[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De vid vind ons prutsers


Gast shompie

Recommended Posts

Waar heb je iets nuttigs gezegd ??

Het enigste wat je niet wil lezen is dat het van de ene op het andere moment een glijbaan kan worden.

En wat Pierre in zijn eerste reactie typt klopt precies.

Ik gleed in de spoorvorming enkele cm naar links waarschijnlijk. Draaide 180 graden en viel om met 35km/h. Dat zijn bewezen feiten.

Dat de brandweer aankwam en zich ook verremde en doorgleed.... Ze pionnen op de weg zetten en die 5 meter weg gleden omdat de weg wat afloopt.

Dat de politie ook in de berm stond. Dat de chauffeur van de bots maar 12 keer onderuit ging bij het zetten van pionnen....

Maar het was niet glad. Raar dat er een ongeluk gebeurd is.

Ik zeg een aantal postings hierboven dat ik NIETS nuttigs te melden heb. Ik wou hier een discussie beginnen hoe het kan dat het zo fout gegaan is vandaag.

Het enige wat dat opgeleverd hedft is allemaal verhalen dat wij er niets aan konden doen.

Nou, als dat de uitkomst is....op naar de tweede winterdag dan maar he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

...

1 ding heb ik me sinds die dag wel voorgenomen dat ik niet meer zo lang wacht met ZELF de juiste beslissing te nemen, spul aan de kant en wachten op betere momenten om te gaan rijden.

 

Dat is het eerste zinnige dat ik in dit topic lees....

 

JIJ als chauffeur bent de baas, niet een planner, klant of who ever!

JIJ als chauffeur neemt de beslissing of je wel of niet door rood rijdt, een rood kruis negeert, de weg op gaat met extreme gladheid....

Wij geven telefonisch aan de zaak door indien wij vertraagd zijn, dan wel een route niet op tijd kunnen rijden ivm wegversperring/gladheid/sneeuwval etc.

En NOOIT wordt aan ons oordeel getwijfeld.

WIJ zijn de chauffeur....

...... en ook de lul als het fout gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus, Waar je ook maar rijd. regels zijn er voor niks, En hulpverleners / wegwerkers/ mensen die een ongeval hebben gehad moeten maar zorgen dat ze uit de voeten komen, omdat jij je met je 50tig tonner aan god of geen gebod wil houden?

Je kan mij veel wijs maken mijnheer Road Train maar ik had jouw toch iets wijzer geacht.

En dat erbij als ze uit het hoge noorden komen met 50tig ton zijn ze al eerder op de rit in overtreding geweest.

d'r stond daar niemand onder rode kruizen rijden heeft ook niet mijn goed keuring je kunt er wel van alles bij halen maar dat is hier niet van toepassing en regels zijn er om over treden te worden.. of doe jij dat nooit!!!!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De VID krabbelt terug......

VID betreurt ophef onder vrachtwagenchauffeurs over uitspraken Patrick Potgraven

LIJNDEN - Tegenover de NOS deed woordvoerder van de Verkeersinformatiedienst vandaag ongezoute uitspraken over de professionaliteit van de huidige beroepschauffeurs. Deze uitspraken schoten bij nogal wat vrachtwagenchauffeurs in het verkeerde keelsgat.

Potgraven zei onder meer in een interview naar aanleiding van de vele geschaarde vrachtwagens vandaag vanwege de gladheid: "Het zijn toch professionele vervoerders. Je verwacht van iemand die voor zijn beroep rijdt, dat hij beter weet wat hij doet dan een niet-professionele bestuurder. Als er dan toch zoveel vrachtwagens van de weg raken, dan is die professionaliteit wat mij betreft ver te zoeken."

De VID betreurt dat dit beeld is ontstaan, omdat zij iets anders bedoelde te zeggen. Het ging de VID om de professionaliteit van de gehele transportsector.

"Het verbaast ons dat transportbedrijven het kennelijk normaal vinden dat zij chauffeurs de weg op sturen, terwijl tal van instanties met klem adviseren dat juist niet te doen. Beroepschauffeurs zijn dan misschien professionals, maar de gebeurtenissen van vandaag hebben laten zien dat je het daarmee niet altijd redt. Kennelijk is de maatschappij zo verknoopt met logistiek, dat er gemakkelijk aan voorbij gegaan wordt dat chauffeurs in deze condities feitelijk hun leven wagen", aldus de VID zaterdagavond.

Eigen besluit

De VID pleit ervoor dat binnen de transportsector een klimaat ontstaat waarin de chauffeur, in dit soort omstandigheden, zonder consequenties kan bepalen of hij/zij wel of niet rijdt. In de luchtvaartsector is dat vrij normaal: het is de piloot die besluit om te vliegen, de luchtvaartmaatschappij moet zich daarbij neerleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

d'r stond daar niemand onder rode kruizen rijden heeft ook niet mijn goed keuring je kunt er wel van alles bij halen maar dat is hier niet van toepassing en regels zijn er om over treden te worden.. of doe jij dat nooit!!!!

Regels met bijna 100 procent fatale afloop ga ik niet overtreden nee. Regels waar minder risico aan kleeft durf ik ook wel te overtreden ja, hetzij met mate.

 

Maar meld het even als je gaat lossen in anerveen of overnacht bij Otten, Dan zorg ik dat ik en mijn gezin uit de buurt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens onze zuiderburen (de Belgen) komt het grote aantal ongelukken in tegenstelling tot de aantallen in belgie die vandaag zijn gebeurd, te verklaren door het feit dat wij teveel ZOAB hebben in nederland waar water in blijft staan wat vandaag leidde tot de ijzellaag die daarin ontstond. Onze belgische vrienden hebben domweg geen ZOAB en dus minder ongelukken op zo een dag als vandaag, vond ik wel een interessante gedachtengang

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Regels met bijna 100 procent fatale afloop ga ik niet overtreden nee. Regels waar minder risico aan kleeft durf ik ook wel te overtreden ja, hetzij met mate.

Maar meld het even als je gaat lossen in anerveen of overnacht bij Otten, Dan zorg ik dat ik en mijn gezin uit de buurt zijn.

ja is goed jonge 😂😂 man man volgende week zijn we d'r weer dus als ik jou was zou ik ze .maar evacueren bewerkt door road train
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, als ik dit dan lees, het wegdek bekijk én de trailer..

 

Ter hoogte van Moergestel haalde de vrachtwagen met hoge snelheid het gezin in. “Hij zat continu op de linkerbaan en reed misschien wel tachtig kilometer per uur. Toen hij passeerde dacht ik nog: "dit gaat mis’”, vertelt Marcel. “En dat ging het ook. Enkele meters verder schaarde de vrachtauto, tolde om zijn as, raakte de vangrail en kwam dwars op de weg te staan.”

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2598481393/Automobilist+ziet+ongeluk+met+vrachtwagen+pal+voor+zich+gebeuren+Dat+was+wel+even+schrikken.aspx

 

.. lijkt het mij geen slimme actie en toch wel verwijtbaar aan de chauffeur..indien het ooggetuige verslag de waarheid is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat denk je, nou rijden wij zelden op Zaterdag, maaaaaaar toevallig deze keer wel :( 

Ging eigenlijk wel lekker vandaag, om 3.00 vanuit Brabant naar Kollumerpomp la  in 3 uur en 15 min ( 232 km )  A50 A28 A32 A7
Kollumerpomp>> Doetinchem lo  in 3 uur  A7 A32 A50 A12 A18.

Nou de gladheid zat meer aan de westkant want kon lekker door rijen,
Nog een geluk dat het Zaterdag was want dan geld het inhaalverbod niet en op de linkse baan kon je er goed de gang in houen

Tja die 50 kmpu, daar moet ik eerlijk bekennen dat ik daar ook mee gezondigd heb :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, als ik dit dan lees, het wegdek bekijk én de trailer..

 

Ter hoogte van Moergestel haalde de vrachtwagen met hoge snelheid het gezin in. “Hij zat continu op de linkerbaan en reed misschien wel tachtig kilometer per uur. Toen hij passeerde dacht ik nog: "dit gaat mis’”, vertelt Marcel. “En dat ging het ook. Enkele meters verder schaarde de vrachtauto, tolde om zijn as, raakte de vangrail en kwam dwars op de weg te staan.”

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2598481393/Automobilist+ziet+ongeluk+met+vrachtwagen+pal+voor+zich+gebeuren+Dat+was+wel+even+schrikken.aspx

 

.. lijkt het mij geen slimme actie en toch wel verwijtbaar aan de chauffeur..indien het ooggetuige verslag de waarheid is..

Als hij nou zijn raampje een beetje open had gehad en misschien zijn radio niet op stand 10 dan had hij kunnen horen dat het spekglad was.

Mijn radio stond heel zacht en het raam iets los, en als het goed spettert dan weet je dat de weg nat is en er niet zoveel mis kan gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De brandweerauto die in de slip ging: tijdens de rijopleiding krijg je deze wegsituatie nooit nagespeeld ( ja ik weet waar ik over praat ik heb voor alle categorieën mijn OGS ). 

 

Het rode kruis rijden en wetten die er zijn om te overtreden..... wat een hondenlul kan je zijn dat je dit met droge ogen kunt zeggen. Ik heb vele collegae verloren doordat mensen er zo over denken. Zelf ben ik op de A10 door zo'n Nederlandse sterchauffeur aangereden en heb daar het leven bijna door mogen laten. Echt je weet niet waar je het over hebt! 

Ook niet als excuus gaan gebruiken dat iemand gewend is aan het rijden met dit weer, want ook hij ziet een stuk staal niet liggen op een zwart wegdek en neemt dan anderen mee in zijn "ervaren" rijgedrag. Wat mij betreft moet men bij het rode kruis negeren het rijbewijs afpakken en omsmelten zodat het nooit meer teruggegeven kan worden. 

Wij gaan de weg op om anderen te attenderen op gevaarlijke situatie's, om hulpverleners een veilige werkplek te geven. Om te zorgen dat er nog wegen zijn om over te rijden, maar laat ons dan onze eigen broodtrommel thuis brengen aub. 

 

Voor de heren die de werkgevers de schuld geven, WvW art. 5 gaat nog steeds op voor de chauffeur en niet de werkgever. De chauffeur is verantwoordelijk voor de auto en de gedragingen uitgevoerd met de auto. 

  • Like 13
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik herinner me de woorden nog maar al te goed........:

 

ik zou maar gaan als ik jou was.....geen discussie mogelijk.

 

ik was al begonnen om 5 uur, heel belgie gehad, en terug vracht geladen.

 

ik zou hem afkoppelen op de zaak......maar nee.....moest door naar zwolle,

 

om 6 uur s'avonds moest ik nog door naar zwolle met wel 20 cm sneeuw....

 

spoed haast zo snel mogelijk...en mijn uren dan ????

 

worden nu toch niet gecontroleerd!

 

iedereen kan zeggen wat die wil....maar soms gaat het niet zo als jij dat zou willen....

 

en niet alleen bij je bedrijf....

 

ik heb mijn vrachtje afgeleverd.....zonder brokken of stukken.....

 

toen bij aankomst bleek dat het niet zo spannend was.......was dat voor die desbetreffende planner wel...

 

ben nog naar huis gereden, en elk half uur de planning wakker gebeld....

 

dat het toch nog wel goed kwam :D

 

had toen meer als 24 uur gemaakt.......

 

vond het ook geen goed bedrijf, naar mij toe. veels te groot lijkt mij....

 

maar goed is vergeven...maar niet vergeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga niet meer mee in de discussie.

 

Natuurlijk heeft Shompie gelijk dat we eens in de spiegel moeten kijken.....natuurlijk heeft Pierre gelijk dat je soms niet anders kunt.......maar dat er enkele zijn die vinden dat je boven de wet staat en op dat moment alles mag doen en goedpraat wat verboden is.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mischien dat er in NL iets te snel en vaak met code,s geel , oranje en rood rond gestrooid wordt terwijl er meestal niets aan de hand is , als er dan een keer echt een probleem is reageert niemand er meer op ? 

 

maar ook ik heb gereden gisteren ( Hema ) en ben om 5 uur vanuit Utrecht naar Hoofddorp vertrokken , eerste stuk op de A2 70 gereden , bij Breukelen voelde ik de auto al wegglijden en even verder nog 2 / 3 keer dus toen nog maar 60 maar dan komen ze je gewoon met 95 voorbij blazen , dat is er dus niet om vragen maar er om schreeuwen naar mijn idee en ik vind dat je van iemand die serieus met zijn vak bezig is je toch wel wat meer verantwoordelijkheid mag verwachten met materiaal , lading en mede weggebruikers en dan zal ik wel een oude zeikerd zijn maar zo heb ik mijn vak ooit geleerd , in de jaren 90 heel veel op Italie gereden en dan leerde je wel nadenken voor je wat deed wilde je niet in de problemen of erger komen , je reed niet zomaar ergens in als het niet duidelijk was waar je terecht kwam je ging eerst checken of navragen en je ging niet zomaar ergens langs de weg staan zonder je veiligheid te verzekeren en zo kan ik nog wel even doorgaan , tegenwoordig krijgen ze een rijbewijs , zetten een petje op en rijden als een blind paard in de rondte zonder ook maar nergens over na te denken 

bewerkt door RINI 68
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet quoten.

Maar er reageerd dus ergens iemand die een ongeluk met een vrachtwagen zag gebeuren nadat deze chauffeur met hoge snelheid (80 en geen 130) over de linkerbaan aan het inhalen was.

Hij kon er echt niets aan doen. Ze stonden op hem te wachten dus hij had haast. De linkerbaan was vrij dus gas er op. De waarschuwingen over gladheid had hij niet gehoord en hij wist van niets.

Kortom, hij kon er niets aan doen. En dat half Nederland nu twijfeld aan zijn proffesionaliteit en dat van duizenden van zijn collega's is niet zijn schuld.

En dan nog gaan we relativeren. Een beetje jammer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

VID betreurt de ophef: zo was het niet bedoeld.. :confused:

 

Vooral onder beroepschauffeurs is beroering ontstaan over uitspraken als zou de VID hen onvoldoende professioneel vinden. De VID betreurt dat dit beeld is ontstaan, omdat zij iets anders bedoelde te zeggen.

 

Het ging de VID om de professionaliteit van de gehele transportsector. Het verbaast ons dat transportbedrijven het kennelijk normaal vinden dat zij chauffeurs de weg op sturen, terwijl tal van instanties met klem adviseren dat juist niet te doen. Beroepschauffeurs zijn dan misschien professionals, maar de gebeurtenissen van vandaag hebben laten zien dat je het daarmee niet altijd redt. Kennelijk is de maatschappij zo verknoopt met logistiek, dat er gemakkelijk aan voorbij gegaan wordt dat chauffeurs in deze condities feitelijk hun leven wagen.

 

Eigen besluit

De VID pleit ervoor dat binnen de transportsector een klimaat ontstaat waarin de chauffeur, in dit soort omstandigheden, zonder consequenties kan bepalen of hij/zij wel of niet rijdt. In de luchtvaartsector is dat vrij normaal: het is de piloot die besluit om te vliegen, de luchtvaartmaatschappij moet zich daarbij neerleggen.

 

Bron: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.007.03

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat een chauffeur zelf kan bepalen werkt op papier misschien wel, maar of het bij sommige bedrijven in de praktijk ook gaat werken? Chauffeur wordt niet ontslagen, maar kan altijd nog de kl*te ritten krijgen, omdat hij/zei weigerde.

 

Ja, denk het ook. Volgens mij werkt het in de pilotenwereld ook niet altijd zo.. Gezien de 'verhalen' die ik weleens lees over het werken bij de prijsvechters.. zal een, op verzoek door de piloot  niet gestarte vlucht'  bij zo'n maatschappij ook niet met applaus ontvangen worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, denk het ook. Volgens mij werkt het in de pilotenwereld ook niet altijd zo.. Gezien de 'verhalen' die ik weleens lees over het werken bij de prijsvechters.. zal een, op verzoek door de piloot  niet gestarte vlucht'  bij zo'n maatschappij ook niet met applaus ontvangen worden..

 

 

En daar gaat vaak veel fout  :ja:

 

ik heb gelezen............ ik heb gehoord.

Als jij het als chauffeur te gevaarlijk vind om te rijden rij je niet!!!

Je probeert je goederen zo veel mogelijk op tijd te brengen met gezond verstand.

Als er een computerstoring op een DC is dan komen de goederen ook met vertraging bij de filialen binnen.

Dat heet overmacht.

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Veel professionaliteit hier :ok: er is er zelfs een die weet te vertellen dat hij aan het geluid van onder zijn banden kan horen dat er 100 meter verderop niets aan de hand is en onder een rood kruis doorrijden goedpraten :hamer:

Man man waar zijn we mee bezig

Ziu die vid man dan roch gelijk hebben? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Veel professionaliteit hier :ok: er is er zelfs een die weet te vertellen dat hij aan het geluid van onder zijn banden kan horen dat er 100 meter verderop niets aan de hand 

Ja da was ik  :D 

Waar ik mee wilde zeggen dat als je midden in de nacht   met zo goed als niemand voor je of achter je aan het geluid ( opspattend water ) kunt afleiden of het glad is of niet.

Maaja misschien begin jij meestal niet voor 7.00 uur, want ja in jou cao staat dat je geen nachtarbeid hoeft te doen :p 

Dit werd jaren geleden toen ik nog een jongkie was door de ouderen geleerd, als je bv via Brussel ri Lux ( Ardennen ) ging kon er aan de ene kant van de bult niets aan de hand zijn en aan de andere kant was het spiegelglad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden