[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wie het kleine niet eert...


Gast Leeuw

Recommended Posts

  • 3 months later...

Verder met klein spul dan maar? Het is alweer even geleden, maar in april had ik twee dagen achtereen vrij. De eerste dag was ik bij veldspoor in de buurt van Vechta en Lohne, de tweede dag werd aan het Küstenkanal doorgebracht.

 

Meerdere forumleden zullen de B 401 wel kennen en misschien is de kalkzandsteenfabriek bij Surwold de één of ander ook wel eens opgevallen? Dit bedrijf gebruikt een 750mm spoorlijn van zo'n 3 kilometer lang om zand vanuit de groeve naar de fabriek te brengen. Dit is vanaf de B 401 niet te zien: Het spoor loopt van de achterzijde van de fabriek naar het zuiden en rijdt dus van het kanaal weg. In de zandgroeve aangekomen wordt de lege trein door een Liebherr graafmachine met zand beladen:

 

sand0msee.jpg

 

Als je verder gaat richting Oldenburg en na de brug (denk om de flitspaal die ervoor staat!) aan de noordzijde van het kanaal rijdt, heb je links een reusachtig veengebied wat deels alweer gerenaturiseerd wordt. Dit betekent dat men de velden omringt met kleine dammen waarna deze "bakken" door regenwater gevuld worden en als vanzelf, de natuur weer terugkomt. Het afstervende plantmateriaal verzameld zich op de bodem, maar verrot door de hoge zuurgraad van het water niet, waardoor een dun laagje plantenresten overblijft. Dat wordt dus weer turf, maar dat gaan wij niet meer beleven: Over een meter turf doet de natuur zo'n 1000 jaar!

 

Achter de turfvelden zie je in de verte acht, rood-wit gestreepte masten. Deze zijn ruim 352 meter hoog (Euromast 185m) en vormen de Marinefunkstelle Rhauderfehn. Deze zendinstallatie wordt gebruikt voor gecodeerde berichten aan onderzeeërs en schijnt wereldwijd tot zo'n 30 meter onder water te ontvangen te zijn! 

Voor wie het interesseert, is hier het nodige erover te vinden: https://de.wikipedia.org/wiki/Marinefunksendestelle_Rhauderfehn .

 

Aan de oostzijde van en net naast de zendinstallatie, bevindt zich de turffabriek Werner Koch. Hier stonden twee loc's op nieuwe taken te wachten: De voorste is een tweedehandsje van de Ruhrkohle uit 1985 en nog nieuw hier, de achterste is in 1948 gebouwd en heeft altijd voor bedrijven rondom dit veengebied gewerkt:

 

kochljuni.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussen Lohne en Diepholz strekt zich het Südlohner moor uit en aan de noord- en westzijde daarvan, bevinden zich enkele turffabrieken die nog veldspoor gebruiken. In Lohne-Brägel trof ik dit aan: Voor de loshal staan twee rijen met beladen turfwagens te wachten en rechts lijkt er een trein net vanuit het veen aangekomen te zijn.

 

braegel2tu3a.jpg

 

Maar zoals de heftruckchauffeur (die net een Poolse vrachtwagen aan het laden was...) me vertelde, wordt het spoor niet meer vaak gebruikt. Tegenwoordig gebruikt men meestal grote traktoren met dubbele banden en kiepaanhangers. Let ook op de zelfgebouwde wisselstellers.

 

Aan de westzijde, in Lohne-Kroge, zijn twee turffabrieken bijna letterlijk buren van elkaar. Bij de één was reeds Feierabend, maar bij de ander werd nog gereden. Omdat de modernere gele locomotief defect was, werd een iets oudere, groen exemplaar ingezet die ook nog eens veel beter in het plaatje past. Een gelukje dus!

 

krogefiu46.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Om niet teveel treinenfoto-topic's te maken, hier maar even verder met het iets grotere spul: :cool:

 

Deze Voralpenexpress laat de Zürichsee achter zich en is aan de 45 promille stijging naar Einsiedeln begonnen:

SOB 561 081, Freienbach, 8 augustus 2018

 

En de volgende ochtend, vanaf de andere kant gezien, daalt 446 016 juist af naar de Zürichsee en passeert daarbij het vanaf 1762 gebouwde Leutschenhaus:

SOB 446 016, Freienbach, 9 augustus 2018

 

De Gotthard-spoorlijn begint officieel bij Immensee, dat hier op de achtergrond te zien is. Rechts in beeld is de 197 meter diepe Zugersee te zien:

SBB 11260, Immensee, 9 augustus 2018

 

Een paar uur later zijn we nog steeds aan de Zugersee en is boven het Gotthardmassief het noodweer al losgebarsten.

Bij Immensee kwam de zon nog éénmaal op het juiste moment tevoorschijn, voordat ook wij onze biezen moesten pakken:

SOB 456 091, Immensee, 9 augustus 2018

 

Voor wie de Gotthard-Autobahn een beetje kent: Dit is tussen Immensee en Arth-Goldau, de Autobahn loopt hier links van de huizen en een stuk lager langs de Zugersee.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Op zaterdag gingen we langs de bron van de Rijn, over de Oberalppas naar de Furkapas. Een prachtig stukje Zwitserland.

Op weg van de Oberalppas werd deze trein naar Disentis gefotografeerd, op de achtergrond is -net links van de trein- de weg naar de Furkapas te zien:

MGB 104, Nätschen, 11 augustus 2018

 

Maar eerst voert de weg ons naar Andermatt, het Urserental in, waar ook de weg van Göschenen naar de Gotthardpas doorheen loopt. Van dit dal wilde men in de jaren 1920 en later tijdens de Tweede Wereldoorlog een enorm stuwmeer maken, waarbij een 208 meter hoge stuwmuur aan de zijde van Göschenen  gebouwd zou worden.

Dankzij de weerstand van de bevolking werd dit plan terzijde gelegd en ligt deze fraaie stenen brug gelukkig nu niet zo'n 200 meter onder de waterspiegel:

MGB 95, Richlerenbrücke, 11 augustus 2018

 

De enkel in de zomermaanden te berijden spoorlijn over de Furkapas werd in 1982 ingewisseld voor de Furka-Basistunnel die het hele jaar open is. Vrijwilligers van letterlijk over de hele wereld, hebben dit traject weer helemaal hersteld en bieden in de zomermaanden een touristische treindienst aan. In de wintermaanden is dit hele gebied onbereikbaar...

In augustus toont het gebied zich van haar vriendelijke kant, wanneer DFB stoomloc 4 net de keertunnel bij Gletsch heeft verlaten en de hier nog jonge Rhone is overgestoken:

DFB 4, Rottenviadukt, 11 augustus 2018

 

Een stukje boven het tunnelportaal op de vorige foto, nadert dieselloc 61 dezelfde keertunnel. De spoorlijn daalt hier met 110 promille, dus 11% en het stijgingspercentage van de weg lijkt me hier niet veel kleiner:

MGB 61, Gletsch-Kehrtunnel, 11 augustus 2018

 

Tot slot de Rhonegletscher, waaruit de rivier de Rhone ontspringt. De gletschertong reikte zo'n 150 jaar geleden nog tot in het dal van Gletsch, ruim 500 meter lager. Sinds 1857 heeft de gletscher zich bijna continue teruggetrokken en gevreesd wordt dat ze rond het jaar 2100 verdwenen zal zijn.

Onder de doeken rechts (deze moeten het smeltproces vertragen), bevindt zich een ijsgrot van ca. 100 meter lengte:

Rhonegletscher, 11 augustus 2018

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even terug naar de Rhonegletscher: De ijsgrot, die ik hierboven al noemde, is een echte bezienswaardigheid.

Al sinds meer dan 100 jaar, worden elk jaar opnieuw gangen en een grot in de gletsjertong uitgehakt. Voor meer info, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rhônegletsjer .

Binnenin de gletsjer ziet het er zo uit:

Rhonegletscher, 3 augustus 2018

 

Op de plaatsen waar de ijslaag nog relatief dik is, wordt het buitenlicht door het ijs gefilterd en wordt vooral het blauwe deel van het buitenlicht doorgelaten. Het is onwerkelijk gevoel om binnenin dit reusachtige blok ijs rond te lopen, dat naar schatting zo'n 2000 jaar oud is:

Rhonegletscher, 11 augustus 2018

 

Ik geloof dat mensen niet de (hoofd-)oorzaak van het smelten van de gletsjers en de klimaatverandering zijn. Er waren ijstijden en warmere perioden op aarde en die zullen er ook in de toekomst ook zijn. Ik vind wel dat we zuinig moeten zijn op de aarde en wat zij ons biedt en dan niet alleen voor onszelf, maar vooral voor ons nageslacht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt oplettend gelezen, éénmaal "niet" was inderdaad voldoende geweest! :ok:

Kan het niet meer aanpassen, maar ik kijk wel even héél lief richting onze moderatoren ;)

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Leeuw:

 

Kan het niet meer aanpassen, maar ik kijk wel even héél lief richting onze moderatoren ;)

 

Daar zou dan moeten staan ...... Kan het niet niet meer aanpassen:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na de zaterdag, kwam de zondag. Ja echt, dat is ook buiten de EU het geval ;)

In ieder geval was er deze dag geen grote tocht gepland, 's middags zouden we een ijzerertsmijn (museum) bezoeken, maar 's ochtends kon ik nog mooi even op pad.

 

RTR ofwel Radiotelevisiun Svizra Rumantscha, is een regionale radio en TV-zender in het kanton Graubünden. Hun uitzendingen zijn in het retoromaans, wat inmiddels de vierde officiële taal in Zwitsersland is. Twee loc's van de Rhätische Bahn dragen reclame voor deze zender. Eén daarvan zien we hier bij Malans:

RhB 633, Malans, 4 augustus 2018

 

Wie de A13 naar de San Bernardinopas kent, weet dat de weg vanaf Reichenau-Tamins een stuk tweebaans N13 wordt. Net na Reichenau wordt sinds vorig jaar door meerdere bouwbedrijven een nieuwe spoorbrug naast de oude gebouwd. De namen van deze bedrijven en een plaatje van hoe de brug eruit gaat zien, staan op de zijwand van loc 649.

Deze loc is op weg naar Davos en spoedt zich langs de kleine halte Furna:

RhB 649, Furna, 4 augustus 2018

 

Tot slot, het kon nog net voordat de open dag van de ijzerertsmijn zou beginnen, kon ik deze dubbeltractie bij Jenaz vastleggen.

De piek boven de voorste loc is de 2308 meter hoge Sassauna:

RhB 617 + 618, Jenaz, 4 augustus 2018

 

Het bezoek aan de ijzerertsmijn was zo leuk, dat ik er op woensdag nog een keer heen ging om in de mijn foto's te maken. Tijdens de open dag was daar niet veel tijd voor, op woensdag kon ik daarentegen helemaal mijn gang gaan. Maar daarover later meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de bergen kan het weer erg snel omslaan, zo was het ook op deze dinsdagavond. De zon scheen nog toen we bij het vakantiehuisje wegliepen...

SBB 11194, Mels, 14 augustus 2018

 

Weer of geen weer: Gewoon doorgaan :ok:

Tijs, Mels, 14 augustus 2018

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Even een zijsprongetje in noordelijke richting: Een paar daagjes aan de waddenkust waren best lekker. :ok:

 

Hoewel ze zich met 15 meter lengte en 1 meter diepgang niet kan meten met een schip uit de AIDA-vloot, was dit ook wel een leuk bootje:

Concordia II, Carolinensiel, 22 oktober 2018

 

Het bootje is in 2000 gebouwd en vaart in het zomerseizoen zesmaal daags tussen de haven van Carolinensiel en Harlesiel over het riviertje de Harle. Aangedreven wordt het bootje door schoepenwielen, maar de kracht komt van een 75 kW dieselmotor en niet van een stoomketel: De schoorsteen is puur decoratief.

 

Voor meer kleins kun je op de Duitse Waddeneilanden terecht. Drie van de zeven bewoonde Ostfriesische eilanden hebben een treintje waarmee gasten en bewoners worden vervoerd. Op Langeoog bestaan de treinen van het dorp naar de aanlegsteiger uit twee loc's, zes bont gekleurde personenrijtuigen en een platte wagen voor bagagecontainers:

Lok 1, Langeoog, 21 oktober 2018

 

Deze treinen zijn media jaren 1990 gebouwd ter vervanging van ouder materieel. Een tweede, gelijke trein is als reserve voor grote drukte voorhanden. Als de stroom aan bagage, goederen en fietsen te groot wordt, zet men een goederentrein in bestaande uit een oudere loc en één of twee platte wagens:

Kö 1, Langeoog, 21 oktober 2018

 

Zoals te zien is, wordt niet alleen bagage in containers vervoerd maar ook fietsen. Net als veel andere Waddeneilanden is ook Langeoog autovrij, wat even wennen maar eigenlijk best wel lekker is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat doe jij daar dan midden in de stad? ;)

Maar klopt, tegenover het station zit een spoorwegmuseum. Dat zijn wel normaalsporige treinen, dus een stuk groter dan de smalsporige op Langeoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Leeuw:

Wat doe jij daar dan midden in de stad? ;)

Maar klopt, tegenover het station zit een spoorwegmuseum. Dat zijn wel normaalsporige treinen, dus een stuk groter dan de smalsporige op Langeoog.

Normaal moet je daar idd langs andere kant over rondweg maarrrr die is afhesloten en omleiding is dwars door de stad wat normaal verboden gebied is 😊😁😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terug naar Zwitserland. Hoop dat het jullie nog niet verveelt?

Op woensdagochtend was de lucht een beetje opgeklaard. We streken neer tussen Chur en Felsberg, waar als eerste het dagelijkse treintje van Felsberg naar Chur kwam:

RhB 231, Felsberg, 15 augustus 2018

 

In Felsberg zit Kuoni Transporte, dat ook in Samedan een vestiging heeft. Voor het transport tussen deze beide vestigingen gebruikt men het spoor, dat bespaart tal van ritten over bergpassen.

 

De oplettende kijker is misschien de derde rail in het voorste spoor opgevallen? De Rhätische Bahn rijdt op meterspoor, maar tussen Chur en Domat/Ems is één spoor met een derde rail uitgerust, zodat normaalsporige goederentreinen de fabriek van Ems Chemie kunnen bereiken. Dat hiervan gebruik gemaakt wordt, laat BLS loc 183 met haar containertrein zien:

BLS 183, Felsberg, 15 augustus 2018

 

Dat in Zwitserland nog allerhande geoderenl per spoor vervoerd worden, zien we aan deze goederentrein bij Rhäzüns:

RhB 703, Rhäzüns, 15 augustus 2018

 

De beide achterste wagens bleken te zijn achtergebleven in Rothenbrunnen (daar waar het politie controlepunt aan de A13 is).

Na korte tijd werd duidelijk wat daarmee ging gebeuren:

Zephir Lok 6.130, Rothenbrunnen, 15 augustus 2018

 

Het tweeweg-voertuig van de gemeente Cazis/Realta ontfermde zich over de beide wagens met slakken van een vuilverbranding en nam ze mee naar een recyclingbedrijf. Dit was een leuke verrassing en dus wel een extra plaatje waard:

Zephir Lok 6.130, Unterrealta, 15 augustus 2018

 

In 2014 kreeg de RhB vier nieuwe, grote dieselloc's die vooral bij werkzaamheden worden ingezet. Dit gebeurt meestal 's nachts, om de gewone treindienst niet te hinderen. Omdat ik wist dat twee loc's na zessen zouden vertrekken, gingen we 's avonds nog even kijken.

Ons geduld werd flink op de proef gesteld: Pas toen de zon al achter de bergen begon te verdwijnen en er nog maar een klein stuk spoor in het licht was, kwamen ze in vlot tempo met een zware werktrein voorbij:

RhB D 2 en D 3, Igis, 15 augustus 2018

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We blijven nog even bij de woensdag, want 's middags had ik een afspraak in het Bergwerk Gonzen http://www.bergwerk-gonzen.ch bij Sargans.

In de 1830m hoge berg Gonzen die ongeveer in de splitsing van de Zwitserse A3 en A13 staat, werd al eeuwenlang erts gewonnen, sinds 1920 werd de winning gemechaniseerd en gemoderniseerd. In 1966 viel het doek voor de mijn, de import van erts uit andere landen was goedkoper...

 

In 1983 werd een club opgericht die nu rondleidingen verzorgt in deze berg, waarin de totale lengte van de mijngangen ongeveer 90 kilometer bedraagt.

In 2005 zijn met behulp van in totaal 20 ton springstof, enkele grote ruimten in de berg geblazen voor een restaurant, mijnmuseum en bezoekersstation.

Terwijl de overige bezoekers de introductiefilm keken, mocht ik alvast de treinen bezichtigen:

Bergwerk Gonzen, 15 augustus 2018

 

Daarna werd Barbara II -een typische mijnlocomotief voor ondergronds gebruik uit 1957- voor de rijtuigjes gezet:

Barbara II, Bergwerk Gonzen, 15 augustus 2018

 

De rit is een grote uitdaging voor mensen die bang zijn in besloten ruimte's of in het donker: De 1700m lange basistunnel is namelijk niet verlicht en de enige verlichting in elk rijtuigje is één mijnwerkerslamp met accu. Deze eventjes uitschakelen geeft leuke reactie's :cool:

 

Na een rit van ongeveer 10 minuten wordt het station in de berg bereikt, waar vroeger de mijnwagens vanuit bunkers met erts werden gevuld.

Achter me bevindt zich de 1700m lange en pikdonkere basistunnel, rechtdoor het station met de bezoekerstrein en naar links en rechts takken sporen af:

Bergwerk Gonzen, 15 augustus 2018

 

Een stuk verderop kijken we terug. De gele wagens rechts staan daar, waar het erts uit de bergwand kwam. Men had namelijk schroefvormige gangen in het gesteente uitgegraven, waardoor het erts van verschillende niveau's naar beneden gleed (de schroefvorm remde het erts enigszins af) en hier in de wagens geladen kon worden, om vervolgens de mijn uit te rijden:

Bergwerk Gonzen, 15 augustus 2018

 

De mijngangen en plekken waar het erts gewonnen kon worden op diverse niveau's. In de berg is net zoveel aanwezig als op de maan: Je moet álle benodigdheden zelf aanvoeren. Daarom lopen er behalve stroomkabels, water- en luchtleidingen, ook sporen naar elk niveau. In een ertsmijn werden hiervoor geen verticale liften gebruikt, maar hellingbanen. Eén zo'n hellingbaan zijn we gevolgd naar een hoger niveau:

Bergwerk Gonzen, 15 augustus 2018

 

De blik gaat hier zo'n 30 hoogtemeters naar beneden, de hellingshoek bedraagt zo'n 45 graden. Door bobbel in het spoor is door de druk van het gesteente ontstaan.

We hadden zojuist 164 treden beklommen volgens de rondleider, maar niemand wilde terug om ze even na te tellen :D

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden