Spring naar bijdragen
rosaspina

Calamiteitendienst 's nachts en weekend

Recommended Posts

Bij ons op het werk zijn een paar chauffeurs die calamiteiten dienst draaien. 

Wat inhoud dat ze 's nachts of in het weekend opgeroepen kunnen worden om een drugsdumping op te halen.

 

Bijv. na een dag werken van 6.00 tot 16.00  wordt de chauffeur om 22.00 uur gebeld en moet gelijk gaan rijden. Is tot +/- 2.00 uur bezig.

Chauffeur krijgt volgende dag wel vrij maar heeft dan op dat moment wel zijn rust tijd onderbroken.

 

Aangezien bij ons op het werk niemand weet hoe dit  nu zit met de rij en rusttijden wet

En ik er ook niets over kan vinden zo snel 

Maar hier even de vraag.

 

Is hier überhaupt wel een uitzondering voor of zijn we gewoon in overtreding?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan il&t altijd proberen te mailen of te bellen:

 

https://www.ilent.nl/contact/

 

Maar voor zover ik weet (!) valt dit niet onder een vrijstelling:

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/vrachtauto/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/gebruik_en_vrijstelling/

Op die site zijn wel pdf'jes te downloaden met uitleg waneer je een vrijstelling hebt. Veel leesplezier:angel:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet alleen de rijtijd wet zal hier van toepassing zijn.. ook het arbeidstijdbesluit vervoer zal hierin een rol spelen. Meer als 12 werkuren.. (10 zelfs omdat er in de nacht wordt gewerkt).

 

Volgens mij zal er toch wel wat te vinden zijn over arbeidsuren in combinatie met het draaien van calamiteitendiensten op het internet? In andere bedrijfstakken zal dit ook wel 'spelen' vermoed ik zo.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Wie is de opdracht gever? Artikel 3c zeg dat civiele bescherming of iets dergelijks niet onder het rijtijden besluit valt

 

opdracht komt van de gemeente waar het dumpafval ligt
deze schakelen een bedrijf in om het op te ruimen en dat bedrijf belt ons dan om het te vervoeren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Wie is de opdracht gever? Artikel 3c zeg dat civiele bescherming of iets dergelijks niet onder het rijtijden besluit valt

Ook als het uitbesteed wordt? Dan zou, bijvoorbeeld, vd vlist zich namelijk ook niet aan de rijtijden hoeven te houden als ze voor defensie rijden. Voorzover ik weet geldt dat alleen voor de instantie zelf, niet voor de commercieele  bedrijven aan wie het uitbesteed wordt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De oplossing is vrij simpel, hij/zij die de dienst draait heeft vrij de dag er voor. Klaar 

Rusttijd onderbreken is geen optie, of de werkgever moet er een ontheffing voor aanvragen. Het kan niet zo zijn dat rijtijdenbesluit en arbeidstijdenbesluit ineens niet gelden voor betreffend persoon

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Formeel klinkt het logisch. Zal alleen geen oplossing zijn.. want dan zullen er heel wat vrije dagen 'voor nop' er doorheen gaan voordat er een calamiteit is..

 

OF het speurwerk moet nog beter worden zodat er iedere dag wel wat stekkies zijn af te voeren..

Maar ja, dan is het geen calamiteit meer maar wordt het planmatig werken..:banaan:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Durashift:

Formeel klinkt het logisch. Zal alleen geen oplossing zijn.. want dan zullen er heel wat vrije dagen 'voor nop' er doorheen gaan voordat er een calamiteit is..

 

OF het speurwerk moet nog beter worden zodat er iedere dag wel wat stekkies zijn af te voeren..

Maar ja, dan is het geen calamiteit meer maar wordt het planmatig werken..:banaan:

Als in mijn werk een klant zonder product dreigt te vallen (om wat voor reden dan ook) zal er een auto met spoed heen moeten, ook dan zal betreffende chauffeur zich aan de wet dienen te houden.

De planning gaat kijken op welke manier er binnen de wet een chauffeur beschikbaar is, en dat kan ook een uitzendkracht zijn, die hebben wij namelijk wel in reserve staan, mocht de reserve niet per direct kunnen omdat hij bijvoorbeeld die dag gewerkt heeft ergens dan heeft de klant pech.

 

Ik neem aan dat als er ergens drugs of ander gevaarlijk afval gedumpt is dit eerst door de brandweer veilig gesteld wordt, oké het zal opgehaald moeten worden, maar dat is in mijn ogen geen prioriteit en gaat niet boven de veiligheid van de chauffeur en andere weggebruikers, het kan best bewaakt en goed verpakt blijven liggen tot de volgende morgen lijkt mij.

 

Waar een wil is, is een weg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Durashift:

(..) OF het speurwerk moet nog beter worden zodat er iedere dag wel wat stekkies zijn af te voeren..


Stekkies en kwekerijen behoort tot het reguliere 'doordeweeks' werk. Dit heeft meer betrekking op synthetische rommel. Vaten met XTC en amfetamine afval die in de berm of de bossen zijn gedumpt, dat soort zaken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Teddybeer:

Daar moet je ook niet zo bang voor zijn, Dokus.

 

Al is het in het digitale tijdperk wel wat lastiger om alles verantwoordbaar te houden......

 

 

maar dat is in principe met dat soort werk het probleem van je baas. jij doet gewoon je werk en weet dat er van die diensten bij horen dus mocht het dan nodig zijn zoekt het baasje maar lekker uit hoe die dat verantwoord bij een eventuele controle.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei schoenenreus:

maar dat is in principe met dat soort werk het probleem van je baas. jij doet gewoon je werk en weet dat er van die diensten bij horen dus mocht het dan nodig zijn zoekt het baasje maar lekker uit hoe die dat verantwoord bij een eventuele controle.

 

Of je het nou links of rechts keert bij een controle, nog steeds ben JIJ de kapitein op het schip en bepaal alleen JIJ of er gereden word, of je baas nou op zijn kop gaat staan of niet, calamiteiten of niet. ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom nogal eens bij bedrijven die zich bezig houden met "incident management".

De mensen die daar werken gaan gewoon na hun "shift"naar huis,zou er een voorval plaatsvinden,hebben ze mensen achter de hand die wel "vers"op de auto kunnen.

In de wet( EU 561/2006) staat ergens dat de werkgever het werk zó indeelt dat de werkgever zijn werk binnen de gestelde uren kan doen,dat geld ook voor bedrijven die aan incident management( kalamiteiten) doen.

 

wijzelf( t bedrijf waar ik,tegen betaling,de belastingdienst weet ervan :D, hand en spandiensten voor verricht) levert producten waar deze bedrijven mee werken,is er een gebeurtenis worden wij verzocht te leveren,en als ik t niet haal hebben wij andere mensen die dan wél kunnen rijden

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎11‎-‎5‎-‎2017 om 12:25 zei rosaspina:

Bij ons op het werk zijn een paar chauffeurs die calamiteiten dienst draaien. 

Wat inhoud dat ze 's nachts of in het weekend opgeroepen kunnen worden om een drugsdumping op te halen.

 

Bijv. na een dag werken van 6.00 tot 16.00  wordt de chauffeur om 22.00 uur gebeld en moet gelijk gaan rijden. Is tot +/- 2.00 uur bezig.

Chauffeur krijgt volgende dag wel vrij maar heeft dan op dat moment wel zijn rust tijd onderbroken.

 

Aangezien bij ons op het werk niemand weet hoe dit  nu zit met de rij en rusttijden wet

En ik er ook niets over kan vinden zo snel 

Maar hier even de vraag.

 

Is hier überhaupt wel een uitzondering voor of zijn we gewoon in overtreding?

En, al geprobeerd om de ILenT te bellen? Het voordeel van bellen is dat je ook kunt aangeven wanneer het antwoord niet helemaal duidelijk is. De pdf bestanden die je kunt downloaden zij  meestal in formele taal opgesteld, dus is bellen gewoon makkelijker. Kost niks en levert veel op.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vroeger bergingswerk gedaan ,zeg maar van 8.00 tot 17.00 uur. 

Daarnaast aansluitend 24/7 diensten gedraaid ,dit om de 5 weken.

Volgens mij is dit normaal in deze sector, alleen als het een drukke avond/nacht was konden/mochten wij later beginnen.

Nooit over nagedacht hoe het zat met het rijtijden besluit ,ben ook nooit aangehouden ,ook niet in Duitsland.

 

Grenslander

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu schijnen "bergers" een uitzondering te hebben in de RTW, maar voor "gewone" vrachtwagenchauffeurs m/v gaat die vlieger niet op.

Ook al is het werk noodzakelijk, goed voor het milieu etc....

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Murphy:

Nu schijnen "bergers" een uitzondering te hebben in de RTW, maar voor "gewone" vrachtwagenchauffeurs m/v gaat die vlieger niet op.

Ook al is het werk noodzakelijk, goed voor het milieu etc....

 

 

De 'uitzondering' is dat ze niet tachoplichtig zijn.

 

Dat betekent niet dat ze zich niet aan de wet moeten houden...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei RobNiat:

 

De 'uitzondering' is dat ze niet tachoplichtig zijn.

 

Dat betekent niet dat ze zich niet aan de wet moeten houden...

Zo ruim kun je dat ook weer niet stellen, de uitzondering is " voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun standplaats " 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk dus bij n berger, al heb ik daar zelf niks mee van doen (vals nl voor 100% onder de planning vd opdrachtgever, maar dit terzijde). Bij ons staat iedereen netjes ingeroosterd en weet iedereen 3 maanden vtv z'n schema. Dat het bij andere bergers vaak niet zo werkt klopt, die gasten staan bij wijze van spreken in de rij om bij ons te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei matthieu:

Ik werk dus bij n berger, al heb ik daar zelf niks mee van doen (vals nl voor 100% onder de planning vd opdrachtgever, maar dit terzijde). Bij ons staat iedereen netjes ingeroosterd en weet iedereen 3 maanden vtv z'n schema. Dat het bij andere bergers vaak niet zo werkt klopt, die gasten staan bij wijze van spreken in de rij om bij ons te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

als ik aan een berger denk, denk ik aan spoedgevallen,

dus jullie weten al 3 maanden van te voren wanneer er een pech geval komt LOL

 

sorry flauw grapje :D

zou je mij een klein beetje kunnen uitleggen hoe dit nu in zijn werk gaat?

ik weet er helemaal niks van, ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig hoe jullie te werk gaan :ok:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×