen voor pkw's

 

Volgens het Verjo RV1 boek is de definitie van bestemmingsverkeer:

 

'Onder bestemmingsverkeer vallen bestuurders die als reisdoel een huis, pand of winkel hebben aan of vlakbij een weg waar dit bord (de gesloten verklaring met onderbord) geplaatst is die niet via een andere weg te bereiken is. Bestuurders van een lijnbus worden altijd als bestemmingsverkeer gezien'.

 

Dus.. dan is het een definitie 'kwestie' van wat dan 'vlakbij' is..  toch? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden