[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Begin net alleen te rijden. Tips?


GTAKevin023

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

 

Ik ben net begonnen weer het vrachtwagen rijden op te pakken. Ben bijna 2 weken aan het werk bij een groothandel dat vervoerd in Amsterdam en in de buurt aan horeca bedrijven.

Nou heb ik als C chauffeur net 3 dagen alleen gereden met een bakwagen en dat is mij niet echt gemakkelijk gegaan. Heb een kar laten vallen tijdens het duwen (wieltje bleef haken tegen een put) en de hele straat zat onder de melk, yoghurt, mayonesse en andere dingetjes. Ook al een paaltje overreden en door te lang te doen over mijn route 2 klanten niet kunnen bezorgen omdat ze dicht gingen aan het einde van de dag. Had maar 10 klantjes. Normale chauffeurs hebben 12 a 15 klanten elke dag en zijn vaak gewoon op tijd bij de klant.

 

Nou heeft het bedrijf mij echt top ingewerkt en al mijn collega's zijn echt super aardig en geduldig. Maar het lukt mij maar niet om zelfstandig alles te doen zoals ik het zou willen.

Misschien wil ik wel te snel of ben ik gewoon een onhandige kluns.

 

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik ook best bang ben als ik alleen op stap ben. Ik vind het heel erg spannend en kan best paniekerig zijn als er iets is waar ik niet mee weet te dealen.

Naar eigen zeggen ben ik er gewoon niet klaar voor om alleen te gaan rijden. Maar aan de andere kant leer je wel het beste om alleen te gaan.

 

Daarom vraag ik wat tips aan jullie:

 

Mijn problemen:

Bang voor smalle straatjes

Niet genoeg kracht voor zware karren

Onhandig en paniekerig bij situaties die ik niet 1,2,3 kan oplossen

Elke dag na het werk heel moe en uitgeput omdat het me veel moeite kost (fysiek en geestelijk)

Gewoon heel simpel nog niet veel ervaring met vrachtwagen rijden

Chaotisch in me hoofd (ADHD) 

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kevin.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast shompie

Het belangrijkste aan het rijden in Amsterdam (stad) is dat je engelen geduld heb. Laat je niet opjagen door wie dan ook. Geen toeterende taxi chauffeurs, schreeuwende huisvrouwen op de fiets die te laat zijn om hum kinderen te halen of van die kansloze koeriers die denken dat zei de enige zijn die hard moeten werken.

 

Als je geen geduld heb en jezelf gek laat maken is het misschien verstandig om langer mee te rijden of om niet de drukte van de stad op te zoeken. Want nu was het een paaltje, de volgende keer kan het ook wat anders zijn.

 

Ik rij zelf ook voor 80% in Amsterdam dus weet er alles van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei GTAKevin023:

 

Mijn problemen:

Bang voor smalle straatjes

Niet genoeg kracht voor zware karren

Onhandig en paniekerig bij situaties die ik niet 1,2,3 kan oplossen

Elke dag na het werk heel moe en uitgeput omdat het me veel moeite kost (fysiek en geestelijk)

Gewoon heel simpel nog niet veel ervaring met vrachtwagen rijden

Chaotisch in me hoofd (ADHD) 

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kevin.

 

 

 

Waarom ben jij chauffeur geworden :confused::confused:

 

Wist je niet wat het werk inhield dan?

Chauffeur zijn is een zelfstandige baan, iets wat de meeste chauffeurs volgens mij juist aan trekt.

Misschien heb je de verkeerde werkgever"?

Maar zoals je al zegt heb je dus 1.5 week inwerkperiode gehad en heb je nu nog de makkelijkere ritten?

Krijg je een vaste rit? Dan zal het misschien met een paar dagen beter gaan.

 

Maar als ik jou was zou ik toch wat anders zoeken. Er is op dit moment werk zat!!

Dit gaat je werkgever geld kosten en het belangrijkste........ zelf wordt je hier ook niet gelukkig van.

Als je het inzicht niet hebt als chauffeur om dit soort werk te doen dan komt het er ook niet. 

Wie denkt dat bakwagen werk makkelijk werk is, die kan het nog wel eens goed fout hebben.

Succes.

 

 

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
35 minuten geleden zei lientje:

 

 

Waarom ben jij chauffeur geworden :confused::confused:

 

Wist je niet wat het werk inhield dan?

Chauffeur zijn is een zelfstandige baan, iets wat de meeste chauffeurs volgens mij juist aan trekt.

Misschien heb je de verkeerde werkgever"?

Maar zoals je al zegt heb je dus 1.5 week inwerkperiode gehad en heb je nu nog de makkelijkere ritten?

Krijg je een vaste rit? Dan zal het misschien met een paar dagen beter gaan.

 

Maar als ik jou was zou ik toch wat anders zoeken. Er is op dit moment werk zat!!

Dit gaat je werkgever geld kosten en het belangrijkste........ zelf wordt je hier ook niet gelukkig van.

Als je het inzicht niet hebt als chauffeur om dit soort werk te doen dan komt het er ook niet. 

Wie denkt dat bakwagen werk makkelijk werk is, die kan het nog wel eens goed fout hebben.

Succes.

 

 

Waarom ben ik chauffeur geworden? Omdat ik vrachtwagen rijden echt geweldig vind. Ik geniet als ik rij, echt waar! ;) 

De problemen die ik heb zijn er alleen als ik in een drukke stad ben zoals Amsterdam waar je altijd te maken heb met drukte en dat maakt me chaotisch in me hoofd. Iets waar ik niet zoveel aan kan doen.

En ik ga het ook nog niet opgeven. En ik heb echt een top werkgever. Het is alleen zwaar werk en dat heb ik ook altijd geweten. Daarom vraag ik ook om tips. Routes zijn elke dag wel iets anders. Heb makkelijke en moeilijkere ertussen zitten. 

En dat ik zelfstandig aan het werk ben is ook iets wat mij aantrekt. Dat vind ik juist fijn. Alleen heb ik nog niet alle dingetjes op een rijtje hoe ik het beste op mezelf KAN werken. Spierkracht voor zware karren heb ik nog niet. Maar het belangrijkste is er wel!! Dat ik me best probeer te doen en graag wil! Dat is er ;) Daarom vraag ik om tips hoe ik het beste dit aan kan pakken. 

 

Inzicht heb ik wel, maar het is de spanning en de chaos in me hoofd dat het moeilijker maakt. Daar moet ik hulp en middelen bij vinden om dat te doen zoals van mij verwacht word en ik wil doen ;) 

 

1 uur geleden zei shompie:

Het belangrijkste aan het rijden in Amsterdam (stad) is dat je engelen geduld heb. Laat je niet opjagen door wie dan ook. Geen toeterende taxi chauffeurs, schreeuwende huisvrouwen op de fiets die te laat zijn om hum kinderen te halen of van die kansloze koeriers die denken dat zei de enige zijn die hard moeten werken.

 

Als je geen geduld heb en jezelf gek laat maken is het misschien verstandig om langer mee te rijden of om niet de drukte van de stad op te zoeken. Want nu was het een paaltje, de volgende keer kan het ook wat anders zijn.

 

Ik rij zelf ook voor 80% in Amsterdam dus weet er alles van.

 

Klopt idd. Dit is ook precies wat ik probeer. Maar dat is voor mij ook gelijk een valkuil om weer te lang bezig te zijn met een veilige en goede plek te zoeken om te lossen en geduldig te wachten als er iets is om iets zoals een paaltje niet kapot te rijden of idd wat jij zegt iets anders. Waardoor ik te laat kan zijn bij me klanten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
41 minuten geleden zei lientje:

 

Maar als ik jou was zou ik toch wat anders zoeken. Er is op dit moment werk zat!!

Dit gaat je werkgever geld kosten en het belangrijkste........ zelf wordt je hier ook niet gelukkig van.

Als je het inzicht niet hebt als chauffeur om dit soort werk te doen dan komt het er ook niet. 

Wie denkt dat bakwagen werk makkelijk werk is, die kan het nog wel eens goed fout hebben.

Succes.

 

 

Wat niet is kan nog komen. Gewoon wat ervaring op doen, zowel rijervaring als ervaring met de karren. En om jezelf qua snelheid nu al te gaan vergelijken met collega's die het werk al jaren doen ... ? 

 

Gaat het zo nog steeds over een half jaar,  ja, dan zou ik Lientjes raad opvolgen ...

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ik gewoon wil verbeteren aan mezelf is:

 

Minder chaotisch denken/handelen bij situaties waar ik moeite mee heb. Dus geduldig en rustig blijven. Maar daar wil ik ook weer niet te lang over doen. Ik moet gewoon een grens weten te vinden tussen rustig handelen en nadenken en vlot en tempo werken. Ik denk gewoon dat ik daar ff tijd voor mezelf moet gunnen en dat dat mij ook gaat lukken. Hoop alleen dat er nog mensen zijn die mij tips kunnen geven. ;) 

 

Want laten we eerlijk zijn, iedereen is ooit begonnen en dan gaat het nooit zo soepel als je zou willen. ;) En zo gaat het nu bij mij ook niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hallo,
 

 
Mijn problemen:
Bang voor smalle straatjes
Niet genoeg kracht voor zware karren
Onhandig en paniekerig bij situaties die ik niet 1,2,3 kan oplossen
Elke dag na het werk heel moe en uitgeput omdat het me veel moeite kost (fysiek en geestelijk)
Gewoon heel simpel nog niet veel ervaring met vrachtwagen rijden
Chaotisch in me hoofd (ADHD) 
 
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Kevin.
 


Denk dat de oplossing niet zo heel moeilijk is en gezien je al zegt dat je bij een topbedrijf werkt zou ik vragen of je wat langer nog met een ervaren chauffeur mee kan rijden daar? Mijn eerste baan in de transport was vergelijkbaar met die van jou, ben begonnen op een busje. Horeca in centrum Utrecht en als ik me eigen rit klaar had s'middags nog ff een ritje meepakken met een collega op de bakwagen.. Vooral als je net begint wil je alles zo goed en snel mogelijk doen en als je dan afkijkt bij een collega hoe die het doet, lijkt het misschien wat langzamer maar uiteindelijk lost hij wel alles zonder schade ;) Fysiek is het zwaar werk maar als het allemaal wat beter loopt en je hebt s'avonds tijd over zou je naar de sportschool kunnen gaan voor wat krachttraining! Heb je een uitlaatklep wat zorgt voor rust in je hoofd, en zul je minder vermoeid zijn hoe verder de tijd gaat.. Je begint net en je moet jezelf vooral niet teveel opleggen of jezelf vergelijken met collega's die het werk al jaren doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Even wat praktische tips in de stad dan:

Als ik op de stoep parkeer, kan er een kinderwagen langs? Op een fietspad kijk ik altijd of de fietsers er veilig langs kunnen. Wordt ik niet klem gereden door parkerende auto's als ik terug kom, spiegeltje inklappen, wielen recht, pilonnetje plaatsen vlak voor mijn laadklep, en in sommige gevallen probeer ik met de laadklep gelijk op de stoep te komen. Scheelt weer omlopen (doe zelf pallets met een palletwagen), en over kinderkopjes stuiteren is nooit leuk. Waarschuwingslampies aan.

Waar een bus kan komen, kan jij ook komen, en ken je hoogte/breedte

 

Als je er alles aan gedaan hebt om zo goed en veilig mogelijk te staan, en ze beginnen alsnog te toeteren of schelden, lekker laten. 

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik heb Amsterdam met een bakwagen leren rijden vanaf de kaart, wat een heel groot voordeel is. Die kaart zit in mij hoofd zeg maar.

 

Amsterdam heeft het treinstation en daar omheen zijn ringen.

vanaf die ringen kan je via de S-wegen naar de grote ring om Amsterdam.

Ik zocht altijd de S- wegen op waarvandaan ik de kleineerde gebieden in reed.

Vanaf de Coentunnel beginnen die S-wegen, tegen de klok in, met de 101 en eindigt met 118.

 

Misschien een idee om op Google Maps op te zoeken hoe je van het ene adres naar het andere adres heb gereden die dag? Waar die adressen precies zitten?

Dan kom je ervanzelf achter of TT je wel via de makkelijkste weg laat rijden.

En laat je niet door tijdsdruk opnaaien!!!!!

Daar wordt je nooit sneller van.

Wat al eerder is geschreven, ze kunnen van jou niet verwachten dat je meteen alles weet.

Gewoon eerlijk op je losadres zeggen, sorry maar er ineen chauufeurstekort en ik was de eningste die ze konden vinden :angel:;)

De snelheid komt vanzelf.

Als jou inzet goed is komt het vanzelf goed.

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben officieel sinds 10 april werkzaam... Ik geloof nu 6 weken. Heb een halve dag meegereden en verder ben ik alleen gelaten. De laatste twee weken rij ik af en toe koeltransport van Sögel naar Hamburg.

Normaal rij ik kippenmest met een kipper if... Hoe heet zo'n ding in Nederlands... Schuifbodem??? En op de terugweg Kompost, Grind, zand, pellets, e.d.

Deze ritjes gaan mij goed af. De wegen in Duitsland zijn slecht en erg nauw. Dorp in dorp uit elke 5 kilometer. Waarbij de S bochten meer op een W lijken...

Ik werk ook onder tijdsdruk... Maar ik denk niet zo erg al in de horeca.

Ik denk gewoon dat je rustig de tijd moet nemen en niet onder druk moet gaan werken. Dan maak je fouten. Als je 10 klanten nog niet aan kan moet je met je werkgever praten dat je minder klanten moet doen.

Ik was gisteren ook bij een klant. Ik ben hier 45 minuten bezig geweest mijn los plek te bereiken. Het terrein was te smal. De mensen daar moesten pallets en al weg halen omdat de bochten anders niet te nemen waren. Bocht rechts... Recht door. Achteruit. Bocht links. Achteruit en rechts. Daar moest ik lossen. Ik wist toen ik het zag dat het een hele opgave zou worden maar na iemand daar verteld te hebben dat ik nog maar net begonnen was ging hij netjes achter me vrachtwagen staan en me begeleiden.

Als we met koeltransport rijden dan rijden we meestal met meerdere vrachtwagens achter elkaar. Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt geen hulp te willen. Alleen als ik er om vraag.

Kortom... Praat met je werkgever. Je zal vast niet zoveel als je ervaren collega's verdienen dus in theorie zou je ook minder werk kunnen doen. Of ergens beginnen waar je niet onder druk staat.

Het is een mooi beroep en we hebben allemaal mindere en gewoon klote dagen. Heb ook wel heel snel geleerd dat je vooral schijt moet hebben aan veel wat er om je heen gebeurd. Laat auto's maar aan de kant gaan. Ik ga niet met 40 ton de berm in bijvoorbeeld. Rij ook geen meter achteruit voor een auto.

Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei GTAKevin023:

Heb een kar laten vallen tijdens het duwen (wieltje bleef haken tegen een put)

 

Mijn tip: Trek de kar, waardoor jij dus voorop staat of langszij loopt. Heb je overzicht waarnaar je toe gaat.

Ja, ik weet dat de ARBO zegt dat duwen beter is.. maar de praktijk is soms anders. Moet je een zware kar vanuit stilstand op gang brengen: buig door je knieën en pak de rolcontainer halverwege vast en trek dan met (rechte rug maar wel in een hoek van ongeveer 45 graden t.ó.v je benen).

 

12 uur geleden zei GTAKevin023:

Maar dat is voor mij ook gelijk een valkuil om weer te lang bezig te zijn met een veilige en goede plek te zoeken om te lossen

 

Herkenbaar. Je wilt niet in de weg staan.. zeker niet op de grachten waar 'de collega's  dezelfde route (moeten) rijden om bij hun klanten te komen .. en er dan nét een 'bouwbusje' op de officiële laad-losplek staat.. :mad:

Tja, dan maar midden op de straat. Het is niet anders. Blijf rustig, werk zo snel je kan maar ga niet haasten want dan wordt kans op een foutje groter en duurt het langer.

 

~~~~~~~~

 

Hoe is het qua klant/los / route info?  Is er een map / bestand met de beste losplekken of do's and don'ts beschikbaar?

Als het je lukt,, probeer een half uurder ofzo op de zaak te zijn zodat je net ff wat langer de tijd hebt om je route voor te bereiden, knelpunten te zien en hulp bij collega's te vragen.

 

Vertrouw je het niet.. op losadres.. probeer vooruit te kijken en stop iets eerder (als dat kan) en loop naar de locatie.. dan dat je er voorbij rijdt en dan vaak niet terug kan en helemaal om moet rijden. Dát kost kostbare tijd.

 

Blijf rustig.. laat de scooter 'malloten' maar gas geven naast je cabinedeur als jij een moeilijke bocht moet maken. (zelf ervaren, bizar werkelijk). Zij zijn het niet waard om je druk om te maken. Zolang je er maar niet overheen rijdt of aantikt. ;)

 

Succes man, ff volhouden. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Kevin,

 

Ik kan me wel herkennen in jouw situatie, toen ik 2 jaar geleden begon te rijden was ik ook erg onzeker. Wat mij erg geholpen heeft is om toch de rust te pakken en er in te houden.  Op den duur wanneer je je ritme te pakken hebt worden veel dingen automatisme zoals routes of het indraaien bij krappe adressen. De een pikt dingen sneller dan de ander op, en laat je niet gek maken door verhalen uit de kantine over hoe goed iemand anders is en hoe makkelijk hij/zij manoeuvreert met een vrachtwagen. Jij bent degene achter het stuur en als je een situatie niet vertrouwd stap je uit en ga je kijken. Ook bij een losadres kun je bv. eerst even vragen waar je rolcontainers heen moeten en kun je alvast de route verkennen, creëer je toch alweer wat ruimte voor jezelf. Die paar minuten zijn altijd nog minder dan het invullen van een schademelding/formulier.

 

Je collega's zijn ervaren, maak daar gebruik van. Schroom niet om te vragen. Er zijn misschien mensen die mij voor gek verklaren maar ik ben ook al eens een dag onbetaald met een collega mee geweest om te kijken hoe hij werkt.

Veel succes en ga niet bij de pakken neer zitten, iedereen heeft ooit ergens moeten beginnen.

 

Gr Johan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach, toen ik eens ingewerkt werd op een bakwagen, heb ik het voor elkaar gekregen me voet tussen de elektrische pompwagen en een pallet vast te krijgen en wist ik niet hoe ik nog de pompwagen weg kon krijgen.

Heb in mijn begin ook flink wat fouten gemaakt , flink gezweet en heel af en toe gaat het nog weleens fout... Laatsts een volle container op de klep daar waar ik dacht dat het hoeklijntje was , resulterend dat een volle container er bijna vanaf kieperde.

 

De eerste weken gaat het wat moeizaam, maar je rolt er vanzelf wel in. en zolang je werkgever je nog niet naar huis stuurt , heb je niets te vrezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 25-5-2017 om 10:55 zei GTAKevin023:

Spierkracht voor zware karren heb ik nog niet.

 

Een idee: als de mogelijkheid er is, probeer over te stappen in medicijn distributie. Ik heb recent ervaren dat volle rolcontainers met dat spul erg licht zijn om te handelen. :D

 

Alleen als de containers ingeklapt (gebundeld) als fust terug moeten.. dan is het weer 'trekken, sjorren, duwen' om het in de juiste richting te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Durashift:

 

Een idee: als de mogelijkheid er is, probeer over te stappen in medicijn distributie. Ik heb recent ervaren dat volle rolcontainers met dat spul erg licht zijn om te handelen. :D

Of naar een bedrijf dat met pallets en palletwagens werkt. :angel: Hoef je alleen maar je spierkracht te gebruiken als je jezelf vastrijd :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden