Spring naar bijdragen
  • 0
flipperkast

touringcar naar Bellinzona

Vraag

Moi, ik ben Jan A. en lees al een poosje mee. Ik rij voor m'n werk heel af en toe met een trailer in NL, heb dan ook CE, code 95 en digipas.

Nu moet ik voor een festival een oudere bus (Van Hool A600 1992) van A'dam naar Bellinzona (CH) rijden. De bus heeft geen tachograaf en geen "milieuclassificatie" oid. De MTM van de bus is 17900 kg, twee assen. de bus is gekeurd als truck. Er is een carnet. Ik vertrek Maandagmorgen en denk Dinsdagmiddag  aan te komen.  

Kan ik de "Maut" betalen als ik Duitsland inrij, bij een tankstation ofzo?

Heeft Zwitserland ook tol/Maut of zoiets?

Is er een transitroute bij Weil am Rhein of mag ik eraf om een hotel te nemen?

Route: Keulen , Karlsruhe, Freiburg, Basel, Luzern, Bellinzona. 

Hoe rijdt zo'n vooroverbouw?

veel vragen, ik weet 't maar misschien krijg ik wat tips, alvast bedankt :ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

15 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

• 0

Laatste tankstation in NL kan je een vignet voor D kopen.

Zwitserland heeft ja, ook tol. Zal je in Weil am Rhein naar binnen moeten.

In D ben je vrij, in CH ook, maar je betaald uiteindelijk ALLE km die je maakt in CH bij het uitgaan.

Vooroverbouw........

Tsja, rijdt als een bus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ga in je eigen woonplaats naar het station. Niet overdag maar om een ur of 11 s'avonds. Er zijn dan vrijwel geen reizigers meer, maar de routes moeten toch gereden worden. Zoek een bus chauffeur in zijn 40tiger jaren op. Ze staan vaak buiten de bus aan een sigaar te leurken.

Deze chauffeurs zijn altijd notoire alcoholisten. Bied hun een pilsje aan, en ze laten je de route helemaal rijden. Kan je en ervaring op doen, en er is weinig verkeer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Zonder millieuklassificatie betaal je overal de hoofdprijs. Misschien is het wijzer om via Luxemburg te rijden. Zo spaar je in elk geval de duitse tol uit.

Als het al een wat oudere bus is dan is de route via Duitsland wel wat 'makkelijker' rijden. Dan kom je minder bergen tegen.

Zelf zou ik dan voor de duitse A61 kiezen ('linksrheinisch') en niet voor de A3 ('rechtsrheinisch')

Op de grens of bij een van de benzinepompen voor de grens staan blauwe kasten. "Mautstellen". Neem je tijd om er even naar te kijken. Het ligt allemaal vrij aardig voor de hand.

Je hebt nodig je kenteken (gewoon de letters en cijfers dus, even op een briefje schrijven als je het niet uit je hoofd weet) en een credit- of tankcard. Eventueel is er ook een mogelijkheid om cash te betalen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als millieuklassen zul de de laagste moeten invoeren. Euro 0 dus.

En je moet op die kast je route invoeren. Op het scherm kun je een kaart tevoorschijn toveren, dus je hoeft niet de afslagen of grensnamen uit je hoofd te weten.

Let wel op dat je de juiste route kiest. Soms geeft zo'n kast er een beetje rare draai aan.  En als je afwijkt van de betaalde route ben jij in overtreding. Al ben je je van geen kwaad bewust.

Uiteindelijk komen er TWEE kaartjes uit de kast. Een betaalbewijs en je feitelijke mautkaartje. Vaak wordt de tweede vergeten Da's niet handig.

Er staat ook een geldigheidsduur op trouwens. Die is ruim voldoende om ook 's-nachts rust te maken. Je mag ook gewoon tussendoor van de weg af. Dat maakt allemaal niets uit. (Bad Krozingen, tussen Freiburg en Basel, is een aanradertje om te slapen. Daar zit een keurig hotel waar je ook je bus kunt parkeren)

Dan zul je aan de zwitserse grens een pasje moeten laten maken om je 'Schwerlastvekerhrsabgabe' oid. te betalen. Daarvoor moet je parkeren op welke willekeurige grens ook. Hoeft niet per se Weil te zijn.

Neem daarvoor je kentekenbewijs mee naar de zwitserse douane en zoek het loket met 'LSVA' erboven. Daar maken ze een pasje voor je. En als het niet te druk is en je stelt je wat hulpeloos op, dan loopt de man vast wel even met je mee naar de automaat om je uit te leggen hoe di werkt.

In Zwitserland betaal je (naderhand) per gereden kilometer. Schrijf dus je kilometerstand op een briefje! Ook hier spreekt de automaat wel voor zich. Deze zwitserse automaten 'praten' ook gewoon nederlands tegen je als dat zo is ingevoerd bij de aanvraag van je pas.

En ook hier is het het handigst om te betalen met een credit- of tankcard. Maar ook hier is het mogelijk om kontant te betalen. In dat geval bij het verlaten va het land. Met je creditcard wordt alles al vooraf geregeld, maar wordt het bedrag ook pas naderhand afgeschreven.

Uit de automaat komt uiteindelijk een kaart gerold. Kijk hem na of alles klopt. En bewaar hem goed! Bij het verlaten van het land zal de kilometerstand van dat moment moeten worden ingevoerd. En met die gegevens wordt dan dus berekend hoeveel er afgeschreven wordt van de rekening.

Zorg dus dat je opvolger die de bus terug rijdt die kaart kan vinden!

Goede reis. En vergeet niet om goed om je heen te kijken. Het is een prachtige route!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Gast Leeuw

Sluit ik me bij aan, heel netjes!

Wat betreft contant de Maut betalen: Er komt dan alleen een beleg (zeg maar kassabon) uit de Mautkast waarmee je naar de kassa van het tankstation kunt om te betalen. Of je dan weer terug moet naar de Mautkast om je feitelijke Mautkaartje te trekken weet ik niet zeker... Maar, op de Mautkasten wordt best duidelijk aangegeven wat je moet doen. Tevens staan er vaak standaards naast met boekjes "Gebruikersinformatie" in meerdere talen, ook in het Nederlands.

-> Het boekje staat ook online zie ik net maar ik kan die link niet kopieren... Google op "Maut gebruikersinformatie", het is dan de eerste link die wordt aangegeven en je krijgt dan een .PDF die je ook kunt downloaden en opslaan.

Wat Rob al aangaf maar dubbel genaaid houdt beter: Je krijgt twee kaartjes. Het kan best even duren, voordat de tweede uit de kast komt, dat schijn normaal te zijn. Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik had al snel het gevoel voor Jan Joker te wachten. Toch kwam het tweede kaartje altijd nog ;)

Wat ik mis in je verhaal: Wie rijdt er normaal met de bus? Misschien is het handig om contact te zoeken en kan deze persoon je nog een paar tips meegeven?

Succes! :ok:

bewerkt door Leeuw

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Moi, ik ben Jan A. en lees al een poosje mee. Ik rij voor m'n werk heel af en toe met een trailer in NL, heb dan ook CE, code 95 en digipas.

Nu moet ik voor een festival een oudere bus (Van Hool A600 1992) van A'dam naar Bellinzona (CH) rijden. De bus heeft geen tachograaf en geen "milieuclassificatie" oid. De MTM van de bus is 17900 kg, twee assen. de bus is gekeurd als truck. Er is een carnet. Ik vertrek Maandagmorgen en denk Dinsdagmiddag  aan te komen.  

Kan ik de "Maut" betalen als ik Duitsland inrij, bij een tankstation ofzo?

Heeft Zwitserland ook tol/Maut of zoiets?

Is er een transitroute bij Weil am Rhein of mag ik eraf om een hotel te nemen?

Route: Keulen , Karlsruhe, Freiburg, Basel, Luzern, Bellinzona. 

Hoe rijdt zo'n vooroverbouw?

veel vragen, ik weet 't maar misschien krijg ik wat tips, alvast bedankt :ok:

Mag ik vragen wat voor soort carnet je hebt

En voor de tolwegen in Duitsland zult je het volle pond moeten betalen Weet niet waar je de grens over gaat Daar staat meestal zo'n tol betaal

Automaat Want je hebt nog een oude motor er in liggen Dan betaal je meer Pas er mee op controle onderweg gebeurd automatisch

Huub

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide info jongens, daar kan ik wat mee. Ik print eea. uit en neem 't mee. Vandaag nummer gekregen van een jongen die er wel es mee gereden heeft, ga ik bellen.@huub: ATA-carnet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide info jongens, daar kan ik wat mee. Ik print eea. uit en neem 't mee. Vandaag nummer gekregen van een jongen die er wel es mee gereden heeft, ga ik bellen.@huub: ATA-carnet.

Als die in Nederland geldig wordt gemaakt Dan Iedere grens die jij voorbij gaat even melden bij de douane Gaat er een blad uit

Stad of plaats in Zwitserland of in de buurt even inklaren En bij vertrek weer uitklaren en alles begint op nieuw tijdens transport naar huis

Nu weet ik het niet Vroeger stond e reen zware boeten op Want het is belasting ontduiking

Hoop dat je geluk hebt

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Heb er meer dan 20 jaar mee gewerkt De stof om het door te lezen is vrij moeilijk voor iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft

Daarbij komt nog in de loop der tijd wordt er het een en ander weer verandert

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ik rij regelmatig met een bus / touringcar. Belangrijkste tip: niet te vroeg de bocht in draaien ...

En, geen tachograaf? Ook geen analoge? Volgens mij is het wel verplicht, tenminste als er 'laadruimte' of ruimte voor passagiers (anders dan de bijrijder) is. Hou in ieder geval op papier heel goed je rust-/rijtijden bij, dan heb je nog iets om te overleggen als er om gevraagd wordt.

bewerkt door Star Driver

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Mooie rit gehad. Huub had gelijk, carnet niet goed gecheckt en kon vanaf Leverkusen weer terug naar Venlo voor een stempel. Heeft veel rijtijd gekost, maar ja, geen tachograaf :cool: . Uiteindelijk doorgetrapt naar Rasthof Bruchsal voor bier en hotel. Volgende morgen naar Weil en verkeerde rijbaan bij de douane gepakt, uiteindelijk goedgekomen. Wat een enorme drukte met Oostblokchauffeurs met taalproblemen, Aldi- en Lidltassen en file voor de slagboom. Heeft me ook twee uur gekost. Later was er vertraging bij de Gotthard en heb de adviesroute A3 Zurich Chur San Bernardino gevolgd. Veel kutweer in CH en weigerende ruitenwisser, toch nog net op tijd in Bellinzona, daar weer bus( :D ) gepakt om naar Malpensa Airport te komen voor vlucht A'dam.

Geweldig leuk rijden zo'n bus. Geen cruisecontrol maar kon mooi achter de trucks "hangen" met 86/87. Leipe luchtdeuren met ventielen enzo, die het soms niet doen etc. 

Die parkings in D. lopen allemaal vol vanaf 5 uur ofzo, ze staan op de vluchtstroken, op de knipper, de tankplaatsen, de caravanplaatsen, alles staat vol. Hoe doen jullie dat vanaf, zeg, acht uur oid.? 

Al met al mooi klusje. Ik kan het misschien niet heeeel goed maar vind het wel leuk!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Leuk dat je er nog even op terugkomt Flipperkast. Top.

Blij dat alles goed gegaan is ook. Twee uur op Weil is ook niet eens heel beroerd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Als je terug gaat begint het weer het zelfde

Als je een C.M.R bij jouw hebt Dan even cmr invullen

Dan er bij zetten Zie carnet met carnet nr. En een stempel op cmr vragen bij de douane op het kantoor

Dan heb je geen probleem onderweg met controle Maar CMR is verplicht Heb je het niet kunje een boete krijgen Dus houd er rekening mee

Geniet er van deze reis

Huub

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites