[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Twee geldige bestuurderskaarten


JMP

Recommended Posts

Gast sindaco

De kiwa heb ik gebeld, die zeggen geen waarneming te hebben gehad dat ik al in bezit was van een geldige kaart. Advies: kaart uit belgie laten uitlezen en daar een uitdraai van maken. Maar vandaag heb ik van meerdere mensen gehoord dat dat niet rechtsgeldig is. Dus ik ga morgen weer naar de kiwa bellen, met de vraag of ze mijn kaart willen innemen en deactiveren. Zodat ik gewoon met de pas uit belgie verder rij, en 3 maanden voor die afloopt een nieuwe aan te vragen met een kopie van me oude kaart. Dat lijkt mij de beste optie, want de kaart uit belgie terug sturen naar belgie mag niet. Omdat ik in nederland woon en het een omwisseling van kaart is, dan zou de kiwa mijn kaart uit belgie moeten in nemen en naar belgie sturen.

als je nu eens in nederland bij een agent stopt en dit aan hem verteld en hem vraagt wat en hoe dit op te lossen weet je misschien ook al meer.

niet bij een gewone motoragent bedoel ik maar zo een speciale met verstand......mag ook met een auto zijn ipv motor :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb de kiwa gebeld en ik heb 2 opties:

1. Bestuurderskaart van belgie naar de kiwa opsturen en dan zorgen hun dat die in belgie vernietigd word. Alleen dan kan ik me 28 dagen niet verantwoorden. Uitdraai van de tacho is ook niet rechtsgeldig.

2 of mijn nederlandse bestuurderskaar terug sturen. Officeel zou ik in december pas mijn nieuwe pas aan mogen vragen. Maar de kosten zijn voor mij. ( word waarschijnlijk door nieuwe werkgever vergoed) dit is wel veilige optie denk ik, want de veldwachter pluist natuurlijk alles uit bij een controle.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat optie 2 het meest veilig is, maar het is wel jammer: Kiwa heeft haar huiswerk niet gedaan en jij danwel je werkgever, betaald straks nogmaals voor een nieuwe kaart...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

optie 4 kan ik dan ook nog melden.

 

vanaf 1 augustus met de nederlandse kaart rijden en na 4 weken de belgische terugsturen en laten vernietigen.

dan kost het je niks .

maar dat is ook een keuze die je zelf moet afwegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

Als je een kaart aanvraagt bij KIWA register kijken zij primair in hun eigen bestand of de aanvrager al een kaart heeft.

Als je bij de aanvraag aangeeft dat je al een kaart hebt, gaat de geldigheid van de nieuwe kaart in op het moment dat de oude zijn geldigheid verliest.

En zoals in dit onderwerp aangegeven, kun je hooguit drie maanden voor de expiratiedatum een nieuwe kaart aanvragen.

Als bij de aanvraag niet vermeld wordt dat er al een kaart is verstrekt, is er niet direct aanleiding voor KIWA register om in een internationale database te kijken.

Ik geef toe dat als zij dit hadden gedaan, je nu beslist geen kaart had gekregen. Maar alleen jij weet wat je op de aanvraag hebt ingevuld.

Jij hebt een kaart die nu geldig is; ik vermoed dat je bij de aanvraag niet hebt aangegeven dat je al een kaart hebt.

 

Wat nu te doen?

Je kunt alle goedbedoelde adviezen opvolgen: Aangifte doen, beide kaarten erin proppen, de schaar erin zetten, allemaal kwalitatief hoogwaardige adviezen.

Als je desondanks toch een bekeuring krijgt, betalen zij die voor jou.

 

Mijn advies zou zijn om vanaf vandaag je nieuwe kaart te gebruiken en de oude kaart 28 dagen bij je te houden.

Geen uitdraai meenemen, maar uitsluitend de originele kaart, het advies van KIWA op dit punt dus niet opvolgen.

Na het verstrijken van deze periode kun je alsnog een uitdraai laten maken, maar dat is meer een zekerheid voor jezelf over je gewerkte uren.

Na het verstrijken van de 28 dagen de kaart naar België terugsturen met vermelding van de reden.

 

Stel dat je je kaart nu terugstuurt en je wordt onderweg gecontroleerd binnen de periode van 28 dagen, krijgt je huidige werkgever een bekeuring.\

Hij is ervoor verantwoordelijk dat je onderweg je werk kunt verantwoorden.

Als in die periode overtredingen zijn gepleegd, is je oude werkgever daarvoor verantwoordelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

A_A

Als bij de aanvraag niet vermeld wordt dat er al een kaart is verstrekt, is er niet direct aanleiding voor KIWA register om in een internationale database te kijken.

 

Er hoeft geen aanleiding voor zijn om in de internationale database te kijken, het kiwa is dat verplicht!

Woonde je al 185 dagen in Nederland te tijde van de aanvraag anders hadden ze je ook geen kaart mogen verstrekken.

 

Nog iets leuks, je bestuurderskaart is volgens de wet beschouwd als een geldig rijbewijs!

 

uit Regeling Tachograafkaarten


Artikel 2
 

 

waarin als document bedoelt wordt een bestuurderskaart en als voertuig een vrachtwagen, losse trekker of bus.

 

Terwijl  een bestuurderskaart geen voertuigcategorieën kent en met een rijbewijs B te verkrijgen is.

Hoe krom zijn ze hier weer bezig onze wetgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoezo is het krom om hem ook aan te kunnen vragen met een B rijbewijs, veel B busjes met een minimaal laadvermogen van meer dan 500 kg (dacht ik) zijn uitgerust met een tacho, dit omdat je je in die voertuigen ook aan de rijtijdenwet moet houden.

Voorheen kon je nog werken met het leugenboekje, weet niet of dat nog kan.

Dus heb je een kaart nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet krom, niet alleen nodig bij een laadvermogen van meer dan 500kg maar ook bij een totaalgewicht van meer dan 3500kg.

Het is krom dat de nederlandse overheid een bestuurderskaart als een geldig rijbewijs beschouwd voor een vrachtwagen!

En dat je dus met rijbewijs B een vrachtwagen kan/mag besturen!

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik mag met BE tot 12 ton gaan, omdat ik mijn E heb gehaald voor 2013 volgens de agent die me maandag even wilde spreken, daarna hoe krom ook moet je voor mijn BE combi C1 hebben, hoe kan het nog krommer.

Maar als ik het zo terug lees mag je met die kaart rijden op alles, hoef ik mijn rijbewijs ook niet te verlengen, scheelt weer knaken.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

A_A

 

Er hoeft geen aanleiding voor zijn om in de internationale database te kijken, het kiwa is dat verplicht!

Woonde je al 185 dagen in Nederland te tijde van de aanvraag anders hadden ze je ook geen kaart mogen verstrekken.

 

Nog iets leuks, je bestuurderskaart is volgens de wet beschouwd als een geldig rijbewijs!

 

uit Regeling Tachograafkaarten

 

waarin als document bedoelt wordt een bestuurderskaart en als voertuig een vrachtwagen, losse trekker of bus.

 

Terwijl  een bestuurderskaart geen voertuigcategorieën kent en met een rijbewijs B te verkrijgen is.

Hoe krom zijn ze hier weer bezig onze wetgevers.

Maar wat is na zoveel wijsheid je advies aan JMP?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden