[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Chauffeursopleiding?


Wellenaar

Vraag

  • Forumlid

Goedenavond Truckers, 

 

Al vanaf jongs af aan droomde ik ervan om chauffeur te worden. Op dit moment zit ik in mijn 4e leerjaar van het VWO, veel mensen raden het mij af om chauffeur te worden en iets beters te zoeken aangezien ik VWO doe. Ik zelf vind dat je moet doen wat je leuk vind en dat ik mijn droom moet volgen. Wel ga ik, ná dat ik mijn VWO diploma op zak heb één 3 jarige opleiding doen (Logistiek & Economie). In de tijd dat ik bezig ben met die opleiding, zou ik eigenlijk mijn vrachtwagen rijbewijs willen halen en al korte ritjes kunnen maken in een vakantie bijvoorbeeld. Na die 3 jarige opleiding kan ik er voor kiezen om chauffeur te worden of toch verder gaan als Logistiek manager, Planner, etc. Op dit moment denk ik dat ik toch dat ik uit eindelijk voor het chauffeurs leven kies :p. Maar... nu mijn vraag: Is een Vrachtwagenrijbewijs genoeg om chauffeur te worden? :confused: Ik kan mij namelijk voorstellen dat een werkgever liever iemand uitkiest met een vrachtwagen opleiding als iemand met alleen een rijbewijs. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Met z'n 2 jarige BBL opleiding krijg je volgens mij meer les in de praktijk qua laden en lossen en info over de truck. Wat je niet krijgt bij je vrachtwagenrijbewijs. Ik zou het heel erg waarderen als jullie mij kunnen helpen en/of verbeteren :D . Veel hulp met mijn loopbaan oriëntatie krijg ik niet van school aangezien ze er van uit gaan dat ik naar een universiteit ga :zegtniets:

 

Zeer fijn weekend toegewenst! :wijn:

En voor de harde werkers die geen weekend hebben, werkse! 

 

Groetjes en alvast bedankt! :bey: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Het belangrijkste naast je c(e), is de code 95. Dat is een aantekening op je rijbewijs dat je beroepsmatig een vrachtwagen mag besturen. Al met al is het hele pakket (de hele c95 opleiding, B, C en eventueel E) best wel een duur geintje, als je dat uit eigen zak wilt gaan betalen. Als je het echt wilt, zou ik aanraden om de complete mbo opleiding te doen (of gewoon iets met je vwo te doen;)). Op de site van het cbr is meer te vinden over de c95

https://www.cbr.nl/richtlijnvakbekwaamheid.pp?

 

En anders even googlen naar de mbo opleiding, of contact met een roc opnemen.

 

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Wellenaar,

 

Mijn ervaring is dat je niet eerst een speciale opleiding hoeft te doen om chauffeur te worden. Ga zodra je je rijbewijs c+ce en code 95 gehaald hebt tijdens je vwo of hbo opleiding eens langs bij een transportbedrijf met een motivatie/sollicitatie brief en vertel ze dat je gemotiveerd bent en graag ervaring op wil doen. Misschien kun je zoiets ook al wel overleggen als je stage gaat lopen voor je opleiding. Op deze manier ben ik ook aan mijn (bij)baantje gekomen. Ik heb destijds een inwerktraject gehad van twee weken met een mentor chauffeur die alles uitlegde over laden/lossen/boordcomputer/rijden met stuurassen. Maar uiteindelijk leer je pas rijden door het te doen en een paar keer op je muil te gaan;)

 

Het meest wijze lijkt me om gewoon je opleidingen af te ronden en voor de hobby eerst als oproepchauffeur aan de gang te gaan. Kun je altijd nog een keer de overstap maken. Als je een aantal dagen van 15 uur achter de rug hebt dan is die droom van het chauffeur zijn misschien toch wel anders als eerst. Zodoende heb ik toen ook besloten om het chauffeuren toch als hobby voor-er-bij te houden en voor de rest werk ik als storingsmonteur in de buitendienst. 

Ik wens je heel veel plezier en succes met je (rij)opleidingen.

 

Groet, Johan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
25 minuten geleden zei Grunneger:

Het belangrijkste naast je c(e), is de code 95. Dat is een aantekening op je rijbewijs dat je beroepsmatig een vrachtwagen mag besturen. Al met al is het hele pakket (de hele c95 opleiding, B, C en eventueel E) best wel een duur geintje, als je dat uit eigen zak wilt gaan betalen. Als je het echt wilt, zou ik aanraden om de complete mbo opleiding te doen (of gewoon iets met je vwo te doen;)). Op de site van het cbr is meer te vinden over de c95

https://www.cbr.nl/richtlijnvakbekwaamheid.pp?

 

En anders even googlen naar de mbo opleiding, of contact met een roc opnemen.

 

Als eerste, bedankt voor de info! :D 

Een MBO opleiding doen om wat geld te besparen is ook een optie.  Kunt u mij misschien een schatting geven over de totale kosten van de rijbewijzen als je ze zelf wilt behalen? (Op internet variëren de kosten nog al wat) Tussen €7.000 en €10.000? Minder of meer? Heel erg bedankt alvast :D 

 

Groetjes :bey:

bewerkt door Wellenaar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Retard-R:

 

Mijn ervaring is dat je niet eerst een speciale opleiding hoeft te doen om chauffeur te worden. Ga zodra je je rijbewijs c+ce en code 95 gehaald hebt tijdens je vwo of hbo opleiding 

Day gaat al niet eens. Als je los 'even' je C wilt gaan halen (buiten de mbo opleiding dus), dan moet je al minimaal 21 zijn.

 

Daarnaast is het rijbewijs na 2009 behaald, en dus zou Ts'er de COMPLETE c95 cursus moeten doen, dus inclusief alle examens, en niet zoals de meesten hier, alleen even 35 uurtjes voor je uit staren.

 

Het is een stuk moeilijker geworden om even snel chauffeur te worden sinds dat hele c95 verhaal.

 

2 uur geleden zei Wellenaar:

 Kunt u mij misschien een schatting geven over de totale kosten van de rijbewijzen als je ze zelf wilt behalen? (Op internet variëren de kosten nog al wat) Tussen €7.000 en €10.000? Minder of meer? Heel erg bedankt alvast :D 

Over de kosten als je alles zelf wilt halen weet ik net zoveel af als jij. Dus alleen dat het veel is. Ik heb het geluk gehad dat zo goed als alles voor mij werd geregeld en betaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei Wellenaar:

) Tussen €7.000 en €10.000? Minder of meer? Heel erg bedankt alvast :D 

 

Groetjes :bey:

Met zelfstudie kun je de kosten pittig drukken

Online cursussen,

Zelf examens aanvragen enz. Enz.

Voor de theorie tenminste

Praktijk is hoe goed je zelf al kan rijden en of je er gevoel voor heb

bewerkt door trieftol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
48 minuten geleden zei trieftol:

Met zelfstudie kun je de kosten pittig drukken

Online cursussen,

Zelf examens aanvragen enz. Enz.

Voor de theorie tenminste

Praktijk is hoe goed je zelf al kan rijden en of je er gevoel voor heb

Klopt helemaal, maar in hoeverre verstandig is het om dat te doen, als 17-20 jarige scholier, die bezig is met zijn havo, hbo of wo opleiding. Daarnaast nog een bijbaantje om de boel te kunnen betalen ... denk dat je dan aardig wat uren te kort komt. Laat staan een sociaal leven kan hebben. Al wen je dan wel aan het leven van een chauffeur, 15 uren per dag bezig en geen sociaal leven. LOL

 

Nee, denk dat ts zich beter eerst op op zijn havo kan concentreren, en daarna een keuze maken welke kant die op wil.

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goedemiddag:bey:

 

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en voor het meedenken, ik ben in ieder geval een stuk wijzer! 

In de tijd dat ik mijn Vwo diploma op zak heb, zal ik kijken wat ik echt wil. Kies ik op dat moment voor chauffeur (de kans is 99% dat ik daar voor kies), dan ga ik toch maar naar het MBO en word ik via die weg een chauffeur :D. Kies ik daar niet voor dan vervolg ik mijn weg via het hbo of wo. Ik blijf wel op het Vwo terwijl het eigenlijk niet nodig is, puur voor de zekerheid. Zeker wil ik een chauffeur worden alleen zit mijn niveau een beetje in de weg (en me moeder...) :zegtniets:. Toch vind ik, dat ik de keus moet gaan maken en niemand anders...   

 

Bedankt en groetjes! :cool:

bewerkt door Wellenaar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoe oud ben je 16&17jaar  ?? En ergens van dromen  dat doe ik ook   . Maar als ik jou was studie afmaken  .waarschijnlijk nog een  studie  en ga dan eens werken  waar je voor geleerd hebt  doe dat paar jaren  en als je dan nog zin hebt om je dromen na te jagen kan dat nog  .. :ja: ..  als het niet bevalt  na un paar jaren  kan je altijd nog terug.  Suc6 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik had ook een paar collega's die chauffeurs waren naast hun HBO studie.

weekend of 's avonds een paar uurtje.... of meer werken. De leuke uurtjes zeg maar.

Leuk studenten baantje hoor :ja:

Gewoon zelf halen en betalen als het even kan.

Dan ben je zo vrij als een vogel met een leuk zakcentje waar je collega studenten van zullen dromen :bey:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
13 uur geleden zei RobNiat:

 

Hoe bedoel je dit Grunneger?

 

De enige voorwaarde om voor je C-rijbewijs te gaan is het bezit van je B-rijbewijs. Verder niets.

Hij zal er wel mee bedoelen dat je om je te mogen uitgeven als beroepschauffeur niets kan doen zonder de 95 op je lap....

Gewoon je C halen is 1, maar om tegen betaling te mogen rijden is die c95 noodzakelijk....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

De leeftijd van 21 klopt inderdaad zoals Grunneger al aangaf, ik heb zelf 3 jaar geleden zelf het complete traject gevolgd dwz. C+CE+Code 95. Hier ben ik toen mee in augustus begonnen en ik was klaar met het geheel half november. Ik heb iedere week een paar uur gelest. Destijds waren de kosten ca. 6500,-. alles bij elkaar. Ik was toen 24 en werkte al een paar jaar en kreeg zodoende ruim 3000,- van de belasting terug.

 

Het complete code 95 gebeuren is mij meegevallen, moeilijkst waren naar mijn idee de casestudies voor de code 95 in het theorie examen. Maar als je de theoretische stof beheerst is het appeltje eitje.

Het praktische (leukste) deel is de toets besloten terrein, hier ga je met een bakwagen manoeuvreren over een parcours met pionnen. Zorg dat je de route goed in je hoofd hebt en doe het rustig aan. Ik deed de cursus destijds met 3 andere gasten en de 1 kon het nog sneller dan de andere. Er is daar geen examinator bij alleen de instructeur die je examen afneemt. Steekproefsgewijs komt het CBR de examens examineren.

Het 2e dagdeel was het laden, lossen, lading stuwen, zekeren. Ook ga je hier uitgebreid oefenen en examineert de instructeur. Gewoon gezond verstand gebruiken en doen wat je geleerd wordt.

Wat ik heb begrepen is dat het hele code 95 al is aangepast omdat het te makkelijk zou zijn. Ik heb examen gedaan op de nieuwe manier maar vond het nog meevallen met 0,0 transport ervaring.

 

Feit is, het blijft een hoop geld. 11 jaar geleden zat ik nog in mijn opleiding MBO 4 werktuigbouw en had ik nog niet de ambitie om chauffeur te worden en was ik druk aan het sparen voor gereedschap en een auto. Maar als ik de keuze had gemaakt om alle rijbewijzen te halen had gemaakt, dan had het gekund.

Het betreft een vervoersopleiding en misschien loont het om uit te zoeken of er belastingtechnisch nog wat te halen valt.

Waar het op neer komt: Waar een wil is, is een weg.

 

Gr Johan

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 29-4-2017 om 12:55 zei Wellenaar:

Goedemiddag:bey:

 

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en voor het meedenken, ik ben in ieder geval een stuk wijzer! 

In de tijd dat ik mijn Vwo diploma op zak heb, zal ik kijken wat ik echt wil. Kies ik op dat moment voor chauffeur (de kans is 99% dat ik daar voor kies), dan ga ik toch maar naar het MBO en word ik via die weg een chauffeur :D. Kies ik daar niet voor dan vervolg ik mijn weg via het hbo of wo. Ik blijf wel op het Vwo terwijl het eigenlijk niet nodig is, puur voor de zekerheid. Zeker wil ik een chauffeur worden alleen zit mijn niveau een beetje in de weg (en me moeder...) :zegtniets:. Toch vind ik, dat ik de keus moet gaan maken en niemand anders...   

 

Bedankt en groetjes! :cool:

 

Luister naar je moeder en doe eerst de opleiding die je wilde doen. Ga lekker studeren. Chauffeur worden kan altijd nog. Het zou echt zonde zijn als jij met je VWO-kennis op het MBO gaan zitten. Want stel dat je chauffeur wordt en je komt over 15 jaar tot de conclusie dat je het niks vindt, dan is het knap lastig om dan nog die HBO/WO opleiding te gaan doen.

 

En een VWO-leerling hoort te weten dat het m'n moeder of mijn moeder is en niet me moeder.

bewerkt door RealZeus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RealZeus:

 

Luister naar je moeder en doe eerst de opleiding die je wilde doen. Ga lekker studeren. Chauffeur worden kan altijd nog. Het zou echt zonde zijn als jij met je VWO-kennis op het MBO gaan zitten. Want stel dat je chauffeur wordt en je komt over 15 jaar tot de conclusie dat je het niks vindt, dan is het knap lastig om dan nog die HBO/WO opleiding te gaan doen.

 

En een VWO-leerling hoort te weten dat het m'n moeder of mijn moeder is en niet me moeder.

 Je moet ook iets doen waar je zelf ook gelukkig van wordt. En als dat iets is wat onder je eigen opleidingsniveau is, dan is dat maar zo. Er zijn wel meer chauffeurs die makkelijk werk op een hoger niveau zouden kunnen doen, dan dat ze nu doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Grunneger:

 Je moet ook iets doen waar je zelf ook gelukkig van wordt. En als dat iets is wat onder je eigen opleidingsniveau is, dan is dat maar zo. Er zijn wel meer chauffeurs die makkelijk werk op een hoger niveau zouden kunnen doen, dan dat ze nu doen

 

Dit is precies wat ik zelf ook vind, soms denk ik "Had ik maar een lager niveau..." dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest. Wel ben ik blij met me niveau, puur omdat ik kan kiezen wat ik wil, aangezien ik het niveau er voor heb. Ook heb je mensen die hun eigen dromen helaas niet waar kunnen maken door een lager niveau, klopt eigenlijk niet helemaal want waar een wil is, is een weg.  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
35 minuten geleden zei Wellenaar:

Wel ben ik blij met me niveau,

Met het niveau van je Nederlands zit je alvast snor hoor. ;)

 

Maar het nadeel van een te hoge opleiding is dat mensen je een bepaalde richting in willen pushen. Dat had ik in ieder geval wel. Ik wou, toen ik op de middelbare school zat, twee dingen gaan doen: militaire dienst in (als manschap), en chauffeur worden. Dus de motivatie om mijn havo af te maken ontbrak redelijk. Daardoor dus afgezakt naar mavo-d/vmbo-tl, en aansluitend de opleiding maritiem officier (mbo4) gedaan. Maar ook dat wou ik helemaal niet, maar iets van een lager niveau (chauffeursopleiding) zat er niet in, daar werd wel voor gezorgd.

 

Uiteindelijk toch de dienst in gegaan, en dat was de eerste goede keuze die ik had gemaakt m.b.t. mijn loopbaan. 

 

Ik hoop dat je een goede keuze gaat maken, en met je verstand je hart gaat volgen!

bewerkt door Grunneger
En mocht je voor de transport sector kiezen, laat dan hier op het cf af en toe eens horen hoe het er mee gaat!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Grunneger:

Met het niveau van je Nederlands zit je alvast snor hoor. ;)

 

Maar het nadeel van een te hoge opleiding is dat mensen je een bepaalde richting in willen pushen. Dat had ik in ieder geval wel. Ik wou, toen ik op de middelbare school zat, twee dingen gaan doen: militaire dienst in (als manschap), en chauffeur worden. Dus de motivatie om mijn havo af te maken ontbrak redelijk. Daardoor dus afgezakt naar mavo-d/vmbo-tl, en aansluitend de opleiding maritiem officier (mbo4) gedaan. Maar ook dat wou ik helemaal niet, maar iets van een lager niveau (chauffeursopleiding) zat er niet in, daar werd wel voor gezorgd.

 

Uiteindelijk toch de dienst in gegaan, en dat was de eerste goede keuze die ik had gemaakt m.b.t. mijn loopbaan. 

 

Ik hoop dat je een goede keuze gaat maken, en met je verstand je hart gaat volgen!

Heel erg bedankt voor je goede hulp, voelt toch goed dat ik niet de enige ben die in deze situatie zit of zat. Je zet me zeker aan het denken en ik denk dat je mening mij bij zou blijven tot aan de tijd dat ik me keuze moet maken. :p  Ik ga me hart volgen en me dromen proberen waar te maken. Waarschijnlijk stel ik dan een paar mensen teleur maar het is niet anders aangezien ik zelf weet wat het beste voor mij is. Ik ga liever met een goed gevoel naar mijn werk waar ik een wat minder salaris voor krijg dan dat ik met tegenzin naar mijn werk ga waarvoor ik een goed salaris krijg. Werken doe je tot je 70e later en dus kan ik maar beter een goede keuze maken. Ik kan niet wachten totdat ik achter het stuur kan kruipen en lekker kan rijden :D

 

Groetjesss :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 30-4-2017 om 19:39 zei Wellenaar:

k ga me hart volgen en me dromen proberen waar te maken. Waarschijnlijk stel ik dan een paar mensen teleur maar het is niet anders aangezien ik zelf weet wat het beste voor mij is

 

Nou ja, dat laatste denk jij misschien op dit moment. Vlak echter de levenservaring van, bijvoorbeeld, je ouders niet uit.

 

Op 30-4-2017 om 19:39 zei Wellenaar:

Ik ga liever met een goed gevoel naar mijn werk waar ik een wat minder salaris voor krijg dan dat ik met tegenzin naar mijn werk ga waarvoor ik een goed salaris krijg.

 

Ehm.. hoe weet (voorzie) jij nu al dat je straks met tegenzin naar werk gaat waar je aan het eind van de maand een bult euro's voor terug krijgt?

Natuurlijk, alles heeft zijn voor- en nadelen en geld is zeker niet alles.. maar, een beetje pootje baden is wel fijn  hoor. ;)

 

Op 30-4-2017 om 19:39 zei Wellenaar:

Werken doe je tot je 70e later en dus kan ik maar beter een goede keuze maken. Ik kan niet wachten totdat ik achter het stuur kan kruipen en lekker kan rijden

 

Juist, werken tot zeker in 70 jaar. Alleen, loopbanen voor het 'leven' zijn er steeds minder. Dus, in mijn ogen is een goede keuze maken juist kiezen voor een VWO opleiding als jij daar de capaciteiten voor hebt én de gelegenheid voor krijgt. Eénmaal dat diploma, pakken ze nooit van je af.

 

Wat betreft 'rijden'..  zoals je hier op het forum wel kan lezen.. is het 'sec' rijden toch lang niet alles hoor. Het is een onderdeel van..  wachten (op anderen) hoort er in vele takken van transport misschien nog wel meer bij dan het rijden..

 

Weet je, als je graag groot rijbewijs wilt halen.. begin dan met D. Men gaat de instapleeftijd verlagen naar 18 jaar. Ik lees op het OV forum nu al voorbeelden van chauffeurs die hun (universitaire) studie combineren met een bijbaan op de OV bus. Dan kan je een beetje van 2 walletjes eten, denk ik. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei RobNiat:

 

En dan? Met een VWO-diploma kun je niks. Nada, noppes. Alleen maar doorstuderen. En juist daarin heeft topicstarter geen zin.

(..)

 

Heb je een punt. Alleen, zoals ik het lees is het niet eens de studie(richting) keuze wat hem zozeer tegenstaat... maar het idee van het werkzame leven wat daarna komt (kantoorbaan?). Dat is volgens mij een beeld dat niet 'klopt' of waarvoor je nog geen 'angst' moet hebben.. 

 

Bovendien, als hij eens rond gaat kijken op de technische universiteiten in Eindhoven of Delft.. dan zijn er ook studierichtingen met uitdagende projecten op 2 of meer wielen. Zelfrijdende voertuigen.. /       brandstoftechnieken..

 

tot slot, ooit zal er toch een nieuwe DAF 95  XF ontwikkeld moeten worden? ;)

 

Kan TS'er misschien wel aan werken én dan daarna er zelf in gaan rijden? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden