[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

(On)waarheden over het ABS-systeem


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid
13 uur geleden zei scania1965:

 

Yep...en dan hou je netjes 50 mtr afstand en dan heeft flikkerd een ander hem voor je in het gat.

Zit je weer met maar 20 mtr afstand........

Kortom: is in de praktijk gewoon niet meer te doen door de drukte

Helaas maar waar

Wat is 50 mtr Tel is uit hoeveel mtr je af legt in 1 a 2 sec En de vertraging reken daar ook maar 1 a 2 sec voor Dan kom je die 50 mtr te kort

En wat nog erger is Dat heel vaak slechte tot zeer slechte remmen zitten op de oplegger Onder andere ABS kapot op de oplegger of niet aan gesloten is

Zijn nog altijd chauffeurs die niet weten wat het is Iedereen wil zonder kleer scheuren thuis komen Daarom laat je nooit opjagen

 

Huub

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei hwm.klaassen:

 

En wat nog erger is Dat heel vaak slechte tot zeer slechte remmen zitten op de oplegger Onder andere ABS kapot op de oplegger of niet aan gesloten is

 

 

Huub

 

Nee hoor Huub. Opleggers moeten namelijk ook gekeurd worden en daar letten ze ook op de remmen. En zonder ABS remt hij nog steeds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RealZeus:

Nee hoor Huub. Opleggers moeten namelijk ook gekeurd worden en daar letten ze ook op de remmen. En zonder ABS remt hij nog steeds.

Daar heb je volkomen gelijk in Maar ik was vroeger toch blij dat het abc goed werkte Ik heb de tijd van trommel remmen nog mee gemaakt

Kan er genoeg over schrijven Nu met schijf remmen Zijn er bij die gescheurd zijn door heette De meeste chauffeurs controleren het niet

Ik zeg altijd loop om de oplegger heen En kijk of alles in orde is Jouw eigen veiligheid Vrouw en kinderen willen niet dat vader of man in de kist thuis komt

 

Huub 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het ligt net even iets anders.

Doordat er veel met retarder gereden word, worden de remmen nooit meer echt goed warm.

Dan gaan ze sneller vastzitten.

Bij schijfremmen zie je dan inderdaad dat de remschijven te heet worden en gewoon afbreken.

Dus eigenlijk kun je zeggen.....techniek is leuk maar niet altijd even goed ;)

Ik krijg altijd advies van de garage om af en toe zonder retarder erop te rijden en even lekker i de ankers te gaan

Dan blijven je remmen het ook goed doen tussen de apk-tjes door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-2-2017 om 20:02 zei edje:

Dat is precies wat ik als eerste dacht. Maar ook al heb je genoeg afstand ( zeg 50/60 meter) als je net 1 seconde bent afgeleid op het moment dat je voorganger vol in de remmen gaat kan het ook vreselijk fout gaan.IMG-20170207-WA0003.jpg

 

 

Als je voorganger vol in de remmen gaat heeft die ook niet op zitten letten miz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei scania1965:

Het ligt net even iets anders.

Doordat er veel met retarder gereden word, worden de remmen nooit meer echt goed warm.

Dan gaan ze sneller vastzitten.

Bij schijfremmen zie je dan inderdaad dat de remschijven te heet worden en gewoon afbreken.

Dus eigenlijk kun je zeggen.....techniek is leuk maar niet altijd even goed ;)

Ik krijg altijd advies van de garage om af en toe zonder retarder erop te rijden en even lekker i de ankers te gaan

Dan blijven je remmen het ook goed doen tussen de apk-tjes door

Klopt. Bij mijn vorige werkgever reden we met weinig gewicht. En dat is ook niet goed voor de remmen. De eerste keer dat ik met een trailer naar de APK moest vertelde die keurmeester dat en duurde het best wel even voor de remmen een goede remvertraging hadden. De tweede keer dat ik met een trailer naar de APK moest had ik toevallig een vracht pallets aan boord en heb ik even een paar keer goed geankerd. Die oplegger kwam er met gemak door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei volvofh12:


De meeste grote bedrijven die veel met charters werken geven meer om geld dan om veiligheid.

 

Trommels remmen net zo goed als schijven hoor. Niets mis mee, maar net als met schijven moet je ze onderhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei shompie:

 

Trommels remmen net zo goed als schijven hoor. Niets mis mee, maar net als met schijven moet je ze onderhouden.

Dat mag jij zeggen Een ding weet ik wel Dat ik liever met schijf remmen te doen heb als met trommel Remmen Met een nooit stop is het verschil groot

Als het om kosten gaat Is het verschil vrij groot Daarbij komt nog het mag niks kosten En dat is het grote probleem

Huub

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 Huub  Doornekamp 33 heeft wel een punt

Geef je kennis door aan je collega´s , die kunnen er wat van op steken dan !

Tevens is het voor onze veiligheid in het verkeer ook heel belangrijk

Een wiel er afhalen vind ik geen goeie tip :nee:

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei diklin:

heb een keer een trailer gereden met ABS maar zonder kabel, moest met nat wegdek vrij fors remmen

toen stond toch echt de trailer haast dwars er achter, dus lijkt mij niet zo,n goed idee om zonder kabel

te rijden.

De B staat ook voor blokkeren en de A voor anti

en niet dat hij er beter door gaat remmen

als er 1 wiel blokkeert  beinvloed hij het weg gedrag , wat resulteerd in slippen en platte kanten op je loopvlak

je krijgt er zelfs een prent voor als het niet goed funcioneert

het is wel een kwetsbaar systeem

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe de stekker er maar eens niet in en je komt in een technische controle......

 

Paar jaar geleden in groningen een chauffeur voor veroordeeld die bij een ongeval betrokken was en bleek dat hij zijn abs stekker niet aangesloten had........want ach het was maar een klein stukje rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Doornekamp33:

Vertel eens Huub, hoe ga je met ABS om dan.

Ga het proberen Dat begint met de stoel Of je goed zit En kun je het rem bendaal totaal in trappen Heel belangrijk ????

De laste 10 cm wat je in trapt gaat de A.B.S. pas in werking Antiblokeer systeem Daar voor kom je mee dat de oplegger niet dwars over de weg gaat

En je mag de bendaal rem niet meer los laten tot dat het voertuig stil staat Anders schakel je alles uit En gaat de trekker dwars staan of onder zijn eigen oplegger

Remmen moet je leren Daar is ook een school voor om dat te leren  Iedere chauffeur zou het moeten leren Veel denken dat ze kunnen rijden Beter gezegd ze kunnen er geen klote van Alleen rotzooien met de tacho en begrenzer Zijn er bij die zijn er goed in Dat ze met schade thuis komen spreekt niemand over

Veilig rijden begin bij jou zelf Dan kunnen er veel ongelukken voor komen worden

 

Huub

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Spannende uitleg Huub, klopt alleen van geen kant.
ABS treed in werking als een wiel dreigd te gaan slippen, dus ook als je lichtjes remt op een gladde ondergrond, hoef je het pedaal echt niet voor door te trappen.
Bij een noodstop waarbij je zo kort mogelijke remweg wil hebben is het wel belangrijk om door te trappen en vast te houden, maar zodra je de rem loslaat sta je echt niet dwars omdat de ABS dan uitgeschakeld zou worden, die werkt altijd als het nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Werking[bewerken]

Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Een sensor in de wielen detecteert bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS kort remkracht weg. Wanneer de dreigende blokkering is opgeheven, wordt de remkracht weer hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Deze techniek wordt ook wel "pompend remmen" genoemd, maar het elektronische ABS kan dit veel sneller en preciezer dan een mens.

Het wegnemen van de remkracht kan door de bestuurder ervaren worden als het trillen van het rempedaal. Dit kan een verkeerde reactie uitlokken bij de bestuurder, zoals minder hard of zelfs pompend remmen. Belangrijk bij ABS is dat bestuurder zo krachtig mogelijk remt totdat het voertuig volledig tot stilstand gekomen is.

 

Brom transport

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, en waar staat dat het systeem word uitgeschakeld als je niet tot stilstand komt.

Knippen pllakken kan ik ook, het systeem begrijpen is een tweede.

 

ABS werkt altijd, en het enige klopt, je remweg word langer als je het pedaal loslaat, dan remt er namelijks niks meer, maar zodra je weer op de rem trapt begint alles weer te werken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden