[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een totaalverbod op mobiele telefoons in de vrachtwagen etc.


Henry Neycensas

Recommended Posts

  • Forumlid

Hier pleit ik al jaren voor om de mobiele telefoon uit te bannen in welk vervoermiddel dan ook, hieruit blijkt maar weer dat het afleidt en ongevallen veroorzaakt, het zou de overheid sieren als er een totaal verbod zou komen op het aanhebben van deze telefoons, telefoons zouden standaard op uit moeten staan, alleen in een noodgeval kan je de telefoon aanzetten, maar de vele ongevallen die op de Europese wegen plaatsvinden door onoplettendheid zoals het inrijden op files zal hierdoor hopelijk sterk verminderd gaan worden en van mij mogen die boetes op het bedienen van deze apparatuur flink omhoog zo rond de €1000,- per overtreding, ja kom maar op met de minnetjes!!!

 

Uit mijn ervaring heb ik wel degelijk geleerd dat zelfs handsfree bellen al afleid en ik heb daarom toen in goed overleg besloten om de telefoon uit te zetten tijdens het rijden, sommige snappen dat niet en dat is dan jammer, je kan geen twee zaken tegelijk doen ook al beweren sommige van wel, het gaat ten koste van het één of het andere en het huidige verkeer laat dit gewoon niet toe.

 

Bron.Transport online: http://www.transport-online.nl/site/72660/40-niet-handsfree-bellende-vrachtwagenchauffeurs-op-de-bon-geslingerd-op-a58-en-a59/

 

Grt.Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het zal geen haalbare kaart zijn, maar vergeet niet dat we ooit ook zaken deden zonder die mobiel.

Ik zou het alleen iets willen afzwakken, nl een uitschakeling van de telefoon op het moment dat de motor van de auto start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op het comment na van HIT zijn al die andere totale waan en onzin en zien hiervan niet de realiteit ervan in, hoezo thuis? hadden we vroeger jaren ook niet, dus gelul!! en het 3x controleren van mijn mobiele telefoon? als ze je tacho op afstand kunnen uitlezen dan zal er ook wel spul komen waarop ze kunnen zien of je mobiel aan of uit staat, denk je niet? ook alweer zo'n kortzichtig geleuter en ik hoef niks te controleren als ik aan het rijden ben het enige wat je als beroepschauffeur moet doen is je vak verstaan en dus op de weg en de omstandigheden op die weg in de gaten te houden en als beroepschauffeur heeft een mobiele telefoon helemaal niets ter zake doende, het heeft niets met een rijvaardigheid te maken, het is een modern speeltje geworden en wat mij vooral stoort is dat mensen totaal gefocust zijn of ze misschien iets hebben gemist, wij hebben als oudere chauffeurs al zoveel moeten missen als het op verjaardagen o.i.d. aankwam en de thuissituatie dat hoorde je later wel en van problemen met kinderen op school o.i.d. daar moet je door je vrouw niet mee lastig gevallen worden als je onderweg bent, wellicht als je stil staat kan je daar over praten maar zeker niet tijdens het rijden, je hebt je volle aandacht op de weg nodig en dat vergeten velen hier die het allemaal maar als "gewoon" en het is "de moderne tijd" omschrijven, je hoeft niet een mobiele telefoon aan te hebben, nergens voor nodig, wat ik al eerder heb geopperd bij verschillende truckfabrikanten is een 112 knop in de wagen die je bij noodgevallen kan indrukken of bedienen en die automatisch verbinding maakt met een alarmcentrale, sommige personenwagens hebben zo'n ding al maar alleen als optie en bij de duurdere wagens in dit segment.

 

Dat het wellicht niet haalbaar zal zijn vind ik nog altijd geen argument, als ze hier echt op gaan controleren en gaan handhaven dan is opeens alles mogelijk, ik ben een fervent voorstander van alle communicatieapparatuur gewoon op OFF zodra je de motor start, het zal je zoon of dochter met zijn/haar gezin maar zijn die vanachter in een file wordt geplet door zo'n idioot die zit te "spelen" met zijn almachtige iPhone van welk merk dan ook, het leed is vele malen erger en ik mag hopen voor alle mensen hier die dit afdoen als "onzin" dat zij het nooit en te nimmer zullen meemaken als ze een bericht thuis krijgen of waar dan ook dat hun dierbaren zijn omgekomen door zo'n spelende chauffeur met zijn mobieltje!!!!

 

Grt.Henry.

 

PS.ik heb naar aanleiding van dit artikel diverse politieke partijen aangeschreven hierover en ook over de noodzaak om deze zaken te gaan verbieden in/op alle vervoersmiddelen ik zal jullie van de antwoorden van hun hiervan op de hoogte houden, helaas er zal wel een tijdje over heengaan aangezien de politieke molens ook al traag draaien zelfs met wind mee, maar ergens moet je toch eens gaan beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Waar ik bang voor ben is dat er, als er al een verbod/technische schakeling komt, eerst het beroepsvervoer op kosten wordt gejaagd en waarom niet ALLE wagens in 1 keer.

Wij hebben sinds de nieuwe aanbesteding (die pas 1 sept begint) allemaal een alcoholslot in de bussen.

Leuk, nuttig maar waarom enkel onze bussen en niet ALLE wagens? Incl. die vette lease bakken van de "andere" stropdassen???

Waarom moet altijd de beroepsvervoerssector op kosten gejaagd worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar ik bang voor ben is dat er, als er al een verbod/technische schakeling komt, eerst het beroepsvervoer op kosten wordt gejaagd en waarom niet ALLE wagens in 1 keer.

Wij hebben sinds de nieuwe aanbesteding (die pas 1 sept begint) allemaal een alcoholslot in de bussen.

Leuk, nuttig maar waarom enkel onze bussen en niet ALLE wagens? Incl. die vette lease bakken van de "andere" stropdassen???

Waarom moet altijd de beroepsvervoerssector op kosten gejaagd worden?

Op de eerste plaats ben ik het niet met jou eens

 

Veel lease auto's zit het al in En een soort Tacho Maar veel van die auto's rijden maar een paar uur per dag   

 

En dat onder het rijden je mobiel niet werkt daar ben ik voorstander van Die boetes moet nog zwaarder belast worden onder het rijden bellen  

 

Nu iets anders Ga is kijken bij een Rest die in de morgen weg rijden En er is controle Heb mee gemaakt meer de de helft werd stil gezet Moesten nog een paar uur wachten

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

als ze je tacho op afstand kunnen uitlezen dan zal er ook wel spul komen waarop ze kunnen zien of je mobiel aan of uit staat, denk je niet?

 

En hoe gaan ze dat bij dubbelbemand doen? Of de jaarlijkse racebaan met bussen naar Lloret? Kun je moeilijk zien wie zijn telefoon aan heeft staan.

 

Ik kan er echt niet bij waarom je dit überhaupt voorstelt en zelfs naar politici stuurt. Denk je dat dit kans van slagen heeft? Totaal niet. Wil je dit handhaven ben je veel meer agenten nodig. Heb je die agenten, kun je zo ook inzetten om de pakkans te vergroten voor mensen die achter het stuur met de telefoon spelen. Dan pak je dus rechtstreeks de mensen die niet de discipline hebben om dat ding te laten liggen. In jouw voorstel pak je iedereen.

 

En dan nog. Iedereen de telefoon uit, doe je een simkaart een je ipad. Kun je hetzelfde doen als met de telefoon alleen is het geen telefoon. Verbied je dat weer, is er wel weer een ander apparaat waarmee je hetzelfde kunt.

 

Verhoogde boetes is de oplossing. Die € 1000 is zo gek nog niet. Ik zie er dagelijks wel 3 met de telefoon. Neem 50 agenten speciaal daarvoor aan, met die hoge boete verdienen ze hun eigen kosten makkelijk terug. Wordt je dan gepakt, dan laat je het de volgende keer wel. Veiligheid verhoogd, want ondanks dat ik tegen de telefoon uit ben, wil ik wel meer veiligheid! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En hoe gaan ze dat bij dubbelbemand doen? Of de jaarlijkse racebaan met bussen naar Lloret? Kun je moeilijk zien wie zijn telefoon aan heeft staan.

 

Ik kan er echt niet bij waarom je dit überhaupt voorstelt en zelfs naar politici stuurt. Denk je dat dit kans van slagen heeft? Totaal niet. Wil je dit handhaven ben je veel meer agenten nodig. Heb je die agenten, kun je zo ook inzetten om de pakkans te vergroten voor mensen die achter het stuur met de telefoon spelen. Dan pak je dus rechtstreeks de mensen die niet de discipline hebben om dat ding te laten liggen. In jouw voorstel pak je iedereen.

 

En dan nog. Iedereen de telefoon uit, doe je een simkaart een je ipad. Kun je hetzelfde doen als met de telefoon alleen is het geen telefoon. Verbied je dat weer, is er wel weer een ander apparaat waarmee je hetzelfde kunt.

 

Verhoogde boetes is de oplossing. Die € 1000 is zo gek nog niet. Ik zie er dagelijks wel 3 met de telefoon. Neem 50 agenten speciaal daarvoor aan, met die hoge boete verdienen ze hun eigen kosten makkelijk terug. Wordt je dan gepakt, dan laat je het de volgende keer wel. Veiligheid verhoogd, want ondanks dat ik tegen de telefoon uit ben, wil ik wel meer veiligheid! 

 

snap niet eens dat je nog serieus op dit 'voorstel' ingaat van iemand die al een tijdje met pensioen is. vroeger waren het allemaal een stel cowboys en gebeurde er net zoveel alleen toen was er nog weinig media vergeleken met nu dus werd het niet bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Schoenenreus kunnen binnenkort ook wel in het rijtje gaan plaatsen van ongevalletje in een file denk ik zo, eigenwijze heb je overal, ik hoop het niet voor je natuurlijk maar als je zo stronteigenwijs bent dan zal je wel eens keertje op de blaren gaan zitten knul!!

En of ik al met pensioen ben maak geen donder uit, ik spreek uit ervaring en die ervaring heb jij niet en zal je ook nooit krijgen, ja als het te laat is!!

 

Voor iedereen een prettig weekend toegewenst.

 

En oh ja voor ik het vergeet, ik ben van mening dat de dijken verhoogd en verbreed moeten worden, maar dit terzijde.

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op de eerste plaats ben ik het niet met jou eens

 

Veel lease auto's zit het al in En een soort Tacho Maar veel van die auto's rijden maar een paar uur per dag   

 

En dat onder het rijden je mobiel niet werkt daar ben ik voorstander van Die boetes moet nog zwaarder belast worden onder het rijden bellen  

 

Nu iets anders Ga is kijken bij een Rest die in de morgen weg rijden En er is controle Heb mee gemaakt meer de de helft werd stil gezet Moesten nog een paar uur wachten

 

Huub

SORRY!! maar ik kan hier uit deze woordelijke spagettibrei geen zinnig iets uithalen, bedoel je nou Huub dat je een tik van die te grote hagelstenen op je knar heb gekregen, je spreekt (zoals gewoonlijk bijna) wartaal namelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoezo? 20 Jaar geleden stopte je toch ook bij Hazeldonk om met je telefoonkaart even een belletje te plegen, of je baas belde vooruit naar de klant waar je naar op weg was. Zo hebben velen hier op het forum heel wat jaren moeten werken.

Die telefoon bij Hazeldonk was onderhand al versleten van al dat bellen wat ik daar heb gedaan.......................en wat te denken die telefoons bij Venlo toen nog de oude grensovergang hè LOL

en zo kan ik nog wel wat Europese grensovergangen met telefoons hier vermelden en het was soms gewoonweg in de rij staan, maar wel met bakkie pleur erbij en je kon toen ook nog een gesprek aangaan zonder dat die hele rij met hun gebogen koppies boven een iPhone hingen, over sociaal gedrag maar iets te noemen, dat maak je tegenwoordig niet meer mee, als je nu iemand aanpreekt die met zo'n "kreng" staat, dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden, ergerlijk gewoon.

Grt. Henry.

bewerkt door Henry Neycensas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Schoenenreus kunnen binnenkort ook wel in het rijtje gaan plaatsen van ongevalletje in een file denk ik zo, eigenwijze heb je overal, ik hoop het niet voor je natuurlijk maar als je zo stronteigenwijs bent dan zal je wel eens keertje op de blaren gaan zitten knul!!

En of ik al met pensioen ben maak geen donder uit, ik spreek uit ervaring en die ervaring heb jij niet en zal je ook nooit krijgen, ja als het te laat is!!

 

Voor iedereen een prettig weekend toegewenst.

 

En oh ja voor ik het vergeet, ik ben van mening dat de dijken verhoogd en verbreed moeten worden, maar dit terzijde.

 

Grt. Henry.

 

weer fijn op de man gespeeld henry, omdat ik vind dat je onzin uitkraamt en niemand hier serieus op in zou moeten gaan ben ik de eerst volgende die een ongeluk maakt. ik ben inderdaad eigenwijs en door schande en schade wijs geworden. ik hoop alleen dan als we het toch op de man gaan spelen dat als ik dan iemand dood rijd dat jij het bent want zulke figuren kan nederland best missen.

bewerkt door schoenenreus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ondanks dat ik iedereen net een prettig weekend had gewenst en daar hoor jij ook bij trouwens en ik speel niet op de "man" beste, lees even dat ik dat natuurlijk jou niet toewenst, sterker nog ik wens dit niemand toe, maar mocht je jezelf aangesproken voelen dan ben ik zeker niet te beroerd om hiervoor mij welgemeende excuses aan te bieden terwijl dat in feite en in de context helemaal niet nodig is, maar zo zit ik niet in elkaar gelukkig, ik wens iedereen een gelukkig leven toe dit in tegenstelling tot een stelletje zwartkijkers waar wij elke dag mee van doen hebben, zoals de Brexit van Engeland bijvoorbeeld, laat ze lekker gaan en NL zou gewoon hetzelfde moeten doen en nog veel meer landen trouwens, is Noorwegen, Zweden en Denemarken en niet te vergeten Zwitserland er slechter van geworden? in het geheel niet!!

Maar dit even terzijde.

 

Grt.Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is gewoon geen haalbare kaart...........................

 

 

Oeps. ik val in herhaling. :D

 

Maar ik wil daar maar mee zeggen: Naleving en controle (of andersom) is niet haalbaar. En dat weten we allemaal zoals het nu al controleren en naleven niet haalbaar is. (iets van te weinig blauw op straat)

 

Diep in ieders hart wil iedereen dat er nooit meer ongelukken gebeuren en er zeker zelf niet bij betrokken worden/zijn. En ja vroeger belde je bv bij de klant en mede door hier maar over en weer misbruik van te maken zijn er bij ons dus autotelefoons gekomen...............

 

Als de huidige boetes je al niet afschrikken (en dat is schijnbaar zo) helpen hogere boetes ook niet meer.

 

En als er al een technische oplossing komt (waar ik zelf geen voorstander van ben) dan ook inderdaad voor iedereen! Incl voetgangers en fietsers........ zie het maar voor elkaar te krijgen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En of ik al met pensioen ben maak geen donder uit, ik spreek uit ervaring en die ervaring heb jij niet en zal je ook nooit krijgen, ja als het te laat is!!

 

Kun je je nóg arroganter opstellen? :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Pierre, ik mag dan het stuur zo'n ruime twee jaar (alweer) aan de bekende wilg hebben gehangen dat wil niet zeggen dat ik nooit meer rijd, integendeel zelfs, nu met de vakanties voor de deur is mij alweer gevraagd of ik eventueel weer eens een paar weken wat oud collega's wil gaan vervangen, ik heb al eens aangegeven dat ik er eigenlijk mee wou stoppen en heb dat ook gedaan maar helaas het (chauffeurs) bloed kruipt waar het niet gaan kan o.i.d. dus over enkele weken of wellicht week zal ik wel weer plaatsnemen achter dat stuur en zie wel wat er weer op mij afkomt en als ik het zat ben of word dan geef ik dat gewoon aan en ach eens komt toch echt de tijd of de man met de bekende hamer die zegt dat het nu maar welletjes is geweest en dan moet je daar gewoon naar luisteren, ken je lichaam het beste zeg ik altijd maar.

 

Wat het "groene leugenboekje" betreft oh ja ook ik heb mij daar schuldig aangemaakt en eens in de week maar die velletjes ingevuld en dan was het wel flink graven in het geheugen hoe het ook alweer was op maandagmorgen of zondagmiddag, ik ben zeker niet roomser dan de paus maar wat ik altijd heb vermeden waren die zogenaamde chauffeurs cafés of kroegen of hoe die ook heten mogen, ik ben niet zo'n gezelschapsdier die zonodig al die slappe lulverhalen wou aanhoren, de één was nog sterker dan de ander en dat gaat snel vervelen, ik heb mijzelf daar altijd ver van buiten gehouden, gezellig met een collega of con collega eten was veel leuker, je kende elkaar en zoniet dan kwam dat vanzelf en met sommige heb ik na al die jaren nog steeds contact en twee ervan rijden soms ook nog als vervanger voor hun jongere oud collega's, misschien daarom ook wel dat ik nog zolang het gaat en kan, nog wel wil rijden.

 

Wat betreft de snelheid van het nieuws daar kan ik wel mee ingaan en natuurlijk was het in mijn begintijd wel even anders dan nu, het gaat allemaal te snel, niet erg hoor maar als ik soms van mijn kinderen eens verneemt dat het internet zo traag is en dat is nota bene al bijna 60 MB dan vraag ik mij af hoe snel wil je het hebben, nog sneller dan het licht misschien? je moet wel een keertje tevreden zijn nietwaar.

Ja het klopt dat het nieuws erg snel is, als er in zuidelijke Afrika een olifant een scheet laat dan zou je dat bij wijze van spreken al na amper 5 minuten hier kunnen ruiken, ha ha ha

Ik heb het ooit van mijn vader mogen vernemen in de tijd dat bijna compleet Zeeland was weggevaagd door die stormramp in 1953, dat vernamen zij pas na twee dagen en de omvang hiervan pas na een week afgezien nog van de hulptroepen/verlening, gelukkig is dat door de moderne tijd wel een verleden tijd geworden.

Als we nog verder teruggaan in de tijd, laten we zeggen de Romeinen, die koerier in Rome kreeg een schrijven mee voor een Commandant ergens in Europa ter velde dan was hij twee weken lang (of langer) onderweg en voor een antwoordt retour dezelfde tijd, in vier weken kan veel veranderen, die commandant had een overwinning geboekt maar eer die koerier terug was in Rome was deze zelfde Commandant in de pan gehakt door opstandelingen.

 

Ik heb in mijn begintijd ook weleens niet helemaal aan de toen geldende rij en rusttijden gehouden maar jong en onervaren hè en dat "leugenboekje" maakte veel goed en zoveel controles had in die tijd ook weer niet, maar later ga je realiseren waar doe je het voor, je rijdt voor een werkgever en tijd is tijd of het nu rijtijd is of rusttijd, hou je aan de wet en je loop niet het risico dat je een bekeuring krijgt, mijn oud werkgever zei altijd "hou je aan de tijden want die boetes is zondegeld en daar kan je wel leukere dingen mee doen" en aangezien wij klanten hadden die niet zo op de tijd waren aangewezen dat gaf veel rust, ook weer niet dat je twee dagen te laat moest aankomen natuurlijk maar anders was er wel bij een grensovergang (zoals ik al eerder aangaf) een telefoon en je belde de klant dat je over zoveel uur bij hem of haar op de "stoep" stond en soms zeiden ze dan parkeer de wagen maar vlakbij de ingang we lossen je morgenochtend wel en ook dat kwam vaker voor, tegenwoordig willen ze hun handel al gisteren hebben bij wijze van, ja ook die heb je erbij.

 

Ik heb hier een "balletje" omhoog gegooid naar aanleiding van een artikel en ik denk zelfs dat daar een kern van waarheid inzit, want wat vroeger jaren goed was zou nu opeens verkeerd zijn? het is voor de chauffeur achter het stuur ook een vorm van rust en ontspanning als je niet steeds wordt gebeld door een overspannen planner die zonodig een wit voetje wil halen bij z'n baas, gelukkig hadden wij planners die ooit ook oud chauffeurs waren geweest maar door bepaalde omstandigheden niet meer wilden of konden rijden, iets met privé situatie o.i.d. en daar hadden wij alle begrip voor, maar juist deze planners waren wel onze "vrienden' en begrepen donders goed wat er speelde, ook dat aspect is geheel verloren gegaan op een uitzondering na denk ik, die broekies die tegenwoordig als junior planner te boek staan hebben nog geen meter asfalt in het buitenland of zelfs voorbij Utrecht gezien en dit ook bij wijze van hè, maar denken wel al dat ze de halve wereld hebben afgereden (ja via Google Maps) en jou willen gaan vertellen wat de beste route is met tijden die helemaal niet kunnen.

 

Oh nog even voor Kees, wat heeft de huishoudelijke apparatuur hiermee te maken, dat is in huis of heb jij een mobiel huis die dagelijks op de snelweg is te vinden, total crap Kees.

 

Grt. Henry.

 

Tot slot ik wil helemaal niet beweren dat juist die mobiele telefonie debet is aan ongevallen maar gezien wat mijn neef in Duitsland mij heeft verteld komt dat toch aardig overeen met al die ongevallen en al die analyses die zij maken en met hun bevindingen worden door geheel Duitsland uitgewisseld en staat ook als zodanig in een databank opgeslagen en dat is niet voor niets, maar als dat soort onderzoeken en uitkomsten lezen we nu juist niet bij al die artikelen over kop staart aanrijdingen etc.

 

Zal mij weer gaan benieuwen wat ik weer zal aantreffen op een ritje Italië en wellicht de UK, zeker nu met die Brexit, zal allemaal wel meevallen, veel paniek om niks, ieder geval de ene keer via Duinkerken en terug via Harwich, op die DFDS boot zal het wel weer vele koppies naar benden zijn oftewel veel iPhone plezier op het buitendek als het weer het toelaat en ja daar erg ik mij nog steeds aan, helaas dat beeld zal nooit meer gaan veranderen, de sociale omgang gaat met rasse schreden omlaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kun je je nóg arroganter opstellen? :rolleyes:

Helaas Leeuw, alhoewel ik jouw postings altijd wel kan waarderen bega je hier een leesfout, met ervaring bedoel ik dus ervaring door de jaren heen, ik heb geen idee hoe oud jij bent maar laat ik het anders stellen, een persoon die net de twintig is gepasseerd en op een vrachtwagen wil gaan rijden (snap niet wat ze bezielen trouwens) heeft minder (levens) ervaring dan ik en velen met mij van mijn leeftijd, dat bedoel ik ermee, die ervaring kan hij gewoonweg niet hebben, dat is helemaal niet rot bedoeld, probeer eens begrijpend te lezen Leeuw en vat niet alles zo persoonlijk op, ik praat en schrijf uit mijn (levens en chauffeurs) ervaring en ieders ervaring in het leven of beter gezegd die al jarenlang achter een stuur hebben doorgebracht is anders, maar mijn jarenlange ervaring pakt niemand van mij af en dat kan een jonger iemand ook nooit hebben en helaas voor Schoenenreus dat hij het niet sportief opvat, dat zegt alweer genoeg over de mentaliteit van bepaalde personen, ik probeer altijd vriendelijk te blijven en mocht mij dat niet lukken, dan reageer ik maar niet, tel even tot 10 of zelfs tot 20 en verwijder het bericht, dat moet je kunnen, ff doorbijten en weg ermee, maar soms........................nee toch maar niet en weg ermee, ik wil mij niet verlagen tot een bepaald soort mens, ik hou dan maar de eer aan mijzelf.

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden