[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zware crash Beverentunnel


BOBO

Recommended Posts

  • Forumlid

Hi collega,s

 

Lang geleden dat ik hier nog een bericht geplaatst heb, mijn account was zelfs niet meer actief.

Hier ben ik nu terug omdat ik iets verschrikkelijks heb meegemaakt waar niemand levend uitkomt, laat staan dat je er ongedeerd uitkomt !

En toch.......enkel mijn borstbeen is gebroken en heb enkele schrammen!!

 

Maandagmorgen reed ik even voor zes uur de Beverentunnel in, en zoals ik gewoon ben, op een respectabele afstand van mijn voorligger. Toen mijn voorligger op de rem ging staan begon ik ook reeds te remmen, maar stelde direct vast dat ze niet werkten en toen ik wou bijsturen was ook dat niet mogelijk. Dan besef je dat je naar beneden aan het "glijden" bent en totaal machteloos bent ! Je kan het alleen maar ondergaan wat er op je afkomt.

Een Pool was de tunnel ingegaan met een serieus lek in zijn brandstoftank en is zelfs nog drie kilometer doorgereden. En ja... regenweer... nat wegdek... brandstof... 40 ton en een natte tunnel met een serieuze afdaling... dat waren de ingrediënten .

 

Met veertig ton ging ik steeds sneller en sneller tot ik mijn voorligger dicht genaderd was en hij blijkbaar plots grip gevonden had en naar rechts kon sturen. Toen pas zag ik hem staan.... een groene container, stond stil midden de tunnel. Ook ik kreeg daar plots een beetje grip en omdat mijn voorwielen blijkbaar niet recht meer stonden trok hij helemaal naar links, naar de container !

De impact was immens, en zoals ik reeds zei.... je bent machteloos en je kunt het alleen maar 'ondergaan'

Door de klapper scheurde mijn cabine van het chassis (Renault Magnum) en ging de cabine nog driemaal over de kop met mij erin.

Wanneer alles dan tot stilstand komt stelde ik vast dat ik nog leefde en na enige moeite mijn gordel kon losmaken en langs het dak (wat ook weg was) naar buiten kon kruipen. Ik zag de cabine liggen waar ik uit kwam en mijn container stond wel tien meter verder met het chassis er nog onder. Zo'n ravage... dat kan niet... ik moet wel dood zijn... tot ik een Nederlander hoor (ik ben Belg) "Hey collega, alles oke met u ?"

Toen drong het pas echt tot mij door dat ik nog leefde ! Niemand begrijpt het, ook ik niet.

Dat ik zo'n crash vrijwel ongedeerd overleef, heeft er mij toe aangezet dit bericht hier te schrijven. Het is nu vier dagen geleden en ik hoor in mijn omgeving niks anders dan 'bewaarengelen' en 'gods hand' en weet ik veel.

Dat ik hier nog zit te schrijven heeft niks met god of engelen te maken. Ik heb mijn leven alleen te danken aan mijn GORDEL !!!

 

Ik zie zoveel collega's rijden zonder gordel dat ik besloot onderstaande beelden van mijn dashcam vrij te geven om hen even te tonen wat het nut is van de gordel. De dashcam was echter volledig verwoest en met het SD kaartje was ook niks meer te beginnen. Maar een IT expert heeft alsnog het filmpje kunnen redden vanop het kaartje. (Door die ingreep kan het filmpje wel bekeken worden, maar het geluid loopt niet meer synchroon. Een paar seconden voor de klapper hoort je reeds het geluid van de crash.)

 

De beelden zijn niet echt geschikt voor gevoelige kijkers, maar ik wil zoveel mogelijk mensen aanzetten tot het dragen van de gordel.

Misschien is een shocktherapie vandoen om hen dat te doen beseffen .

 

 

 

Dit zijn de beelden van de takeling. Eerst zie je het chassis vanonder mijn container trekken en op het einde hoe mijn cabine getakeld wordt.

 

https://www.tvoost.be/nieuws/kettingbotsing-met-8-voertuigen-in-beverentunnel-40825?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

 

 

bewerkt door BOBO
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor het medeleven. het was idd nogal heftig en het zijn harde beelden, maar ik hoop toch dat ik hiermee collega's kan aanzetten tot het dragen van de gordel. Want ik ben meer onder de indruk van het feit dat ik nog leef, dan van de crash zelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wist dat die klap zou komen maar schrok toch behoorlijk. Ik kan me er iets bij voorstellen wat jij dacht toen je hem ineens zag staan. Volgens mij gaat je hart dan ineens als een razende tekeer van schrik. Gelukkig en wonder boven wonder alleen maar een borstbeen gebroken, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Beterschap gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei josimo:

Goeiedag eem. ..heftig...sterkte met herstel. 

Is die Pool met lekkende tank ook nog aansprakelijk te stellen? 

Die Pool was eerst GCS opgereden maar moest het depot weer verlaten omwille van zijn lekkende tank.

Daarna is hij dan maar de 1700 terminal binnengereden, en daar heeft de politie hem gevonden.

Kan een Pools bedrijfje zoveel aan ? 8 vrachtwagens in de prak, massaal uitrukken van alle hulpdiensten en politie zijn ook niet gratis.

Ikzelf krijg een vergoeding voor al mijn kapotte spullen zoals GPS, Dashcam, Tablet, Smartphone, Fototoestel enz enz door mijn baas zijn verzekering. Dat staat reeds vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Brrr....

Met dit filmpje te bekijken, zelfs al weet je dat de klap gaat komen, dan nog dat misselijkmakende gevoel in je buik ...

Hoop dit nooit mee te maken, maar maakt nog eens duidelijk dat je soms totaal machteloos bent, zelfs al hou je afstand en probeer je zo veilig mogelijk te rijden.

 

Bobo sterkte ( en vul maar eens een lottoformulier in, je weet nooit... ;))

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heftige beelden. Die stilstaande container combinatie was niet de lekkende Pool?

 

Inderdaad een volkomen machteloze situatie... 2 chauffeurs voor jou konden uitwijken.. waardoor de koek voor u eigenlijk wel op was, zo te zien..

 

Zoals ik het lees is het niet alleen het dragen van de gordel geweest die u gered heeft.. maar ook het loskomen van de cabine. Dat de botsenergie zo krachtig was dat het 'de lucht' in ging  ipv samendrukken tussen 2 'dozen'.

 

~~~~~~

Het niet dragen van de gordel begrijp ik ook niet. Neem je een auto over, tref je zo'n ingeklikte gordel in.. Nee, dát lijkt mij lekker zitten, zo'n band achter je rug..:confused:

 

Maar ja, tijdens mijn theorielessen zat er één iemand in de klas die het verhaal kende van een chauffeur die met de cabine in de (diepe) sloot was beland en er juist het leven aan had te danken omdat er géén gordel gedragen werd..  Dus die kerel ging nooit zijn gordel om doen als hij al zijn papieren voor de vrachtwagen behaald had.. :rolleyes::stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Dokus:

Toen ik nog begrafenis ondernemer was werd ik een keer opgeroepen om bij een ongeval iemand op te halen die was overleden.
Het betrof hier iemand die met een relatief lage snelheid achterop zijn voorganger was gereden. Deze man had geen gordel om, maar er zat wel een airbag in zijn wagen. Juist door de combinatie van geen gordel maar wel een ploffende airbag is deze man fataal geworden.
De schouwarts vertelde mij dat wanneer deze man een gordel had gedragen hij waarschijnlijk ongedeerd het voertuig had verlaten. Nu was hij door de klap van de aanrijding naar voren geslagen en door de airbag weer naar achteren. Hierbij had de man zijn nek gebroken, terwijl er verder (door mij) geen verwondingen te zien waren.

Conclusie: geen gordel maar wel een airbag is een levensgevaarlijke combinatie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Volgens mij staat er ook omschreven dat de airbag het beste werkt in combinatie met de gordel

bewerkt door andremast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat deze nare ervaring nog wel een tijdje door je hoofd heen blijft spoken :eek:

Sterkte!!!

 

Ja ik heb ook altijd mijn gordel om.

Het is net als met een horloge, in het begin zit hij irritant maar na een tijdje ga je hem missen als je hem niet om hebt.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Ja ik heb ook altijd mijn gordel om.

Het is net als met een horloge, in het begin zit hij irritant maar na een tijdje ga je hem missen als je hem niet om hebt.

 

 

Zo heb ik het ook. Aanleiding was toch wel de vele kop staart botsingen die ik heb gezien onderweg, chauffeur die uit de vrachtwagen gezaagd wordt heeft wel indruk op me gemaakt.

Ben daardoor ook steeds beter op mijn afstand gaan letten.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toen ik zei tegen mijn baas dat ik het raar vond dat de airbag niet opengegaan was, zei hij dat weinig vrachtwagens daarmee uitgerust zijn. Dat wist ik echt niet !! Waarom hebben vrachtwagens geen airbag ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden