[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Maximaal aantal diensten


Burning Eagle

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedemiddag heren en dames. 

 

Nooit gedacht dat het tot deze discussie zou komen met mijn planners aangezien ik hierover toch wel vrij zeker ben. 

Helaas zet hij mij op het verkeerde been en ik kan er geen duidelijkheid over terug vinden. 

 

Wat is nu juist? 

Men mag onbeperkt aantal diensten maken zolang je week maar eindigt na 6x24 uur? 

Of mag men maar 6 diensten maken in 6x24 uur tijd? 

 

Wie kunnen mij duidelijkheid verschaffen hierin? 

 

Alvast bedankt, 

Met vriendelijke groet Jeroen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Oké bedankt! 

Zit ik dus fout. 

 

Zal nog eens even verder lezen op het forum hierover. 

Kon het zo 1,2,3 niet vinden daarnet en aangezien de planner zo naar huis gaat moest ik rap antwoord hebben. Vannacht om half twee moet ik namelijk weer laden en als ik gelijk had gehad dan had ik dus niet gaan laden, vandaar. 

 

Trouwens. 

Even citeren. 

Als je maar 9 of 11 uur rust neemt per 24 uur. 

Dus dat er een volledige rust valt en een stukje van de daarop volgende rust binnen 24 uur is dat geen probleem? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oké bedankt! 
Zit ik dus fout. 
 
Zal nog eens even verder lezen op het forum hierover. 
Kon het zo 1,2,3 niet vinden daarnet en aangezien de planner zo naar huis gaat moest ik rap antwoord hebben. Vannacht om half twee moet ik namelijk weer laden en als ik gelijk had gehad dan had ik dus niet gaan laden, vandaar. 
 
Trouwens. 
Even citeren. 
Als je maar 9 of 11 uur rust neemt per 24 uur. 
Dus dat er een volledige rust valt en een stukje van de daarop volgende rust binnen 24 uur is dat geen probleem? 

Een dag (24 uur periode) mag je wel inkorten, maar niet langer maken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja dat had ik ook gevonden inderdaad. 

Staat alleen dat je maar maximaal 6x24 mag draaien. 

Niet echt dat dat onbeperkt aantal diensten mag bevatten. 

Maar dat zal dan inderdaad niet uit maken dan. 

 

In Frankrijk bijvoorbeeld reken ze en-bloc. Weet niet of dat nog zo is maar ik heb er genoeg over gehoord. 

Dat zou betekenen maandag om 06:00 beginnen vervolgens maar zeven uurtjes werkt dat je dan 17 uur stil moet staan. De volgende dag om 06:00 dan pas weer beginnen. 

Regels.... Wordt er soms helemaal leip van. 

 

Maar goed, dan ben ik wat dat betreft weer up-to-date. 

Thnx

bewerkt door Burning Eagle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Burning Eagle:

Goedemiddag heren en dames. 

 

Nooit gedacht dat het tot deze discussie zou komen met mijn planners aangezien ik hierover toch wel vrij zeker ben. 

Helaas zet hij mij op het verkeerde been en ik kan er geen duidelijkheid over terug vinden. 

 

Wat is nu juist? 

Men mag onbeperkt aantal diensten maken zolang je week maar eindigt na 6x24 uur? 

Of mag men maar 6 diensten maken in 6x24 uur tijd? 

 

Wie kunnen mij duidelijkheid verschaffen hierin? 

 

Alvast bedankt, 

Met vriendelijke groet Jeroen. 

Je planner heeft,sinds 15 maart 2006, gelijk,je moet pas na 6 x 24 uur weer aan een nieuwe wekelijkse rust beginnen.

Toen trad EU verordening 516 in werking.

Vóór die tijd werden de rij en rusttijden geregeld door EU 3820/85,en daar was t voorschrift dat je na 6 dagelijkse rijtijden aan een wekelijkse rust moest beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Dat kan toch niet... stel je start om 19.00 op zondagavond en je rijd 4 uur ergens naar de grens en staat om 23.00 stil. Dan zou je de dag erop pas weer om  19.00 mogen beginnen? Kolder...
Zolang als jij je wettelijke 3 x 9 en 3 x 11 (!) uur tussen je diensten propt kun je binnen die 6 x 24 uur gerekend vanaf je laatste wekelijkse rust zoveel diensten maken als je zelf wil.

Zo doe ik het ook elke week! Begin zondag middag/avond, sta tussen 2200 en 0000 stil, en begin maandag, zodra de klant open is, te lossen.

 

Geen enkele instantie die daar moeilijk om doet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je zondagmiddag om 1600 uur begint ben je zaterdagmiddag om 1600 uur uitgewerkt.......daar komt het op neer en wat je in de tussentijd doet maakt niet uit zolang je de rij en rusttijden maar respecteerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Burning Eagle:

 

In Frankrijk bijvoorbeeld reken ze en-bloc.

 Weet je wat "en bloc" betekent??

Deze term staat in het voorschrift over het compenseren van de wekelijkse rust die je tekort gemaakt hebt ( meer dan 24 uur doch minder dan 45 uur)

Dit tekort mag je opnemen,aansluitend aan een reguliere wekelijkse of (verkorte) dagelijkse rust,maar dat moet wel "en bloc"genomen worden staat er,dat wil dus zeggen "in één keer"

Dus als je 10 uur moet compenseren mag dat niet vandaag 5 uur en morgen weer 5 uur zijn,dat moet in één keer tien uur er achter aan.

 

En bloc heeft niks te maken met het aantal diensttijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...
  • Forumlid

 

Op 4-3-2017 om 21:08 zei europeaan:

Je planner heeft,sinds 15 maart 2006, gelijk,je moet pas na 6 x 24 uur weer aan een nieuwe wekelijkse rust beginnen.

Toen trad EU verordening 516 in werking.

Vóór die tijd werden de rij en rusttijden geregeld door EU 3820/85,en daar was t voorschrift dat je na 6 dagelijkse rijtijden aan een wekelijkse rust moest beginnen.

 

Even een oud topic onder het stof vandaan gehaald m.b.t. het aantal diensten dat in de week gemaakt mag worden.
 

We hebben hier al eens eerder over gediscussieerd en waren er toen beiden van overtuigd dat men in de 6 etmalen van 24 uur -gelegen tussen twee wekelijkse rustperiodes- een onbeperkt aantal diensten zou mogen draaien. Puur theoretisch zou men dus na 1 uur dienst 9 of 11 uur dagelijkse rust kunnen maken, vervolgens weer 1 uur arbeid gevolgd door 9 of 11 uur rust enz. Men zou op deze manier binnen die 144 uur zelfs 13 diensten kunnen maken; 3 x 1+9 = 30, 9 x 1+11 = 108 en nog een dienst van 6 uur tót men aan de volgende wekelijkse rustperiode moet beginnen.

Nu komt 13 diensten met 1 uur arbeid natuurlijk nooit voor, het was puur een voorbeeld om te laten zien dat op deze manier gemakkleijk 7 diensten gemaakt kunnen worden in 6 x 24 uur. De discussie gaat of dit wél of niet is toegestaan; de één zegt dat 6 x 24 uur inhoudt dat je maximaal 6 diensten mag maken, ongeacht het aantal gewerkte uren, de ander houd vast aan de regel dat na iedere dagelijkse rustperiode een nieuwe rijperiode aanvangt en ziet zo kans om meer dan 6 diensten te maken.

 

Een collega is een aantal jaren geleden bekeurd in Frankrijk omdat deze 7 diensten had gemaakt in de periode van 6 x 24 uur. Ook hij was overtuigd dat men onbeperkt diensten kon maken zolang men de maximale 3 x 9 uur dagelijkse rust per week respecteerde en verder alles binnen de periode van 6 x 24 uur hield. Ondanks dat ik zelf ook wel eens 7 diensten maak binnen de wettelijke periode van 6 x 24 uur heb ik er zelf bij een controle nog nooit een opmerking over gehad.

 

Om uitsluitsel te hebben over dit vraagstuk heeft mijn collega destijds navraag gedaan bij de IL&T. Dat leverde het volgende antwoord op en laat niets aan duidelijkheid te wensen over; maximaal 6 diensten tussen twee wekelijkse rustperiodes.

 

maililt.png.3774ce6f41f5ffbfedd058c1f60d0933.png
 

 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

 

Even een oud topic onder het stof vandaan gehaald m.b.t. het aantal diensten dat in de week gemaakt mag worden.
 

We hebben hier al eens eerder over gediscussieerd en waren er toen beiden van overtuigd dat men in de 6 etmalen van 24 uur -gelegen tussen twee wekelijkse rustperiodes- een onbeperkt aantal diensten zou mogen draaien. Puur theoretisch zou men dus na 1 uur dienst 9 of 11 uur dagelijkse rust kunnen maken, vervolgens weer 1 uur arbeid gevolgd door 9 of 11 uur rust enz. Men zou op deze manier binnen die 144 uur zelfs 13 diensten kunnen maken; 3 x 1+9 = 30, 9 x 1+11 = 108 en nog een dienst van 6 uur tót men aan de volgende wekelijkse rustperiode moet beginnen.

Nu komt 13 diensten met 1 uur arbeid natuurlijk nooit voor, het was puur een voorbeeld om te laten zien dat op deze manier gemakkleijk 7 diensten gemaakt kunnen worden in 6 x 24 uur. De discussie gaat of dit wél of niet is toegestaan; de één zegt dat 6 x 24 uur inhoudt dat je maximaal 6 diensten mag maken, ongeacht het aantal gewerkte uren, de ander houd vast aan de regel dat na iedere dagelijkse rustperiode een nieuwe rijperiode aanvangt en ziet zo kans om meer dan 6 diensten te maken.

 

Een collega is een aantal jaren geleden bekeurd in Frankrijk omdat deze 7 diensten had gemaakt in de periode van 6 x 24 uur. Ook hij was overtuigd dat men onbeperkt diensten kon maken zolang men de maximale 3 x 9 uur dagelijkse rust per week respecteerde en verder alles binnen de periode van 6 x 24 uur hield. Ondanks dat ik zelf ook wel eens 7 diensten maak binnen de wettelijke periode van 6 x 24 uur heb ik er zelf bij een controle nog nooit een opmerking over gehad.

 

Om uitsluitsel te hebben over dit vraagstuk heeft mijn collega destijds navraag gedaan bij de IL&T. Dat leverde het volgende antwoord op en laat niets aan duidelijkheid te wensen over; maximaal 6 diensten tussen twee wekelijkse rustperiodes.

 

maililt.png.3774ce6f41f5ffbfedd058c1f60d0933.png
 

 

Dus max 6 diensten en niet zoals ze bij mijn vorige werkgever zeiden, zondag weg Vrijdag terug. 
 

je kan immers ook op Zondag om 22,00 vertrekken. Van Maandag op Dinsdag een lange nachtrust maken en dan kun je dus gewoon op zaterdag thuiskomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei volvofh12:

Was vast een stageloper van het ILT. 

 

Ik weet het niet, vond -en vind- het nog steeds discutabel. Of het nou een stagiar is of niet, ik mag er toch van uitgaan dat een instantie als de IL&T die belast is met de handhaving op het rij -en rusttijdenbesluit weet waar ze het over hebben en een enige en juiste uitleg geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei HendrikJansen:

Dus max 6 diensten en niet zoals ze bij mijn vorige werkgever zeiden, zondag weg Vrijdag terug.

 

Volgens de uitleg van het IL&T is het precies zoals jouw vorige werkgever zei; zondag weg, vrijdag terug. Dat zijn 6 diensten. Zodra jij op zondag vertrekt eindigt jou wekelijkse rust en vangt de periode van 6 x 24 uur aan vóór je aan je volgende wekelijkse rust moet beginnen. 6 Periodes, dus 6 diensten volgens de uitleg van het IL&T. Zondag vertrekken en vrijdag terug, ook al werk je op die zondag misschien maar een paar uurtjes.

 

9 uur geleden zei HendrikJansen:

(...) je kan immers ook op Zondag om 22,00 vertrekken. Van Maandag op Dinsdag een lange nachtrust maken en dan kun je dus gewoon op zaterdag thuiskomen. 

 

Dat zou een mogelijkheid zijn als jou wekelijkse rust op standplaats 45 uur of langer is geweest en die 'lange nachtrust' minimaal 24 uur of meer is. De nieuwe regel in het Mobility Package 2 -die zegt dat men twee verkorte wekelijkse rustperiodes achter elkaar mag maken- geld alleen wanneer deze verkorte wekelijkse rusttijden buiten de lidstaat van vestiging gemaakt worden en buiten het land van de woonplaats van de bestuurder. Dus niet een verkorte wekelijkse rust op de plaats van vestiging en daarop een verkorte wekelijkse rust onderweg. Eén en ander staat uitgelegd in Verordening EG (2020/1054). (klik>>>)

 

Artikel 1, lid 6)  (...) In afwijking van de eerste alinea mag een bestuurder die internationaal goederenvervoer verricht, buiten de lidstaat van vestiging twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden nemen, op voorwaarde dat de bestuurder in een willekeurige periode van vier opeenvolgende weken ten minste vier wekelijkse rusttijden neemt, waarvan er ten minste twee normale wekelijkse rusttijden zijn.

Voor de toepassing van dit lid wordt een bestuurder geacht internationaal vervoer te verrichten indien de bestuurder de twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden begint buiten de lidstaat van de vestiging van de werkgever en buiten het land van de woonplaats van de bestuurder.”;

 

Zo'n lange nachtrust van maandag op dinsdag zoals jij aanhaalt heeft alleen zin wanneer deze 24 uur of langer is. Je schuift als het ware je werkweek een dag vooruit; bij aanvang dienst (einde verkorte wekelijkse rust) begint opnieuw de periode van 6 x 24. Het maken van een verkorte wekelijkse rust nèt nadat je één dag onderweg bent is niet heel gebruikelijk. Heb je b.v. een bootovertocht van 24 uur of langer dan zou dit zeker in te passen zijn, je zou dan met 6 diensten zelfs op zondag aan de volgende wekelijkse rust kunnen beginnen -thuis of onderweg- en nog steeds voldoen aan hetgeen zoals de IL&T in haar bericht voorschrijft. Let wel; de volgende wekelijkse rust moet dan op zondag beginnen en dient minimaal 45 uur te zijn wanneer je deze thuis (plaats van vestiging/operationeel centrum) maakt.

Alle uitleg, vragen en antwoorden over Mobility Package2 en de aanpassingen hierop van het rij -en rusttijdenbesluit vind je hier terug:
https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/driving-rest-times_en

 

 
bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

IK ben het met VolvoFH eens dat dit zeker een stageloper moet zijn geweest bij de ILenT.

Of hij heeft de vraag verkeerd begrepen.

 

IN 561/2006 art 8.6 staat klip en klaar dat een volgende wekelijkse rusttijd moet aanvangen na maximaal 6 x 24 uur.

 

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

 

Over 6 "diensten" word nergens gesproken, sterker nog: in art 4 van 561/2006. de  definities van de "termen"  komt de term "dienst" helemaal niet voor.

 

Dat was wel het geval bij de voorganger van 561/2006 de regeling EU 3020/85, daar stond in art 6.1 het volgende:

 

De bestuurder dient na een maximum van zes van deze dagelijkse rijtijden een wekelijkse rusttijd in acht te nemen zoals bepaald in artikel 8, lid3.

 

Echter met het in werking treden van EU 561/2006 is bepaald dat art 3820/85 word ingetrokken

 

VERORDENING(EG)nr.561/2006VANHETEUROPEESPARLEMENTENDERAAD van15maart2006 tot harmonisatie vanbepaalde voorschriften van  sociale aard voor het weg vervoer,tot wijziging van Verordeningen(EEG)nr.3821/85en(EG)nr.2135/98van de Raad en tot intrekking van Verordening(EEG)nr.3820/85van de Raad.

 

IK vind het een heel vreemd verhaal, misschien dat ik vanmiddag, of morgen nog even de tijd neem om er een mailtje aan onze vrienden van de ILenT aan te wagen.

 

Het kan toch niet zo zijn dat je, als chauffeur je eigen precies aan de wet houdt en bekeurt zou worden op een artikel wat ingetrokken is en dus niet meer rechtsgeldig is.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

(...) Het kan toch niet zo zijn dat je, als chauffeur je eigen precies aan de wet houdt en bekeurt zou worden op een artikel wat ingetrokken is en dus niet meer rechtsgeldig is.

 

Het heeft zo inderdaad altijd vermeld gestaan in (EEG) nr. 3820/54, Artikel 6

1. De totale rijtijd tussen twee dagelijkse rusttijden of tussen een dagelijkse rusttijd en een wekelijkse rusttijd, hierna „dagelijkse rijtijd”
te noemen, mag niet meer bedragen dan 9 uur. Hij mag tweemaal in de loop van één week verlengd worden tot 10 uur.
De bestuurder dient na een maximum van zes van deze dagelijkse rijtijden een wekelijkse rusttijd in acht te nemen zoals bepaald in artikel 8, lid 3.


Volgens het huidige (EG) 561/2006 zou het bepaalde zoals gesteld in (EEG) nr. 3820/54 ingetrokken zijn en staat er in het huidige artikel 8 niets anders dan;
1. Een bestuurder moet dagelijkse en wekelijkse rusttijden nemen.
2. Binnen elke periode van 24 uur na het einde van de voorafgaande dagelijkse of wekelijkse rusttijd moet een bestuurder een nieuwe dagelijkse rusttijd genomen hebben.


Over dienst word niet gesproken, wel over dagelijkse rusttijd. En dat binnen elke periode van 24 uur een nieuwe dagelijkse rusttijd moet worden genomen van resp. 9 of 11 uren. Alles wat er in de rest van die 24 uur gebeurt valt onder de noemer dienst, rijperiode of hoe je het wil noemen. Het is duidelijk genoeg wat hier bedoelt word en doet daarom niet echt terzake in de vraag of je maximaal 6 diensten ofwel 6 dagelijkse rusten mag maken in die 6 blokken van 24 uur of onbeperkt door kan gaan -met inachtneming van de dagelijkse rustperiodes.

Ik denk dat het echte probleem zit in de eigen interpretatie van die 6 blokken van 24 uur gerekend vanaf einde wekelijkse rust, gerekend in ons eigen voordeel. Van de andere kant, er staat nergens vermeld dat de dagelijkse rustperiode langer zou moeten zijn dan 9 of 11 uur om het blok van 24 uur vol te maken. Die discussie word ook nog wel eens gevoerd; je zou niet twee keer mogen starten binnen een blok van 24 uur. Die discussie druk ik dan snel de kop in met het voorbeeld als je b.v. op zondag vertrekt om 18.00 en 4 uurtjes rijd, je de maandag erop ook niet eerder zou mogen starten dan 18.00. Onzin als je het mij vraagt. 


Ik zelf ga ook altijd uit van die 6 x 24 uur en heb zo regelmatig 7 diensten in een week van zondag t/m zaterdag. Heb er ook nooit problemen mee gehad tijdens een controle. Mijn collega ging uit van hetzelfde en werd er wél voor bekeurd. Hij legde daarop dit vraagstuk voor aan de IL&T en deze bevestigde dat de Franse beambte hier wel degelijk in zijn gelijk stond. Dit was drie jaar geleden in 2020, zo'n 14 jaar na het inwerking treden van het huidige rij -en rusttijdenbesluit. Het antwoord met de bevestiging van de IL&T staat erbij dus zeg het maar...
 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Dat mag, maar zondag 20:00 uur weg en 6 periodes van 24 uur is toch echt zaterdag 20:00 uur thuis.

 

Dat weet ik Ger, het verhaal van die 6 x 24 uur was mij al enkele jaren duidelijk.

 

Ik haalde hier enkel het voorbeeld aan van Hendrik Janssen die verteld dat zijn voormalig werkgever het had over zondag t/m vrijdag. In het licht van de discussie die ik hier opnieuw begonnen ben zou dit kunnen kloppen; maximaal 6 diensten in 6 x 24 uur i.p.v. enkel inachtneming van minimale dagelijkse rusttijden van 9/11 uur binnen 144 uur gelegen tussen twee wekelijkse rusttijden .

 

Ondanks dat jij, ik en Europeaan goed op de hoogte zijn en allemaal in de veronderstelling zijn dat we onbeperkt kunnen starten binnen 144 uur tussen twee wekelijkse rusttijden, blijkt dat de controlerende instantie onderweg er toch een andere interpretatie op nahoudt m.b.t. deze materie.

Het feit dat navraag door mijn collega over de juistheid van deze beslissing (boete) bevestigd word door onze eigen IL&T, het orgaan dat belast is met controle en handhaving op het rij -en rusttijdenbesluit, roept bij mij vragen op. Vandaar.. ;)

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 minuten geleden zei Pierre:

 

Hij legde daarop dit vraagstuk voor aan de IL&T en deze bevestigde dat de Franse beambte hier wel degelijk in zijn gelijk stond. Dit was drie jaar geleden in 2020, zo'n 14 jaar na het inwerking treden van het huidige rij -en rusttijdenbesluit. Het antwoord met de bevestiging van de IL&T staat erbij dus zeg het maar...
 

Ooit had een collega van mij een gelijkluidend probleem, maar dan in Frankfurt.

De heren wilden geld zien; mooi zei hij ,maak dan maar een protokoll en dan betaal ik een"burgleistung.

Ze zijn toen gaan bellen (met de BAG denk ik) en na een poosje kwamen ze terug met zijn papieren en wenste ze hem goede reis.

Volgens mijn collega wisten ze t zelf niet precies.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Franse agent ook niet precies op de hoogte was ,dat is m ook n iet kwalijk te nemen,hij kan ook niet alle wetten kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei Ger-1957:

Overigens wordt in art 3820/85 lid 6 ook al gesproken over:

De wekelijkse rusttijd kan naar het einde van de zesde dag worden verschoven, indien de totale rijtijd tijdens de zes dagen niet meer bedraagt dan het maximum dat overeenkomt met zes dagelijkse rijtijden.

 

Dat heeft geen betrekking op deze discussie die gaat over het aantal diensten.

 

Totale rijtijd van zes dagelijkse rijtijden mag volgens (EEG) 3820/85 wettelijk nooit meer bedragen dan 56 uur. (4 x 9 + 2 x 10 = 56 rijuren). Je zit in deze (oude) situatie met een maximum van 6 periodes (diensten) waarin je je rijtijd volledig zou moeten benutten.

 

Die maximale wekelijkse rijtijd geld nog steeds in het huidige (EG) 561/2006 zei het in een andere setting. Hier geld enkel de tussenliggende dagelijkse rusttijd die genomen moet worden tussen de rijperiodes van max. 9 of 20 uur. Er is geen maximum gesteld aan het aantal dagelijkse rusttijden.

 

Ook staat nergens beschreven dat die rijtijd per dag volledig benut moet worden. Je zou -puur theoretisch gezien- met iedere dag één uurtje rijden gevolgd door een dagelijkse rusttijd op die manier 13 diensten in een week (144 uur) kunnen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden