[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Achteruit rijden met een trailer.


Stefansnel

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik dacht

.

(..)

want uit je portier hangen vindt ik zo,n raar gezicht.

Ach, als het werkt.. wat maakt dat dan uit?

Het is toegestaan bij het examen.

Ik dacht de eerste paar lessen ook dat ik het op de spiegels beter af kon dan uit het raam kijken..

Toch, na een paar keer oefenen vond ik uit het raam hangen bij het indraaien wel prettig..

Staat het span min of meer recht voor het dok.. dan is het via de spiegels wel zo makkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

.

En wat ik je aanraad, altijd aanleren op je spiegels achteruit rijden (of aandokken).

want uit je portier hangen vindt ik zo,n raar gezicht.

Uit het portier hangen vind ik ook wat overdreven; al heb je met de smallere cabine's wel weinig zicht is met je hoofd uit het raam een goed alternatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Denk dat het niet zozeer om de chauffeur gaat maar om wat er nog meer kan gebeuren...

Stel, je rijdt achteruit en hangt half uit (en vaak ook aan!) de deur. Ineens (windvlaag, deur haakt ergers aan) zwaait de deur open: De kans dat je uit balans raakt en uit de cabine valt is niet gering en ondertussen rijdt de vrachtwagen gewoon door... Schade is bijna zeker, de kans op letsel reëel. Het kan dus levensgevaarlijk zijn en niet alleen voor de chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

1 tip en de rest is louter inzicht en ervaring...

Indien je aan komt rijden probeer dan de zwik er zo gunstig mogelijk voor te krijgen. Sta je al bijna recht ervoor scheelt dat een hoop.

Als je komt aanrijden, plan je te bepalen koers alvast (tis net als je wilt aanmeren met een boot).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

(..) (tis net als je wilt aanmeren met een boot).

Goh, laat ik dat nu dagelijks doen... ;)

 

Hopelijk is die spaarzame ervaring bij mij niet maatgevend voor mijn aankomende 'E' vaardigheden..

Ooit op Sardinië het zwaard van zeilbootje laten 'breken' bij het bereiken van het strand.. trok niet hard genoeg aan het touw.. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Denk dat het niet zozeer om de chauffeur gaat maar om wat er nog meer kan gebeuren...

Stel, je rijdt achteruit en hangt half uit (en vaak ook aan!) de deur. Ineens (windvlaag, deur haakt ergers aan) zwaait de deur open: De kans dat je uit balans raakt en uit de cabine valt is niet gering en ondertussen rijdt de vrachtwagen gewoon door... Schade is bijna zeker, de kans op letsel reëel. Het kan dus levensgevaarlijk zijn en niet alleen voor de chauffeur.

 

Theoretisch mogelijk maar wel een beetje ver gezocht. Dat ze niet willen hebben dat je met een examen "half uit het portier hangt" is enerzijds omdat je dan automatisch minder/te weinig naar de andere zijde en voorkant kijkt en anderzijds omdat je dan automatisch gaat "borden wassen" oftewel sturen met 1 hand en dat is uit den boze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Met uit het raam kijken zal je idd ff kort met 1 hand sturen, uit het raam kijken is ook enkel bedoeld voor kortstondig controleren of je de door jou bedachte lijn nog steeds aanhoud. Uit het portier hangen doe je niet als kortstondige controle maar continu.

 

En idd zo min mogelijk stuuruitslag, hoe minder je stuurt hoe beter het is. In principe een halve draai uit tot je trailer/ahw de uitgestippelde lijn gaat lopen en dan max een volle slag in. evt tussentijds corrigeren maar steeds met max een 1/4 draai (tot zover de theorie  ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 ehm, wat ook helpt als je overstekende lading hebt om daar rekening mee te houden.... Je gaat heel raar kijken als ineens die lantaarnpaal achter je auto neer valt...  :zegtniets:  :rolleyes:  :angel:

 

Het is dat ze toen nog geen telefoontjes met camera's hadden maar anders had ik een prijs gewonnen met de foto van mijn buurjongen, die kon maar niet begrijpen dat die paal omviel terwijl hij achteruit reed.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach HIT, daar hoef je geeneens overstekende lading voor te hebben, dagelijks hetzelfde adres aandoen met een floor trailer wat altijd goed gaat en dan 1 keer een tipper er achter die een halve meter meer nodig heeft geeft ook een leuk effect, de mensen hadden in ieder geval veel licht in de woonkamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En spiegels/deuren gesneuveld tegen lantaarnpalen en verkeersborden omdat die niet (tijdig) gezien werden tijdens het terug sturen.......

Ik zag Vorige week een chauffeur die heel goed een paaltje in de gaten hield ,aan de linkerkant (vermoed ik) tijdens het draaien, alleen rechts een stevige afdak van een woontoren over het hoofd zag! Eindresultaat hoop schade aan de cabine en hij kon z'n weg niet meer vervolgen!

Gr. Johan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden