[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bruinkoolgroeve's in het Rheinland


Gast Leeuw

Recommended Posts

Afgelopen vrijdag zijn we weer eens naar het Rheinland geweest om bij de bruinkoolgroeves te kijken. Het heeft dan wel niets met wegtransport te maken, maar ik hoop dat de foto's en tekst voor sommigen van jullie interessant zijn.

 

 

Het Rheinische Braunkohlerevier ligt ten westen/noordwesten van Keulen en omvat de groeve's Inden, Hambach en Garzweiler. Samen zijn ze goed voor zo'n 100 miljoen ton bruinkool per jaar.

Deze bruinkool wordt grotendeels in de nabijheid van de groeve's in energiecentrales gebruikt om stroom op te wekken. Aan de grote stoomwolken zijn deze centrales al van veraf te zien, ze worden ook wel "wolkenfabrieken" genoemd.

 

Bijzonder interessant voor diegenen die in treinen geïnteresseerd zijn is het feit, dat RWE een eigen spoorbedrijf heeft. Hier wordt weliswaar op normaalspoor gereden, de treinen zijn een maatje groter en vooral zwaarder. De modernste vierassige locomotieven wegen elk 140 ton en hebben een vermogen van 3000kW. De bruinkooltreinen bestaan uit 14 zelflossers met een laadvermogen van 100 ton, dus elke trein is goed voor 1400 ton bruinkool.

 

Een lege bruinkooltrein op weg naar de groeve Hambach, op de achtergrond zijn de centrales Neurath I en II (rechts) te zien. De ketelhuizen en koeltorens van de laatste zijn ruim 170m hoog en in 2012 in bedrijf genomen:

 

102topu3.jpg

 

Dan naar de groeve Hambach. Dit reusachtige gat is zo'n 6,5 km breed en ongeveer 400m diep omdat de bruinkool zich hier ongeveer 350m onder de grond bevind. Dit betekent dat er een enorme massa verplaatst moet worden, voordat de bruinkoollaag bereikt wordt: Voor elke kubieke meter bruinkool moet er zo'n zes kubieke meter grond verplaatst worden.

Hiervoor ben je grote machines nodig, zoals Bagger 287 die hier vanaf de westelijke rand van de groeve te zien is. Dit gevaarte kan 200.000m3 per etmaal bewegen, weegt 14.000 ton, is 95m hoog en 225m lang:

 

10446qhu.jpg

 

Vanaf de oostelijke rand is Bagger 292 te zien, rechts daarvan verstopt zich Bagger 293 in de mist die onderin de groeve de hele dag bleef hangen:

 

1052to63.jpg

 

Verder naar Tagebau Garzweiler. Deze groeve is ruim 200m diep en hier liggen drie, gemiddeld elk 10 m dikke bruinkoollagen boven elkaar. Voor deze groeve zijn al diverse dorpen gesloopt en zelfs een deel van de A44 verdwenen.

Over ongeveer een jaar zal de nieuwe A44 tussen Holz en Jackerath heropend worden en vervolgens zal de huidige A61 tussen Wanlo en Jackerath verdwijnen.

 

Dit perspectief hebben enkele forumleden misschien al wel eens vanaf de A61 gezien? Bagger 262 uit 1966 is 67m hoog en steekt hier zo'n 30m boven het maaiveld uit:

Daar waar de kolos nu staat, fotografeerde ik een jaar of twee geleden nog de sloop van de laatste huizen van het dorpje Pesch...

 

106bvqgj.jpg

 

Aan de noordoostelijke rand van de groeve staat Absetzer 750. Deze gevaartes worden gebruikt om de grond die aan de ene kant van de groeve afgegraven wordt om de bruinkool te bereiken, aan de andere kant van de groeve terug te storten. Hieruit is af te leiden dat de groeve steeds in beweging is, wat ook de reden is voor het verdwijnen van hele dorpen:

 

107giou5.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit perspectief hebben enkele forumleden misschien al wel eens vanaf de A61 gezien?

Sterker nog, mijn eerste "internationale" rittwn gingen naar deze bruinkoolgroeves.

In de winters van 1994, 1995 en 1996 ben ik hier regelmatig geweest om onderin deze groeves, tussen de transportbanden in, calciumchloride te lossen.

Op eigen kracht de slalom (bezt wel spannend met 25 kuub in een 38 kuubstank) naar beneden en leeg weer naar boven gesleept door een shovel of bulldozer.

Helaas was dat voor de (mobiele) fotografie tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me een hele belevenis, Jan! Weet je ook nog waarvoor dat spul gebruikt werd?

Heb helaas nog geen toestemming kunnen krijgen om in de groeves te fotograferen...

Wel ben ik bij Bagger 258 op visite geweest, die in vergelijking met de graafmachine's dieper in de groeve met z'n 50m hoogte relatief klein is. Toch is ook dat graafwiel met 15 meter diameter in actie best indrukwekkend :ja:

 

graafgxsjn.jpg

 

graaf2o9ymc.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Calciumchloride wordt gebruikt om het stuiven tegen te gaan op de gravelpaden. Doordat het kleverig is bind het stof zich simpel aan de gravel.

Ook wordt het in, een andere concentratie, gebruikt bij het zoutstrooien. Dit is de vloeistof wat je in die witte tankjes aan de zijkanten van de zoutstrooiers. Om het droge zout beter te laten kleven en het "natte" zout zorgt er ook voor dat het "droge" zout sneller zijn werk doet.

We haalden dit bij de magnesuimfabriek in Veendam weg. Dit waren dus mooie dagritjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit soort afbeeldingen geeft me altijd een dubbel gevoel.

 

Enerzijds ziet het er machtig uit om te zien, anderzijds vind ik het enorme verspilling van leefruimte en natuur.

 

Dat is inderdaad de paradox...  De afmetingen van de groeves en de gebruikte machines zijn zeer indrukwekkend. Ook het spoorbedrijf is uniek en daar maak ik dan ook graag foto's van.

 

Maar aan de andere kant is het zeer triest om te zien dat dorpen waarvan de geschiedenis tot rond het jaar 1300 teruggaat, helemaal verdwijnen. Ik heb inmiddels Pier en Pesch zien verdwijnen, Borschemich is het derde dorp en inmiddels grotendeels gesloopt.

De impact voor de bewoners is enorm. Ze worden gedwongen te verhuizen maar niet alleen hun huizen verdwijnen: De hele omgeving verdwijnt.

De mensen die hier geboren en getogen zijn, die hier gewoond hebben, hun hele Heimat is straks letterlijk weg...

 

Edit: Overigens, de grond wordt aan de andere zijde van de groeve weer teruggestort waarbij het vruchtbare lös weer bovenop komt. Deze gronden worden dan weer gebruikt als agrarisch land. Er is me trouwens geen voormalige groeve bekend, waar na de ontginning weer huizen gebouwd zijn.

 

 

Misschien een tip Leeuw om hier eens te kijken boven Cottbus....uitzichttoren bij Teichland geeft je een mooi uitzicht

 

https://www.google.nl/maps/@51.7869914,14.4619951,6147m/data=!3m1!1e3?hl=nl

 

Ben daar slechts éénmaal voor mijn werk in de buurt geweest, maar geen tijd gehad om de Tagebauen aandacht te besteden. Misschien schrijf ik over die rit nog wel eens een verhaaltje...

Ook daar bij de groeves is een eigen spoorbedrijf tussen de groeves en energiecentrales. Er rijden groene 100tons locomotieven die me ook wel interesseren. De uitzichtstoren kende ik nog niet, misschien wel een goed idee voor een uitstapje!  :ok:

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is inderdaad de paradox...  De afmetingen van de groeves en de gebruikte machines zijn zeer indrukwekkend. Ook het spoorbedrijf is uniek en daar maak ik dan ook graag foto's van.

 

Maar aan de andere kant is het zeer triest om te zien dat dorpen waarvan de geschiedenis tot rond het jaar 1300 teruggaat, helemaal verdwijnen. Ik heb inmiddels Pier en Pesch zien verdwijnen, Borschemich is het derde dorp en inmiddels grotendeels gesloopt.

De impact voor de bewoners is enorm. Ze worden gedwongen te verhuizen maar niet alleen hun huizen verdwijnen: De hele omgeving verdwijnt.

De mensen die hier geboren en getogen zijn, die hier gewoond hebben, hun hele Heimat is straks letterlijk weg...

 

 

 

Ben daar slechts éénmaal voor mijn werk in de buurt geweest, maar geen tijd gehad om de Tagebauen aandacht te besteden. Misschien schrijf ik over die rit nog wel eens een verhaaltje...

Ook daar bij de groeves is een eigen spoorbedrijf tussen de groeves en energiecentrales. Er rijden groene 100tons locomotieven die me ook wel interesseren. De uitzichtstoren kende ik nog niet, misschien wel een goed idee voor een uitstapje!  :ok:

 

Zal het ff in de gaten houden....vakantieadres van ons is daar vlak in de buurt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien een tip Leeuw om hier eens te kijken boven Cottbus....uitzichttoren bij Teichland geeft je een mooi uitzicht

Jänschwalde heet het daar volgens mij.

Een goede telelens geeft je vast mooie plaatjes. Ik ben er op oudejaarsdag 1996 geweest. Toen was het een grote kale vlakte. Waar in de verte een scheprad nog net boven de grond uit kwam.

Om 13.30 gaf de temperatuurmeter van de auto -21 graden aan. En dat met een straffe oosten wind..........

Weet nog prima dat die werknemers daar niet te verstaan waren als ze tegen elkaar spraken. Tegen ons ging het redelijk. Maar dat zullen ze ook wel van ons gezegd hebben. :D

Zal het ff in de gaten houden....vakantieadres van ons is daar vlak in de buurt

Ik hoop wel dat jullie in de zomer gaan........ :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jänschwalde heet het daar volgens mij.

Ik hoop wel dat jullie in de zomer gaan........ :p

 

Klopt zo heet het daar....2 jaar terug ook geweest....grote kale vlakte als je op de kaart kijkt loopt de B112 en B97 er helemaal omheen....zelfs grote stukken bos gingen helemaal tegen de vlakte

 

Uiteraard gaan we in de zomer.....warme zomers daar en koude winters

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is inderdaad de paradox...  De afmetingen van de groeves en de gebruikte machines zijn zeer indrukwekkend. Ook het spoorbedrijf is uniek en daar maak ik dan ook graag foto's van.

 

Maar aan de andere kant is het zeer triest om te zien dat dorpen waarvan de geschiedenis tot rond het jaar 1300 teruggaat, helemaal verdwijnen. Ik heb inmiddels Pier en Pesch zien verdwijnen, Borschemich is het derde dorp en inmiddels grotendeels gesloopt.

De impact voor de bewoners is enorm. Ze worden gedwongen te verhuizen maar niet alleen hun huizen verdwijnen: De hele omgeving verdwijnt.

De mensen die hier geboren en getogen zijn, die hier gewoond hebben, hun hele Heimat is straks letterlijk weg...

 

Edit: Overigens, de grond wordt aan de andere zijde van de groeve weer teruggestort waarbij het vruchtbare lös weer bovenop komt. Deze gronden worden dan weer gebruikt als agrarisch land. Er is me trouwens geen voormalige groeve bekend, waar na de ontginning weer huizen gebouwd zijn.

Ik zou ook geen groeve kunnen opnoemen waar weer huizen gebouwd zijn. Wel zijn er plekken waar er woningen in de voormalige groeve gebouwd zijn, zoals de mergelgroeves in Valkenburg.

 

Hoewel het een dramatische vernietiging van natuur is, is het geen definitieve vernietiging. Hoewel de wond blijft zal er zeker een nieuwe natuur ontstaan en over decennia weet niemand meer hoe het was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden