[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Calamiteitendienst 's nachts en weekend


rosaspina

Recommended Posts

  • Forumlid

Bij ons op het werk zijn een paar chauffeurs die calamiteiten dienst draaien. 

Wat inhoud dat ze 's nachts of in het weekend opgeroepen kunnen worden om een drugsdumping op te halen.

 

Bijv. na een dag werken van 6.00 tot 16.00  wordt de chauffeur om 22.00 uur gebeld en moet gelijk gaan rijden. Is tot +/- 2.00 uur bezig.

Chauffeur krijgt volgende dag wel vrij maar heeft dan op dat moment wel zijn rust tijd onderbroken.

 

Aangezien bij ons op het werk niemand weet hoe dit  nu zit met de rij en rusttijden wet

En ik er ook niets over kan vinden zo snel 

Maar hier even de vraag.

 

Is hier überhaupt wel een uitzondering voor of zijn we gewoon in overtreding?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kan il&t altijd proberen te mailen of te bellen:

 

https://www.ilent.nl/contact/

 

Maar voor zover ik weet (!) valt dit niet onder een vrijstelling:

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/vrachtauto/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/gebruik_en_vrijstelling/

Op die site zijn wel pdf'jes te downloaden met uitleg waneer je een vrijstelling hebt. Veel leesplezier:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alleen de rijtijd wet zal hier van toepassing zijn.. ook het arbeidstijdbesluit vervoer zal hierin een rol spelen. Meer als 12 werkuren.. (10 zelfs omdat er in de nacht wordt gewerkt).

 

Volgens mij zal er toch wel wat te vinden zijn over arbeidsuren in combinatie met het draaien van calamiteitendiensten op het internet? In andere bedrijfstakken zal dit ook wel 'spelen' vermoed ik zo.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Wie is de opdracht gever? Artikel 3c zeg dat civiele bescherming of iets dergelijks niet onder het rijtijden besluit valt

 

opdracht komt van de gemeente waar het dumpafval ligt
deze schakelen een bedrijf in om het op te ruimen en dat bedrijf belt ons dan om het te vervoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Wie is de opdracht gever? Artikel 3c zeg dat civiele bescherming of iets dergelijks niet onder het rijtijden besluit valt

Ook als het uitbesteed wordt? Dan zou, bijvoorbeeld, vd vlist zich namelijk ook niet aan de rijtijden hoeven te houden als ze voor defensie rijden. Voorzover ik weet geldt dat alleen voor de instantie zelf, niet voor de commercieele  bedrijven aan wie het uitbesteed wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Formeel klinkt het logisch. Zal alleen geen oplossing zijn.. want dan zullen er heel wat vrije dagen 'voor nop' er doorheen gaan voordat er een calamiteit is..

 

OF het speurwerk moet nog beter worden zodat er iedere dag wel wat stekkies zijn af te voeren..

Maar ja, dan is het geen calamiteit meer maar wordt het planmatig werken..:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Teddybeer:

Daar moet je ook niet zo bang voor zijn, Dokus.

 

Al is het in het digitale tijdperk wel wat lastiger om alles verantwoordbaar te houden......

 

 

maar dat is in principe met dat soort werk het probleem van je baas. jij doet gewoon je werk en weet dat er van die diensten bij horen dus mocht het dan nodig zijn zoekt het baasje maar lekker uit hoe die dat verantwoord bij een eventuele controle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kom nogal eens bij bedrijven die zich bezig houden met "incident management".

De mensen die daar werken gaan gewoon na hun "shift"naar huis,zou er een voorval plaatsvinden,hebben ze mensen achter de hand die wel "vers"op de auto kunnen.

In de wet( EU 561/2006) staat ergens dat de werkgever het werk zó indeelt dat de werkgever zijn werk binnen de gestelde uren kan doen,dat geld ook voor bedrijven die aan incident management( kalamiteiten) doen.

 

wijzelf( t bedrijf waar ik,tegen betaling,de belastingdienst weet ervan :D, hand en spandiensten voor verricht) levert producten waar deze bedrijven mee werken,is er een gebeurtenis worden wij verzocht te leveren,en als ik t niet haal hebben wij andere mensen die dan wél kunnen rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op ‎11‎-‎5‎-‎2017 om 12:25 zei rosaspina:

Bij ons op het werk zijn een paar chauffeurs die calamiteiten dienst draaien. 

Wat inhoud dat ze 's nachts of in het weekend opgeroepen kunnen worden om een drugsdumping op te halen.

 

Bijv. na een dag werken van 6.00 tot 16.00  wordt de chauffeur om 22.00 uur gebeld en moet gelijk gaan rijden. Is tot +/- 2.00 uur bezig.

Chauffeur krijgt volgende dag wel vrij maar heeft dan op dat moment wel zijn rust tijd onderbroken.

 

Aangezien bij ons op het werk niemand weet hoe dit  nu zit met de rij en rusttijden wet

En ik er ook niets over kan vinden zo snel 

Maar hier even de vraag.

 

Is hier überhaupt wel een uitzondering voor of zijn we gewoon in overtreding?

En, al geprobeerd om de ILenT te bellen? Het voordeel van bellen is dat je ook kunt aangeven wanneer het antwoord niet helemaal duidelijk is. De pdf bestanden die je kunt downloaden zij  meestal in formele taal opgesteld, dus is bellen gewoon makkelijker. Kost niks en levert veel op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb vroeger bergingswerk gedaan ,zeg maar van 8.00 tot 17.00 uur. 

Daarnaast aansluitend 24/7 diensten gedraaid ,dit om de 5 weken.

Volgens mij is dit normaal in deze sector, alleen als het een drukke avond/nacht was konden/mochten wij later beginnen.

Nooit over nagedacht hoe het zat met het rijtijden besluit ,ben ook nooit aangehouden ,ook niet in Duitsland.

 

Grenslander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nu schijnen "bergers" een uitzondering te hebben in de RTW, maar voor "gewone" vrachtwagenchauffeurs m/v gaat die vlieger niet op.

Ook al is het werk noodzakelijk, goed voor het milieu etc....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik werk dus bij n berger, al heb ik daar zelf niks mee van doen (vals nl voor 100% onder de planning vd opdrachtgever, maar dit terzijde). Bij ons staat iedereen netjes ingeroosterd en weet iedereen 3 maanden vtv z'n schema. Dat het bij andere bergers vaak niet zo werkt klopt, die gasten staan bij wijze van spreken in de rij om bij ons te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei matthieu:

Ik werk dus bij n berger, al heb ik daar zelf niks mee van doen (vals nl voor 100% onder de planning vd opdrachtgever, maar dit terzijde). Bij ons staat iedereen netjes ingeroosterd en weet iedereen 3 maanden vtv z'n schema. Dat het bij andere bergers vaak niet zo werkt klopt, die gasten staan bij wijze van spreken in de rij om bij ons te werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 

als ik aan een berger denk, denk ik aan spoedgevallen,

dus jullie weten al 3 maanden van te voren wanneer er een pech geval komt LOL

 

sorry flauw grapje :D

zou je mij een klein beetje kunnen uitleggen hoe dit nu in zijn werk gaat?

ik weet er helemaal niks van, ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig hoe jullie te werk gaan :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ze draaien volcontinue diensten bij ons. Het fijne weet ik er ook niet van, maar de nachtdienst heeft bij ons slaapruimten voor 2 man. Maar ik geloof dat ze weinig aan slapen toekomen. Dus vroege-, late- en nachtdienst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden