[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat is jou km prijs als charter?


Ventie

Recommended Posts

  • Forumlid

Dit bedrijf werkt al sinds 1987 !!! met maar één opdrachtgever.

Bron: truckstar.nl/daf-247-bedrijvigheid

Blijkbaar is het zgn. wedden op één paard ook wel eens de goede keuze.

 

Das ook wel een beetje appels en peren vergelijken.

Die auto,s rijden zowat 24 uur per dag en 365 dagen per jaar, Uuhh alleen rond de jaarwisseling is er 4 niets ingepland heb ik me wel eens wijs laten maken.

De chauffeurs verdienen met die wisselende diensten die op zowel zaterdag en zondag vallen in 40 uur zoveel waar menig chauffeur 55 uur per week voor moet buffelen.

Als je hier in de omgeving Veghel woont dat heb je nog wel een kans om dat soort werk gaan te doen, maar je moet wel tegen die wisselende diensten kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan maar 1 ding zeggen. Groot respect voor degene die het aandurven. Of je nu net begint of al 70-90 jaar een bedrijf aan de gang houdt. Ik heb ook serieus nagedacht om het te doen en overal onze boekhouder uit de familie bij gehad. Die vertelde net als bij Ger: gewoon loondienst blijven en af en toe keer slikken dat je niet aan de touwtjes mag trekken maar jij hoeft dan ook geen touwtjes te trekken voor je loon

grt. Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

boekhouder

Boekhouders zijn dan ook vaak het tegenovergestelde van ondernemers. Risicomijdend, alles op zeker en het vooral veel hebben over de beren op de weg ipv. de kansen die er in de markt liggen. Als alle ondernemers in spé zich zouden laten leiden door boekhouders, dan kwam er niets meer van de grond in de bv Nederland.

Boekhouders moeten doen waar ze voor zijn en dat is de cijfers van de bedrijfsvoering bijhouden en bewaken. Laat het leiden van het bedrijf (hoe klein ook) maar aan de ondernemer over.

Uiteraard vooropgesteld dat je weet wat je doet als ondernemer, anders ben je avonturier en dat is weer wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Boekhouders zijn dan ook vaak het tegenovergestelde van ondernemers. Risicomijdend, alles op zeker en het vooral veel hebben over de beren op de weg ipv. de kansen die er in de markt liggen. Als alle ondernemers in spé zich zouden laten leiden door boekhouders, dan kwam er niets meer van de grond in de bv Nederland.

Boekhouders moeten doen waar ze voor zijn en dat is de cijfers van de bedrijfsvoering bijhouden en bewaken. Laat het leiden van het bedrijf (hoe klein ook) maar aan de ondernemer over.

Uiteraard vooropgesteld dat je weet wat je doet als ondernemer, anders ben je avonturier en dat is weer wat anders.

 

 

ben ik het niet helemaal mee eens. er zit heel veel verschil in ondernemen, de meeste echte ondernemers willen een bedrijf oprichten en uitbreiden om groter te worden en zo dus meer te verdienen. de meeste chauffeurs die ondernemer willen worden willen misschien op een broer of kind na alleen blijven en dus niet groeien. die chauffeur wil gewoon zijn naam op die vrachtwagen en werk doen wat hij leuk vindt en aan de hand van eigen regels binnen de wettelijke grenzen uiteraard. je kunt je eigen afvragen of je het risico wilt nemen om voor hetzelfde loon of misschien nog wel minder in de maand dit op te starten als je überhaupt de bank al mee krijgt voor een lening van de auto of een lease maatschappij die je kredietwaardig genoeg vind. en dan hebben we het nog niet over alle bijkomende kosten en onbetrouwbare opdrachtgevers gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

............... überhaupt de bank al mee krijgt voor een lening van de auto of een lease maatschappij die je kredietwaardig genoeg vind.

Er zijn op dit moment géén banken die een lening verstrekken aan een beginnende eigen rijder. Géén bank doet dat.

Je hebt om te beginnen minimaal 15.000 euro nodig en 15.000 voor de eerste aanbetaling aan de lease mij.

Het eerste jaar is je aflossing aan de leasemij enorm hoog. Na het 1e jaar wordt het maandelijks af te lossen bedrag aanmerkelijk minder.

5 jaar is mijn aflossingstermijn bij de lease mij. Langer is bedrijfseconomisch gezien veel te duur en onverstandig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk toch dat die boekhouder gevraagd is naar zijn mening en dat hij niet uit zijn eigen naar je toekomt

en jouw verteld : dat moet je doen , toppie je eigen naam op de deur

En als het fout gaat is die boekhouder een klootzak 1ste klas , want hij zag het zo zonnig in !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is juist. Als zgn. eigen rijder heb ik maar één opdrachtgever.

Ik denk dat ik daarin niet veel verschil met andere eigen rijders, met maar één auto.

 

Dan heb ik denk ik iets verkeerds geleerd tijdens het behalen van mijn papieren..... 

 

of niet, volgens mijn juristen:

 

Een verkapt dienstverband is als de werkzaamheden door de opdrachtnemer ook kunnen worden uitgevoerd in loondienst bij de opdrachtgever en de opdrachtnemer zich ook beperkt tot deze opdrachtgever. 

 

En, bij aanvraag van je eerste VAR heb je moeten aangeven hoeveel opdrachtgevers dat je hebt. Bij alle aanvragen waarbij er minder dan 3 opdrachtgevers worden vermeld werd er dieper doorgevraagd, maar alle aanvragen waarbij er maar 1 opdrachtgever werd aangemeld werden door de belastingdienst afgewezen ( bron jaarverslag belastingdienst 2013 ). 

 

Dus eigenrijders met maar 1 opdrachtgever hebben een probleem als de belastingdienst gaat controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan heb ik denk ik iets verkeerds geleerd tijdens het behalen van mijn papieren..... 

 

of niet, volgens mijn juristen:

 

Een verkapt dienstverband is als de werkzaamheden door de opdrachtnemer ook kunnen worden uitgevoerd in loondienst bij de opdrachtgever en de opdrachtnemer zich ook beperkt tot deze opdrachtgever. 

 

En, bij aanvraag van je eerste VAR heb je moeten aangeven hoeveel opdrachtgevers dat je hebt. Bij alle aanvragen waarbij er minder dan 3 opdrachtgevers worden vermeld werd er dieper doorgevraagd, maar alle aanvragen waarbij er maar 1 opdrachtgever werd aangemeld werden door de belastingdienst afgewezen ( bron jaarverslag belastingdienst 2013 ). 

 

Dus eigenrijders met maar 1 opdrachtgever hebben een probleem als de belastingdienst gaat controleren.

 

En dat is nou net dit jaar veranderd. Er wordt eigenlijk nu per Project gekeken.

Een metselaar kan bijv 3 jaar aan hetzelfde pand (project dus) werken zonder dienstverband

Maar hij heeft toch maar 1 opdrachtgever per jaar !

Kan dus wel

 

Maar in het transport denk ik ook dat de praktijk wel iets anders zou kunnen liggen

 

Maar als je een NIWO transportvergunning hebt dan ben je toch ten alle tijden een zelfstandige ???

Lijkt mij tenminste

Sorry...ga wel effe off-topic hiermee, maar vraag me af hoe dat dan zit met de huidige VAR zeg maar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Dus eigenrijders met maar 1 opdrachtgever hebben een probleem als de belastingdienst gaat controleren.

Daar komen ze vanzelf achter, Harm. En dan schreeuwt men moord en brand.....

Ik weet van meerdere eigenrijders dat er steeds strenger en strikter op wordt gecontroleerd. Althans hier in de omgeving wel.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dat is nou net dit jaar veranderd. Er wordt eigenlijk nu per Project gekeken.

Een metselaar kan bijv 3 jaar aan hetzelfde pand (project dus) werken zonder dienstverband

Maar hij heeft toch maar 1 opdrachtgever per jaar !

Kan dus wel

Ja, dat kan inderdaad. Maar ken jij een transportopdracht die 3 jaar duurt? 

Verder als die metselaar daarna weer een contract met dezelfde bouwer afsluit dan heeft ie ook een probleem, dat is al te lezen in de uitleg van het nieuwe systeem. Bij herhaalde opdrachtgever op de contracten is het contract niet meer geldig.

 

Elke rit is een contract, maar elke rit heeft ook een opdrachtgever.

Waarom denk je dat er ineens meer VOF's ontstaan met een planning? De VOF wordt dan het beladingskantoor, maar de uiteindelijke verzender de opdrachtgever en dan heb je dus met elke laadbrief/vrachtbrief een contract.

Eigenrijders hoeven ook dat contract niet te hebben, NIWO heeft bedongen dat vrachtbrieven ook worden gezien als contract voor de belastingdienst. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

eigenlijk is dit zo krom als het maar kan, de opdrachtgever heeft toch ook geen vrachtauto, ( ga er van uit dat jij die als eigen rijder niet bij hem huurt) dan kan de belastingdienst toch niet zomaar zeggen dat jij in loondienst zou moeten gaan.....  :stom:  :stom:

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De crux zit hem in het vervangingscriteria. Als de eigenrijder zich kan laten vervangen door een ander wordt al niet meer aan alle voorwaarden voldaan, en is er geen sprake meer van het hebben van een dienstverband. Dus had je hier geen VAR voor nodig, en dus tegenwoordig ook niet een modelovereenkomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

eigenlijk is dit zo krom als het maar kan, de opdrachtgever heeft toch ook geen vrachtauto, ( ga er van uit dat jij die als eigen rijder niet bij hem huurt) dan kan de belastingdienst toch niet zomaar zeggen dat jij in loondienst zou moeten gaan.....  :stom:  :stom:

 

groeten martje

Ho, dat is wel een verschil, nl: 

 

Een verkapt dienstverband is als de werkzaamheden door de opdrachtnemer ook kunnen worden uitgevoerd in loondienst bij de opdrachtgever en de opdrachtnemer zich ook beperkt tot deze opdrachtgever. 

Wanneer de opdrachtgever geen vrachtauto heeft kan dat dus niet.

 

De crux zit hem in het vervangingscriteria. Als de eigenrijder zich kan laten vervangen door een ander wordt al niet meer aan alle voorwaarden voldaan, en is er geen sprake meer van het hebben van een dienstverband. Dus had je hier geen VAR voor nodig, en dus tegenwoordig ook niet een modelovereenkomst.

Die is voor tweeerlij uitleg mogelijk.

 

1 je hebt een chauffeur extra die op jouw auto rijdt, ergo je bent geen zzp meer maar ook geen eigenrijder meer volgens de betekenis van het woord want je rijd dan niet alleen zelf.

2 je kan de opdracht ook laten uitvoeren door een andere transporteur en zelf doe je een andere rit voor dezelfde opdrachtgever.

 

bij 1 heb je gelijk als hij bij jou op de loonlijst staat anders niet, bij 2 helemaal niet. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

Bij punt1 heb ik gelijk. Het gaat namelijk om het KUNNEN niet om de feitelijkheid. Punt is dat de uitvoering van de werkzaamheden al dan niet gekoppeld zijn aan de fysieke persoon. Als ik bijvoorbeeld een bepaalde persoon boek voor een lezing dan kan die zich niet zomaar laten vervangen door een andere spreker. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor artiesten.

 

Maar ook bij punt 2 heb ik gelijk. Zie onder punt 1. :p

 

Trouwens...ongelijk zijn 2 bulten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit bedrijf werkt al sinds 1987 !!! met maar één opdrachtgever.

Bron: truckstar.nl/daf-247-bedrijvigheid

Blijkbaar is het zgn. wedden op één paard ook wel eens de goede keuze.

Rij je nou voor Peter Visser of rechtstreeks voor de bidon?

En rij je alleen op een auto of is het een ploegen auto?

Mooi werk hebben ze touwens

Km's zat daar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rij je nou voor Peter Visser of rechtstreeks voor de bidon?

En rij je alleen op een auto of is het een ploegen auto?

Mooi werk hebben ze touwens

Km's zat daar

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik rij niet voor Peter Visser en ook niet voor Bidom.

Mijn reactie had betrekking op iets geheel anders in dit topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Nee, want bij punt twee heb je nog steeds zelf de opdracht en geef je een extra opdracht aan een tweede vervoerder. Maar feitelijk blijf je zelf wel rijden voor dezelfde contractant.

Doordat je als eigenrijder in jouw voorbeeld de mogelijkheid hebt om een opdracht aan te nemen, maar niet als voorwaarde is gesteld dat die eigenrijder de opdracht zelf rijdt (maar in jouw voorbeeld aan een collega doorgeeft) wordt er niet aan de voorwaarde van persoonlijke arbeid voldaan.

Een extra opdracht is gewoon 'n opdracht zoals elke andere opdracht, alleen kan de eigenrijder niet 2 ritten gelijktijdig zelf uitvoeren. En in dat ZELF zit nou net de crux. Dus hij krijgt een opdracht en laat die door een ander uitvoeren. Zelfs als die mogelijkheid alleen theoretisch aanwezig is, is dat voldoende.

Kijk ook eens op onderstaande link;

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/modelovereenkomsten-in-plaats-van-var/geen-beoordeelde-overeenkomst-wel-of-geen-dienstbetrekking/geen-beoordeelde-overeenkomst-wel-of-geen-dienstbetrekking

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Ik ken de link, echter volgens de belastinginspecteur die hier vorig jaar is geweest is dat een onderdeel van de voorwaarden maar niet voorwaarde zelf. Alles valt en staat met de hoeveelheid van opdrachtgevers in dat geval. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nope. Dat denken wel meerdere inspecteurs, maar er moet toch echt aan alle voorwaarden worden voldaan. Die voorwaarde van 3 opdrachtgevers is zelfs geen harde voorwaarde! Zou dat wel zo zijn dan waren er een hoop eigenrijders minder.

bewerkt door Limboman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik had ook altijd maar 1 opdrachtgever tegelijkertijd. (reed dus charter voor andere bedrijven)

Heb bijna 15 jaar zo gewerkt en had toch echt wel eens een  dialoog met de belasting.

Het ONDERNEMERS risico dat je loopt help ook bij de beoordeling of je wel of niet zelfstandig bent.

Eigen geld, tankpassen, verzekeringen en dergelijke doel ik op.

De "opdrachtgever" regelde enkel de vracht zmz....

Maar ik geloof dat er wel degelijk grote verschillen in interpretatie zijn tussen de diverse belasting inspecties...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden