[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Facelift voor de CF en XF


Grunneger

Recommended Posts

  • Forumlid

DAF heeft de techniek van de CF en XF verder gemoderniseerd. Als gevolg daarvan zijn ze tot 7 procent zuiniger geworden. Ook het interieur is aangepakt.

 

 

Het brandstofverbruik van de DAF’s is verlaagd door aanpassingen aan de MX-11 en MX-13 motoren enerzijds en aerodynamische aanpassingen anderzijds. Bovendien kan DAF de CF en XF nu ook met de nieuwe en efficiënte, geautomatiseerde TraXon versnellingsbak van ZF leveren. Verder zijn er nieuwe achterassen met snellere eindoverbrengingen op het leveringsprogramma verschenen en is de software voor de aandrijflijn herzien.

 

Nieuwe, gestroomlijnde zonneklep voor de CF

 

Lange intervallen

Niet van invloed op het verbruik, maar wel goed voor de veiligheid en de onderhoudskosten is de nieuwe motorrem met vermogens van 340 kW voor de MX-11 en 360 kW voor de MX-13.

Geld besparen kunnen transportondernemers bovendien door het met 100 kilo verruimde laadvermogen en de tot 200.000 kilometer opgerekte onderhoudsintervallen (!).

 

Opbouwvriendelijk

Opbouwers zullen plezier hebben van het nieuwe, compact uitgevoerde systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen en de opbouwvriendelijkheid van de middelzware en zware DAF’s. Tot slot bouwt DAF voort aan het Connect vlootmanagementsysteem waar de Eindhovense producent tijdens de IAA van 2016 mee in het voetlicht trad. Hiermee kunnen de trucks efficiënter ingezet worden dan ooit tevoren.

 

De chauffeur

Lees verder op

https://truckstar.nl/daf-maakt-cf-en-xf-nog-efficienter/

06-2017-New-DAF-CF-series-DAF-XF-series-1024x577.jpg

30-2017-New-DAF-CF-Exclusive-Line-Interior-1024x575.jpg22-2017-New-DAF-XF-Space-Cab-new-logo-plate-1024x575.jpg

12-2017-New-DAF-CF-Space-Cab-new-sunvizor-1024x575.jpg

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Blijft een mooie auto die Cf zie ook dat ze de climate control aangepakt hebben nu eindelijk digitaal jammer dat ik net twee maanden een nieuwe heb dus zal nog tien jaar moeten wachten.

Snap niet wat je bedoeld met schijtdingen uit Eindhoven honderd keer liever als z´n lego auto uit Zwolle heb tien jaar een R serie gehad die mijn rug en heupen gesloopt heeft.

Zit al twee maanden met veel meer plezier achter het stuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat "mooier" was ok maar een geintje.

Maar je kan niet blijven beweren dat het schijtwagens zijn, Daf wordt al jaren door veel transportberdrijven gekocht, o.a. in Duitsland meest  verkochte buitenlands merk, dat lukt je niet als je product niet deugd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei diklin:

 Daf wordt al jaren door veel transportberdrijven gekocht, o.a. in Duitsland meest  verkochte buitenlands merk, dat lukt je niet als je product niet deugd.

In Frankrijk groeide het marktaandeel voor zware DAF-trucks naar 13,1%. In Groot-Brittannië en Nederland groeide het marktaandeel naar respectievelijk 29,2% en 31,9%. Ook groeide het marktaandeel in Spanje (11,4%), Italië (11,6%), België (19,1%) en Polen (19,4%). In Duitsland, de grootste truckmarkt van Europa, bedroeg het marktaandeel 10,8%. In het zware segment is DAF marktleider in Nederland, Groot-Brittannië, Polen, Hongarije en Bulgarije

 

bron:

https://www.daf.com/nl-nl/about-daf/daf-trucks-nv/facts-and-figures#

 

persoonlijk blijf ik het spuuglelijke gedrochten vinden,  maar de cijfers liegen er niet om. Er zal vast wel iets goed aan die dingen zijn.

 

Zelf heb ik er alleen ervaring mee met de oude euro3 xf'en (en ouder), en die bevielen me wel aardig.

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

 

Ik heb nooit gezegd dat ik het geen mooie auto's vind. Aan de looks ligt het niet wat mij betreft. Maar het zijn gewoon schijtdingen om mee te moeten werken. Dat heb ik tegen dat Eindhovens gedrocht.

En toch... Ik rijd nu met een FH4, maar ik vond de Daf wat doordachter. Deze generatie I-shift is ook niet top. Heel laat terug schakelen en zo. En de indeling en bediening van een Daf-cabine werkt stukken fijner dan die FH.

 

Nee, ze mogen mij wel weer een Daf geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nou kom ik nogal vaak op DC's van grote supermarktketens, en daar rijden massa's CF-jes rond om de handel naar de winkels te krijgen. Wat mij dan altijd weer opvalt is het enorm lang doortrekken in de versnellingen met bijbehorend hoog toerental dat die automaten doen... En het gigantische gedaver van de kleinste blokken (7 liter-310 pk?), dat lijkt me als als chauffeur toch erg vermoeiend worden op den duur! Als je dat rijdend aan de andere kant van de vangrail al hoort...

Wil je dat zelf ervaren: ga eens overnachten bij Truckstop 8 en rond vijf uur heb je je bewijs! Auto's van Van Rooijen, Van Gansewinkel en Van Happen bijvoorbeeld rukken uit en dan berg je maar ;)

 

Qua uiterlijk: al die op -en aanbouwen doen het aanzicht van de cabine's geen goed. Zeker zonder fenders en spoilers op 'n CF is het géén gezicht vind ik! Het dak steekt rondom over de cabine heen om bevestigingsruimte te krijgen, dat kun je mooi camoufleren met 'n zonnekap en genoemde delen maar ja... Het middendeel van de zijwand van de cabine springt dan weer iets in tot aan de hamsterwangetjes waar het gereedschapsvak achter zit en dat wél de volledige toegestane breedte heeft. Je zou de draad kwijt raken; en juist daar waar je het gebruiken kunt mis je de binnenruimte in de breedte. Dat vind ik jammer aan die auto's... En de combinatie hoog dak-lage instap-hoge motortunnel begrijp ik evenmin: alle binnenruimte zit  boven je hoofd  :confused:

 

Als je kijkt bijvoorbeeld Scania, Mercedes en Iveco om eens iets te noemen: die cabine's zijn ook in meerdere hoogte-, breedte- en lengtematen te krijgen, maar vanaf dag één is in het ontwerp daar rekening mee gehouden en zie je geen vreemde verspringende lijnen of aangebakken ruimte's. Dat komt heel anders over. Ook bij die jongens is genoeg op- en aan te merken, net zo goed, maar om de Daf nou als ideale auto te verklaren gaat mij wat te ver. Goede stoelen en bedden zullen er best in zitten en de cijfers hierboven liegen niet, ieder zijn of haar voorkeur denk ik dan maar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik rij zelf ook in een daf cf euro 6 en heb hiervoor ook een daf cf euro 5, Scania r500 en een daf xf euro 5 gehad maar ik vind de cf echt een geniale auto met de meest perfecte instap voor het distributie/supermarktvervoer. dat lange doortrekken ligt toch echt aan de rechtervoet van de chauffeur want ik heb er geen last van. die 7 liter blokken met 310 pk zijn idd waardeloos maar dat is niet de schuld van de daf maar van de transporteur die schijnbaar zo'n goedkoop frut motortje wil in zijn vrachtwagens. ik ben zelf 2 meter lang en ik kan rechtop staan op de motortunnel en languit in bed zonder enkel probleem dus met die breedte van de cabine zit het wel goed. in de cf heb je tenminste een bed uit 1 geheel en niet zo'n bouwpakket als in die zweedse rommel uit zwolle. heb een 8 maanden met zo'n rammel 500 gereden maar was blij dat ik er van af was, binnenruimte is compleet waardeloos. geen kastruimte zonder de speciaal aangepaste kastdeurtjes zodat je die vreemde open stofvretende ruimte kunt benutten om iets fatsoenlijks op te bergen. koelkast is net groot genoeg voor 1 pak melk en een pakje boter in tegenstelling tot de koelkasten in een daf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei andremast:

Dat gedoe met trekkracht ,schakelmomenten enz.heeft ook te maken met al die millieueisen en verbruikcijfers die maar zo laag mogelijk moeten zijn.

Je kan de bak ook gewoon op manueel zetten he. Bij Scania tenminste wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afgelopen nacht weer lekker in een 410 pk Euro6 CF gecruised. :cool:

 

Ik vind hem prima (misschien nog weinig gewend.;).). Stil, voldoende kracht en vlot reagerend op gaspedaal en keuzeschakelaar automaat. Makkelijke instap inderdaad. Qua vormgeving zie ik de op en aanbouw niet zo als een probleem eigenlijk.

 

Dat 'blazen' van oudere CF's bij vertrek herken ik wel. Is in de eerste groep versnelling volgens mij. Hoe je echt niet meer dan 1500 toeren voor te maken.. Het geluid vind ik wel lijken op dat wat een Volvo 240 / 740 vroeger (of misschien nu ook nog wel) konden maken bij vertrek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei schoenenreus:

ik rij zelf ook in een daf cf euro 6 en heb hiervoor ook een daf cf euro 5, Scania r500 en een daf xf euro 5 gehad maar ik vind de cf echt een geniale auto met de meest perfecte instap voor het distributie/supermarktvervoer. dat lange doortrekken ligt toch echt aan de rechtervoet van de chauffeur want ik heb er geen last van. die 7 liter blokken met 310 pk zijn idd waardeloos maar dat is niet de schuld van de daf maar van de transporteur die schijnbaar zo'n goedkoop frut motortje wil in zijn vrachtwagens. ik ben zelf 2 meter lang en ik kan rechtop staan op de motortunnel en languit in bed zonder enkel probleem dus met die breedte van de cabine zit het wel goed. in de cf heb je tenminste een bed uit 1 geheel en niet zo'n bouwpakket als in die zweedse rommel uit zwolle. heb een 8 maanden met zo'n rammel 500 gereden maar was blij dat ik er van af was, binnenruimte is compleet waardeloos. geen kastruimte zonder de speciaal aangepaste kastdeurtjes zodat je die vreemde open stofvretende ruimte kunt benutten om iets fatsoenlijks op te bergen. koelkast is net groot genoeg voor 1 pak melk en een pakje boter in tegenstelling tot de koelkasten in een daf.

Dit had ik kunnen schrijven rijd zelf een cf euro 6 440 als ik terug denk aan mijn R 310 5 cilinder herrymakende ruggeverzieker en slapeloze nachten door het kutbed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 30-4-2017 om 20:11 zei Grunneger:

Je kan de bak ook gewoon op manueel zetten he. Bij Scania tenminste wel.

 

Kan bij de DAF ook.

 

Bij de MAN die ik daarstraks mee had kan het ook.. jammer alleen dat de computer direct denkt dat je manueel wilt schakelen als je één keer handmatig een ingreep doet... dus dan mag je weer overschakelen naar de A stand..:confused:.

 

Bij de DAF houdt de computer de A stand aan en gaat zelf weer vrolijk verder met schakelen, wat ik dan prima vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op ‎30‎-‎4‎-‎2017 om 14:38 zei Grunneger:

In Frankrijk groeide het marktaandeel voor zware DAF-trucks naar 13,1%. In Groot-Brittannië en Nederland groeide het marktaandeel naar respectievelijk 29,2% en 31,9%. Ook groeide het marktaandeel in Spanje (11,4%), Italië (11,6%), België (19,1%) en Polen (19,4%). In Duitsland, de grootste truckmarkt van Europa, bedroeg het marktaandeel 10,8%. In het zware segment is DAF marktleider in Nederland, Groot-Brittannië, Polen, Hongarije en Bulgarije

 

bron:

https://www.daf.com/nl-nl/about-daf/daf-trucks-nv/facts-and-figures#

 

persoonlijk blijf ik het spuuglelijke gedrochten vinden,  maar de cijfers liegen er niet om. Er zal vast wel iets goed aan die dingen zijn.

 

Zelf heb ik er alleen ervaring mee met de oude euro3 xf'en (en ouder), en die bevielen me wel aardig.

ik heb nog ervaring met een daf 33.zonder slaapcabine,maar die maakte ook een herrie man .

leek wel een petter koelmotor .gr piet:D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei jemason:

ik heb nog ervaring met een daf 33.zonder slaapcabine,maar die maakte ook een herrie man .

leek wel een petter koelmotor .gr piet:D

 

Heb mijn c gehaald op een ya4442. Ook zonder iets er op, zelfs de richtingaanwijzer moest je met de hand terugduwen. En later slapen op een veldbedje in de laadbak (als daar ruimte was LOL ). 

 

Als je dezen dus vergelijkt met die ouden, zijn ze er wel oop vooruut gegaan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij nu bijna 2 maanden met een nieuwe XF106/440, dat is al een hele verbetering vergeleken met de 105 die ik 10 jaar geleden nieuw kreeg bij Verduyn. Dat hoog in toeren jagen bij een koude motor is voorbij en je hoeft niet eerst het gaspedaal tot op het asfalt te trappen voordat hij er ook maar aan denkt om te gaan rijden. Over de trekkracht heb ik ook niks te klagen al schijnen de oudere/eerste generaties van de 106 het belabberd te doen volgens sommige collega's. Denk dat sommigen nog wel weten hoe ik een jaar of 8 geleden over DAF dacht na het zoveelste garagebezoek, stak het ding het liefst in de brand. Ze gaan nu gelukkig weer de goede kant op, alleen het matras mag wel wat beter. Wat er in lengte bij gekomen is dat is er in de dikte volgens mij afgehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi, Ik rij sinds november 2016 met een XF euro 6  440 pk en moet zeggen dat deze wagen tov  mijn vorige MAN TGX 440 veel zachter is en de automaat een snellere respons heeft. Maar ik vind dit voor de rest echter gn fijne auto net zoals mijn vorige MAN. Voor mij kan de stoel niet ver genoeg nr achter en de stuurverstelling is even pover dan bij MAN. Ik stap elke dag met pijn in de heupen, knieën en rug uit de vrachtwagen. Ik heb ongeveer 3 weken met een volvo fh 4 gereden en die stoel gaat minstens nog 5 cm verder nr achter waardoor ik een goede zitpositie kan vinden en waarbij de stuurverstelling dan nog top is. Ik breek zeker DAF niet af maar voor mij persoonlijk is VOLVO  qua zitpositie en stuurverstelling het beste.  Grtjs 

 

bewerkt door Davy Van Herck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei jemason:

ik heb nog ervaring met een daf 33.zonder slaapcabine,maar die maakte ook een herrie man .

leek wel een petter koelmotor .gr piet:D

 

Zo ene met een Petter als aandrijving ?  Daf fodil.jpgDAF33.jpg      :ja:    :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Davy Van Herck:

Hoi, Ik rij sinds november 2016 met een XF euro 6  440 pk en moet zeggen dat deze wagen tov  mijn vorige MAN TGX 440 veel zachter is en de automaat een snellere respons heeft. Maar ik vind dit voor de rest echter gn fijne auto net zoals mijn vorige MAN. Voor mij kan de stoel niet ver genoeg nr achter en de stuurverstelling is even pover dan bij MAN. Ik stap elke dag met pijn in de heupen, knieën en rug uit de vrachtwagen. Ik heb ongeveer 3 weken met een volvo fh 4 gereden en die stoel gaat minstens nog 5 cm verder nr achter waardoor ik een goede zitpositie kan vinden en waarbij de stuurverstelling dan nog top is. Ik breek zeker DAF niet af maar voor mij persoonlijk is VOLVO  qua zitpositie en stuurverstelling het beste.  Grtjs 

 

Dit zelfde had ik bij mijn scania r 310 de heupen en rug,nu in de Cf kan de stoel wel verder naar achteren verder als in een Xf. Maar het matras bij mij is een super comfort deze is zeker erg dik!

Wat wel een nadeeltje vindt is dat de spiegel verwarming zichzelf uitschakeld en het lichtje overdag niet te zien is.

bewerkt door Dafduck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden