[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wijziging rij en rusttijden


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
4 uur geleden zei *Ger*:

Ik heb 2 plaatsen gearceerd maar dat valt niemand op, in Nederland is het zo geregeld, in Noorwegen is het misschien anders geregeld.

Ik heb geen behoefte om dat op te zoeken :nee: 

In Nederland geld dat je in dienst moet zijn van dat hoveniersbedrijf. Dus dan moet het hoveniersbedrijf je in dienst nemen voor die tijd dat je met die auto rijdt. 

 

Op 16-4-2017 om 18:27 zei HIT:

Foutje in je gedachtegang er staat "hun eigen bedrijvigheid" dat houdt dus in dat de regeling voor een ieder ander niet op gaat. 

Ik reageerde dus op dat stukje wat uitsluit dat een ander het voertuig mag besturen die ergens anders als chauffeur in dienst is en daarmee zijn rijtijd/werktijd dus verbruikt. 

Bij controle zullen de boetes ook hoger zijn wanneer blijkt dat de chauffeur ergens anders werkzaam is, deze wordt namelijk geacht deze regel te kennen. 

 

Alleen bij inzet door vordering van de overheid en/of inzet bij IM vervalt dit helemaal. Daarvoor zijn dan weer formulieren die je uitgereikt krijgt die in heel Europa geldig zijn.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei HIT:

In Nederland geld dat je in dienst moet zijn van dat hoveniersbedrijf. Dus dan moet het hoveniersbedrijf je in dienst nemen voor die tijd dat je met die auto rijdt. 

 

 

Hoveniersbedrijf is eigen vervoer, geen werkgeversverklaring verplicht in de auto...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei HIT:

In Nederland geld dat je in dienst moet zijn van dat hoveniersbedrijf. Dus dan moet het hoveniersbedrijf je in dienst nemen voor die tijd dat je met die auto rijdt. 

 

Ik reageerde dus op dat stukje wat uitsluit dat een ander het voertuig mag besturen die ergens anders als chauffeur in dienst is en daarmee zijn rijtijd/werktijd dus verbruikt. 

Bij controle zullen de boetes ook hoger zijn wanneer blijkt dat de chauffeur ergens anders werkzaam is, deze wordt namelijk geacht deze regel te kennen. 

 

(..)

 

Zoals jij het schrijft.. zou je, als chauffeur, dus niet 2 parttime jobs bij 2 verschillende transportbedrijven kunnen hebben?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ nee, ik zeg juist dat het niet mag als je niet in dienst bent van die hovenier. 

 

9 uur geleden zei steenhaas1:

Maar mag je dan als eigen vervoerder je auto dan niet voor een goed doel beschikbaar stellen, of ben je dan verplicht de chauffeur mee te leveren.

Ja je kan een auto beschikbaar stellen, maar die chauffeur moet gewoon de tachograaf gebruiken. Vergelijk het eens met een truckrun, ook daar moet je de tacho bij gebruiken maar krijg je een verklaring mee.

 

9 uur geleden zei steenhaas1:

In jouw geval was je chauffeur voor HIT aan het werk.

Vrijwilligerswerk valt gewoon onder werk. 

 

Deze RTW is juist zo gemaakt omdat de overheid vond/ vindt dat privé rijden met een vrachtauto en belasting is voor het werk van een chauffeur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En juist deze RTW maakt het een beroepschauffeur onmogelijk om in zijn vrije tijd "iets" met een tachoplichtige wagen te doen...

 

Nog een voorbeeld:

Mag een beroepschauffeur in het weekend de een vrachtwagen  (prive bezit) gebruiken om zoonlief naar en van de motorcross te rijden?

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waar een beroepschauffeur in zijn VRIJE TIJD geen prive dingen mag doen, zelfs niet wanneer er niet eens een vergoeding voor tegenover staat.

DAT staat mij zo tegen van de hele regelgeving en controle hierop.

 

En het maakt geen RUK uit in welk land deze chauffeur woont, daar de regles nagenoeg gelijk zijn voor wat betreft de rij en rusttijden.

 

 

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Murphy:

Mag een beroepschauffeur in het weekend de een vrachtwagen  (prive bezit) gebruiken om zoonlief naar en van de motorcross te rijden?

Ja, dat mag als het qua uren is te combineren met de uren van het werk. 

4 uur geleden zei Murphy:

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waar een beroepschauffeur in zijn VRIJE TIJD geen prive dingen mag doen, zelfs niet wanneer er niet eens een vergoeding voor tegenover staat.

Ff een kleine kanttekening. Dit hebben de chauffeurs aan zichzelf te danken. Want er waren er genoeg die door de week bij de baas hadden gewerkt en dan bij klusten in het weekeinde. Maar er zijn ook aanwijzingen dat werkgevers proberen die tijd ook nog in te vullen van "dat kun je onderweg naar huis nog wel even doen". 

 

En voor dit alles is wel een oplossing maar die is duur. Men zou chauffeurs ook een privé pas kunnen geven waar men privé een aantal uur op zou mogen rijden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Laat maar......

Jullie wijzen de hele tijd naar regelwerk, ik bedoel meer de rechtsongelijkheid tov andere beroepen.

En ik had nog helemaal niet bedoelt bijklussen/bijverdienen, enkel het rijden op non-profit basis/vrijwilligerswerk....

Maar laat maar.

Ik ga mijn boot te water laten, als dat nog wel mag van jullie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Murphy:

Laat maar......

Jullie wijzen de hele tijd naar regelwerk, ik bedoel meer de rechtsongelijkheid tov andere beroepen.

 

Kan jij een ander beroep geven waarmee je vrijwilligerswerk wilt doen waarmee je zoveel mensen ook op de verkeerde manier kunt raken? Daarmee doel ik gelijk ook echt raken in de zin van een vermoeide chauffeur die even zijn ogen dicht doet?

3 uur geleden zei Murphy:

Ik ga mijn boot te water laten, als dat nog wel mag van jullie.

Doe je dat wel verantwoord? :angel:

 

Nee zonder gekheid, ik ben het ook niet eens met de wet zoals hij er nu is. Maar we moeten wel werken met deze wet, en ik geef alleen de regelgeving omdat het zonde zou zijn dat een chauffeur doordat hij iets goeds wil doen in de problemen komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de kern van het verhaal niet, dat er maar weinig beroepen zijn waarbij je zo vergaand je werk- en rusttijden moet verantwoorden?

 

Een bouwvakker die elke zaterdag in zijn eigen vakgebied bijklust, heeft geen probleem. Een chauffeur wel: Iets met 45 uur aaneengesloten rust elke twee weken.

Natuurlijk zijn er ook grenzen aan wat een bouwvakker mag doen (arbeidstijdenwet), maar hij heft niet de bewijzen van al wat hij in de afgelopen vier weken heeft gedaan bij zich te dragen en 2) is daar stukken minder controle op.

 

En wat betreft het raken: Een bouwvakkersbus (al dan niet met aanhanger) zal wat minder schade geven dan een groter en zwaarder voertuig (niet iedereen rijdt met 40 ton). Maar of je nu flink geraakt wordt door de één of de ander maakt onder de streep vaak ook niet meer uit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei Leeuw:

Is de kern van het verhaal niet, dat er maar weinig beroepen zijn waarbij je zo vergaand je werk- en rusttijden moet verantwoorden?

 

Een bouwvakker die elke zaterdag in zijn eigen vakgebied bijklust, heeft geen probleem. Een chauffeur wel: Iets met 45 uur aaneengesloten rust elke twee weken.

Natuurlijk zijn er ook grenzen aan wat een bouwvakker mag doen (arbeidstijdenwet), maar hij heft niet de bewijzen van al wat hij in de afgelopen vier weken heeft gedaan bij zich te dragen en 2) is daar stukken minder controle op.

 

En wat betreft het raken: Een bouwvakkersbus (al dan niet met aanhanger) zal wat minder schade geven dan een groter en zwaarder voertuig (niet iedereen rijdt met 40 ton). Maar of je nu flink geraakt wordt door de één of de ander maakt onder de streep vaak ook niet meer uit...

Elke keer dat lulverhaal van die bouwvakker die op zaterdag een klusje doet.

 

Die bouwvakker werkt 40 uur bij zijn werkgever en doet daarnaast een klusje. Als jij 40 uur bij jouw werkgever werkt (dus inclusief laden en lossen) heb je nog tijd genoeg om op zaterdag wat rond te rijden zonder in de problemen te komen met de rij- en rusttijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Elke keer dat lulverhaal van die bouwvakker die op zaterdag een klusje doet.
 
Die bouwvakker werkt 40 uur bij zijn werkgever en doet daarnaast een klusje. Als jij 40 uur bij jouw werkgever werkt (dus inclusief laden en lossen) heb je nog tijd genoeg om op zaterdag wat rond te rijden zonder in de problemen te komen met de rij- en rusttijden.

Wat betreft de uren heb je gelijk maar dan kom je weer op die 45 uur rust. Als jij op zaterdag prive ff wat rijdt is op dat moment geen probleem, is het gewoon een verkorte weekrust. Maar die zul je toch moeten compenseren dus zul je snipperuren op moeten nemen en daar zit dus een verschil met elk ander beroep. Die hoeven niet te compenseren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De RTW is in mijn zin te algemeen voor te veel soorten van wegtransport.

 

Het zou het zelfde zijn wanneer de warme bakker net als de receptioniste om 08.00 begint. Dan kunnen we mooi om 08.00 uur bellen , maar voor 12.00 is er geen brood.

Wanneer de receptioniste net als de de warme bakker om 03.00 begint hebben we lekker brood morgens, maar de receptioniste zit tot 08.00 duimen te draaien en er is niemand die middags de telefoon op neemt.

 

Wanneer de RTW op meer soorten van transport wordt gericht zal het voor meer chauffeurs werkbaar zijn.

 

Zo kunnen de kipper chauffeurs 2 x half uur doe.

De lange afstand chauffeurs 45 min maken

etc 

etc

 

de 9 / 10 rij uren blijven het zelfde en de verplichte dagelijkse rust.

 

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Vrachtrijder:

Elke keer dat lulverhaal van die bouwvakker die op zaterdag een klusje doet.

 

Die bouwvakker werkt 40 uur bij zijn werkgever en doet daarnaast een klusje. Als jij 40 uur bij jouw werkgever werkt (dus inclusief laden en lossen) heb je nog tijd genoeg om op zaterdag wat rond te rijden zonder in de problemen te komen met de rij- en rusttijden.

 

Voormalig overbuurman van me is goed stukadoor (en inmiddels zelfstandig). Toen hij nog vrijgezel was, was hij zeker twee avonden in de week en elke zaterdag aan het klussen.

Tot zover mijn "lulverhaal", beste vrachtrijder :rolleyes:

 

Natuurlijk geldt dit niet voor iedere bouwvakker, maar ook niet iedere chauffeur doet in zijn weekend nog iets voor een andere werkgever.

Punt is dat de één erdoor in problemen kan komen omdat hij wel al zijn tijd moet kunnen verantwoorden en de ander het gewoon kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei *Ger*:

Ben blij dat je geen topsporter bent 

 

Dus omdat er beroepen zijn waar nog strengere regels zijn, moeten we maar blij zijn met hoe het nu werkt? :rolleyes:

 

Misschien bedoel je het ook wel grappig, maar dan ben ik op m''n beurt weer blij dat je geen komiek geworden bent... :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Leeuw:

 

Dus omdat er beroepen zijn waar nog strengere regels zijn, moeten we maar blij zijn met hoe het nu werkt? :rolleyes:

 

Misschien bedoel je het ook wel grappig, maar dan ben ik op m''n beurt weer blij dat je geen komiek geworden bent... :kiss:

Maar nu de andere kant van het verhaal .Waarom zijn de regels zo streng En iedereen weet zwart werken is verboden En het kan veel geld kosten Ook in het transport Het nadeel is |In het transport wordt het slecht betaald Als ik 15 Euro per uur vraag Dan hebben ze mij niet meer nodig Zijn er bij die rijden voor 6 Euro per uur En stappen op in het mooie Duitsland Veel chauffeurs maken het voor een ander kapot Bewijzen genoeg

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei hwm.klaassen:

Maar nu de andere kant van het verhaal .Waarom zijn de regels zo streng En iedereen weet zwart werken is verboden En het kan veel geld kosten Ook in het transport Het nadeel is |In het transport wordt het slecht betaald Als ik 15 Euro per uur vraag Dan hebben ze mij niet meer nodig Zijn er bij die rijden voor 6 Euro per uur En stappen op in het mooie Duitsland Veel chauffeurs maken het voor een ander kapot Bewijzen genoeg

 

Huub

 

 

^^Ja Huub.....was jij vroeger beter voor je belangen opgekomen dan was het nu niet zover gekomen:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei hwm.klaassen:

Maar nu de andere kant van het verhaal .Waarom zijn de regels zo streng En iedereen weet zwart werken is verboden En het kan veel geld kosten Ook in het transport Het nadeel is |In het transport wordt het slecht betaald Als ik 15 Euro per uur vraag Dan hebben ze mij niet meer nodig Zijn er bij die rijden voor 6 Euro per uur En stappen op in het mooie Duitsland Veel chauffeurs maken het voor een ander kapot Bewijzen genoeg

 

Huub

 

Dit gaat niet om zwart werken, dit gaat om keurig op papier iets erbij doen op zaterdag. Of zelfs onbetaald als vrijwilliger, omdat je hart voor anderen of een goed doel hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Leeuw:

 

Dit gaat niet om zwart werken, dit gaat om keurig op papier iets erbij doen op zaterdag. Of zelfs onbetaald als vrijwilliger, omdat je hart voor anderen of een goed doel hebt.

Je mag altijd vrijwilligers werk doen Even een formulier laten ondertekenen dat je vrijwilligers werk hebt gedaan En een stempel er bij van oom agent

Dan is er niks aan de hand Even de Europese rij en rust tijden door lezen Daar staat dat allemaal in

Heb er vroeger zelf gebruik van gemaakt Zijn er al bij die er misbruik van hebben gemaakt

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Het gaat inderdaad niet om zwartwerken, maar wel werkzaamheden die invloed kunnen hebben op je normale werk als chauffeur. En daar heeft de overheid het nodig te zien regels op te stellen om voor wat zij vinden "het nemen van onaanvaardbaar risico " uit te sluiten.

 

Er zijn vele beroepen waarin men niet mag bijklussen in het eigen werkgebied. Enige waar ik wel een probleem in zie is dat ik ook in mijn privé hobby's ermee wordt beperkt. 

Een piloot mag met zijn/haar Cessna ( in eigen bezit of gehuurd ) prive in zijn/haar vrije tijd best vliegen. Maar in de Cessna van een charter bedrijf niet als hij/zij daarvoor wordt betaald of als hij/zij daarmee vrijwilligers werk doet mag ook niet. 

Een schipper mag in zijn/haar vrije tijd ook met een plezierschip ( in eigen bezit of gehuurd ) prive varen om vakantie te houden of te wonen. Maar met het schip van een charter of eigen schip om vrijwilligerswerk te doen mag ook niet. 

Maar ik als chauffeur mag niet met mijn vrachtauto die van mijzelf is prive toeren en op vakantie gaan. Sterker nog als ik een camper huur die tachoplichtig is vanwege het gewicht dan mag ik er niet eens mee rijden als ik aan mijn uren zit. Dat is het enige wat ik niet snap aan het rtw en atb. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei *Ger*:

Nee het gaat er om dat we wat te wat te kankeren willen hebben omdat we niet kunnen leven met regeltjes ;) 

 

We leven al jaren met die regeltjes, alleen geven mensen hier aan (ook ik) dat ze vinden dat er een ongelijkheid bestaat tussen diverse beroepen.

Maar als je de mening van anderen gaat afdoen als "kankeren" -en daar veranderd je smilie niets aan- ben ik d'r klaar mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden