[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ILT intensiveert controles bestelauto’s en kleine vrachtauto’s


RSS feed

Recommended Posts

  • Forumlid

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert sinds april bestelauto’s en kleine vrachtauto’s, waaronder ook pakket- en koeriersdiensten, intensiever op overbelading, aanwezigheid van een vergunning en op de rij- en rusttijden. Onder andere door een stijgend aantal internetaankopen, zijn er steeds meer koeriersvoertuigen op de weg. Controles in 2014 en 2015 maakten duidelijk dat ongeveer de helft van de gecontroleerde voertuigen te zwaar beladen was. Voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg vallen onder de Wet Wegvervoer Goederen. De vervoerder is dan verplicht te beschikken over een vergunning voor communautair wegvervoer.

Bekijk volledig bericht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid

Hoezo, die heb je in die busjes niet nodig.

Oei, Jan me net voor, is een reactie op de code 95 controle.

 

Mijn opmerking over de code 95 was ook meer dat ze nu van vrachtwagen naar bestelbusjes over gaan en dan straks een nieuw iets hebben te controleren de code 95 het werk als controleur moet uiteraard wel spannend en uitdagend blijven  LOL

Is dat zodat je voor busjes en kleine vrachtwagens geen code 95 nodig bent ?

Boven de 3500 kg ben je tach plichtig dan toch ook code 95 lijkt mij    :(

bewerkt door Tony.Macaroni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

als ze die busjes gaan controleren op gewicht.....dat zijn die busjes waar een personen auto op kan bijna allemaal te zwaar lijkt mij.

 

we hebben op de zaak ook zo'n busje, maar daar kan eigelijk geen grotere auto op, want die is te zwaar,

 

een gazon maaier dan weer wel LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn opmerking over de code 95 was ook meer dat ze nu van vrachtwagen naar bestelbusjes over gaan en dan straks een nieuw iets hebben te controleren de code 95 het werk als controleur moet uiteraard wel spannend en uitdagend blijven LOL

Is dat zodat je voor busjes en kleine vrachtwagens geen code 95 nodig bent ?

Boven de 3500 kg ben je tach plichtig dan toch ook code 95 lijkt mij :(

Ik rij nu op een BE combi en ik heb een laadvermogen van 4 ton, totaalgewicht trekker plus oplegger mag bijna 12 ton zijn, en aangezien het een B trekker is, max 3500, geen code 95 nodig hoor, het beruchte maasje in de wet.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij nu op een BE combi en ik heb een laadvermogen van 4 ton, totaalgewicht trekker plus oplegger mag bijna 12 ton zijn, en aangezien het een B trekker is, max 3500, geen code 95 nodig hoor, het beruchte maasje in de wet.

 

Totdat Den haag/Brussel gaan inzien dat men iets heeft laten liggen, dan ga jij ook gewoon voor de bijl, en zal code 95 dienen te gaan halen :D   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg vallen onder de Wet Wegvervoer Goederen. De vervoerder is dan verplicht te beschikken over een vergunning voor communautair wegvervoer.

Bekijk volledig bericht

 Dat geldt alleen voor Nederlands gekentekende voertuigen.

De wet zegt dat er pas vanaf 3500 kg totaalgewicht een vergunning aan boord moet zijn:

 

De volgende soorten vervoer en lege ritten in het kader van dergelijk vervoer vereisen geen communautaire vergunning en zijn vrijgesteld van andere vervoersvergunningen:

a) postvervoer in het kader van een universele dienst;

b) vervoer van beschadigde of onklare voertuigen;

c) goederenvervoer met motorvoertuigen waarvan de toegestane massa in beladen toestand, met inbegrip van die van de aanhangwagen(s), niet meer dan 3,5 t bedraagt;

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:300:0072:0087:NL:PDF

Art 1.5.c.

 

 Bron:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:300:0072:0087:NL:PDF

 

De Poolse( Roemeense of Bulgaarse) koeriersbende blijft dus behoorlijk buiten schot. :D  :D ,zoals ook EU 561/2006 niet op hun van toepassing is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vergunning hebben we, dus op dat vlak geen probleem.

En voor zover ik de IL&t begrepen heb is het gat met het rijbewijs ook gedicht, BE gehaald in 2013 of later mag je er dus niet meer mee rijden, heb je C1 nodig, maar daar weet ik het fijne niet van, was wel ietsjes te zwaar op de trekker, dus kost het het baasje wel wat denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Totdat Den haag/Brussel gaan inzien dat men iets heeft laten liggen, dan ga jij ook gewoon voor de bijl, en zal code 95 dienen te gaan halen :D

Dan zal Code95 ook voor bestelauto's moeten gaan gelden, dus alle B busjes, en dat zal zo'n vaart nog niet lopen, betekent dat ook alle zo nu en dan Bus rijders zoals de monteur van de garage het zou moeten halen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vergunning hebben we, dus op dat vlak geen probleem.

En voor zover ik de IL&t begrepen heb is het gat met het rijbewijs ook gedicht, BE gehaald in 2013 of later mag je er dus niet meer mee rijden, heb je C1 nodig, maar daar weet ik het fijne niet van, was wel ietsjes te zwaar op de trekker, dus kost het het baasje wel wat denk ik.

 Met een BE rijbewijs,behaald na 2013 is het gewicht vande aanhanger beperkt tot 3500kg dus heel de combi mag dan niet meer dan 7500 kg wegen.

daarboven heb je CE nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Das nieuw, 3500+ 3500 = 7500, of is dat weer zo'n kronkel in de wet?

 

 Sorry,3500+3500 = 7000 natuurlijk :stom:  :stom:

 

Hier staat precies wat je mag met rijbewijs BE:

 

http://www.evo.nl/site/vernieuwde-rijbewijswetgeving-vanaf-2013/$FILE/2013-Rijbewijs-be.pdf

 

DE code 95 is alleen verplicht bij rijbewijs C(E)(E)-C1-D(E)-D1(E)

https://www.cbr.nl/richtlijnvakbekwaamheid.pp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden