[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aan-afkoppelen trailer.


Stefansnel

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Toch moet je aan de reacties te zien wel goed gestudeerd zij om een oplegger aan of af te koppelen :zegtniets: 

Kan daar niet een cursus voor de code 95 voor bedacht worden, want dan doe ik daar aan mee want rij awer een hele tijd met een aanhanger en dan is zoeen cursus mooi meegenomen :D

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op mijn rijschool was mij geleerd de trekker recht voor de oplegger te zetten.

dan uitstappen en de luchtvering van de trekker geheel laten zakken.

dan weer instappen en de trekker verder naar achteren rijden zodat de schotel zo dicht mogelijk bij de kingpin zit

rijinstructeur had vantevoren gezegd dat waar ongeveer de dieseltank begon ongeveer de punt was om te stoppen.

dan weer uitstappen en kijken of de kingpin recht voor de schotel zit.

 

De luchtvering van de trekker weer omhoog laten komen totdat je poten van de trailer ongeveer 2 cm van de vloer afkomen.

dan weer instappen en rustig achteruit rijden tot je 2 klikken hoort. doordat de poten van de vloer afstaanworden eventuele bewegingen van de trailer door het aankoppelen niet door de poten opgevangen.

en doordat je zo dicht bij de kingpin staat, word er ook niet teveel vet van de schotel afgeveegd.

als laatste even gas naar voren geven om te checken of hij idd gekoppeld is.

 

Daarna volgend het lijstje wat ik had moest je min of meer een rondje lopen... eerst naar achteren om de rem van de trailer los te gooien.

poten omhoog draaien.

slangen en kabels bevestigen, waarbij je van je af begint.

 

in praktijk gebruik ik de trailerrem niet omdat als ik de rode slang los koppel de rem er automatisch erop springt.

 

bij het afkoppelen moest ik het lijstje andersom afwerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In 'gewoon' zwart nog wat opmerkingen voor wanneer je het verder wil schoppen dan wat tijdelijke contracten en uitzendwerk...

Altijd weer fijn om wat lullige en bijdehante tips van Rob te krijgen.

Echter , ze verdienen natuurlijk wel een respons.

Bij deze dan: Sinds een aantal maanden moet ik iedere dag twee trailers omkoppelen (ruilen) . Ik zet een 'lege' af en koppel een 'geladen' trailer weer aan..

Die lading bestaat vaak uit loeizware metalen of metalen op aan elkaar gespijkerde europallets.

De trailers worden mbv. een heftruck geladen.

Het laden met een heftruck kán voor wat drukverlies op de assen zorgen.

Lang verhaal kort; Die lege trailer die ik heb achtergelaten vind ik derhalve eigenlijk nooit in zijn 'originele stand' terug.

Vandaar mijn verlaging van de vering , het lichtelijjk ophogen van diezelfde vering bij het afkoppelen en dan daarna maar hopen dat ik bij het omkoppelen niet al te veel problemen tegenkom.

Het overkomt mij ook regelmatig dat ik met een andere trekker op pad word gestuurd voor exact dezelfde handelingen. En daarbij heb ik gemerkt dat de ene trekker de andere niet is . En dat zit em dan met name in de hoogtestand van de trekkers. De ene trekker staat ietwat hoger of lager op de trekas dan de andere.

Zo ben en blijf ik mij er altijd even van bewust dat je verrekte goed moet blijven opletten bij het af en aankoppelen van de trailers.

Omdat de trailers altijd genageld staan aan het dok, durf ik em dan ook gewoon wel door te drukken naar achteren waarbij de pootjes al dan niet een opdoffer krijgen. We praten over het verschuiven van de pootjes van centimeters dus met het 'verbuigen van de pootjes' valt het reuze mee.

De mooiste tip alhier heb ik ook al toegepast nl. alle slangen aankoppelen behalve de rode. Want: ik heb niet heel veel ruimte tussen de trekker en de trailer en kom er dan ook vaak als een doorgesmeerde stoker achter vandaan. Met het niet aansluiten van die laatste rode slang voltooi ik dan het aankoppelen en het naar voren 'drukje ter controle'.

En succes maar weer met dit verhaal !! :-)

Dankjewel Rob !

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In gedachten zie ik de ogen van Stefan heel groot worden; "Moet ik zoveel dingen onthouden!?!?!?"  :confused:   Maar doe het zoals het je geleerd wordt, dan is het goed. Minder goede manieren kun je een stuk sneller leren dan afleren... ;)

 

JD heeft een paar dingen geschreven die ik ook anders zou doen, Rob heeft die er vakkundig uit gepikt :ok:  

En dit soort handzame tips zie ik nou nóóit voorbij komen in RTL Transport (alwaar ik een trouw kijker van ben en me iedere keer wéér afvraag waarom ik toch blíjf kijken naar dat kutprogramma want het is en blijft natuurlijk een promotie-serie van een klein uur), maar dit soort mooie verhalen en anekdotes zou voor een jongeling die graag op die grote vrachtwagen wil zitten, goud waard zijn (en de transportsector ook ............  denk ik).

Maar ja... 

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Vrij simpel: men mag een behoorlijke donatie doen om een item over het eigen bedrijf gemaakt en uitgezonden te krijgen.

Dan kan ik me goed voorstellen dat die duurbetaalde zendtijd ook over het bedrijf gaat en niet een vorm van chauffeursopleiding is. Daar zijn weer andere potjes voor😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast El Mas Loco

Die had ik al gezien, maar toch bedankt.

 

Ik bedoelde het nieuwsbericht op Transport Online van vandaag:  Truck verliest oplegger vol met Snickers. Zie link in mijn vorige bericht.

 

oke duidelijk  :D

 

Dat is waarschijnlijk een buitenlander bij ons nedlanders gebeurt dat niet . :angel:  :angel:  :angel:  :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast El Mas Loco

Haha 100% kaaskop prutser die m heeft laten vallen. Hij schijnt hardleers te zijn,is al de 2e keer namelijk.

Bron?: mijn oud collega.

Collega van de betreffende chauffeur

grt. Wesley

ssst weslley niet te hard hahaha :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zal ik dan ook nog ff een duit in het zakje doen......voor de generatie na mij: ik zal me ook eens laten horen(lezen)

 

Wij koppelen altijd af en aan in rijstandhoogte...

leeg, mogen de slangen/stekkers allemaal tegelijkertijd los, pootjes uitdraaien, schotel opentrekken, luchtvering trekker laten zakken, onderuit rijden...en zorgen dat je de luchtvering nog wat verder laat zakken tijdens het onderuit rijden..wanneer onderuitgereden trekker weer op rijstand klaar.

geladen, alle stekkers en de commandoleiding(geel) los, luchtvering oplegger terug naar 0, pootjes uitdraaien, luchtleiding(rood)los, schotel opentrekken, luchtvering trekker laten zakken, onderuit rijden...en zorgen dat je de luchtvering nog wat verder laat zakken tijdens het onderuit rijden..wanneer onderuitgereden trekker weer op rijstand klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zal ik dan ook nog ff een duit in het zakje doen......voor de generatie na mij: ik zal me ook eens laten horen(lezen)

Wij koppelen altijd af en aan in rijstandhoogte...

leeg, mogen de slangen/stekkers allemaal tegelijkertijd los, pootjes uitdraaien, schotel opentrekken, luchtvering trekker laten zakken, onderuit rijden...en zorgen dat je de luchtvering nog wat verder laat zakken tijdens het onderuit rijden..wanneer onderuitgereden trekker weer op rijstand klaar.

geladen, alle stekkers en de commandoleiding(geel) los, luchtvering oplegger terug naar 0, pootjes uitdraaien, luchtleiding(rood)los, schotel opentrekken, luchtvering trekker laten zakken, onderuit rijden...en zorgen dat je de luchtvering nog wat verder laat zakken tijdens het onderuit rijden..wanneer onderuitgereden trekker weer op rijstand klaar.

Zo doen wij het dus ook.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoe ik het gisteren gedaan heb / ingefluisterd kreeg door de instucteur:

 

(middensas aanhangwagen)

 

1. Motorwagen recht voor de aanhanger zetten

(check eerst of je de goede  aanhanger hebt inclusief inhoud)

2. vangmuil open zetten

3. kop van (dissel?) in de vangmuil zetten. Vangmuil was nog niet gesloten,.

4. slangen aankoppelen, Ik had beide luchtslangen in één koppeling. Verder slechts 2 stekkers (met verschillend aantal pinnen) voor o.a. verlichting.

5. Poten aanhanger stukje omhoog draaien.

5B aanhanger  parkeerrem eraf halen (rode knop indrukken)

6. Even met de motorwagen  achter- en weer vooruit 'frutten' om vangmuil te sluiten.

7. Controle op  gesloten vangmuil

8. Poten aanhanger volledig omhoogdraaien.

9. Check op aanwezigheid / verwijderen van keg achter de wielen van aanhanger.

10.Controle verlichting.

 

 

Helaas niet kunnen afkoppelen..  ruimte op terrein rijschool was beperkt door aanwezigheid lesbussen... :mad:

 

Duurt ruim een dikke week voor ik weer mag lessen.. kan ik mooi dit stappenplan tzt nog even doorlezen. :p

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En de bumper dan?? Klappen we die niet op ??

En verder, koppelde ik altijd af met de poot stukkie van de straat. Poot op de grond en dan 1 slag terug. Met aankoppelen luchtvering klein stukkie zakken en als het oog in de muil zat in rijstand en ff op en neer.

Scheelt een keer lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En de bumper dan?? Klappen we die niet op ??

(..)

 

Goed punt. :ok:

 

Heb ik wel gedaan, als eerste inderdaad.

Best zwaar, dat ding in de vergrendeling trekken..

 

Moet dus bij punt 2, 2A.

 

 

Maar goed, ik denk dat in de praktijk er meestal een laadklep onder gebakken zit.. dus dan is de bumper er niet meer.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

En noem het beesie bij de naam.....

4. slangen aankoppelen, Ik had beide luchtslangen in één koppeling. Verder slechts 2 stekkers (met verschillend aantal pinnen) voor o.a. verlichting.

Die 2 stekkers...1 voor de verlichting en de andere ABS???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En noem het beesie bij de naam.....

4. slangen aankoppelen, Ik had beide luchtslangen in één koppeling. Verder slechts 2 stekkers (met verschillend aantal pinnen) voor o.a. verlichting.

Die 2 stekkers...1 voor de verlichting en de andere ABS???

 

 

Zou goed kunnen, heb het niet gevraagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vouwklep is dan de bumper.

Klopt, dat dacht ik ook.

Vergeet hem niet !! Kost €180

Moet ongeveer kniehoogte / net onder de knie.

Op de juiste hoogte dus en niet te ver naar binnen..

We lieten de klep altijd zakken met afkoppellen net boven de dissel. En niet vergeten tikkie uitschuiven.

Met aankoppelen dus niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Durashift, op 23 Sept 2016 - 10:11 PM, zei:

Zou goed kunnen, heb het niet gevraagd.

 

Hoor je dat niet te weten, als je ermee gaat lessen?

 

Edit: ABS stekker is zoiets (kunsstof met borgclip) http://www.allesvoorjetruck.nl/puplg/27471_1/stekker-12v-ebs-7-polig.jpg , die voor de verlichting meestal 7 polig en van metaal.

 

Wat Schots en Scheef (denk ik) bedoelt met de laadklep bij het afkoppelen: Als je de laadklep dan meteen goed zet, zodat 'ie als "achterbumper" dient, hoef je dat niet na het afkoppelen nog te doen. Scheelt een keer uitstappen.

Bij het aankoppelen natuurlijk wel zorgen dat je laadklep niet te laag hangt...

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoor je dat niet te weten, als je ermee gaat lessen?

Misschien wel..

Het begin was toch al beetje 'gauw gauw' vond ik.

Ik moest de bakwagen eerst nog keren (stond met de neus naar de hanger) , al is dat een goed oefening natuurlijk..

Ik liep uit mijn eigen maar ff een rondje om de bakwagen.. zoals ik had geleerd. Het werd mij niet 'opgedragen'..

Tijdens het opschrijven van de stappen bedacht ik mij ook dat ik de hele achterkant van de trailer nooit gezien hebt.

Verlichting controle deed de instructeur.

Onderweg heb ik nog wel gevraagd wat voor gewicht er in de hanger ligt.. of dat ook zo'n 6 ton was..

Kreeg als antwoord.. "ja, dat is verplicht hè.. staat ook in de papieren.. maar dat is bij die nieuwe soort papieren maar lastig aflezen".. :confused:

Onderweg hebben wij het wel over het kantelgevaar gehad bij het rijden met aanhanger (nog rustiger aan doen bij naderen van kruispunten en rotondes..)

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En noem het beesie bij de naam.....

4. slangen aankoppelen, Ik had beide luchtslangen in één koppeling. Verder slechts 2 stekkers (met verschillend aantal pinnen) voor o.a. verlichting.

Die 2 stekkers...1 voor de verlichting en de andere ABS???

Onder onze wipkar zat er 1 lucht aansluiting met zo´n klepje en een rode en een gele slang

2    7 polige stekkers  , de 1 met massieve pinnen en de andere met holle pinnen , allebei voor de verlichting en extra toeters en bellen

1 ABS stekker met dat beugeltje waar je hem mee borgt en 1 krachtstroom stekker voor de koel unit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden