[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

dubbelbemand en opsplitsen?


Gast tramdsm

Recommended Posts

  • Forumlid

Zo is het mij vertelt..  In de basis hebben beide bestuurders, ieder afzonderlijk, in een arbeidsweek de mogelijkheid om 2 dagen 10 uur te rijden. Samen maakt dat dus 20 bij een dubbel bemande rit. Echter, doordat er van die 10 uur tijd af gaat door het wisselen van plaats, spiegels / stuur stellen, bestuurderskaarten wisselen.. zit dat extra rij uur erbij om de verloren wisseltijd (deels) te compenseren.. 

 

Dit is de verklaring die mijn leraar voor het V2/V3 gedeelte vertelde.

 

Ons forumlid Sindaco,John ,heeft dat hier ooit eens duidelijk uitgelegd:

Als je altijd dubbelbemand rijdt kun je t beste  per dienst van 30 uur, de ene chauffeur 10 uur laten rijden en de andere 9 uur,en dit per dag afwisselen.

Zo kun je de hele week 19 rij uren per dienst maken.

Als beide chauffeurs 10 rijuren per dienst maken kun je dat slechts 2 keer per 6 dagen doen.de rest van de week kun je dan maar 18 rijuren maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is dat van dat 21ste uur echt waar? Dat er een uur bij is gekomen om de digitale kaarten te wisselen?  Jammer dat ze erg geen tijd bij hebben gedaan voor het aankoppelen en evt tanken etc. Nu maar hopen dat er binnenkort 1,5 uur bijkomt voor de nieuwe Franse interpretatie.... :(.

 

Er is geen 21 ste uur;je moet binnen 30 uur ,gerekend vanaf t begin van je werk,9 uur rust maken als je dubbel bemand rijdt.

en 30 -9 = 21( toevallig)

Als je twee keer 10 uur gereden hebt mag je de rest maar 9 uur rijden( x2 =18 uur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De man die de cursus digitach gaf heeft het zelf meegemaakt (zei hij iig) met de caravan erachter werden ze aangehouden in F,

de agent zag dat hij groot rijbewijs had en wilde de pas zien anders zou dat € 90,= kosten.

 

Weet niet de precieze reden, maar dacht dat het om fraude te voorkomen was.

 

Vraag eens even door bij die man,dan zakken ze zo door t ijs,en zal blijken dat ie nog nooit met n caravan gereden heeft ,laat staan dat ie in frankrijk is geweest :D  :D

Dit is een broodje aap verhaal,wat verteld word door iemand die in de praktijk niet weet hoe t werkt;men hoort wel eens wat over Frankrijk en daar word een fantasie verhaal omheen gecreerd.

 

Je moet t in Frankrijk wel erg bont maken als je,als tourist zijnde,staande gehouden word met je luxe wagen met caravan.ze leven daar van t toerisme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vraag eens even door bij die man,dan zakken ze zo door t ijs,en zal blijken dat ie nog nooit met n caravan gereden heeft ,laat staan dat ie in frankrijk is geweest :D  :D

Dit is een broodje aap verhaal,wat verteld word door iemand die in de praktijk niet weet hoe t werkt;men hoort wel eens wat over Frankrijk en daar word een fantasie verhaal omheen gecreerd.

 

Je moet t in Frankrijk wel erg bont maken als je,als tourist zijnde,staande gehouden word met je luxe wagen met caravan.ze leven daar van t toerisme.

Zeg het niet te hard

 

Lyon voorbij De eerste afdaling Liggen Hollanders genoeg  Met hun huisje er achter

 

Vaak ook nog de aardappels over de weg heen met blikken soep

 

En bij het betaal hoek veel betalen omdat ze zo netjes gereden hebben

 

Ja Ja de Hollanders toch

 

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

JIJ bent net als die instructeur van steenhaas,je hoort wat en bouwt er n verhaal omheen.

 

Weet je hoeveel Nederlanders er jaarlijks met de caravan er achter naar Frankrijk gaan? en soms gaat t fout,ja.

Nederlandse toeristen zijn net Waberers;als er heel veel van zijn zie je de gevallen dat t fout gaat snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er is geen 21 ste uur;je moet binnen 30 uur ,gerekend vanaf t begin van je werk,9 uur rust maken als je dubbel bemand rijdt.

en 30 -9 = 21( toevallig)

Als je twee keer 10 uur gereden hebt mag je de rest maar 9 uur rijden( x2 =18 uur)

 

Beiden mogen 10 uur sturen. Heb het in de les dus nagevraagd vandaag.

 

Klopt dat het 21e uur geen rijtijd is. Dat had ik niet goed begrepen.

 

Men kan het zo beredeneren..  2 chauffeurs starten in een nieuwe week om 9 uur voor een dubbel bemande rit. Hoeveel uur later dienen zij uiterlijk op hun (eind)bestemming te zijn voordat de (lange) rustperiode ingaat? 21 uur later, dus de volgende dag om 6 uur in de ochtend. In die tussentijd kunnen de 2 chauffeurs dus maximaal 2x 10 uur rijden.

 

Stel dat men nog een stuk verder moet.. dan kan het volgende blok ook nog 2x 10 uur zijn..  De blokken voor de terugweg kunnen dan dus maar 2x 9 uur zijn..  want de max. van 2x10 uur is gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt.

 

Ik lees in mijn Verjo boek (H14, pagina 108) dat (zoals wel bekend) meervoudige bemanning (minimaal 2 bestuurders) binnen een periode van 30 uur het voertuig mogen besturen.

Deze periode ligt tussen twee opeenvolgende dagelijkse rustperioden of tussen een wekelijkse en een dagelijkse rustperiode.

 

Wél mag de 2e bestuurder het eerste uur facultatief aanwezig zijn.. wat inhoud dat de bestuurderskaart van beiden wél in de auto aanwezig moeten zijn .. maar dat de chauffeur met de PKW nog een boodschap kan doen (paspoort ophalen ofzo..)

 

Hm, voorbeeld van openingsbericht aan de instructeur voorgelegd.. Als er een chauffeur nog rijdtijd op zijn kaart heeft, na terugkomst van een dubbel bemande rit.. dan mag hij of zij nog rijden op een andere auto... 

 

(Disclaimer: antwoord zou misschien toch niet volledig of onjuist kunnen zijn.. daar de vraagstelling misschien net wat anders mijn mond uit kwam vandaag dan dat ik nu hier zo schrijf.. :( )

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hm, voorbeeld van openingsbericht aan de instructeur voorgelegd.. Als er een chauffeur nog rijdtijd op zijn kaart heeft, na terugkomst van een dubbel bemande rit.. dan mag hij of zij nog rijden op een andere auto... 

 

(Disclaimer: antwoord zou misschien toch niet volledig of onjuist kunnen zijn.. daar de vraagstelling misschien net wat anders mijn mond uit kwam vandaag dan dat ik nu hier zo schrijf.. :( )

 

Als hij al meer dan 15 diensturen erop heeft zitten mag dat niet.

Zoals al eerder gezegd eindigt een "dubbel bemande rit"zodra één der bestuurders afstapt.

Stapt een der bestuurders uit binnen 15 uur kan hij nog werken tot hij zijn dagelijkse rust binnen de 24 uur nog kan maken.

 

Voorbeeld: een auto vertrekt dubbelbemand,chauffeur A gaat er naast zitten en chauffeur B gaat rijden,na 4,5 uur stapt chauffeur A uit en gaat met een collega chauffeur mee terug.

Chauffeurv A neemt nu het stuur en kan dus nog 9 uur rijden,

DE auto heeft dus 4,5 + 9 uur = 13 uur gereden terwijl chauf A maar 9 uur gereden heeft binnen een diensttijd van 15 uur.

Chauf B gaat terug naar huis met de collega en moet ook binnen de 15 uur weer terug zijn,en heeft dan ook maar 9 rijuren

 

Wat wél kan,in het voorbeeld van T.S is dat ze samen de auto gaan parkeren en vervolgens samen de volgende auto voor t dock zetten,dan hebben ze wel van auto gewisseld maar zijn nog steeds dubbel bemand. :ja:  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

peter als ze allebeide al 8 rijuren hebben zijn ze al buiten die 15 diensturen en kunnen alleen nog doen wat je als laatste stelt.

 

net als rob al zei en jij ook is bij het verlaten van een dubbelbemand voertuig meteen de enkele chauffeur regeling van toepassing...dus 15 diensturen max.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als hij al meer dan 15 diensturen erop heeft zitten mag dat niet.

Eens.

 

(.)

Stapt een der bestuurders uit binnen 15 uur kan hij nog werken tot hij zijn dagelijkse rust binnen de 24 uur nog kan maken.

(..)

 

Ja, volgens mij schrijf ik dat ook.

 

Wat wél kan,in het voorbeeld van T.S is dat ze samen de auto gaan parkeren en vervolgens samen de volgende auto voor t dock zetten,dan hebben ze wel van auto gewisseld maar zijn nog steeds dubbel bemand. :ja:  :D

Dit lees ik als een tegenstelling op hetgeen jij erboven schreef (tekst voordat je het voorbeeld gaf)..

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ 

 

nee het is een aanvulling in mijn ogen en geen tegenstelling.

 

als je namelijk samen van wagen wisselt gaat gewoon je gezamelijke diensttijd door tot je aan de 21 diensturen zit.

dus kun je de nog niet gebruikte rijtijd nog gebruiken.

voorwaarde is dan wat peter stelt....samen overstappen.

 

ik lees het in ieder geval duidelijk zo en na een dikke 10 jaar samen met de misses dubbelbemand te hebben gereden is dit de enige optie als je al allebeide 8 rijuren zou hebben zoals in post 1 verteld is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden