Spring naar bijdragen
kippewipper

Franse regelwetgeving

Recommended Posts

6 uur geleden zei Pierre:

En hoeveel 'bazen' denk jij dat er op zondagmiddag of zondagavond op kantoor gaan zitten kijken of hun chauffeurs wel of niet aan het rijden zijn?

Weinig, denk ik. Dat is ook niet wat ik bedoel. Er zullen toch weinig bazen of planners zijn die actief en onomfloerst zullen zeggen dat het rijverbod overtreden moet worden?

Dat zal wel wat subtieler gebracht worden, lijkt mij. Een lostijd communiceren die alleen op die wijze te halen valt.. .. waardoor je als chauffeur dan maar de 'gok' neemt.. iets dat de baas stilzwijgend ook wel beseft en dus min of meer goedkeurt.

Wat ik bedoel is dat dus tegenwoordig met alle telematica de baas  KAN weten (ook op maandagochtend 8 uur) dat er (de vorige dag) in het rijverbod gereden is. Wat hem goed uitkomt.. want de klant is koning natuurlijk.. en daarom lijkt mij de vraag of de baas actief opdracht geeft tot het overtreden van het rijverbod minder relevant omdat deze er via de systemen wel kennis van kan hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Durashift:

Weinig, denk ik. Dat is ook niet wat ik bedoel. Er zullen toch weinig bazen of planners zijn die actief en onomfloerst zullen zeggen dat het rijverbod overtreden moet worden?

Dat zal wel wat subtieler gebracht worden, lijkt mij.

Ik denk dat jij ze de kost niet wil geven die gewoon bewust hun chauffeurs laten vertrekken en het risico op een prent nemen. En gelijk hebben ze trouwens.

Al die onzin van bijvoorbeeld wél met luchtvracht, beursmateriaal en bederfelijke waren, maar weer niet met stukgoed, bouwmaterialen, grondstoffen etc. wat ook op tijd aangeleverd moet worden.

Rijverboden zijn niet meer van deze tijd, echt niet...:nee:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Durashift:

Wat ik bedoel is dat dus tegenwoordig met alle telematica de baas  KAN weten (ook op maandagochtend 8 uur) dat er (de vorige dag) in het rijverbod gereden is. Wat hem goed uitkomt.. want de klant is koning natuurlijk.. en daarom lijkt mij de vraag of de baas actief opdracht geeft tot het overtreden van het rijverbod minder relevant omdat deze er via de systemen wel kennis van kan hebben.

Natuurlijk kan een werkgever weten of er tijdens een rijverbod gereden is. Dat kan hij zelfs direct al zien op zijn systemen, zelfs gewoon simpel b.v. via Google Maps -mits hij met zijn chauffeurs de instellingen goed heeft staan.
Of het een werkgever dan wel of niet goed uitkomt als zijn chauffeur is gaan rijden en mooi op tijd de drukte voor is of op tijd bij zijn klant staat; een werkgever heeft in mijn optiek altijd opdracht gegeven. Er is geen enkele chauffeur die uit eigen wil of uit eigen belang zomaar een rijverbod negeert en het risico op een boete voor zichzelf neemt. 
Je kan proberen je van de domme te houden bij zo'n staandehouding, die agenten zijn ook niet gek natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

beetje gekke conclusie dat een baas ALTIJD de opdracht geeft

En wat als die ene chauffeur nou eens zelf besluit eerder te rijden zodat hij nog een extra nacht bij zijn scharrel heeft ??

Of op de terugweg niet uitkomt en dus niet thuis komt maar zelf besluit door te rijden ondanks verbod ???

En ik weet uit mijn omgeving dat het werkelijk zo gebeurd !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

^^

Zelfs dan blijft de werkgever medeverantwoordelijk.

Een werkgever dient de middelen te verstrekken, de instructies te geven en toezicht te houden. Pas wanneer hij aan deze zaken heeft voldaan is de chauffeur zelf verantwoordelijk.

De middelen geeft hij sowieso, want op de tacho kan de betreffende chauffeur zien hoe laat hij aan het rijden is.

Dr instructies worden vaak ook nog wel gegeven, maar bij het toezicht gaan de meeste werkgevers de fout in.

Bij de Jong kreeg je standaard een berichtje via de BC wanneer je zonder opdracht over de uren ging of ging rijden tijdens een rijverbod ging je dan toch door was een eventuele boete volledig voor de chauffeur.

Voor zover ik weet doet geen enkel ander transport bedrijf het op deze manier, waardoor de werkgever dus zeker mede verantwoordelijk is.

—- nulli cedo —-

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei scania1965:

beetje gekke conclusie dat een baas ALTIJD de opdracht geeft

En wat als die ene chauffeur nou eens zelf besluit eerder te rijden zodat hij nog een extra nacht bij zijn scharrel heeft ??

Of op de terugweg niet uitkomt en dus niet thuis komt maar zelf besluit door te rijden ondanks verbod ???

En ik weet uit mijn omgeving dat het werkelijk zo gebeurd !!

Ik heb het over normaal voorkomende situaties, echter uitzonderingen bevestigen de regel Scania1965.
Als je bewust een rijverbod negeert omdat je pik ging staan en je verstand naar je kloten schoot, tsja...daar heeft ieder zijn eigen mening over. Eén kut trekt nu eenmaal harder dan tien paarden is een oud gezegde.
Maar ook dan geld; het risico dat je aan de kant gaat en betaald is altijd aanwezig maar niet altijd groot. Als je dat risico aanvaard is er verders geen probleem, zover je niet in de knoei komt met je aanlevertijden of met het thuisfront...:zegtniets:

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Durashift:

Er zullen toch weinig bazen of planners zijn die actief en onomfloerst zullen zeggen dat het rijverbod overtreden moet worden?

Eind jaren 90 bij Vos gebeurde het toch wel dat ze op een zondag in D of FR een 50 auto,s door lieten rijden die dan op maandag konden lossen, zowel bij bulk als groot volume.

Er werd daar geredeneerd>> als ze er 5 aan de kant zetten kunnen er 45 wel door, en de boete voor die 5 werd betaald.
Plus de chauffeur had mooi wat 200% uren.

Naar die 24 of 45 uur rust werd toen nog niet zo gekeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites