Spring naar bijdragen
andremast

Brexit en nu??

Recommended Posts

11 uur geleden zei DAFne:

Alleen de toonzetting al, het spijt me maar is niet ¨my cup of thee¨ en hij spreekt alleen zijn frustraties uit dat het hele ¨feestje¨ misschien niet door gaat.

Dat hij een hekel heeft aan de elite kan ik begrijpen want ze maken er soms wel een flink zootje van maar zeg er direct bij dat ik niet in staat zou zijn om een land te leiden dus linksom of rechtsom hebben we toch wel wat elite nodig die wat hebben doorgeleerd terwijl wij al werkten op die leeftijd. Die hekel aan elite kweekt men deels zelf door allerlei zaken te beloven en het niet kunnen waarmaken en het ¨gewone¨ volk raakt meer en meer gefrustreerd met alle gevolgen van dien.

Ik heb daarom een groot respect voor de Frambozen ( alleen de goeden ) die blijven doorgaan met hun gele hesjes protesten. Kan Nederland nog wel eens een voorbeeld aan nemen denk ik dan maar weer en dan zouden bepaalde zaken hier ook wel anders geregeld zijn. Met solidariteit bereik je veel meer dan eenzame roepende in de woestijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben het hier over meer dan de helft van de Engelse bevolking.

En wat jij duid als "flink zootje" is hoogverraad en tirannie zowel uit de EU als van hun eigen parlement.

Citaat

en we weten nu dat voor de meesten van ons stemmen voor Brexit het verstandigste, redelijkste en belangrijkste is waar wij ooit in ons leven voor gestemd hebben.

lees: https://saltmines.nl/2019/01/15/eu-elite-maakt-britten-razend/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, en dat was ook de ¨meederheid¨ met het referendum . Belachelijk systeem maar dat ter zijde.😉 en als hij gelijk krijgt dan krijgt de elite idd een opdonder, 2x genaaid is altijd sterker.😉

bewerkt door doemijnbest

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei doemijnbest:

Alleen de toonzetting al, het spijt me maar is niet ¨my cup of thee¨ en hij spreekt alleen zijn frustraties uit dat het hele ¨feestje¨ misschien niet door gaat.

Je bewering dat hij alleen maar zijn frustratie uitspreekt, snijdt geen hout. Als je het verhaal goed leest, zie je dat hij zijn mening keurig onderbouwt. Daar kan menigeen nog iets van leren.

Dat de regering er een zooitje van maakt, mag je ook constateren zonder het zelf beter te kunnen. Je hoeft toch ook geen kok te zijn om te proeven, dat iets nergens naar smaakt?

Wat @DAFnezegt is helaas waar: Het heeft weinig meer met democratie te maken, wanneer de regering en EU niet de wensen van de meerderheid (hoe klein ook) willen volgen. Daarnaast is het VK door de EU tal van keren grof geschoffeerd en dat is allesbehalve goed gevallen.

48 minuten geleden zei doemijnbest:

Ja, en dat was ook de ¨meederheid¨ met het referendum . Belachelijk systeem maar dat ter zijde.😉 en als hij gelijk krijgt dan krijgt de elite idd een opdonder, 2x genaaid is altijd sterker.😉

Wat is er precies belachelijk aan een referendum en vind je dat ook van gewone verkiezingen?

Ik geloof overigens ook dat heel veel Britten he-le-maal klaar zijn met de EU en met een groot deel van hun "volksvertegenwoordigers". Dus ja, een tweede referendum zou wel eens een grotere overwinning voor de Brexiteers kunnen zijn dan de eerste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind een referenda systeem geen goed systeem omdat het geen recht doet aan de democratie, dit in tegenstelling tot wat velen denken. Democratie is dat de meerderheid beslist maarr……… rekening houdend met de minderheid . Dat laatste zinnetje wordt maar al te vaak vergeten jammer genoeg. Nu is ,als we Brexit nemen, dacht ik 53 % voor een Brexit en dus 47 % tegen en gemakshalve veeg je dat zo maar even weg. Was hetzelfde met de diverse toetredingen van landen tot de EU, soms was er maar 51% voor en vraag me oprecht af of dat nou democratie is. Tevens bypas je dus het hele parlement en 2e kamer en ook de rechterlijke macht want je kunt niet in beroep gaan tegen een stem van het volk bij een rechter en dat kan in ons systeem wel.

Ons systeem ,dus zonder referenda, is dat een voorstel door de politieke partijen wordt beoordeeld en geven hun  commentaar erop en zal vaak het originele voorstel worden aangepast en dus hou je op die manier rekening met de minderheid. Stel je voor, je woont in Noord Ierland en er is steeds 1 katholieke meer dan protestanten en dus iedere keer krijgen de protestanten met een nederlaag te maken en ik denk dat dat op den duur niet goed gaat. Begrijp me goed, ik prijs ons systeem niet de hemel in maar dat ligt mijns inziens meer aan de mensen dan aan het systeem. Niet een systeem is perfect maar zoals het in NL is ingericht is het misschien nog niet slecht democratisch gezien dan he.

De EU is een heel ander verhaal en denk ook dat ze daar op de lange termijn niet meer mee weg komen omdat er gewoon te veel weerstand is.

bewerkt door doemijnbest

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei doemijnbest:

Ik vind een referenda systeem geen goed systeem omdat het geen recht doet aan de democratie, dit in tegenstelling tot wat velen denken. Democratie is dat de meerderheid beslist maarr……… rekening houdend met de minderheid . Dat laatste zinnetje wordt maar al te vaak vergeten jammer genoeg. Nu is ,als we Brexit nemen, dacht ik 53 % voor een Brexit en dus 47 % tegen en gemakshalve veeg je dat zo maar even weg.

Het is een ja/nee vraag. Er zijn maar twee uitkomsten. Brexit of in de EU blijven.

Als we dan de minderheid de zin geven, vegen we de wens van die meerderheid van 53% zomaar even weg. Is dat de bedoeling?

15 minuten geleden zei doemijnbest:

Was hetzelfde met de diverse toetredingen van landen tot de EU, soms was er maar 51% voor en vraag me oprecht af of dat nou democratie is. Tevens bypas je dus het hele parlement en 2e kamer en ook de rechterlijke macht want je kunt niet in beroep gaan tegen een stem van het volk bij een rechter en dat kan in ons systeem wel.

Och, in Nederland en andere landen waren zelfs meerderheden tégen méér EU en die werden door het hele parlement er toch ingenaaid. Is dat democratie?

Die politici zitten er om uit te voeren wat de meerderheid van de kiezers wil. En inderdaad, rekening houdende met de rest van de kiezers. Dus die zouden geen enkel probleem met een referendum moeten hebben: Hun opdracht wordt er enkel duidelijker van.

19 minuten geleden zei doemijnbest:

Ons systeem ,dus zonder referenda, is dat een voorstel door de politieke partijen wordt beoordeeld en geven hun  commentaar erop en zal vaak het originele voorstel worden aangepast en dus hou je op die manier rekening met de minderheid

OK, dat toetsen we even aan wat er nu in Nederland gebeurt.

Er iets besloten (klimaatakkoord)  wat in geen enkel partijprogramma voorkwam en waar dus geen kiezer zijn mening over heeft kunnen uitspreken.

Vervolgens worden er door een meerderheid in de 2e kamer (76 van 150 stemmen) besloten dat er geen debat over komt. Daarmee wordt dus de minderheid het zwijgen opgelegd.

Alle kiezers hebben het nakijken: Geen inspraak en voor de werkenden wel de rekening...

23 minuten geleden zei doemijnbest:

De EU is een heel ander verhaal en denk ook dat ze daar op de lange termijn niet meer mee weg komen omdat er gewoon te veel weerstand is.

Liever vandaag dan morgen, maar dat zal nog heel wat voeten in de aarde hebben. Ik vrees dat we nog geen fractie van hun ware gezicht hebben gezien...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-3-2019 om 10:18 zei DAFne:

Best een leuk voorbeeld hoor van het spierinkje maar alleen al het muntje de Euro van de EU heeft ons al meer dan 1000 Miljard gekost, geheel los van alle bedragen die wij betalen aan de EU. Geloof niet dat de EU ooit iets netto op gaat leveren voor de Nederlandse burger.

Zonder geld te wisselen rij je zo de grens over, kost je wel bijna 5000 euro per jaar maar wat een voordelen. :ok:

Citaat Geert Wilders,

KNETTERGEK

NU zit je wel twee dingen door elkaar te halen:

DE euro en het lidmaatschap van de EU zijn twee verschillende dingen,

Lidmaatschap van de EU wil niet zeggen dat men ook de euro als munt hoeft te hebben.

En omgekeerd: Montenegro,in het voormalige Joegoslavie ,is geen lid van de EU (aspirant lid) maar heeft wel de euro als munteenheid.

Dat is daar al jaren zo,na t uiteenvallen van Joegoslavie koos Montenegro voor de D mark als munteenheid en toen Duitsland koos voor de euro gingen hun gewoon mee over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎16‎-‎3‎-‎2019 om 07:23 zei europeaan:

Mijn sportvissende buurman zegt altijd: je moet een spierinkje uitgooien om een kabeljauw te kunnen vangen.:D

Of zich dat spierinkje uitbetaald is koffiedik kijken,evenals de stelling dat t je alleen maar geld kost.

Mooi gevonden niche. :ok:

Ik haal helemaal niks door elkaar en stel dat beide EU, Euro de Nederlandse belasting betaler gruwelijk veel kost, 5000 euro per jaar and counting.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Dafne: FF rekenen hoor:

17 miljoen Nederlanders á € 5000 = € 85 miljard per jaar, wat het ons netto per jaar kost om geen geld te hoeven wisselen? Dat wist ik echt niet!! 

Is dat ook informatie van Saltmines.nl? De website waarvan ik het volgende citaat haal: Wij bij Saltmines houden ervan om tegen dingen aan te trappen, want als het stuk kan dan is er niet goed genoeg over nagedacht. Met andere woorden: alles wat niet perfect is moet kapot.

Misschien moet je dit eens lezen:

Nederlandse afdrachten aan de EU, subsidies en naheffingen- Hoofdinhoud

De begroting van de Europese Unie wordt gefinancierd door de lidstaten. Dat geld wordt uitgegeven aan allerlei beleidsprogramma's en subsidies. Veel Europees geld vloeit weer daardoor terug naar de lidstaten.

Nederland draagt ieder jaar meer geld af (in 2017 6,9 miljard) dan het ontvangt (in 2017 3,7 miljard). Nederland is per saldo dus een netto-betaler. Omdat Nederland relatief meer betaald dan landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau heeft Nederland met succes een korting bedongen. Sinds 2007 hoeft Nederlands jaarlijks bijna 1 miljard euro per jaar minder over te maken aan de Europese Unie.

In de afgelopen jaren heeft Nederland een aantal keer een flinke naheffing moeten betalen van enkele honderden miljoenen. Daar staat tegenover dat Nederland ook een paar keer geld terug kreeg van de EU. Die meevallers waren wel een heel stuk lager dan de de naheffingen.

Overigens heeft het EU-lidmaatschap voor Nederland veel economische voordelen; die zijn veel groter dan de jaarlijks te betalen afdrachten aan de EU.

Afdrachten

Het geld dat de Europese Unie tot haar beschikking heeft, bestaat uit middelen die de EU ieder jaar van de 28 lidstaten ontvangt. De lidstaten ontvangen op hun beurt weer geld van de EU in de vorm van bijvoorbeeld landbouwsubsidies of bijdragen uit de structuurfondsen.

Nederland droeg in 2017 ruim 6,9 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we ruim 3,7 miljard aan Europese steun. Dat betrof onder andere de incidentele ontvangst van 2,8 miljard euro als gevolg van de ratificatie van het Eigen Middelen Besluit. Per saldo betaalde Nederland dus ruim 3 miljard euro. Deze positie als netto-betaler bestaat voor Nederland sinds 1991. Nederland was in de periode 1981-1990 een netto-ontvanger. In de jaren daarvoor wisselde de positie regelmatig.

Bron: De EU zelf

Je hoort mij niet zeggen dat de EU perfect is, maar wie is hier nou knettergek?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-3-2019 om 10:18 zei DAFne:

Best een leuk voorbeeld hoor van het spierinkje maar alleen al het muntje de Euro van de EU heeft ons al meer dan 1000 Miljard gekost, geheel los van alle bedragen die wij betalen aan de EU. Geloof niet dat de EU ooit iets netto op gaat leveren voor de Nederlandse burger.

43 minuten geleden zei europeaan:

NU zit je wel twee dingen door elkaar te halen:

DE euro en het lidmaatschap van de EU zijn twee verschillende dingen,

Volgens mij is dit het zoveelste gevalletje van een antwoord op iets wat niet wordt beweerd...

@DAFnebeweerde niet dat Nederland tot de Euro is gedwongen, alleen dat de Euro het muntje van de EU is. En dat klopt: In het Verdrag van Maastricht (1992), het oprichtingsverdrag van de EU, is al besloten tot een gemeenschappelijke munt. En dat de overstap op de Euro en de Eurozone ons meer heeft gekost dan opgeleverd, daarvan ben ik overtuigd.

51 minuten geleden zei europeaan:

Lidmaatschap van de EU wil niet zeggen dat men ook de euro als munt hoeft te hebben.

Overigens zijn behalve het VK en Denemarken, nieuwe lidstaten wel degelijk verplicht om de Euro in te voeren:

"9 lidstaten van de Europese Unie gebruiken de euro (nog) niet. Op Denemarken en het Verenigd Koninkrijk na zijn al deze landen verplicht om op termijn de euro in te voeren."

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurozone

^^ als ik dit binnen een paar tellen kan vinden, kunnen anderen toch ook wel even iets verder kijken, voordat ze zaken gaan roepen die niet kloppen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Vledder:

Is dat ook informatie van Saltmines.nl? De website waarvan ik het volgende citaat haal: Wij bij Saltmines houden ervan om tegen dingen aan te trappen, want als het stuk kan dan is er niet goed genoeg over nagedacht. Met andere woorden: alles wat niet perfect is moet kapot.

Aha, je bouwt op één citaat uit een bericht van bijna een jaar oud? LOL

Iets meer context:

"Wij bij Saltmines houden ervan om tegen dingen aan te trappen, want als het stuk kan dan is er niet goed genoeg over nagedacht. En als wij in staat zijn om het account van de AIVD over te nemen, als een stel amateurs eerste en tweede klasse, dan is er echt wel iets aan de hand. Dus voorlopig komen mensen die zoeken op de AIVD via Google terecht bij de KGB, die waarschijnlijk een stuk effectiever is dan de door politici gerunde inlichtingendienst."

Voor alle context en het hele verhaal: https://saltmines.nl/2018/06/02/aivd-overgenomen-door-de-wit-russen 

GeenStijl heeft als titel "Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend" bovenaan hun site staan, maar veel bijdragen daar zijn stukken beter onderbouwd (incl. bronvermelding) dan berichten op journaals of in kranten.

Misschien moet je iets verder kijken dan alleen de titel?

Nu eindelijk naar de inhoud:

46 minuten geleden zei Vledder:

Nederland droeg in 2017 ruim 6,9 miljard euro af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we ruim 3,7 miljard aan Europese steun. Dat betrof onder andere de incidentele ontvangst van 2,8 miljard euro als gevolg van de ratificatie van het Eigen Middelen Besluit. Per saldo betaalde Nederland dus ruim 3 miljard euro. Deze positie als netto-betaler bestaat voor Nederland sinds 1991. Nederland was in de periode 1981-1990 een netto-ontvanger. In de jaren daarvoor wisselde de positie regelmatig.

Sinds 1991 (toen bestond de EU nog niet...) betalen we dus altijd meer dan dat we krijgen. Maar hoeveel dan?

2015: 5,8 - 2,3 = 3,5 miljard Euro.
2016: 4,3 - 2,3 = 2 Miljard Euro ???  (bron voor deze = https://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/nederlandse_afdrachten_aan_de_eu)

2017: 6,9 - 3,7 = 3,2 miljard Euro

De verwachte afdracht aan de EU

2018: 7,5 miljard

2019: 9,3 miljard

De ontvangsten voor deze jaren zijn natuurlijk nog niet bekend.

Bovenstaande uit je eigen bron:  https://www.europa-nu.nl/id/vh9w9l2qtnwn/nederlandse_afdrachten_aan_de_eu

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben blij dat je ook een keer kan bevestigen wat een ander heeft geschreven Leeuw. Over het algemeen probeer je alles en iedereen die een andere mening heeft onderuit te halen door er net een andere draai aan te geven.

Het citaat is een jaar oud en het artikel gaat over een ander onderwerp. Maar geeft wel aan waar de site voor staat. 

Dat Nederland een netto betaler is zal niemand ontkennen.  Maar het gaat om de volgende zin: 

Overigens heeft het EU-lidmaatschap voor Nederland veel economische voordelen; die zijn veel groter dan de jaarlijks te betalen afdrachten aan de EU.

Die voordelen gaan iets verder dan dat je geen geld hoeft te wisselen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Vledder:

Vandaag weer de WW fraude in de krant, wij lekken aan alle kanten geld weg.

Het grootste bedrog wat ons jaar in jaar uit een vermogen kost laat je geheel links liggen, de 13% vermogensverlies en zijn gevolgen.

jammer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Vledder:

Over het algemeen probeer je alles en iedereen die een andere mening heeft onderuit te halen door er net een andere draai aan te geven.

Dit commentaar ontvang ik hier wel vaker. Vooral van diegenen, die hun mening niet kunnen of willen onderbouwen, trouwens. Of wiens beweringen niet kloppen.

Het citaat is een jaar oud en het artikel gaat over een ander onderwerp. Maar geeft wel aan waar de site voor staat.

OK, mag je vinden. De volgende logische vraag is dan: Waaruit blijkt -behalve die ene citaat- dat ze alles wat niet perfect is, kapot willen maken?

Dat Nederland een netto betaler is zal niemand ontkennen.  Maar het gaat om de volgende zin: 

Die voordelen gaan iets verder dan dat je geen geld hoeft te wisselen.

Om precies die zin gaat het mij nu ook! :ok: Becijfer die voordelen dan eens, pas dan kun je toch pas zeggen wat het lidmaatschap van de EU ons als land oplevert?

We weten namelijk exact wat we betalen en ook exact wat we daarvan als geld/subsidie's terugkrijgen, maar hoe groot die economische voordelen in geld uitgedrukt zijn, blijft onbekend.

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Best leuk om te zien hoe de onderzoeken onder de Britten doodgezwegen worden. Een laatste onderzoek heeft laten uitwijzen dat 81% van de ondervraagden ( 5.4milj.) tegen Brexit zijn.

Van deze 81% heeft 73% voor Brexit gestemd, maar dachten dat er toch wel minder stemmen zouden zijn en wilden een signaal afgeven naar de overheid het niet eens te zijn met landelijk beleid. Dit onderzoek staat niet op zich, er zijn veel meer onderzoeken geweest hierna en slechts vier onderzoeken komt er nog steeds een Brexit uit dan mag je raden door wie die onderzoeken zijn gedaan.

Zelfs het geliefde saltmines heeft UKip op de korrel genomen en doodgezwegen.

"De EU wil GB een overeenkomst opdringen" leuk bedacht, de punten wel eens goed doorgelezen? GB wil wel profiteren maar niet mee betalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei HIT:

Best leuk om te zien hoe de onderzoeken onder de Britten doodgezwegen worden.

Dat kun je heel makkelijk voorkomen, door een link te geven naar waar we dat onderzoek kunnen vinden. Informatie kún je delen :ja:

Google levert in ieder geval geen enkel resultaat op, wanneer je zoekt en daarbij je o.a. genoemde 81% en/of 5,4 miljoen mensen gebruikt. :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er komt morgen geen herstemming over de deal van May.

https://www.nu.nl/brexit/5797143/britse-regering-mag-zelfde-brexit-deal-niet-opnieuw-in-stemming-brengen.html

Dan blijft op korte termijn over dat er gestemd gaat worden over uitstel ervan, een Brexit zonder afspraken of geen Brexit. Uitstel zal een huzarenstukje worden omdat alle leden moeten instemmen (en ik schat zo in dat bv. Orban wel wat Engelse Ponden verwacht voor zijn stem) en dan moet alsnog een betere deal worden bedacht (hoe dan ? en de Europese verkiezingen dan in mei aanstaande ?)

Brexit zonder deal wordt een zooitje van ongekende proporties, ik weet niet of er op dit forum veel Engelandgaanders zitten maar die mogen wel brood (en blikvoer) mee nemen voor onderweg. De tijd van stempels en dagenlang wachten voor de douane is nabij (volgende week vrijdag om precies te zijn) 

Geen Brexit wordt een volksopstand verwacht ik. 

Ik gok op een uitstel verzoek voor een jaar of 2. Dan kan de regering zich nogmaals 24 maanden voorbereiden, maar dan op een echte deal die door iedereen wordt gedragen. Of de 24 maanden worden uitgezeten en of er niet voor die tijd nieuwe verkiezingen of nieuw referendum zal komen is niet uit te sluiten. 

bewerkt door minuteman

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites