[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wie het kleine niet eert...


Gast Leeuw

Recommended Posts

Ook op dit moment zijn er bij de Rhätische Bahn enkele grote bouwprojecten gaande, zoals de bouw van de tweede Albulatunnel en het aanleggen van een tweede spoor tussen Bever en Samedan. Voor dit tweede project project wordt het uitgebroken steen van het eerstegenoemde project gebruikt, dat per spoor van Preda naar Samedan wordt gebracht. Recycling op z'n Zwitsers!

 

En zo ziet dat eruit: Een lege trein voor steen rijdt van Samedan richting Preda, terwijl naast de trein het tracé voor het nieuwe parallelspoor wordt aangelegd:

122epidd.jpg

 

Bijna bij de Berninapas aangekomen, zien we een trein van Tirano naar St. Moritz over de Alp Bondo rijden. We bevinden ons hier op ruim 2100 meter hoogte en boven de boomgrens. De spoorlijn liep hier vroeger parallel aan de weg, maar is al kort na de opening van de lijn in 1910 verlegd en voert nu met een grote slinger over de Alp Bondo, zodat het spoor hier door de wind grotendeels sneeuwvrij gehouden wordt. In de winter ligt de sneeuw hier letterlijk metershoog:

123uhi40.jpg

 

Na het passeren van de pas, de prachtige afdaling naar het zuiden en de grenspassage bij Campocologno, komen we in het italiaanse Tirano aan. Hier doet het 107 jaar oude "Ezeltje" met nummer 162 nog dagelijks dienst als rangeerloc.  Een groot contrast met het kleine diesellocje uit 1964 en het moderne elektrische treinstel uit 2010:

124djizz.jpg

 

Tussen Brusio en het meer van Poschiavo loopt de Berninalijn naast de hoofdweg 29. Allegra 3515 is met haar trein op weg naar St. Moritz:

1267ni57.jpg

 

Bij Samedan bevindt zich een modern goederen- en omslagstation, waar de 802 van het avondzonnetje geniet. De 801 en 802 uit 1968 zijn als elektrische loc inzetbaar op de Berninalijn en als dieselloc op het overige spoornet van de Rhätische Bahn. Hybride techniek uit een tijd dat dat woord hier nog moest worden uitgevonden!

128b7e2m.jpg

 

De reis terug van het Engadin naar de noordzijde van de Alpen voert ons per autotrein door de Vereinatunnel, die met ruim 19 kilometer lengte de langste meterspoortunnel ter wereld is. In Saglians is de autotrein uit Selfranga (bij Klosters) net aangekomen en de eerste auto verlaat de trein:

12923ib1.jpg

 

Achtergrondinfo over de Albulatunnel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Albulatunnel en de Vereinatunnel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vereinatunnel

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vrijdagochtend, 17 augustus. Vrouwlief had andere plannen, dus met mini-Leeuw nog maar even naar het plekje tussen Chur West en Felsberg geweest.

Een bijnaam van de Rhätische Bahn is "Die Kleine Rote". Loc 626 met haar trein geeft je misschien een idee waarom:

RhB 626, Felsberg, 17 augustus 2018

 

Glacier-Express 903 is om 9.00 uit St. Moritz vertrokken, was rond 11.00 in Chur en vertrok daar een kwartiertje later, nu getrokken door de 71 (!) jaar jonge 603.

Ook mini-Leeuw liet zich de kans niet ontgaan om deze trein digitaal vast te leggen :D 

RhB 603, Felsberg, 17 augustus 2018

 

's Middags waren we op weg naar Lenzerheide, toen we net voor Chur een leuke goederentrein zagen rijden. Omdat we er toch praktisch langskwamen, werd hetzelfde plekje nog weer even bezocht. Achter de zware goederentreinloc 701 rijdt een wagen voor het transport van wissels en wisseldelen. Door deze schuin te zetten, blijven de delen binnen het profiel van vrije ruimte. Dit principe wordt ook bij vrachtwagens gebruikt. Het verkeersbord achter de trein is van de afrit Chur-West aan de A 13:

RhB 701, Felsberg, 17 augustus 2018

 

In Untervaz staat het kleine rangeerlocje 93 bij A&M recycling voor de deur te wachten op nieuwe opdrachten, net als één van hun Volvo's. Het locje was in de jaren '70 actief bij de bouw van de Tauern- en Arlbergtunnel in Oostenrijk en werd in 1980 door de Rhätische Bahn overgenomen, omgebouwd en in dienst genomen:

RhB 93, Untervaz, 17 augustus 2018

 

Edit: Rechts, achter het locje is het verschil tussen meterspoor (1000mm, waar de loc op staat) en normaalspoor (1435mm) te zien.

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat 'n bende... :cool:

baanbouw101.jpg

 

...maar toch zit er wel vooruitgang in. Zo is de helling naar het bovenste niveau dit weekend weer een flink stuk gegroeid.

Het is puzzelen, heel veel zaagwerk en wanneer door anderen beproefde methoden mij niet aanstaan, soms ook het wiel opnieuw uitvinden. Zo is er ook al een stuk gesloopt en herbouwd. Het resultaat oogt in ruwbouw misschien niet zo fraai maar is wel lekker stevig.

Die stevigheid is meteen ook heel belangrijk, omdat de onderbouw op enig moment door het modellandschap afgedekt gaat worden:

baanbouw102.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad 1:87, dus schaal H0.

Nog iets preciezer heet dat van mij H0m, waarbij de kleine "m" staat voor meterspoor. De spoorbreedte bij mij 12 mm, in plaats van 16,5 mm bij de "normale" H0-modeltreinen.

Op de foto hierboven van loc 93 naast de Volvo, is het verschil tussen meterspoor en normaalspoor te zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog ff paar zomerplaatjes. Op zaterdag gingen we een rondje Graubünden per trein doen. We hadden dagkaarten 1e klas en zo gingen we eerst van Landquart naar Scuol-Tarasp: Over de eerste spoorlijn in Graubünden tot Klosters en toen verder door de langste meterspoortunnel ter wereld, de Vereinatunnel.

Vanuit onze rijdende trein maakte ik in Saglians bij het zuidportaal van de tunnel, dit plaatje van één van de autotreinen:

RhB 646, Saglians, 18 augustus 2018

 

Een rit in je personenauto op zo'n autotrein is een leuke belevenis, maar ook erg luid omdat het rijgeluid van de trein in de tunnel nergens heen kan.

Na aankomst in het kopstation van Scuol-Tarasp werden de voorste vier rijtuigen afgerangeerd. Nu kon ook de dubbeltractie (= twee locomotieven door één machinist bediend) op de foto gezet worden:

RhB 615 en 622, Scuol-Tarasp, 18 augustus 2018

 

 

Door het Engadin en via Pontresina (geen foto's vanwege korte overstaptijden), kwamen we in St. Moritz aan. In de winter is dit de plaats voor "the rich and the famous", daarom waren wij er in de zomer. :cool:

Met een trein vanuit Chur dook Allegra treinstel 3511 uit de korte Argentieri-Tunnel op om het station binnen te rijden:

RhB 3511, St. Moritz, 18 augustus 2018

 

Tussen Davos en Filisur bood de Rhätische Bahn de afgelopen zomer een tweemaals daags rijdende nostalgietrein aan, bestaande uit een oude loc en rijtuigen. Na de rit van Davos naar Filisur, in het 115 jaar oude en recent gerestaureerde rijtuigje meteen achter de loc, mocht de trekkracht ook nog even op de foto. De 89 jaar jonge Rhätische Krokodil 414 behoorde tot de serie 401 - 415, die ten tijde van hun indienststelling met 1200 pk de sterkste metersporige locomotieven ter wereld waren:

RhB 414, Filisur, 18 augustus 2018

 

Allegra treinstel 3508 (3800pk!) kwam met een moderne Alvra-rijtuigstam het station binnen en bracht ons netjes naar de provinciehoofdstad Chur. Hoewel ik liever het oude materieel zie en fotografeer, moet ik toegeven dat deze moderne treinen voor de reiziger erg comfortabel en stil zijn:

RhB 3508, Filisur, 18 augustus 2018

 

Toen we Landquart bereikten, werd het al schemerig. Bij binnenkomst in het station passeerden we dit rangeerdeel. Laten we de werknemers van de spoorwegen niet vergeten die, eigenlijk net als ons, ook bij nacht en ontij hun best doen om het werk zo goed en veilig mogelijk gedaan te krijgen:

RhB 233, Landquart, 18 augustus 2018

 

:ok: :ok:

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op maandag viel de rit over twee Alpenpassen wegens regen in het water, daarom gingen we maar op zondag over de Albula- en Julierpass.

Maar eerst werd een sneltrein bij Alvaneu opgewacht. Dat de spoorlijn duidelijk stijgt is op de foto wel te zien:

RhB 631, Alvaneu, 19 augustus 2018

 

De Rhätische Bahn biedt in de zomermaanden op zondag een trein aan, die door een oudere loc getrokken wordt en waarin open uitzichtswagens meerijden. Zo hebben de passagiers het best mogelijke uitzicht op de omgeving. Vandaag was helaas geen Krokodil ingepland, maar de 602 is met haar 71 jaar een waardige vervanger en zal binnenkort wel buiten dienst gaan:

RhB 602, Bergünerstein, 19 augustus 2018

 

Even later in het Engadin: Hoog boven de rivier de Inn, rijdt een stoptrein langs het dorpje Madulain. De Inn zal verderop Oostenrijk doorkruisen om uiteindelijk bij Passau in de Donau uit te monden:

RhB BDt 1721, Madulain, 19 augustus 2018

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op maandag waren mini-Leeuw en ik weer een paar uurtjes samen op pad. Bij Felsberg zagen we o.a de 641 met reclame voor de Zwitserse COOP :

RhB 641, Felsberg, 20 augustus 2018

 

Het station van Landquart is niet bijzonder fotogeniek maar omdat er steeds wel iets te beleven is, wel de moeite waard (als je van treinen houdt tenminste).

De 623 droeg pas sinds zes dagen deze nieuwe reclame voor de wereldberoemde Glacier-Express:

RhB 623, Landquart, 20 augustus 2018

 

's Middags nog even het stationnetje van Mels bezocht, hier was de 460 031 met reclame voor de Ceneri-basistunnel tussen Bellinzona en Lugano te zien:

SBB 460 031, Mels, 20 augustus 2018

 

En ook na het avondeten werd er nog eventjes rond gewandeld en natuurlijk nog "even" bij het stationnetje gekeken, want je weet maar nooit... :cool: 

Toen de 11129 kwam deed het avondzonnetje nog éénmaal goed haar best:

SBB 11129, Mels, 20 augustus 2018

 

Hiermee was de vakantie ten einde, de volgende dag reden we weer naar huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-12-2018 om 17:41 zei Teddybeer:

Welke schaal is dit, Bart? 1:87?

Is een maatje kleiner als ik verzamel. 😜

 

Dit is een van mijn laatste aanwinsten. Dit is 1:32

 

7EFA5139-9F9A-4E99-BAD2-4B5EB043083D.jpeg

Bij hoge uitzondering bemoei ik me eens een keer met een 1:50 model. Deze kipper moet een containerwagen gaan worden......

C851B3A9-5302-48DB-9711-314F6FA4E64B.jpeg

ED8CD7B9-6D0A-41C2-8E35-5F152A170999.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk Jan! Mijn treinen zijn van Bemo Modelleisenbahnen :D

Zou mooi zijn wanneer je van de bakwagen, je eigen auto in model kunt maken!

 

Tot slot nog even wat anders dan treinenfoto's:

Op dinsdagochtend verlieten we Mels. Stiekem was ik graag nog wat langer gebleven, maar ja: Ook aan al het goede komt een eind.

Bij Kaiserwetter reden we over de Nationalstrasse 3, waar je bij Flums dit heerlijke uitzicht op de Churfirsten hebt:

1.jpg

 

Vanaf Flums ging de reis verder over de Autobahn 3 langs de Walensee. Terwijl het verkeer in zuidelijke richting sinds 1960 door de 5760m lange tunnel Kerenzerberg rijdt, heeft het verkeer richting Zürich nu de "oude" tweebaansweg ter beschikking. In rap tempo volgen zes tunnels elkaar op, hier de tunnel Mühlehorn bij het gelijknamige plaatsje:

2.jpg

 

Eén van de laatste heuvels, voordat het landschap richting Zürich duidelijk vlakker wordt:

3.jpg

 

Het uitzicht over de Walensee is prachtig, maar vanuit de personenauto moeilijk vast te leggen omdat de vangrail in de weg zit...

Onze vrienden van Streetview lukte het wat beter: KLIK .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder in de miniatuurwereld:

baanbouw103.jpg


De hellingbaan is helemaal klaar en het niveau voor het bovenste kopstation ook (aan de muur). Het deel van de hellingbaan waar landschap komt is in de grondverf gezet om te voorkomen dat er te veel vocht in dringt bij het knoeien met het landschap. We willen immers een modelspoorbaan en geen golfbaan :cool:

 

En zo maak je een bergbeekje: Een gat zagen waarin een stuk isolatieplaat komt en de plaat vervolgens uithollen zodat ruwweg de gewenst vorm ontstaat. Voorlopig blijft dit even zo liggen, want de hellingbaan van kurk voorzien, het leggen van de rails en daarna het testen van de helling heeft prioriteit. 't Is de eerste keer dat ik een helling heb gebouwd en als er probleempunten zijn, kun je ze maar beter zo vroeg mogelijk ontdekken.

baanbouw104.jpg

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Pierre:

Goeie foto's van die treinen Leeuw.
Dat hadden zomaar ansichtkaarten kunnen zijn, of zo'n foto op de doos van een Ravensburger puzzel, 10.000 teile....:D

Wat voor camera gebruik je daarvoor?

 

Dankjewel!

 

Deze foto's zijn nog gemaakt met mijn "oude" Sony Alpha A-200.

Ik had in mei van dit jaar een Canon gekocht om deze te vervangen, maar die maakte deels onscherpe foto's. Na 3 maanden gedoe waarbij zowel het objectief als ook de body een paar keer zijn opgestuurd naar Canon, bleef de manager van de fotowinkel volhouden, dat de camera en het objectief beide aan de specificatie's voldeden. Ik zou onmogelijke dingen van de camera verwachten...

Een fotomontage van 100% uitsnede's: Links mijn Canon body + mijn objectief, rechts mijn Canon body met een geleend objectief:

 

Zoek de verschillen...

 

Toen waren mijn geduld en zenuwen ten einde... Na een goed en zeer hartelijk gesprek mocht ik zomaar een gelijkwaardig alternatief uitzoeken. :rolleyes:

Nu heb ik dus een Sony A-65 en die bevalt me wel goed: De foto's op de vorige pagina van het eiland Langeoog zijn met deze nieuwe camera gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad en nogmaals, bedankt! :D

 

Je verhaal klinkt bekend, heel veel mensen hebben een spiegelreflexcamera gekocht, vanwege de goede foto's die je ermee maken kunt. Fabrikanten en winkels hebben dat beeld versterkt en er goed garen bij gesponnen. Meestal blijven die camera's inderdaad levenslang op de autostand staan.

 

Ik vind, dat je zelf de foto maakt en de camera alleen maar dient om het beeld vast te houden. Door op simpele zaken te letten, zoals het rechthouden van de camera en dingen bewust wel of niet in beeld te nemen (denk aan een afgesneden lantaarnpaal :rolleyes:), worden foto's vaak al een stuk beter. Ook met de simpelste camera!

 

Zelf heb ik altijd de instapmodellen gekozen, dit omdat ik veel die extra functie's van high-end camera's toch niet gebruik. Zolang ik dingetjes als sluitertijd, belichting en iso maar zelf in kan stellen, kom ik al een heel eind. Voor mij is de A-68 (niet A-65 zoals ik gisteren schreef :stom::stom:) daarom ook pure overkill, maar helaas levert Sony geen kleinere, minder uitgebreide camera's meer...

 

Tip voor wie twijfelt: Inmiddels zijn er ook spiegelloze systeemcamera's, veel kleiner zijn dan een spiegelreflex maar met dezelfde beeldkwaliteit leveren en verwisselbare objectieven. En ook de iets betere compactcamera's leveren keurige foto's hoor! :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt Marcus, met zulke camera's kun je ook prachtige foto's maken. Het zoombereik is vaak vrij groot en je hebt geen last van stof op je sensor. Iets wat ik als lastig ervaar wanneer ik objectieven heb gewisseld. (nogmaals, je hoeft geen hele dure of grote camera te hebben, om mooie foto's te kunnen maken. Kleiner is vaak juist praktischer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden