[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

truck keuze


Niels Boot

Vraag

  • Forumlid

​hoi ik ben een beginnend chauffer en heb sins 1 jaar een eigen bakwagen (daf cf 65 serie)
​daar ik nu al een tijdje ook mijn ce rijbewijs heb en een stapje groter wil gaan rijden koop ik binnenkort een trekker erbij
daar ga ik dagelijks ritten mee rijden. nu heb ik verschillende auto,s gereden en vind daf een fijne auto (lekker dik stuur robuust en sterk)
​ik ga een standaard trekker kopen maar weet niet wat voor merk hierin het beste is liefst wil ik een Scania topline of highline wat is hiertussen het verschil? en wat is de beste keus ?en ik vind automaat rijden saai en heb geen feeling met de wagen dan kortom voor mij een schakelbak. kan geen nieuwe betalen dus moet het een wat oudere wagen worden... m.v.g niels

 


ben ook aan het overwegen het bij daf te houden , persoonlijk vind ik de scania mooier en is ook luxer , ik ga internationaal rijden dus wat luxe lijkt me niet overbodig,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Als jij zelf wilt schakelen dan moet je net geen Daf nemen. Gevoelloze rot-versnellingsbakken naar mijn mening.

 

Dan liefst Scania. Als het puur om de versnellingsbak gaat he.

 

 

En wil je het zakelijk goed doen moet je ook geen daf nemen, maar ook geen Scania. Dan zou ik voor een fh3 gaan. Deze auto is goed doorontwikkeld en heeft nagenoeg geen kinderziektes meer. Maar persoonlijk vind ik de bak van een Volvo een drama dus zou mijn voorkeur uitgaan naar de automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je toch niet merk gebonden bent koop dan iets goeds . en dan denk ik aan Volvo Man of Mercedes . dan heb je ook iets wat ook nog geld opbrengt als je hem weer wegdoet.

En gebruikt kopen met 'n hand bak zal nog niet zo meevallen , de laatste jaren zijn er steeds meer automaten verkocht ,daar zal je dus ook de meeste keuze in hebben.

 

De vraag is ook wat ga je er mee doen , moet er 'n pomp op voor 'n walking floor of kipper , of moet ie extra laag zijn voor 'n volume trailer . of misschien toch 'n 3 asser.

 

Belangrijk zou ik km stand en uitvoering vinden , en wat zeker niet onbelangrijk is , hoe is de dealer van het betreffende merk bij jou in de buurt. Kun je er eventueel ook op zaterdag terecht,

als je 'n auto koopt en je moet telkens 'n uur rijden om er te komen is natuurlijk niet erg handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

1 simpel kort antwoord. Waar je jezelf het beste bij voelt omdat je er zelf mee moet rijden

Dit lijkt mij het juiste antwoord wat betreft welk merk.

Ik denk dat er geren slechte trucks meer zijn.

Wat betreft versnellingsbak van Daf, ik heb zelf jaren op een XF gereden had er toen ik weg ging 870.000 k.m.

mee gereden zonder ooit in de garage (buiten het onderhoud) geweest, en daarna is er nog een tonnetje of 2 bijgekomen hoorde ik

altijd heerlijk mee gestuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

1 simpel kort antwoord. Waar je jezelf het beste bij voelt omdat je er zelf mee moet rijden

 

Niet helemaal mee eens, belangrijk is ook de kmkostprijs. Heb je alleen werk in de buurt en staat de auto meer uit dan aan dan zijn alle merken wel redelijk vergelijkbaar, maar draai je veel stationair dan zie je al hele grote verschillen in het verbruikt. En verslind je veel km's dan is het nog weer anders, op dit punt verdien je een lage toeren motor zo weer terug. 

 

Mijn keuze voor MAN was makkelijk, hij was de goedkoopste en toen ik hem kocht in het stationaire gebied ook het zuinigste. En voor het incidentele transport wat ik doe ( gewichten bijna altijd 30t lading ) vond ik het verbruik van 1: 3.5/3.8 ook niet verkeerd. 

 

En als ik spreek over goedkoopste heb ik het ook over de nodige aanpassingen die je misschien nog moet laten uitvoeren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De Daf met ZF-bakken hebben bij ons niet echt uitgeblonken, van de ong 15 stuks zijn er zo'n 4 niet vervangen.

Daf monteerd(e) blijkbaar versnellingsbakken die het motorvermogen niet aankonden.

Of de chauffeurs waren niet zo geweldig ! LOL 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

​ok bedankt, allemaal voor het mee denken her en der ben ik aan het informeren wat voor mij geschikt is en uiteraard wat handig is voor mij daar bij denkend ook aan de euro norm voor steden je kan het maar 1 keer uitgeven dus blijf ik mij informeren ,

 

​de automaat van de nieuwe Volvo (bakwagen) vind ik lastig pakt laat op en met de overschakelingen pakt i te hoge toeren ik wil zelf kunnen beslissen welk toerental ik bij een situatie vind passen . dus blijf ik bij hand geschakeld  m.v.g.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Dat kan ik met ervaring tegenspreken. Ik heb collega's met een Daf die bijna 1.5 keer zoveel brandstof verbruiken op een nacht stilstaan, om dan over de Mercedes maar  helemaal te zwijgen. 

 

Maar ook bij het rijden verbruiken de Iveco en Scania in hetzelfde werk meer ongeveer 20%. 

 

Maar goed, wat dat betreft sprong stationair de Volvo er beter uit en voor het rijden de Reneault. Echter deze twee waren vele malen duurder om om te bouwen en in aanschaf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nou roadtrain een nieuwe kan ik niet betalen en euro 5 volstaat voorlopig , buiten dat .... rome is ook niet in 1 dag gebouwd ....

ik hoor ook niemand iets over een renault magnum , vind ik ook mooie wagen en lekker ruim is dit iets of is dit een afrader?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

​ok bedankt, allemaal voor het mee denken her en der ben ik aan het informeren wat voor mij geschikt is en uiteraard wat handig is voor mij daar bij denkend ook aan de euro norm voor steden je kan het maar 1 keer uitgeven dus blijf ik mij informeren ,

 

​de automaat van de nieuwe Volvo (bakwagen) vind ik lastig pakt laat op en met de overschakelingen pakt i te hoge toeren ik wil zelf kunnen beslissen welk toerental ik bij een situatie vind passen . dus blijf ik bij hand geschakeld  m.v.g.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

​dat geeft toch niet shompie jij bent toch ook ergens begonnen en ja ik ben een groentje in het vak maar wel met heel  mijn hart.

​en dat groentje zijn vergaat met de jaren , net zoals bij iedereen.. als je je kennis niet wil delen ook goed..  m.v.g.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Dat kan ik met ervaring tegenspreken. Ik heb collega's met een Daf die bijna 1.5 keer zoveel brandstof verbruiken op een nacht stilstaan, om dan over de Mercedes maar helemaal te zwijgen.

Maar ook bij het rijden verbruiken de Iveco en Scania in hetzelfde werk meer ongeveer 20%.

Maar goed, wat dat betreft sprong stationair de Volvo er beter uit en voor het rijden de Reneault. Echter deze twee waren vele malen duurder om om te bouwen en in aanschaf.

Maakt ook de configuratie nog verschil. Als ik bij ons kijk, de combi's zijn alle Mercedes, alle de MP 4. Gerekend met dezelfde tonnage lading en gelijk werkgebied doen de conventionele combi's ( 6 mtr mw/ 9 mtr ahw) verbruik 1:3. De wipkarcombi's ( 8 mtr mw/ 7 mtr ahw) 1:3,7

Das toch fors verschil

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Dat kan ik met ervaring tegenspreken. Ik heb collega's met een Daf die bijna 1.5 keer zoveel brandstof verbruiken op een nacht stilstaan, om dan over de Mercedes maar  helemaal te zwijgen. 

 

Maar ook bij het rijden verbruiken de Iveco en Scania in hetzelfde werk meer ongeveer 20%. 

 

Maar goed, wat dat betreft sprong stationair de Volvo er beter uit en voor het rijden de Reneault. Echter deze twee waren vele malen duurder om om te bouwen en in aanschaf. 

1 van mijn opdrachtgevers rijdt met DAF CF, MAN TGM en Volvo FM, allemaal Euro 6. Daar ik bij die opdrachtgever altijd dezelfde route doe met altijd vergelijkbare lading kon ik het verbruik daar redelijk testen. Mijn ervaring is dat er nauwelijks verschillen te meten waren. 

 

Omdat ik bij nogal wat bedrijven in de keuken kom vraag ik vaak ook waarom voor een bepaald merk vrachtwagens gekozen wordt. De antwoorden zijn vrijwel altijd hetzelfde 'goede dealer/goede voertuigen/kostprijs km'. Vraag je naar de verschillen dan krijg je te horen dat er nauwelijks verschillen zijn.

 

Maar goed, dat zijn mijn ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

​dat geeft toch niet shompie jij bent toch ook ergens begonnen en ja ik ben een groentje in het vak maar wel met heel  mijn hart.

​en dat groentje zijn vergaat met de jaren , net zoals bij iedereen.. als je je kennis niet wil delen ook goed..  m.v.g.

Je kan beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Maakt ook de configuratie nog verschil. Als ik bij ons kijk, de combi's zijn alle Mercedes, alle de MP 4. Gerekend met dezelfde tonnage lading en gelijk werkgebied doen de conventionele combi's ( 6 mtr mw/ 9 mtr ahw) verbruik 1:3. De wipkarcombi's ( 8 mtr mw/ 7 mtr ahw) 1:3,7

Das toch fors verschil

 

Dat is een heel fors verschil. Is er ook duidelijk geworden waardoor dat verschil veroorzaakt wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden