[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Advies omtrent Rijbewijs


Stefansnel

Vraag

  • Forumlid

Beste chauffeurs,

Ik ben bezig met mijn C rijbewijs. Ik heb even een vraagje omtrent rijbewijs CE.

Ik wil graag CE halen maar ik zit nu enorm te twijfelen wanneer ik daarvoor moet beginnen met lessen. Ik heb het gevraagd aan verschillende instructeurs en chauffeurs maar daar krijg ik enorm verschillende antwoorden op. De ene instructeur zegt dat juist moet doorgaan en de andere zegt eerst ervaring op doen. Voor de chauffeurs percies het zelfde verschil in reacties.

Dus mijn vraag is: wat adviezen jullie? Eerst ervaring of gelijk door en daarna ervaring opdoen?

Met vriendelijke groet,

Stefan Blok

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Stefan, ik ben zelf ook bezig met E achter C, nadat ik vorige maand mijn C heb gehaald.

Ik ken je situatie niet maar met alleen C zijn je mogelijkheden nogal beperkt. Kun je überhaupt wel ervaring op doen met alleen C?

Wil je motorwagen-aanhanger gaan rijden of liever trekker-oplegger? Heb gemerkt dat het toch wel heel verschillende takken van sport zijn.

En als je snel aan de slag wilt nadat je je rijbewijs hebt gehaald zou ik je adviseren op tijd je chauffeurskaart aan te vragen bij het KIWA. Dat neemt zomaar 3-4 weken in beslag. En het kan al op je B rijbewijs, dus je hoeft niet te wachten tot je C hebt.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stefan, ik ben zelf ook bezig met E achter C, nadat ik vorige maand mijn C heb gehaald.

Ik ken je situatie niet maar met alleen C zijn je mogelijkheden nogal beperkt. Kun je überhaupt wel ervaring op doen met alleen C?

Wil je motorwagen-aanhanger gaan rijden of liever trekker-oplegger? Heb gemerkt dat het toch wel heel verschillende takken van sport zijn.

En als je snel aan de slag wilt nadat je je rijbewijs hebt gehaald zou ik je adviseren op tijd je chauffeurskaart aan te vragen bij het KIWA. Dat neemt zomaar 3-4 weken in beslag. En het kan al op je B rijbewijs, dus je hoeft niet te wachten tot je C hebt.

Succes.

Ik wil gaan voor de trekker oplegger. De bestuurderspas heb ik nog niet aangevraagd. Maar dat kan ik dus nu al doen? Rijbewijs nummer hoeft niet overeen te komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Wacht ff met die pas.

Wat Marotrans zegt kan ik ook beamen.

Haal alles achter elkaar aan.

Vraag gelijk met je (E) rijbewijs de chauffeurspas aan.

Heb je deze met nagenoeg zelfde datum als RBW.

Maar op je RBW dient ook die code 95 te worden bijgeschreven, heb je die al in die pocket?

Anders heb je straks een RBW die je commercieel niet mag gebruiken.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wacht ff met die pas.

Wat Marotrans zegt kan ik ook beamen.

Haal alles achter elkaar aan.

Vraag gelijk met je (E) rijbewijs de chauffeurspas aan.

Heb je deze met nagenoeg zelfde datum als RBW.

Maar op je RBW dient ook die code 95 te worden bijgeschreven, heb je die al in die pocket?

Anders heb je straks een RBW die je commercieel niet mag gebruiken.......

De theorietoets heb ik en de andere 2 toetsen heb ik a.s. zaterdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik begin donderdag met E lessen.. , dan 5 oktober, dan een dikke week niks.. dan 3x in de week een blok van 4 uur en de week erop examen,.

Middenas aanhangwagen.

 

Heb C midden augustus behaald en heb nu een paar werkdagen ervaring met bakwagen opgedaan. Niet veel gereden. Wel nog vaak teruggedacht aan de rijlessen.. tijdens situaties..

(op tijd klaar zijn voor de bocht.. :rolleyes: )

 

Mijn instructeur voor C rade ook aan op direct door te gaan en niet al te veel te gaan rijden met C... want dan is er wel weer de kans om zaken voor E af te moeten leren.. die je jezelf al 'eigen gemaakt' hebt tijdens C..

 

Bestuurderspas had ik al in huis voordat ik geslaagd was voor C. Je moet het toch hebben én als je zakt doe je toch een her.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De een heeft meer als de ander nodig.

Ikzelf had 20 uur voor C en 12 uur voor CE nodig.

Maar Vledder dus 2x 26, dat is afhankelijk van hoe je het oppikt en wat je inzicht is, met bochten, aandocken, koppelen etc.

Chauffeurspas zou ik idd zo snel mogelijk aanvragen want dat duurt wel ff.

Als je C hebt gehaald, zorg dat je dan ook code 95 hebt gehaald (daarvoor hoef je nog niet in het bezit van C te zijn) en ga dan pas naar het gemeentehuis. Vermeld dat je 95 ook op je rijbewijs wilt hebben, ze willen dat nogal eens vergeten. Dan heb je namelijk C en 95 er al op staan, en kan je dus in ieder geval vast beginnen met beroepsmatig ervaring op doen.

Daarna kan je in principe gelijk CE doen, dat heb ik ook gedaan en ging prima. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt, even voor mijn beeldvorming. Hoeveel uur les heb je totaal? (Is natuurlijk per persoon verschillend)

 

 

Ik heb voor E nu 25 lesuren begroot staan.

 

Voor C heb ik inderdaad ook die 28 uur gehad.

 

Logisch ook wel, als een rijschool 28 uur kan 'verkopen' zou ik dat ook doen. Bovendien, beter een lesblok te veel bij een 'snelle' leerling dan te weinig en dat je zakt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden