[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ra ra wat is dit????


corydon

Recommended Posts

  • Forumlid

Not sure....  Zit aan een hulett ore unloader te denken: https://en.wikipedia.org/wiki/Hulett

 

Kijk, en zo leer je iedere dag wel weer wat.

 

Ik had geen idee wat een Hulett was en aan de hand van de foto's kon ik mij er ook niet echt een voorstelling van maken. Er is echter een prachtig filmpje over gemaakt van de laatste die nog in bedrijf waren (1992). Erg leerzaam om te zien maar wat een slecht werk moet dat geweest zijn voor die mannen in dat apparaat de hele dag boven de steenkool... Vanaf ongeveer 5:50 zie je waar ze zitten om de machine te bedienen. 

 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was geen steenkool maar (ijzer)erts wat daar gelost werd ;)   Denk dat het inderdaad niet heel gezond werken was, in een kleine cabine direkt boven de grijper. Erg stoffig ook...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Erg leerzaam om te zien maar wat een slecht werk moet dat geweest zijn voor die mannen in dat apparaat de hele dag boven de steenkool... Vanaf ongeveer 5:50 zie je waar ze zitten om de machine te bedienen. 

Wat dan te denken van de mannen die de restantjes bij elkaar mogen vegen in de dieselwalm van die cabrio-shovel??

Ik roep ook geregeld dat al die veiligheids- en arboregeltjes wat doordraven, maar als je dit dan ziet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Erts is niet stoffig hoor. Het is zo zwaar dat het recht naar beneden valt. Het is zeker twee keer zo zwaar als zand. Sommige soorten met een hoog ijzer gehalte zijn nog zwaarder.

Toen ik jong was heb ik op een koppel verband gevaren, altijd erts naar Mannesman. kolen terug, dat waswel stoffig.

Maar dat spuite je dan nat als t geladen was.

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid

Zal een gokje wagen. Ik zie een grijper, dus er wort mee gegraven, en het lijkt me dat ze er heel precies mee kunnen graven. Misschien een gat voor fundering Jan. Wel een redelijk smal gat dat denk ik behoorlijk diep kan gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt Ibo.

Het is een zgn diepwandgraver. Hier graven ze een sleuf van 90 cm breed mee en vullen die met bentoniet om te voorkomen dat de grond/wand weer inzakt.

Ze gaan hier mee door tot ze een vaste kleilaag hebben bereikt zodat het grondwater geblokkeerd is. Op deze manier kunnen ze tot op nagenoeg elke diepte een betonwand zetten. Hier gaan ze "slechts" 20 meter diep.

Dan wordt een paar dagen later er een ijzeren mat in gezet, het bentoniet weg gepompt en gelijktijdig vanaf onderen er beton in gepomp. Zo krijgen ze een waterdichte tunnelwand.

Als de "kuip" klaar is wordt straks eerst het dak erop gelegd, en dan wordt de daadwerkelijke tunnel uitgegraven.

Dit werk zijn ze nu in Assen mee bezig. In September is deze ploeg hier klaar en gaan ze naar IJmuiden om daar op de zelfde manier de nieuwe zeesluizen te bouwen.

De "bek" van de graver, die aan een kraan van 90 ton hangt.

post-1210-0-87754600-1468052640_thumb.jp

Dit is het prutje wat er uit de grond getrokken wordt en wij mogen afvoeren. Normaal is het echt wit zand, maar door de bentoniet krijgt het een iets ander kleurtje. :p

post-1210-0-65665600-1468052655_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt Lambiek.

Het meeste bentoniet wordt weer gebruikt.

Als het beton onderin de gegraven sleuf wordt gepompt, drukt het de bentoniet omhoog. Dit wordt terug gepompt naar de opslag. Via een ontzandingsinstallatie gaat het terug naar een hele serie containers waar het dmv bezinking nog verder wordt gezuiverd. Uiteindelijk is het zo schoon dat het weer gebruikt kan worden en dan gaat het dus weer terug naar de volgende sleuf. Indien nodig wordt het mengsel weer aangevuld met vers bentoniet, zodat het zijn stabiliserende werking weer heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden