[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wipkar of schamelhanger


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid

Met een schamel kan je bij de boer als het echt niet gaat afkoppelen en er een traktor voor zetten, wat soms eg wel nodig is.
Afkoppelen in drassige grond is met een schamel ook geen probleem>> met een wipkar kan de steunpoot wegzakken.

In vergelijking met een oplegger heb je meer laadmeters wat bij ons betekend dat op de combi 105 containers kunnen en op een oplegger 95.
Met kratten 74 stapels op de oplegger en 81 op de combi>> er rijden er ook die er 84 laden met een lange trekstang aan de aanhanger die bij de achteras gekoppeld zit, 

Maar het grootste verschil vind ik met een combi het touringcar gevoel met rijden>> het lijkt er meer op dat je zweeft over de weg :D 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een schamel kun je sneller afkoppelen dan zo n wipwap :D

en ik denk weet t nie zeker dat je korter kan draaien met een schamel (miss dat iemand anders hier wel ervaring mee heb en dit even wil toelichten}

:bey:

Afkoppelen: Ik had een wipkar zonder steunpoten , je kwam aan rijden,stoppen ,stekkers er uit,koppeling omhoog, luchtslang los en weg rijden,wipkar viel dan met trekboom op de grond.Als je de beide bakken gelost had zette je de wipkar met de luchtvering weer op de goede hoogte ,aankoppelen stekkers en slangen vast en weg wezen.

Draaien is heel verschillend ,op sommige plekken waar ik met gewone aanhanger kon komen lukte dat met wipkar niet en andersom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

(..)

In vergelijking met een oplegger heb je meer laadmeters wat bij ons betekend dat op de combi 105 containers kunnen en op een oplegger 95.

Met kratten 74 stapels op de oplegger en 81 op de combi>> er rijden er ook die er 84 laden met een lange trekstang aan de aanhanger die bij de achteras gekoppeld zit,

'Duitse' kratten bedoel je, neem ik aan?

Want met Bos of de nieuwe Wilki's is het, volgens mij, 60 om 69.

 

Maar het grootste verschil vind ik met een combi het touringcar gevoel met rijden>> het lijkt er meer op dat je zweeft over de weg :D

Zweven met de wipkar?

Ja, herken ik ook wel.

Triangel zit veel meer in je rug te duwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met een wipkar kun je korter koppelen waardoor er meer nuttige laadmeters over blijven.

Dat is als je een onderbouw vangmuil heb.

Dat gaat bij onze kraanwagens niet op ivm de steunpoten.

Met een schamel kom je verder op een bouwput, wel proberen zoveel mogelijk achteruit, want vooruit kom je meestal wel weer weg, en dat is achteruit wel eens lastig :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met een wipkar kun je korter koppelen waardoor er meer nuttige laadmeters over blijven.

Yup, technisch ben je dan net binnen de 18,75 meter.. feitelijk ga je toch met 20 meter aan lengte op stap. Volgens mij is dat ook waar europeaan op doelt.

Daarbij, die extra meters kun je dan weer niet met heel veel gewicht belasten..

Nu ja, het kan wel misschien.... maar mag niet. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat volgens mij nog wel een voordeel is van een wipkar.. althans mijn ervaring tot nu toe: De rode en gele luchtslang zit op één aansluiting. Net ff makkelijker met aansluiten, vind ik dan.

 

En dat , dat zo lekker was voor mijn oren , als je het los maakte

nee niet los schoppen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nadeel van conventionele combi is dat ervaren chauffeurs vinden wat lastig aan het worden is , bij ons zitten ze te springen om ervaren combichauffeurs die ook in staat zijn een ahw onder een afzetbak te sturen wat redelijk cm werk is , rijscholen die les geven met zo,n kar zijn ook uitgestorven of in ieder geval ver te zoeken 

 

verder wat mij betreft alleen maar voordelen , loopt bijna niet in , niet dat stomme gestoot tijdens het rijden en als je hem kwijt moet laat je hem zo vallen zonder geku.. met steunpoten en andere ellende , eigenlijk heb ik sinds ik ergens eind jaren 80 als chauffeur aan het werk ben gegaan overwegend conventionele combi,s gereden en is het mooiste wat er is 

 

grappige is dat ik het mezelf ook nog heb moeten leren om er mee te rijden want toen ik net aan het werk was met alleen een C rijbewijs kreeg ik al een hanger mee en succes er mee he , je komt er wel uit  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nadeel van conventionele combi is dat ervaren chauffeurs vinden wat lastig aan het worden is , bij ons zitten ze te springen om ervaren combichauffeurs die ook in staat zijn een ahw onder een afzetbak te sturen wat redelijk cm werk is , rijscholen die les geven met zo,n kar zijn ook uitgestorven of in ieder geval ver te zoeken

Misschien zelf opleiden?

(..) , niet dat stomme gestoot tijdens het rijden (..)

Uh? De triangel 'stoot' (duwt) toch juist in de vangmuil en dus in je rug?

Dat is mijn (zeer beperkte) ervaring tot nu toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nadeel van conventionele combi is dat ervaren chauffeurs vinden wat lastig aan het worden is , bij ons zitten ze te springen om ervaren combichauffeurs die ook in staat zijn een ahw onder een afzetbak te sturen wat redelijk cm werk is , rijscholen die les geven met zo,n kar zijn ook uitgestorven of in ieder geval ver te zoeken 

 

verder wat mij betreft alleen maar voordelen , loopt bijna niet in , niet dat stomme gestoot tijdens het rijden en als je hem kwijt moet laat je hem zo vallen zonder geku.. met steunpoten en andere ellende , eigenlijk heb ik sinds ik ergens eind jaren 80 als chauffeur aan het werk ben gegaan overwegend conventionele combi,s gereden en is het mooiste wat er is 

 

grappige is dat ik het mezelf ook nog heb moeten leren om er mee te rijden want toen ik net aan het werk was met alleen een C rijbewijs kreeg ik al een hanger mee en succes er mee he , je komt er wel uit  :D

Rijscholen die je leren met een bepaald voertuig te rijden zijn er niet.

Een conventionele combi rijden,een schamelaanhanger dus,is net als de liefde bedrijven met n vrouw,je hebt in je of niet,en de ene kant beter dan de andere.

En door ervaring leer je dat ,sommigen leren t nooit ( met die combi én met die vrouw)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat volgens mij nog wel een voordeel is van een wipkar.. althans mijn ervaring tot nu toe: De rode en gele luchtslang zit op één aansluiting. Net ff makkelijker met aansluiten, vind ik dan.

Die zouden ook op een schamel kunnen zitten.

Verder gaat een schamel idd minder ver naar binnen toe. Bij ons zit de vangmuil helemaal achterop (dat is volgens mij meestal met een schamel) en als je dan een bocht maakt, trek je m nog een stuk rechtdoor door de uitzwaai van de motorwagen.

Verder is schamel wel een dingetje voor de meesten met achteruit rijden vanwege de 2 draaipunten. Daar moet je echt wel op oefenen. Afkoppelen gaat wel een stuk sneller want je hoeft niet met een steunpoot te klooien. Daarnaast gaat aankoppelen ook wat makkelijker want als je m hebt aangekoppeld en je zet er lucht op, kan je meestal door een trap tegen de triangel te geven de borgpen laten vergrendelen, dus dan kan je zo wegrijden.

Wipkar is wel het makkelijkst voor achteruitrijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Daarnaast gaat aankoppelen ook wat makkelijker want als je m hebt aangekoppeld en je zet er lucht op, kan je meestal door een trap tegen de triangel te geven de borgpen laten vergrendelen, dus dan kan je zo wegrijden.

 

Kan met een wipper ook hoor en dan zonder te schoppen. Je zet de wipkar onder spanning in de vangmuil, pootje iets omhoog draaien en gewoon even de zwarte knop induwen. Doordat de spanning eraf komt en je de luchtslang nog niet heb aangesloten juttert hij zichzelf vast. Binnen 2 minuten hangt hij erachter en klaar om te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden