[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Omvormer


Mike94

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo allen,

Ik heb een vraag aan jullie.

Heb al een aantal topics over de omvormers gelezen, maar dat gaf mij nog geen duidelijkheid.

Bij mijn nieuwe werkgever komt er een omvormer in de auto, een R-serie van begin dit jaar.

de omvormer is 2500 watt en komt achter de bijrijdersstoel te hangen.

Echter, de accu bevindt zich in het meest achterste deel van de trekker, dus moet er een kabel getrokken worden, van zo'n 6 a 7 meter. Daarnaast gaat veiligheid voorop en wil ik zeker weten dat alles veilig is.

Het probleem nu; ik heb hier in een topic gelezen dat bij een 2500 watt omvormer en een kabel tot 3M, slechts een 25mm2 kabel nodig is. De toko waar ik de omvormer gekocht heb, beweert ongeveer 20mm2 per meter, en ik zou een 100mm2 kabel nodig hebben bij 6 a 7 meter. Dit is nogal fors en haast niet weg te werken.

Daarnaast moeten er nog zekeringen geplaatst worden.

Kan iemand mij vertellen waar ik rekening mee moet houden en hoe het bij jullie is aangesloten?

Alvast dank :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een DAF. 2000 watt omvormer door de garage laten installeren. Ze halen de voeding aan de voorkant van de cabine weg, schutbord ofzo noemen ze dat. 80 A zekering.

Volgens de garage mogen ze, volgens de richtlijnen van DAF, de omvormer niet rechtstreeks op de accu aansluiten.

Leverancier van omvormer en garage verschillen wel van mening over de dikte van de kabel. Leverancier zegt net zo dik als je pink. Garage zegt: heeft weinig zin omdat de aanvoer ook niet zo dik is. Weet de exacte diktes niet meer uit mijn hoofd.

Mijn omvormer is een keer kapot gegaan. Kwam volgens leverancier door te dunne voeding kabel.

bewerkt door volvofh12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mijn nieuwe werkgever doet de werkplaats het ook, maar die gebruikt een enkele 16mm2 kabel. Is prima als de accu dichtbij de cabine zit en het vermogen niet meer als 1500watt is, maar bij mij is dat dus geen optie.

Daarnaast zei de toko van de omvormers dat je ook kon aftappen van de kabelboom, maar dat willen ze niet, wat ik ook goed kan begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

100 mm2 is overdreven, heb het rekenschema ervoor nu niet bij de hand maar heb in het verleden wel eens een identieke situatie (afstand en vermogen omvormer) aangelegd en kwam toen aan max de helft van die dikte.

Daarbij heeft de garage gelijk dat wanneer de kabel naar zekeringunit dunner is het totaal geen nut heeft om vanaf daar een dikkere naar de omvormer te leggen. En zij moeten vanaf zekeringunit werken ivm garantie waar die winkel dus geen rekening mee houd. Je kunt je trouwens afvragen in hoeverre je het verhaal van die winkel serieus kan nemen als ze het ook al over aftakken van de kabelboom hebben

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja dat dus. Ik had ook al mijn twijfels over 100mm2. Zou je toevallig morgen ofzo eens kunnen kijken voor dat schema? Ik kom overal op internet op een ander aantal uit. (Heb 3 verschillende formules gebruikt) en zal morgen de Scania eens bellen in de hoop dat ze wat info loslaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens de garage mogen ze, volgens de richtlijnen van DAF, de omvormer niet rechtstreeks op de accu aansluiten.

Dit klopt, dit is om te voorkomen dat je accu leegloopt en daardoor je storingen kan krijgen in je computer van de motor, maar ook in de tachograaf. 

 

Rechtstreeks op de accu is ook niet nodig, de dikkere kabels lopen al vanaf de dynamo en via een relais kan daar ook middels een spanningsbeveiliger de omvormer op worden aangesloten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden