[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Brr.. wat een klap moet dat zijn geweest..


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid
7 uur geleden zei Teddybeer:

Die bulldozer staat nog gewoon op zijn plaats hoor. Die is echt niet naar voren gedrukt. 

 

Dus die is zo schuin (rups) geladen en op de eerste 2 / 3 assen  na het verlengstuk? De achterste 3 assen  hadden dan dus weinig laadgewicht te dragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De machine is wel verschoven en staat iets scheef.

 

En als deze chauffeur goed geladen heeft en er is geen reden om daaraan te twijfelen wegen de assen van de trailer nagenoeg allemaal hetzelfde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Net als die auto van Mutserts paar jaar geleden op de A15. Container die de cabine van het chassis ramt. Chassis was ook niet bestand tegen die krachten.

Vorig jaar 1 van Design Logistiek op de a15, knalde met 80 op een vrachtwagen in stilstaande file. De reefer met 25 ton lading had alle 4 de twistlocks doen afbreken bij de klap, en de container is Zo over de gooseneck geschoven, tegen de cabine.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Europeaan, als een collega met zo'n klap tegen zijn stilstaande voorganger tot stilstand komt en het niet overleeft kom jij met een opmerking dat het enige wat men hieruit kan leren, men nu weet dat de brug opgaat en het vaar seizoen begonnen is. Sorry maar als ik dit lees vraag ik me toch echt een paar dingen af. In mijn beleving is een opengaande brug of hinder met een sluis een van de zaken waar je als beroeps chauffeur nu eenmaal mee te maken hebt, als je je daaraan ergert hoor je in een vrachtwagen niet thuis. Je zal het wel anders bedoelt hebben, wat je er van kan leren is dat een vrachtwagen besturen een beroep is , waar afstand houden en met je beroep RIJDEN en VOORUITZIEN bezig zijn lijfsbehoud betekent voor je zelf en je mede weggebruikers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wiskundig is dit te verklaren.

 

Allereerst de opbouw,een Lamberet opbouw, die al aan de beelden aantoont dat dit hoogwaardig materiaal is, omdat de gehele opbouw vrij intact is, op de bovenzijde van het kopschot na.

Hier word dus al duidelijk dat Lamberet hun opbouw zo construeert dat bij een ongeval, geen nodeloze slachtoffers gemaakt worden door dat de lading hun opbouw verlaat.

Dit is goed zichtbaar op een foto dat er wel lading verloren is, maar noemenswaardig tegen de verwachting in, redelijk dicht bij het voertuig is blijven liggen.

Hier toont Lamberet goed aan welke eisen en normen hun stellen aan hun materiaal.

 

Tijdens het rijden treden er allerlei krachten op, op zowel de vrachtauto en zijn lading.

Zowel naar voren, in bochten en naar achteren en met remmen.

Dit noemen ze zogenaamde massatraagheidskrachten.

Deze krachten zijn altijd aanwezig en bijzonder goed merkbaar bij het remmen van het voertuig.

Als voorbeeld neem ik een bus en de reclame van Telford.

De bus remt, alleen de lading wil met dezelfde snelheid zijn weg vervolgen.

De lading oefent nu een naar voren gerichte massatraagheid kracht uit.

Gevolg, een leuk reclamefilmpje waar een man door de bus vliegt.

Afhankelijk van het gewicht van de lading kan deze kracht enorm oplopen.

 

In feite is hier exact hetzelfde gebeurd, je moet het als volgt nemen:

De stevige opbouw heeft ervoor gezorgd dat de opbouw en lading een geheel is geworden. 1 massa.

Daar er onbekend is wat het gewicht is van de lading en de opbouw, omdat ik spreek van 1 massa en daarnaast de naar voren gerichte massatraagheid kracht niet weet, de snelheid van het voertuig in deze, kan ik geen berekening maken hoe groot de maximaal optredende kracht nu exact is geweest.

Wat veel mensen niet weten dat de maximaal optredende kracht niet aan snelheid gerelateerd is.

Voor de grote van de maximaal optredende kracht maakt het niks uit of dit nu met 90 km per uur gebeurd of met 30 km per uur, deze kracht is namelijk ongeacht de snelheid, gelijk.

 

De reactie dat mensen al gauw geneigd zijn om te zeggen, dat moet dan vol gas gebeurd zijn, kunnen hier misschien geheel fout zitten, daar veel factoren onbekend zijn.

Alleen door de beelden is men vlug geneigd om dat te zeggen, wat begrijpelijk is.

 

Ik neem als voorbeeld, elke bout of moer kent een bepaalde zachte kern of harde kern.

Net zoals je in een vliegtuig niet lukraak maar een schroefje mag gebruiken, worden er ook in onze wereld bouten en moeren gebruikt die moeten voldoen aan bepaalde specificaties om krachten te kunnen weerstaan.

Stel, bij de carrosseriebouwer werd het de opbouw afgeleverd en deze gaat aan de slag ermee, maar ontdekt dat bijvoorbeeld de fabriek de bijbehorende bevestigingsbouten voor aan het chassis verzuimd heeft deze mee te leveren.

Druk, stress, levertijd, het naleveren door de fabriek duurt een week en misschien een stagiair of een leerlingsmonteur die met dit project bezig was, kijkt na welke bouten er normaal in gaan,welke maat, lengte en loopt even naar het magazijn en monteert vervolgens alles zoals het hoort.

Niet wetende dat de gebruikte bouten ongeschikt hiervoor zijn, omdat deze niet over de juiste harde kern beschikken.

Onwetend dat deze bouten niet deugdelijk zijn, de chauffeur met het nodige gevoel, boem is ho, zijn wagen tegen de ramp aanzet, ik bedoel, het is ons allemaal wel overkomen dat we een tikje te hard aan hebben gedokt.

Het bovenstaande is speculatief, maar kunnen ook een oorzaak zijn geweest.

 

Helaas weten we wel dat een jonge chauffeur het leven heeft gelaten in een zeer triest ongeval.

Niemand is zonder fouten, en deze jongeman heeft de fout gemaakt om te laat zijn voorganger op te merken.

Een fout die hij heeft moeten bekopen met de hoogste prijs.

En dat blijft gewoon een triest verhaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei jan45:

Europeaan, als een collega met zo'n klap tegen zijn stilstaande voorganger tot stilstand komt en het niet overleeft kom jij met een opmerking dat het enige wat men hieruit kan leren, men nu weet dat de brug opgaat en het vaar seizoen begonnen is. Sorry maar als ik dit lees vraag ik me toch echt een paar dingen af. In mijn beleving is een opengaande brug of hinder met een sluis een van de zaken waar je als beroeps chauffeur nu eenmaal mee te maken hebt, als je je daaraan ergert hoor je in een vrachtwagen niet thuis. Je zal het wel anders bedoelt hebben, wat je er van kan leren is dat een vrachtwagen besturen een beroep is , waar afstand houden en met je beroep RIJDEN en VOORUITZIEN bezig zijn lijfsbehoud betekent voor je zelf en je mede weggebruikers.

Jan,ik reageerde op jouw posting waarin jij je afvroeg wanneer we iets zouden leren.

Dat we op moeten letten weten we al,en als we dat niet doen gebeuren er dingen zoals dit vreselijke ongeval.

Dat gaat op voor iedere plek waar we rijden,dus niet alleen voor een geopende brug.

Dus kan ik er verder niks anders van maken dat we eruit kunnen concluderen dat t vaarseizoen weer begonnen is,want dat we op moeten letten weten we al.

 

Die bruggen zijn toch een heikel punt daar,of wil je wat anders beweren; sta je even voor de haringvlietbrug en zie je de punten van een paar mastjes voorbijschuiven.

Ga je weer rijden en sta je 3 minuten later stil voorde Volkeraksluizen,en zie je weer een paar mastjes voor je langs schuiven.

Dat zijn dingen waar je inderdaad mee te maken krijgt,en dan wil jij met droge ogen beweren dat er geen moment is dat je je dan niet ergert??

 

Dat je tijdens je beroep moet afstand moet houden en vooruit zien heb je wel gelijk,maar als morgen iedereen die wel eens een foutje gemaakt heeft,en dat wel goed afliep,thuis blijft ,staan er heel veel vrachtwagens thuis vrees ik.

Als bestuurders van luxe wagens dan ook mee doen,verkopen de tankstations geen benzine morgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei Valkje:

Wiskundig is dit te verklaren.

.

.

.

.

 

 

Het bovenstaande is speculatief, maar kunnen ook een oorzaak zijn geweest.

 

 

En dat blijft gewoon een triest verhaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gelukkig zet je het er zelf al bij,dat t speculatief is.

Als t op speculeren aankomt is er nog wel n hele lijst,langer dan jouw verhaal,te bedenken.:D

 

Alleen met de laatste regel in je betoog ben ik t weer wel met je eens.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De snelheid heeft er wel mee te maken, het is bovendien de enige factor die in het kwadraat meetelt.

Dacht dat voor de APK 4,5m/s remvertraging vereist is, dat is 16km/u vertraging.

Daar er geen remsporen waren te zien was hier de remvertraging misschien wel 5x groter en de voorwaartse kracht dus maximaal 25x groter...

Als de noodlottige collega met 20km/u achterop gereden was had hij het ongeval waarschijnlijk overleefd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Jan,ik reageerde op jouw posting waarin jij je afvroeg wanneer we iets zouden leren.

Dat we op moeten letten weten we al,en als we dat niet doen gebeuren er dingen zoals dit vreselijke ongeval.

Dat gaat op voor iedere plek waar we rijden,dus niet alleen voor een geopende brug.

Dus kan ik er verder niks anders van maken dat we eruit kunnen concluderen dat t vaarseizoen weer begonnen is,want dat we op moeten letten weten we al.

 

Die bruggen zijn toch een heikel punt daar,of wil je wat anders beweren; sta je even voor de haringvlietbrug en zie je de punten van een paar mastjes voorbijschuiven.

Ga je weer rijden en sta je 3 minuten later stil voorde Volkeraksluizen,en zie je weer een paar mastjes voor je langs schuiven.

Dat zijn dingen waar je inderdaad mee te maken krijgt,en dan wil jij met droge ogen beweren dat er geen moment is dat je je dan niet ergert??

 

Dat je tijdens je beroep moet afstand moet houden en vooruit zien heb je wel gelijk,maar als morgen iedereen die wel eens een foutje gemaakt heeft,en dat wel goed afliep,thuis blijft ,staan er heel veel vrachtwagens thuis vrees ik.

Als bestuurders van luxe wagens dan ook mee doen,verkopen de tankstations geen benzine morgen

Ik zou me alleen ergeren aan geopende bruggen als ik per rit of kilometer betaald wordt. Als ik per uur betaald wordt levert het me juist extra geld op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-3-2017 om 15:45 zei Durashift:

Ik lees zojuist dit.

 

http://www.rijnmond.nl/nieuws/153276/VIDEO-Dode-bij-aanrijding-op-A29-bij-Hellegatsplein

 

Brr... een jonge collega heeft het leven gelaten..

 

Foto-MediaTV.jpg

 

Hoe is het met jouw collega @marco555? Lijkt mij voor hem ook bijzonder naar / heftig om dit zo achter de auto te moeten aanschouwen..

 

Sterkte voor iedereen daar.

 

 

Mijn collega maakt het naar omstandigheden goed, lichamelijk heeft hij niks maar is wel heel erg geschrokken.

Hij heeft de klap niet zien aankomen.

Op 29-3-2017 om 10:04 zei shompie:

De machine is wel verschoven en staat iets scheef.

 

En als deze chauffeur goed geladen heeft en er is geen reden om daaraan te twijfelen wegen de assen van de trailer nagenoeg allemaal hetzelfde

De machine is scheef gedrukt maar niet naar voren verschoven, dit is een hydraulisch geveerde trailer dus de aslasten zijn idd nagenoeg gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden